Project X Haren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:12

slokkie schreef:
Winged schreef:
Hmm Slokkie, het 'kan niet'. Ik denk wel dat de massa van Haren voorkomen kan worden, dat niet werkelijk elk nieuwsgierig aagje naar zo'n plek trekt. Als de massa immers kleiner is, wordt ingrijpen gemakkelijker.

Hoe had je dat willen doen?
100 km rondom wegversperringen op zetten en mensen vragen waar ze naar toe gaan?
Met 20 km een tweede barrière?
Eventueel controleren met paspoort of ze er werkelijk mochten wezen?
Perrons op stations blokkeren richting het noorden en alle stoptreinen door laten rijden naar Groningen of Assen?
Behalve dat het mij een umheimlich gevoel geeft, zou het de gemeenschap een veelvoud meer gekost hebben dan de schade, politie en hulpverlening bij elkaar.
En wie schreeuwt dan om het hardst dat onze belastinggelden verkwanseld worden.
Dezelfde die niet de mogelijkheid kregen om te rellen.

edit: toevoeging

Ik zei 'in de toekomst'. Ik denk daarnaast namelijk niet dat mensen nog een keer in zo'n grote massa naar zo'n feest gaan. Ik mag toch hopen dat een aantal hun les geleerd hebben.

Daarnaast: De weg ís verspert geweest, alleen dan te laat. Afslag Haren was namelijk afgesloten. Daarnaast, in Assen heb je het jaarlijkse plan (EN OUDERE!) vanwege TTdrukte om die mensen te leiden. En vroeger was het niet zo'n evenement zoals het nu is. Had dan inderdaad de mensen naar Groningen of Assen gestuurd en dat plan erbij gepakt. Hoewel Assen vrijwel niks meer is op een zaterdag qua uitgaan, was daar meer te doen geweest dan in Haren.

En ja, dan had het maar meer gekost, dit is beter te betalen dan de psychischeschade die de bewoners is aangedaan.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:22

slokkie schreef:
Perrons op stations blokkeren richting het noorden en alle stoptreinen door laten rijden naar Groningen of Assen?
Behalve dat het mij een umheimlich gevoel geeft, zou het de gemeenschap een veelvoud meer gekost hebben dan de schade, politie en hulpverlening bij elkaar.
En wie schreeuwt dan om het hardst dat onze belastinggelden verkwanseld worden.
Dezelfde die niet de mogelijkheid kregen om te rellen.

Dat was een beter plan geweest dan alles maar toe te laten drommen op een plek waar geen feest was. Da's tegenwoordig wachten totdat de rellen uitbreken, want een 'leuk'feestje is er pas met bloed en geweld tegenwoordig.

Welke kosten? Dit 'geintje' kost al meer dan 1 miljoen euro qua materiele schade en dan heb ik het nog niet over psychische en/of letselschade van de bewoners.

Ik héb helemaal geen behoefte om te rellen, maar het is ook mijn belastinggeld!
Geen idee hoe je hier allemaal bij komt... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:41

stef schreef:
Over dat het vroeger net zo was had ik het gister met mijn schoonmoeder over. Zij heeft zeer bewust oa. de krakersrellen mee gemaakt, en toch zegt zij: Dat was heel anders, die mensen hadden een doel, die vochten niet om het vechten (hoewel die er ongetwijfeld ook tussen zaten) maar het gros vocht om zijn doel....
Ook was dat (ik was er niet bij ;) ) veel minder beangstigend, aldus mijn schoonmoeder ;)

Het is wel waar dat de krakers een doel hadden, maar dat geldt niet voor de krakers van 2010 en 2012. Ook bij de krakers heeft altijd een groep gezeten die helemaal niet zo idealistisch was, maar gewoon lekker gratis wilde wonen. Dat je schoonmoeder de krakersrellen niet beangstigend vond moet ze zelf weten, maar ik denk dat de mensen die er echt bij waren en de tanks de straten in zagen komen, daar misschien toch iets anders over denken. Uit die tijd weet ik nog wel dat grimmig ook echt grimmig betekende en dat er dan hard ingegrepen werd. Wij zijn er echter wel altijd makkelijk in geweest om de dag erna gewoon weer door te gaan met ons eigen leven. Ergens was het ook spannend en sensationeel om mee te maken, maar ik weet zeker dat er heel veel mensen zijn die er nare herinneringen aan hebben vanwege schade aan hun huis, winkel, auto en overige bezittingen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:55

stef schreef:
zie boven

Ik denk ook dat dat een beetje geromantiseerd is...

http://www.ravagedigitaal.org/2001_2002/0216a14.htm Artikel over de F-side Amsterdam jaren 80

http://www.infopuntveiligheid.nl/Infopu ... happen.pdf Artikel over de Haagse nieuwjaarsrellen jaren 80

Dat ging in principe ook nergens over (nja, voetbal :roll: )

Toevallig kwamen/ komen een hoop f-siders bij ons uit het dorp dus (..?) werd vroeger het dorp ook elk jaar gesloopt met oud en nieuw. Er was geen specifiek doel, alleen haat tegen de politie, diepe haat tegen gezag.

We kunnen elke keer wel weer achteraf praten wat ze hadden/ kunnen/ moeten doen, nu we weten hoevéél mensen het er écht zijn geweest, maar ik denk dat niemand enig serieus zicht had op de enorme hoeveelheid mensen die uiteindelijk zijn gekomen, anders waren er niet zoveel mensen (ook op Bokt) "gaan kijken hoeveel mensen er nou echt zouden zijn".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:12

"En als de politie dan kwam fokken, dan vochten we wel tegen die" uit Hé Amsterdam van Drukwerk. Zo is het en zo is het eigenlijk altijd geweest.

Zo heeft mijn zwager horecazaken in een toeristisch dorp waar voortdurend de schuttingen van het terras en de beschotting van de entree wordt gesloopt door de feestvierende toeristen. Maar dat wordt allemaal normaal gevonden en dan komt het bij niemand op of hij daar misschien problemen mee heeft, van wakker ligt of slachtofferhulp moet hebben. Hij is een grote jongen hoor en repareert de schade steeds weer zelf en hoort nooit iets van sorry.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:13

Je zus is een grote jongen? ;) Edit: Je had het al ge-edit voor mijn post er stond :D

Anoniem

Re: Project X Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:15

Ja, zus is minder handig met gereedschap. Maar dat was het punt niet helemaal.

Marnixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:21

Ik heb inmiddels 2 oud leerlingen herkend die ik vorig jaar heb begeleid.
Beide echt hele fijne leerlingen, maar helaas zeer beinvloedbaar door de omgeving.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:12

Heb je ze ook aangegeven marnixx?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:36

Hahahaha, een jongen uit lelystad wou het ook organiseren en heeft ook een facebook evenement gemaakt etc. en nu is de politie bij hem langs geweest en moet hij alle eventuele schade betalen als die er zou zijn.... ik ging eigenlijk wel een beetje stuk in mezelf, ze zijn ook zo naïef dat de politie een afgeschermde facebook evenement niet zou zien _O-

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:47

Marnixx schreef:
Ik heb inmiddels 2 oud leerlingen herkend die ik vorig jaar heb begeleid.
Beide echt hele fijne leerlingen, maar helaas zeer beinvloedbaar door de omgeving.

Aangeven dus, overdag en op school zijn ze lief en niet stoer ^) maar ja, dan ineens moeten ze zichzelf bewijzen door te rellen, slopen en mensen de grootste schrik en schade aanjagen waar ze het nog jaren over zullen hebben.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:49

En dan over 15 jaar kunnen ze hun eigen kids vertellen dat mama/papa bij die rellen zijn geweest. Wow stoer hoor :(

Marnixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 23:11

Ik neem morgen contact op met mensen van school. Één van de twee is een tiener vader.... Zucht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 01:50

Goed voorbeeld is ie dan..

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:35

tja, helaas voor hem dan, had hij maar beter moeten nadenken (en zijn maatje ook).

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:30

Marnixx schreef:
Ik neem morgen contact op met mensen van school. Één van de twee is een tiener vader.... Zucht

bedoel je de vader van een tiener,of een vader die tiener is?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:37

Marnixx schreef:

Laat je ons de reaktie van de school weten?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:38

Waarschijnlijk vader die nog een tiener is... Ik vind het wel schrikbarend dat de mensen die daar geweest zijn schijnbaar niet de gevolgen beseffen...
Ik had er niks van mee gekregen en klik toevallig zaterdag op de NOS site... Nu ben ik een paar dagen in NL en hoor ik er meer over. We roepen al jaren dat het respect voor anderen ver te zoeken is, maar Nederland heeft weer een nieuw dieptepunt bereikt...

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:39

Denk dat hij dat is....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:39

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:53

wat een verhaal zeg Marnix, zulke jongelui zijn toch eigenlijk wel kansloos en wat denk je dat er van dat kindje terecht zal komen...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:37

Blue_Eyes schreef:

Ja hoor, het leger had rellen kunnen voorkomen +:)+

NIET GAAN ook.

Eens even zien: leger vs eigen verantwoordelijkheid van een stel verveelde jongeren, sensatiezoekers en criminele klootviolen onder invloed.... Tja... hmmm...

Marnixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:07

Beide jongens zijn al in beeld bij de politie..
Pff vind het wel wat hoor!!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:10

Ik niet, sorry, de daders moeten gestraft worden. Ik heb, als inwoner van Haren, al diverse verhalen gehoord waar je niet vrolijk van wordt dus ik heb totaal geen medelijden met dit tuig en de meelopers.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:18

Maar wat vinden jullie er dan van dat de verslaggevens van TV Noord en TV Drenthe toch aangifte gaan doen tegen de ME omdat ze een pak rammel hebben gekregen?