Oorlog Israël

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 10:32

Ik heb er echt buikpijn van. Die man is echt zo gevaarlijk. :x

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 10:46

Israël is ook bezig op de Westoever.
Ik denk, dat het straks nog meer gaat escaleren.
Ik zie geen oplossing.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 11:48

Ja de staakt-het-vuren geldt blijkbaar niet voor heel Palestina. Slim gespeeld, Netanyahu. :x

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 12:11

Ik had hoop, maar nu vooral een hard hoofd erin dat een oplossing mogelijk zou zijn :x

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 12:16

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:18

Imre schreef:
Wilders steunt uiteraard het plan van Trump https://www.ad.nl/binnenland/wilders-st ... ~ab47fa6e/

Wij hebben er nu ook een op Defensie die de Gaza en naar Qatar wou verhuizen. En natuurlijk ziet hij geen graten in de wapenhandel met Israël. Waarschijnlijk stap ik morgen mee in het blok voor Vrede en Internationale solidariteit op onze nationale betoging tegen de plannen van onze regering (al ben ik niet tegen alles)

Ik las trouwens ergens dat Wilders zo extreem is in zijn pro Israël standpunten dat zelfs de AIVD (of hoe heet dat precies?) Hem al in de gaten houdt. Zou dat kloppen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:25

Hij wordt 24/7 beveiligd, door een afdeling binnen de politie waarschijnlijk. Landelijke Eenheid heet dat tegenwoordig. Vroeger was het KLPD. Dus daar heeft de AIVD dan een makkie aan.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:08

mysa schreef:
Hij wordt 24/7 beveiligd, door een afdeling binnen de politie waarschijnlijk. Landelijke Eenheid heet dat tegenwoordig. Vroeger was het KLPD. Dus daar heeft de AIVD dan een makkie aan.

Wilders wordt beveiligd door :De Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging (DKDB) is een onderdeel van de Eenheid Landelijke Expertise en Operaties van de Politie in Nederland. De DKDB beschermt de leden van het Koninklijk Huis, bedreigde politici, diplomaten en andere door het bevoegd gezag aangewezen personen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 00:01

Ik las net dat Ahmed Barghouti vrijgelaten is, neef van. Misschien kan hij een politieke rol spelen in Gaza? Op meer durf ik niet hopen, ben bang het te vinden.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 14:06

Ik vermoed dat die snel genoeg al dan niet 'per ongeluk' omkomt als hij het waagt zich in politiek te mengen. Met die mooie dikke bommen die Amerika weer is gaan leveren bijvoorbeeld. :(

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 19:56

hwn schreef:
Ik las net dat Ahmed Barghouti vrijgelaten is, neef van. Misschien kan hij een politieke rol spelen in Gaza? Op meer durf ik niet hopen, ben bang het te vinden.

Sorry, bedoel ben bang het te jinxen (heb bokt geblokkeerd op laptop, en smartphone is niet zo handig).

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:15

De meesten in dit topic volgen zelf het nieuws heel nauw, twijfel ik niet aan. Maar hierbij een link naar een nieuwsbericht van de NOS over de plannen met Gaza en de hoop ligt toch een beetje bij de Arabische landen om richting te geven.
https://nos.nl/artikel/2556708-arabisch ... den-oosten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 18:49

Ik hoop dat dit kan doorgaan, maar wat met de West Bank en Jeuuzalem. En ook de buurlanden worden bedreigd: Syrië mag geen militairen hebben aan de ene kant van Damascus, VS en Israël plannen een aanval tegen Iran in het najaar, en de chef van de Mossad zei dat ze al sinds 2006 de 3de oorlog tegen Libanon voorbereidden. Willen alle zgn demicratische wereldleiders zich aub eens bezighouden met menslievender zaken dan oorlog en wapenindustrie?

En intussen zijn de 600 Palestijnse gevangenen nog niet vrij zeker? Ik had gehoord dat de arts van het Khamal Adwan hospitaal erbij zou zijn, en ook Nael Barghouti (nog een Barghouti), die het Guiness Book of Records haalde als s werelds langdurigste politieke gevangene.

En doordat Israël de tenten en prefabwoningen niet doorlaat - nochtans deel van de deal - vriezen de Palestijnse baby's dood.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 09:01

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 17:12

En terwijl het associatiepact van Israël met Europa o.a. gebaseerd is op het respecteren van de mensenrechten, wil men de handel met Israël nog versterken. 8)7

Maar ja, onze minister van Defensie en van Buitenlandse handel (zijn 1 en dezelfde) is een die hard zionist (ik zal maar niet uitspreken wat hij nog allemaal is, hij is gewoon heel slecht nieuws). Onze premier is trouwens niet veel beter: hij noemde Israël "de kant van het licht" :(

Vredesactie.be wil nu ook een Belgisch-Israelische luchtvaartmaatschappij aanklagen die Amerikaanse wapens doorstuurt naar Israël. Iedereen kan klacht indienen (ik hoop dat hier ook Belgen aanwezig zijn), ze worden in een aantal steden gegroepeerd, maar je kan ook de klacht zelf afprinten, invullen en terugmailen naar Vredesactie. Ik zou zeggen: doen! (geen idee of Nederlanders dit ook kunnen/mogen, ik teken ook wel eens een Nederlandse petitie, maar heb behalve de klacht tegen Netanyahu en co (van de Hind Rajab Foundation) nog geen klachten ondertekend/ingediend.

Zo dadelijk ga ik naar de wekelijkse stille wake voor Palestina in Kortrijk, heb een tiental klachtenformulieren afgeprint en hoop daar nog wat te verzamelen. We doen wat we kunnen, hoe weinig het ook is (zelfs mijn enige verslaving - Nutella - afgezworen omdat het op de boycot app staat.)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 09:21

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:02

https://nos.nl/collectie/13959/artikel/ ... -naar-gaza
Citaat:
Israël blokkeert per direct de invoer van alle goederen naar Gazastrook, meldt het kantoor van premier Netanyahu. Israël beweert dit te doen omdat Hamas het Amerikaanse voorstel om het staakt-het-vuren te verlengen niet heeft geaccepteerd. De eerste fase van het bestand tussen Israël en Hamas liep gisteravond af.

"Nu fase 1 van de gijzelaarsdeal is afgelopen - en omdat Hamas weigert om het plan van de Amerikaanse speciale gezant Witkoff te accepteren - heeft premier Netanyahu besloten om de invoer van alle goederen en voorraden in de Gazastrook vanaf vanochtend stop te zetten", aldus het kantoor van Netanyahu.

In een bericht op X schrijft de woordvoerder van Netanyahu, Omri Dostri, dat er "vanochtend geen vrachtwagens Gaza zijn binnengekomen, en dat dat ook niet zal gebeuren".

En Israel blokkeert meteen weer de hulpgoederen voor Gaza om geen idee wat. Ze vinden dat ze er recht op hebben te blokkeren. Ze willen lijkt het echt alles en iedereen vernietigen heb ik het idee |( :knuffel:

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:41

En Trump stuurt weer miljarden aan wapens naar Israël...
Die hoeven niets terug te betalen blijkbaar! En hoe vaak zullen ze dank je wel hebben gezegd?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:36

Ik stop altijd periodiek met nieuws volgen, het is weer een tijd voor pauze denk ik. Wat moeten we hier mee. Het is zo verschrikkelijk triest, en wat gebeurd er nu eigenlijk voor ons als wereldburger. Je kunt alleen maar hopen dat het jezelf nooit in je leven gaat overkomen. Want als iets als dit op Europese bodem komt, reken maar dat het riedeltje zich herhaalt en het jaren kan voortslepen zonder dat er internationaal korte metten met de ellende gemaakt wordt/kan worden/überhaupt zinvol ingegrepen wordt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 13:25

Ik snap je, Hannanas, maar anderzijds is de stem van de massa het enige dat het tij kan keren. Zoals de slogan die we dikwijls scanderen op betogingen: "The people united will never be defeated". Ik denk dat informeren en praten erover ook veel kan doen. Als we al een publieke opinie kunnen krijgen die menselijker is, dan zal er ook minder extreem gestemd worden en kan er hopelijk weer een menselijker wind waaien door de westerse wereld.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 08:51

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/liveblog/z ... 272911026/

Israël heeft het staakt-het-vuren zwaar geschonden door zeer zware bombardementen - volgens sommigen zelfs de zwaarste sinds 2009. Hamas had nochtans toegezegd om een levende gijzelaar en 4 lichamen vrij te geven, als goodwill tegenover de VS om Israël aan de onderhandelingstafel te krijgen (nu onderhandelde de VS rechtstreeks met Hamas).

Trump, die intussen Jemen bombardeert, had zijn goedkeuring gegeven voor het hervatten van de oorlog.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:27

Honderden doden in de afgelopen 24 uur. En de wereld kijkt toe.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:42

Gewoon afschuwelijk. Hoe meer kapot moet het zijn? En waarom zijn ze nu weer begonnen met zulke zware vernietigingen? |(

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 11:09

@Karuna, heel simpel: omdat Israël alle Palestijnen wil uitroeien, en het gebied inpalmen. Netanyahu en co zijn rot tot op het bot, en Europa is blijkbaar niet veel beter.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 11:12

En Amerika steunt deze massaslachting. Ik zou als Zelensky ook maar oppassen voordat Amerika straks Rusland actief steunt met het schenden van een staakt-het-vuren als het al zo ver komt. Walgelijk.