Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 44030
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:51

Carol_Beer schreef:
Mizora schreef:
Pvv+fvd hebben samen slechts 1 zetel meer dan d66 alleen.

Pvv heeft vvd in het verleden al genaaid, fvd heeft laten zien dat het een zeer instabiele partij is.

De kans dat de fvd nog weer zetels verliest door afsplitsing is zeer groot, dus een meerderheid van 76 zetels (vvd+pvv+fvd+cda) is eigenlijk onvoldoende.


Nou ik denk dat heel veel mensen toch liever fvd&pvv hebben dan d66.. ja en er kunnen altijd dingen gebeuren binnen de partijen, maar tis nou niet alsof de vvd en d66 nou altijd zo heilig zijn geweest, daarnaast vind k d66 gwn veel te links


_O- wellicht Carol. Dat geldt in ieder geval voor jou. Waarvan akte.

Exitium

Berichten: 7206
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:52

Carol_Beer schreef:
Mizora schreef:
Pvv+fvd hebben samen slechts 1 zetel meer dan d66 alleen.

Pvv heeft vvd in het verleden al genaaid, fvd heeft laten zien dat het een zeer instabiele partij is.

De kans dat de fvd nog weer zetels verliest door afsplitsing is zeer groot, dus een meerderheid van 76 zetels (vvd+pvv+fvd+cda) is eigenlijk onvoldoende.


Nou ik denk dat heel veel mensen toch liever fvd&pvv hebben dan d66.. ja en er kunnen altijd dingen gebeuren binnen de partijen, maar tis nou niet alsof de vvd en d66 nou altijd zo heilig zijn geweest, daarnaast vind k d66 gwn veel te links

Ik denk dat je dat niet juist ziet. Wilders en Baudet hebben zich voor een groot deel van de bevolking onmogelijk gemaakt met 'minder Marokkanen' en het hele antisemitische gedoe bij de FvD. De opmerking deze week richting een journalist die hem vanwege de coronamaatregelen geen hand wilde geven helpt ook niet echt.

pien_2010

Berichten: 44030
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:53

Eens Exitium met je post.

IMANDRA

Berichten: 9847
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:54

Ik gok dat de niet-PVV, niet-FVD en niet-JA21 etc stemmers over het algemeen liever geen radicaal-rechtse partijen zien en dat ze bijv. D66 dan liever hebben , die is toch wat gematigder in vergelijking. Niet te extreme standpunten en dus passender bij de 'andere' partijen :=

pien_2010

Berichten: 44030
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:59

Die partijen zijn zo extreem rechts dat ik het onbehoorlijke partijen vindt. Janmaat is voor vergelijkbare zaken veroordeeld indertijd met zijn centrumpartij.

ruitje

Berichten: 12448
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:03

Dat zal er wel vanaf hangen of D66 vast blijft houden aan links denk ik? Als D66 nu ook aangeeft liever niet met CDA in een minderheidskabinet te willen( dat las ik van de week) dan geeft D66 eigenlijk een signaal dat het dus alleen maar over links wil?

Als je dan VVD, CDA, BBB of CU hebt gestemd weet ik niet of je dan liever de PVV of Ja21 toch in een kabinet ziet? Ik denk persoonlijk dat veel kiezers van die partijen dat liever zien dan samenwerking met D66 wat dan een verplichte samenwerking met links opleverd?

FvD vind ik een ander verhaal overigens.

Benzz
Berichten: 3116
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:05

Carol_Beer schreef:
Nou ik denk dat heel veel mensen toch liever fvd&pvv hebben dan d66.. ja en er kunnen altijd dingen gebeuren binnen de partijen, maar tis nou niet alsof de vvd en d66 nou altijd zo heilig zijn geweest, daarnaast vind k d66 gwn veel te links


Nou nee.........FVD en PVV, ik denk zelfs dat ik ga emigreren als die in de regering komen.

Electra63

Berichten: 18078
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:12

Ik kan ook niet begrijpen, dat je PVV of FvD als goede, stabiele regeringspartners kan zien.
Zie je deze al een minister sturen naar bijvoorbeeld een regio in het Midden-Oosten.

Het zijn overduidelijk racisten, maar sommigen zijn tevens vrouwonvriendelijk of anti-homo.

Dus behalve als je een bloedhekel hebt aan Marokkanen of moslims, kan je toch niet op zo'n partij stemmen?
Dan zijn er altijd wel alternatieve partijen.

Exitium

Berichten: 7206
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:25

ruitje schreef:
Dat zal er wel vanaf hangen of D66 vast blijft houden aan links denk ik? Als D66 nu ook aangeeft liever niet met CDA in een minderheidskabinet te willen( dat las ik van de week) dan geeft D66 eigenlijk een signaal dat het dus alleen maar over links wil?

Of enkel met de VVD. In een minderheidskabinet is het CDA ook niet nodig. VVD en D66 hebben samen 58 zetels dus het zal wat meer werk zijn om een meerderheid te vinden, maar ik zou dat niet zo verkeerd vinden

Jessix

Berichten: 16523
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:27

Ik als vvd stemmer zie ze graag met D66 en ook wel GL. PVV en forum zou ik heel ver van weg willen blijven.

ruitje

Berichten: 12448
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:32

Ik zou dat gevoelsmatig ook logisch vinden( alleen d66 en vvd), volgens mij moet het CDA de komende tijd zichzelf her-uitvinden en dan lijkt regeren me niet handig. Voor mij is het CDA ook een onstabiele partij op het moment :)

En ik denk dat we met zo'n minderheidskabinet weer aan echte politiek toekomen, dan moet er vaak steun gezocht worden en uitleg gegeven worden. Misschien is een minderheidskabinet wel precies wat we nu nodig hebben?

pien_2010

Berichten: 44030
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:48

Citaat:
Misschien is een minderheidskabinet wel precies wat we nu nodig hebben?
Heb ik ook al aan gedacht. Want de 2 linkse partijen gaat hem echt niet worden.

IMANDRA

Berichten: 9847
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:53

Kan iemand me uitleggen waar de grote verschillen zitten tussen een meerderheids- en minderheidskabinet?

Is het bij een minderheidskabinet enkel zo dat ze voor voorstellen eerst steun moeten gaan zoeken in de kamer (waarbij ze kunnen 'shoppen' in de partijen adhv wat ze nodig hebben?), willen ze bijv. een wet introduceren? Of zitten daar meer haken en ogen aan?

Cowboy55
Berichten: 8574
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 15:05

IMANDRA schreef:
Kan iemand me uitleggen waar de grote verschillen zitten tussen een meerderheids- en minderheidskabinet?

Is het bij een minderheidskabinet enkel zo dat ze voor voorstellen eerst steun moeten gaan zoeken in de kamer (waarbij ze kunnen 'shoppen' in de partijen adhv wat ze nodig hebben?), willen ze bijv. een wet introduceren? Of zitten daar meer haken en ogen aan?


Voor iets hoort iets denk ik. Ik help jou als oppositiepartij aan een meerderheid bij jouw plan maar dan moet jij tzt instemmen met een plan van mij als oppositiepartij waar je eigenlijk geen zin in hebt.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 15:16

Maar wat is er dan mis met regeren met fvd/pvv? want naast die partijen zijn er niet echt anderen die bv geen miljarden aan bvb klimaatakkoorden willen uitgeven (lees ons belastingsgeld) en de stroom van vluchtelingen willen stoppen of iig minderen. Ik zie d66 echt niet vooraan staan om die dingen aan te pakken, die juichen het vlgs mij alleen maar toe

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 15:20

Racisme accepteren en zelfs promoten is sowieso een grote dealbreaker. Daarnaast zie ik klimaatakkoorden niet per se als iets negatiefs, al sta ik daar nu niet volledig op één lijn met D66 mee (hoe ze het qua boerenbeleid doen is voor mij de reden geweest om voor het eerst niet op D66 te stemmen). Anti-EU is voor mij ook een dealbreaker, ik ben anti-Nexit.

Daarnaast vind ik zorgvuldig (onafhankelijk) doorgerekende plannen heel belangrijk, en dit hebben zowel PVV als FVD geweigerd. Logisch ook, want als je wat dieper in de materie duikt, blijken hun plannen niet haalbaar te zijn.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 15:26

Als er een handtekening staat onder een accoord zal de volgende regering daar ook naar moeten handelen. Geldt voor zaken als rechten van de mens/vrouw/kind, maar ook als inderdaad klimaataccoord Parijs. Of een partij het er nu wel of niet mee eens is, ze hebben er naar te handelen. Eenzijdig zo'n accoord aanpassen of zelfs geheel negeren zet je geloofwaardigheid (incl. zaken als kunnen lenen op internationale markten en dus bv sociale vangnetten kunnen betalen) op het spel. Dat kan een VS deels maken omdat ze een internationale handelsmunt hebben en makkelijker de geldpers kunnen aanzetten, mede omdat ze die inflatie (deels) kunnen exporteren doordat het een handelsmunt is. Nederland kan dat gewoon vergeten, die gaat dan failliet incl. veel onrust en rellen omdat er dan ook tekorten aan voedsel, etc. zullen komen.

Hoewel ik het er mee eens ben dat ons sociaal vangnet geen rek meer heeft en er verder ook teveel problemen zijn om de deur open te laten, zijn er voor mij als vrouw teveel nadelen aan deze partijen en echt oplossingen komen er ook niet uit die hoek.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 15:44

Carol_Beer schreef:
Maar wat is er dan mis met regeren met fvd/pvv? want naast die partijen zijn er niet echt anderen die bv geen miljarden aan bvb klimaatakkoorden willen uitgeven (lees ons belastingsgeld) en de stroom van vluchtelingen willen stoppen of iig minderen. Ik zie d66 echt niet vooraan staan om die dingen aan te pakken, die juichen het vlgs mij alleen maar toe
Radicaal-rechts vertegenwoordigt al jaren rond de 20% van de kiezers. Dat is best een grote groep, maar vooralsnog een minderheid. Hun standpunten wijken daarbij dermate af van die van de 80% meerderheid dat dit het sluiten van compromissen, die nu eenmaal noodzakelijk zijn bij het formeren van een kabinet, nagenoeg onmogelijk zal maken.
Dit soort partijen is overigens ook helemaal niet uit op regeringsdeelname (ja, als ze de macht niet zouden hoeven delen en het land naar hun hand zouden kunnen zetten), want dan moeten ze water bij de wijn doen, samenwerken, én -bot gezegd - sowieso veel harder werken dan de meesten nu in de Kamer doen (Wilders uitgezonderd).
Dit alles nog los van de vraag of er überhaupt mensen te vinden zijn in die hoek die competent genoeg zijn om.een ministerie te runnen en regeringsverantwoordelijkheid te dragen.

mysa

Berichten: 10651
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 17:03

Ik twijfelde of ik het zou uitleggen maar gelukkig heeft Askja dat nu - veel beter dan ik vanuit mijn aversie gekund zou hebben - gedaan.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 17:48

Graag gedaan. Kan me de aversie voorstellen hoor, de post waarop ik reageerde kwam op mij ook een beetje over als bewust provoceren.

Cowboy55
Berichten: 8574
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 18:06

mysa schreef:
Ik twijfelde of ik het zou uitleggen maar gelukkig heeft Askja dat nu - veel beter dan ik vanuit mijn aversie gekund zou hebben - gedaan.



Idem.

ruitje

Berichten: 12448
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 20:38

Moeilijk wel om een term als radicaal rechts te gebruiken, is alles rechts van de VVD dan per definitie radicaal rechts? Daar is volgens de geleerden geen uitsluitsel over te geven in ieder geval de PVV en Ja21.

Eens wat betreft compromissen sluiten wat onmogelijk is, zeker als je jezelf op een bepaalde manier profileert ben je ineens niet meer 'geloofwaardig ' lijkt wel. Is dat ook niet deels wat er dan nu met bijna alle partijen aan de hand is? Dat het kunnen sluiten van compromissen meer als zwakte gezien word ipv als sterkte? Eigenlijk best gek... want het schoppen tegen iets is imo veel makkelijker scoren. En misschien is dat ook wel meteen de reden dat VVD op rechts hoog in de peilingen blijft, er is ( nog even afwachten wat Ja21 doet) niet een rechtste partij die zo goed compromissen kan sluiten/kan regeren als de VVD?

De laatste alinea is natuurlijk een subjectieve, ik vond Trump ook de grootste clown op aarde maar die heeft ook redelijk wat verantwoordelijkheid gedragen :+ . Ik denk dat er zeker bij PVV en Ja21 wel mensen zitten met capaciteiten. Idem voor het 'harder werken' , dat vind ik beiden eigenlijk meer een persoonlijke sneer richting rechts dan dat ik daar inhoudelijk wat mee kan :)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 16:21


ruitje

Berichten: 12448
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 16:26

Dit is echt absurd.... Lekker nog even bij belangrijke besprekingen zitten :+

Loretta
Berichten: 8903
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 16:43

De Rutte doctrine is nog springlevend blijkt wel weer.