2 broertjes vermist (na zelfmoord vader) *update 19/5*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:17

Lauren_ schreef:
Probleem met jeugdzorg is dat de hulpverleners vaak zelf geen kinderen hebben, weinig levenservaring hebben en geen moeilijke scheidingen hebben meegemaakt.

Ze werken volgens boekjes en moeten op basis daarvan adviseren en beslissingen nemen. En daar gaat het dus fout.

Kan je alleen maar goede beslissingen nemen als je zelf ook dergelijke dingen mee hebt gemaakt?
Kan je je alleen inleven als je het zelf ook mee hebt gemaakt?
Ben je een minder goede hulpverlener als je zelf gewoon een gelukkig gezin hebt, als je probleemgezinnen moet begeleiden?
Mag je alleen met probleemgezinnen werken als je zelf ook kinderen hebt?

Lijkt me juist onverstandig. Dan gaan hulpverleners (o.a. Jeugdzorg in dit geval) redeneren vanuit hun eigen situatie, en dat lijkt me niet gewenst.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:23

Interessante materie.. ik begon met enkele ja's, maar daarna zag ik je laatste zin en tja, daar zit ook wat in.
- ik keek meteen even wat je doet/studeert :-) -

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:24

Was dit allemaal aan de orde dan?
Iemand die zichzelf en zijn kinderen wil ombrengen vind heus wel een manier om dat te doen.
Als er duidelijke signalen zijn kun je het proberen te voorkomen maar als dit niet word opgepikt of genegeerd dan komt deze hulp er ook niet.
Zo scherp zijn instanties vaak niet.
Ze mogen ook gevoelsmatig niet betrokken raken.
Maakt nu ook niets meer uit dit kan nooit maar dan ook nooit meer terug gedraaid worden.

WilmaBoy

Re: 2 broertjes vermist omg Doorn,vader heeft zelfmoord gepleegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:32

nu hebben ze gewoon een 'schuldige' nodig..
wat er gebeurd, deze kinderen komen niet meer terug.
Ergste is dat duidelijk gemeld wordt dat het de bedoeling van de vader was om zijn ex zo hard als mogelijk te treffen. Daarin is hij geslaagd, en niet enkel zijn ex lijkt me...

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:37

lady62 schreef:
Iemand die zichzelf en zijn kinderen wil ombrengen vind heus wel een manier om dat te doen.
[...]
Maakt nu ook niets meer uit dit kan nooit maar dan ook nooit meer terug gedraaid worden.

Precies. Betere begeleiding voorkomt niet elke misdaad/geweld. Of je moet zo iemand preventief opsluiten. Maar op basis waarvan? Een in een ruzie mondeling geuitte dreiging? Het subjectieve (voor)gevoel van een verbitterde ex-partner? Dan zit zo iemand dus onschuldig vast.

Hulpverlening mag zeker (doorlopend) verbeterd worden, maar als er zich een tragische gebeurtenis voordoet, is het wel erg makkelijk om terugkijkend met het belerende vingertje te wijzen.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:41

Szan schreef:
Lauren_ schreef:
Probleem met jeugdzorg is dat de hulpverleners vaak zelf geen kinderen hebben, weinig levenservaring hebben en geen moeilijke scheidingen hebben meegemaakt.

Ze werken volgens boekjes en moeten op basis daarvan adviseren en beslissingen nemen. En daar gaat het dus fout.

Kan je alleen maar goede beslissingen nemen als je zelf ook dergelijke dingen mee hebt gemaakt?
Kan je je alleen inleven als je het zelf ook mee hebt gemaakt?
Ben je een minder goede hulpverlener als je zelf gewoon een gelukkig gezin hebt, als je probleemgezinnen moet begeleiden?
Mag je alleen met probleemgezinnen werken als je zelf ook kinderen hebt?

Lijkt me juist onverstandig. Dan gaan hulpverleners (o.a. Jeugdzorg in dit geval) redeneren vanuit hun eigen situatie, en dat lijkt me niet gewenst.

Dan wordt het wel moeilijker bepaalde spelletjes te doorzien ja. Vaak zit er zo'n jong grietje die je dan even verteld wat er moet gebeuren. Hoop ook nooit met bjz te maken te krijgen, heb er alles behalve een goede pet van op. :j

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:46

Ik denk dat als je dit werk doet erg veel ervaring en een zesde zintuig moet hebben.
Mensen kunnen je anders glashard op het verkeerde been zetten.
Het is mens eigen om je mooier voor te doen dan je bent en sommige zijn daar erg goed in.
Heel moeilijk om daar doorheen te prikken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:59

verootjoo schreef:
MargreetW schreef:
Precies, toen overkwam het je en nu weet je waar je aan begint.

Dat vraag ik me af, of iedereen weet waar die aan begint. Een baby lijkt zo schattig en leuk en lief bij een ander, lekker mee kroelen, flesje geven en leuk doen allemaal. Maar voor iedereen is het de eerste keer, en het is nu eenmaal niet allemaal leuk en lief. Kinderen houden je de eerste tijd voor al uit je slaap, bent er dag en nacht zoet mee en dat doet vaak niet veel goeds voor je humeur. Je moet wel een zeer sterke relatie hebben wil je dat aan kunnen samen. En zeker als het kind niet zo leuk blijkt te zijn als je dacht, en je krijgt bv een autist, adhd'er, dat is nog veel zwaarder. Ik ken mensen die toe durven geven dat ze het onderschat hebben en die uit elkaar zijn gegaan omdat het niet te handelen was.

Als je een beetje intelligentie hebt gekregen kun je van tevoren ook nagaan dat een kind niet iets is waar je 's avonds de batterijen uit haalt als je er geen zin meer in hebt.
En kinderen van een ander is natuurlijk heel wat anders, als ze van jezelf zijn voel je daar heel andere dingen bij.

En als ik hoor hoeveel instantie's er betrokken waren, hoe lang het al speelde, dat het al de bedoeling was dat ze uit huis geplaatst werden enz, dan lijkt me een intern onderzoekje bij deze instantie's niet geheel overbodig.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:08

Ja daar heb je gelijk in maar zo werkt het denk ik niet altijd. Ik ken een gezin dat heel erg bewust en met alle liefde een kindje hebben gekregen. Maar na 3 jaar geven ze eerlijk toe dat het ze bitter is tegen gevallen, huilbaby, alle kinderziektes, noem maar op. Ze zijn gek met het kind daar niet van maar een 2e komt er never nooit. En in een dorp verder op, een tokkiegezin (sorry), zitten maar te roken, veel drank, en doen niks met die kinderen. Die hebben dus de allerleukste vriendelijke kinderen, die het heel goed op school doen.
En wat te denken van die mensen die laatst in het nieuws waren? Beiden zwakzinnig, elke keer zwanger, en elke keer werd het kind een paar weken na de geboorte weer weggehaald en uit huis geplaatst. Iedereen overstuur en hoppa weer zwanger.
Hoe denken jullie daar dan over.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:10

MargreetW schreef:
Ook jeugdzorg dat aan regels gevonden, en die regels zijn er niet voor niets. Maar wat ik mij in dit geval wel afvraag waarom 10! mensen niet tot een oplossing kunnen komen.

10 instanties, zelfs. Dat zijn gauw meer mensen. Ik denk dan: meer dan 1 instantie, dat kan ik nog begrijpen. Maar 10 is wel een heel fors aantal.
Ik vind dat je de conclusie wel mag trekken dat er heel wat aan de hand was in het (ex)-gezin.
Ik volg de ontwikkelingen op de voet, maar merk dat het ook af en toe zowat een obsessie wordt. Ik zit zowat gekleefd aan dit topic.
Ik wil afstand nemen, maar het intrigeert me teveel. Ik vermoed dat er nog veel meer details gaan komen, welke kant ook op.
Konden we met al onze betrokkenheid de jongens maar terughalen. Je zou bijna denken dat dat met zoveel energie van iedereen die betrokken is -hoor net zelfs uit het buitenland- zou kunnen. Helaas. Jonge levens die nog zoveel potentie hadden in het leven.
Zoals iemand eerder zei: het hadden dokters kunnen worden, ze hadden uitvindingen kunnen doen. Dat alles is geëindigd. Ongelofelijk triest.
Laatst bijgewerkt door stefje op 21-05-13 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:12

[quote="anneliesdj
En als ik hoor hoeveel instantie's er betrokken waren, hoe lang het al speelde, dat het al de bedoeling was dat ze uit huis geplaatst werden enz, dan lijkt me een intern onderzoekje bij deze instantie's niet geheel overbodig.[/quote]

Er was helemaal geen sprake van een uithuisplaatsing, wel een onder toezicht stelling waarbij het co-ouderschap opgeheven zou worden en vader de kinderen eens in de twee weken zou zien.

Ik begrijp de reactie van de moeder wel op facebook, zij is door een emotionele rollercoaster gegaan en degenen die er beroepsmatig bij betrokken waren vermoeden ook dat hij, mede, wraak op haar wilde nemen gezien de manier waarop alles is gebeurd.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:45

Lauren_ schreef:

Persoonlijk vind ik juist het tegenovergestelde. Het probleem in de hulpverlening is juist vaak dat mensen 'iets hebben' met hun vakgebied, niet zelden is dat door eigen problemen in het verleden (of heden). Dan krijg je dus dat mensen niet meer objectief naar de zaak kijken en hun persoonlijke levensverhaal meenemen en dat (onbewust) projecteren op de betrokkenen.

Was het maar zo dat te allen tijde de boekjes werden gevolgd, daar staat immers informatie in die wetenschappelijk getoetst is in tegenstelling tot de subjectieve mening van de hulpverlener in kwestie.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:22

Hou je allemaal liever bij de feiten. Het hoe en waarom kunnen we alleen naar gissen. En hoe iemand zich voelt weet alleen diegene zelf. Eventuele familie of kennissen zouden dit ook kunnen lezen en dat is soms niet mis. Verschrikkelijk wat de familie en de jongens is overkomen maar het hoe en waarom weten wij niet en zullen we ook nooit weten.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:42

Helemaal mee eens MelloW. Ik vind dit gegis echt te gek voor woorden. We zullen het nooit weten en ik hoop dat het ook nooit bekend gemaakt zal worden in de media.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:44

Een kat in het nauw maakt rare sprongen......

Gedreven door pure haat of juist uit liefde?

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:18

Dat we het nooit komen te weten is door mij en door heel veel anderen ook al aangegeven.
Maar als je niet mag opschrijven (en het liefst een beetje netjes) wat jij denkt dan heeft het openen van een topic geen enkele zin. Want dan kom je niet verder dan ooooh wat erg, sterkte etc.

En dat geld denk ik voor 75% van de topics hier op Bokt, daar geeft men ook antwoorden op basis van iets dat men denkt.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:27

MargreetW schreef:
Dat we het nooit komen te weten is door mij en door heel veel anderen ook al aangegeven.
Maar als je niet mag opschrijven (en het liefst een beetje netjes) wat jij denkt dan heeft het openen van een topic geen enkele zin. Want dan kom je niet verder dan ooooh wat erg, sterkte etc.

En dat geld denk ik voor 75% van de topics hier op Bokt, daar geeft men ook antwoorden op basis van iets dat men denkt.

Maar hier worden conclusies getrokken. En als je het niet van dichtbij mee maakt kun je wel van alles roepen en aannamees maken maar dat vind ik erg ver gaan. Je kan het wel over de feitelijke dingen hebben maar niet over gevoel of drijfveer, die weet je namelijk niet en zul je ook niet weten. Je eigen gevoel erover zou je kunnen bespreken. Maar sommige zetten neer: hij heeft het uit haat of wraak gedaan, maar wat ik me dan afvraag, was je erbij of heeft hij het je verteld. Je zal het nooit te weten komen.
Dus er is wel meer te bespreken dan alleen sterkte. Bedenk voordat je iets schrijft dat ook familie het kan lezen. Dat is mijn onderliggende gedachte en boodschap.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:28

Doel niet specifiek jou bericht maar het hele topic ;-)

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:13

Op Facebook van de moeder stond Jeroen je hebt gewonnen...:( De reactie is inmiddels weggehaald....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:20

@Kimberley12, als je nou een paar posts terugleest, zie je dat dat allang besproken is...

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:35

Blue_Eyes schreef:
@Kimberley12, als je nou een paar posts terugleest, zie je dat dat allang besproken is...

Nou rustig maar hoor....

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:39

Dat die moeder al zegt dat hij gewonnen heeft op haar facebook, is echt laag.
Dat zegt ook maar weer wat voor ''strijdt'' hun onderling hadden.
En wie zijn daar de dupe van? Juist ja, de kinderen....
Er zijn in dit geval alleen maar verliezers. Ook vind ik het raar dat die man nu zo zwart wordt gemaakt. Je kunt nu makkelijk praten over iemand die er niet meer is, een verhaal heeft altijd twee kanten.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:41

xMarloes schreef:
Er zijn in dit geval alleen maar verliezers. Ook vind ik het raar dat die man nu zo zwart wordt gemaakt. Je kunt nu makkelijk praten over iemand die er niet meer is, een verhaal heeft altijd twee kanten.

Helemaal mee eens, zijn kant van het verhaal zullen we nooit meer te horen krijgen...
Verhaal heeft altijd 2 kanten toch?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:53

xMarloes schreef:

Helemaal mee eens.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:20

xMarloes schreef:

Dat zei ik ook op Facebook en dan krijg je te horen dat je die man verdedigd.
Nee ik verdedig hem niet! maar ik veroordeel hem ook niet,en dat wil ik ermee zeggen.
Puur omdat ik de andere kant v/h/ verhaal niet ken.