Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Karl66 schreef:Er zijn leugens, grote leugens en er is statistiek geldt alleen voor situaties waarin cijfers gemanipuleerd worden om tot een bepaalde uitkomst te komen. Het probleem is dus niet de statistiek maar het, al dan niet bewuste, misbruik ervan.
irmaz schreef:Elisa2 schreef:Ik vindt het best zorgelijk in ieder geval en denk zeker dat het cultuurverschil hierbij een grote rol kan spelen.
Dit is nu een typisch onderbuik gevoel waar mensen als Sieb Wynia zijn geld mee verdient.
Vroeger dachten we ook dat de hengsten bepaalden wanneer ze de merries gaan dekken, dit blijkt na goed onderzoek helemaal niet het geval te zijn, de merrie bepaalt.
Vergeet niet dat "wij" in de Westerse samenleving al eeuwenlang bang gemaakt worden voor alles wat er anders uitziet dan wijzelf, dat zit in onze cultuur. Kijk hoe we Russen vertrouwen omdat ze op ons lijken maar google gewoon ook even om te kijken wat zij uithalen in de bezette gebieden in Oekraïne. (ik hoop dat jouw Google algoritme tenminste nog een redelijk objectief resultaat aan wil leveren anders probeer het ook eens met Bing.com of Duckduckgo.com)
En houd ook rekening met het feit dat de zedenzaken die Nederlanders veroorzaken vrijwel nooit in de media komen en zedenzaken die een asielzoeker veroorzaakt breed uitgemeten wordt door diverse media, waardoor het lijkt alsof er relatief veel zedenzaken zijn mbt asielzoekers.
Karl66 schreef:Ja er zijn jonge alleenstaande mannelijke asielzoekers die zich crimineel gedragen, inclusief sexueel geweld. Die moet je dan ook gewoon als criminelen behandelen, veroordelen, opsluiten en uitzetten als het gedrag ernstig genoeg is. Daar is toch geen enkele discussie over?
Het probleem is dat dit gedrag van een klein deel van deze groep veralgemeniseerd wordt naar de hele groep. Daar hebben we een naam voor, dat heet racisme.
Elisa2 schreef:irmaz schreef:Dit is nu een typisch onderbuik gevoel waar mensen als Sieb Wynia zijn geld mee verdient.
Vroeger dachten we ook dat de hengsten bepaalden wanneer ze de merries gaan dekken, dit blijkt na goed onderzoek helemaal niet het geval te zijn, de merrie bepaalt.
Vergeet niet dat "wij" in de Westerse samenleving al eeuwenlang bang gemaakt worden voor alles wat er anders uitziet dan wijzelf, dat zit in onze cultuur. Kijk hoe we Russen vertrouwen omdat ze op ons lijken maar google gewoon ook even om te kijken wat zij uithalen in de bezette gebieden in Oekraïne. (ik hoop dat jouw Google algoritme tenminste nog een redelijk objectief resultaat aan wil leveren anders probeer het ook eens met Bing.com of Duckduckgo.com)
En houd ook rekening met het feit dat de zedenzaken die Nederlanders veroorzaken vrijwel nooit in de media komen en zedenzaken die een asielzoeker veroorzaakt breed uitgemeten wordt door diverse media, waardoor het lijkt alsof er relatief veel zedenzaken zijn mbt asielzoekers.
Is niet helemaal waar, heb toevallig zelf ook slechte ervaringen wbt dat cultuurverschil bij asielzoekers..inmiddels al zo'n 25 jaar geleden. En ik een tiener die er gelukkig aan ontsnapt is, maar het scheelde niet veel. En niet iedereen was zo gelukkig.
Kwam niet in de media, wil niet zeggen dat Nederlandse mannen allemaal onschuldig zijn. Maar het wegwuiven als onderbuikgevoel klopt niet.
Elisa2 schreef:En geldt dat dan maar 1 kant op?
Als het zo uitkomt worden cijfers gemanipuleerd en anders zijn het feiten?
BigOne schreef:Dus 85 strafzaken/aangiftes van seksueel misbruik waarbij een asielzoeker de dader was.
Totaal in 2022 5564 aangiftes van verkrachting ( hier zitten andere seksuele misdrijven zoals aanranding nog niet eens bij) zou toch maar eens opletten voor die andere duizenden .
Elisa2 schreef:Beetje flauw om de racismekaart te trekken.
Amnesty trekt zelf aan de bel omdat 90% van de vrouwelijke vluchtelingen onderweg te maken krijgt met sexueel geweld. Shockerend veel als je het mij vraagt.
https://www.amnesty.nl/wat-we-doen/gend ... chtelingen
In Afrika heerst er in veel landen een verkrachtingscultuur.
https://www.amnesty.nl/wordt-vervolgd/n ... too-afrika
https://www.ipsnews.be/artikel/verkrach ... id-analyse
https://www.planinternational.nl/pers/h ... in-somalie
Krijg je een beetje van..je kan het kind wel uit de oorlog halen, maar hoe haal je de oorlog uit het kind? Oftewel als dit de normen en waarden zijn waarmee ze opgevoed zijn wordt het in NL heel erg moeilijk omdat daar andere normen en waarden gelden.
Aanvulling:
Irmaz, omdat het hele groepje zo was..niet 1, voor hun was het kennelijk normaal. Jammer, wat voor de rest waren het best aardige kerels. Stalken is nog wat anders dan aanranden en verkrachten.
996981 schreef:BigOne schreef:Dus 85 strafzaken/aangiftes van seksueel misbruik waarbij een asielzoeker de dader was.
Totaal in 2022 5564 aangiftes van verkrachting ( hier zitten andere seksuele misdrijven zoals aanranding nog niet eens bij) zou toch maar eens opletten voor die andere duizenden .
Niemand zegt toch dat alleen asielzoekers (dergelijke) misdrijven plegen?
Feit is dat ze naar verhouding vaker verdacht worden. Dat ontkennen gaat niet leiden tot een oplossing.
Karl66 schreef:Elisa2 schreef:Beetje flauw om de racismekaart te trekken.
Amnesty trekt zelf aan de bel omdat 90% van de vrouwelijke vluchtelingen onderweg te maken krijgt met sexueel geweld. Shockerend veel als je het mij vraagt.
https://www.amnesty.nl/wat-we-doen/gend ... chtelingen
In Afrika heerst er in veel landen een verkrachtingscultuur.
https://www.amnesty.nl/wordt-vervolgd/n ... too-afrika
https://www.ipsnews.be/artikel/verkrach ... id-analyse
https://www.planinternational.nl/pers/h ... in-somalie
Krijg je een beetje van..je kan het kind wel uit de oorlog halen, maar hoe haal je de oorlog uit het kind? Oftewel als dit de normen en waarden zijn waarmee ze opgevoed zijn wordt het in NL heel erg moeilijk omdat daar andere normen en waarden gelden.
Aanvulling:
Irmaz, omdat het hele groepje zo was..niet 1, voor hun was het kennelijk normaal. Jammer, wat voor de rest waren het best aardige kerels. Stalken is nog wat anders dan aanranden en verkrachten.
Als je een groep stigmatiseert vanwege het gedrag van enkelen, dan is dat gewoon racisme. Dat heeft niks met flauw doen te maken. Dat is gewoon letterlijk wat racisme is en we moeten gewoon eens ophouden daarvan weg te kijken.
Janneke2 schreef:996981 schreef:
Feit is dat ze naar verhouding vaker verdacht worden. Dat ontkennen gaat niet leiden tot een oplossing.
Tja...
Mijn pleidooi was: kijk eens naar de omstandigheden.
(En als je een flink aantal Nederlandse mannen met trauma op dezelfde manier opbergt, gebeurt in mijn gedachte-experiment hetzelfde.)
Wegkijken is het niet, dat klopt.
De vraag is vooral WAARVAN moeten we niet wegkijken...?
(Wat DP schreef, over gebrek aan alles. Bijna alles wegbezuinigd. "Natuurlijk" gaat het dan mis.)
996981 schreef:BigOne schreef:Dus 85 strafzaken/aangiftes van seksueel misbruik waarbij een asielzoeker de dader was.
Feit is dat ze naar verhouding vaker verdacht worden. Dat ontkennen gaat niet leiden tot een oplossing. Immers als je een probleem niet erkend is er geen aandacht dus per definitie geen oplossing. Wat mij betreft ligt daar ook een groot deel van de polarisatie op dit onderwerp. Als je niet gehoord wordt ga je steeds harder roepen. Vervolgens gaan anderen ook weer harder roepen dat het allemaal wel meevalt en voor je het weet zit je in een circel om elkaar heen te praten.
Elisa2 schreef:Janneke2 schreef:
Tja...
Mijn pleidooi was: kijk eens naar de omstandigheden.
(En als je een flink aantal Nederlandse mannen met trauma op dezelfde manier opbergt, gebeurt in mijn gedachte-experiment hetzelfde.)
Wegkijken is het niet, dat klopt.
De vraag is vooral WAARVAN moeten we niet wegkijken...?
(Wat DP schreef, over gebrek aan alles. Bijna alles wegbezuinigd. "Natuurlijk" gaat het dan mis.)
De vraag is meer...waarom gebeurd het zo vaak in hun thuislanden? Waarom is het daar een onderdeel van de cultuur.
Waarom worden er zoveel asielzoekers vrouwen (90%!) verkracht in die landen, onderweg of in de asielzoekerscentra. Waarom is er daar geen aandacht voor?
Waarom lijken sommige mensen hier dat niet erg te vinden?
Electra63 schreef:Elisa2 schreef:
De vraag is meer...waarom gebeurd het zo vaak in hun thuislanden? Waarom is het daar een onderdeel van de cultuur.
Waarom worden er zoveel asielzoekers vrouwen (90%!) verkracht in die landen, onderweg of in de asielzoekerscentra. Waarom is er daar geen aandacht voor?
Waarom lijken sommige mensen hier dat niet erg te vinden?
Ik denk dat ieder mens mishandeling of verkrachting vreselijk vindt.
Ook mannelijke vluchtelingen worden soms vreselijk mishandeld door grensbewaking of mensensmokkelaars.
Maar wij kunnen niet veel doen aan mishandeling of verkrachting in thuisland of onderweg.
Ik dacht dat wij het hier over vluchtelingen in Nederland hadden?
Wat betreft de cijfers: 80% van seksueel misbruik wordt gepleegd door een bekende.
Heb jij daar een mening over ?
Janneke2 schreef:... ik heb daar als feministe wel een mening over:
we leven in het patriarchaat.
En ik ben ambivalent over het gepraat 'dat sexueel geweld not done is in Nederland'.
Natuurlijk, dat is krek zoals ik het wil.
Maar het is niet waar, en het is ook niet onze cultuur.
Want afgezien van een serie wetswijzigingen waar vrouwen ZELF hard voor geknokt hebben: zo vrouwvriendelijk is onze cultuur niet.
Ook niet in vergelijking met "de" islam. ('De' islam bestaat niet, maar de Koran is vele malen vrouwvriendelijker dan de bijbel.)