Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat Wilders zich schuldig maakt aan racisme?

Ja
247 (42%)
Nee
335 (57%)

Totaal aantal stemmen: 582

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 15:10

Nicolletje schreef:
joostvangestel schreef:
In de grondwet vastleggen dat we met zijn allen een bepaaald geloof/levensovertuiging aanhangen lijkt me nogal achterhaald.

Volgens mij bedoelt Wilders dat niet echt. Wat hij wel precies bedoelt weet ik ook niet helemaal.

Wat hij bedoelt is om bij wet te regelen dat onze wortels in de Christelijk-Joodse cultuur liggen.
Daarmee onmogelijk maken dat het hier ooit een moslimstaat zou worden, zelfs al is er een meerderheid voor.
Daar ben ik helemaal voor.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:16

jantergouw schreef:
Daarmee onmogelijk maken dat het hier ooit een moslimstaat zou worden, zelfs al is er een meerderheid voor.
Daar ben ik helemaal voor.

Ja okee, ik had dat idee ook wel maar ik twijfelde omdat iedereen wat anders zegt en het anders uitlegt.
Sommigen zeggen zelfs dat hij hele artikel 1 wil schrappen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:35

Schrappen zou niet handig zijn, aanpassen om zo een specifieke groep mensen te kunnen buitensluiten heeft hij veel meer aan.
En daarom ben ik zo tegen zijn plannen.

joostvangestel schreef:
Simpel: artikel 1 verdedigt evengoed het recht van mensen die niet langer deel uit willen maken van een bepaalde geloofsgemeenschap. Dus het is keihard een afwijzing van verstarde moslims die "ontislamisering" willen tegenhouden. De Nederlandse wet staat boven de kerkelijke wetten, dus voorlopig kan dat helemaal niet. Sharia invoeren zal dus nooit compleet kunnen gaan, omdat het sharia recht altijd aan de Nederlandse wet getoetst zal moeten worden en niet omgekeerd.

In de grondwet vastleggen dat we met zijn allen een bepaaald geloof/levensovertuiging aanhangen lijkt me nogal achterhaald.
Mooi gesproken, joostvangestel.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:01

jantergouw

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 20:14

@Ann
Wilders wil artikel 1 ook niet schrappen, maar wijzigingen aanbrengen.
NOS

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:17

Wat een handige link, dit scheelt reageren; ik kan me bij de reacties die eronder staan, wel aansluiten.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:25

Ligt er maar net aan welke je leest :P

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:32

Ik bedoel dan vooral de eerste reactie en natuurlijk die over het feit dat Wilders blond is

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 21:21

In combinatie met Pechtold, moeten die twee een eind kunnen komen -:)
Pechtold verandert eerst de grondwet zodanig dat 'ie makkelijk te veranderen is, en vervolgens verandert Wilders art. 1. _O-

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:20

jantergouw schreef:
@Ann
Wilders wil artikel 1 ook niet schrappen, maar wijzigingen aanbrengen.
NOS

Dit wil Wilders dus eigenlijk. Het gelijkheidsbeginsel uit de grondwet halen (want het wijzigen op die manier is de kern van het gelijkheidsbeginsel teniet doen).

Maar even een serieuze vraag aan de Wilders aanhangers in dit topic:

Zien jullie echt geen enkel gevaar in het dusdanig wijzigen van artikel 1? (Even afgezien van of het kan en of het echt gaat gebeuren of niet)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:29

randalinpony schreef:
Verder had je het toch echt over onze vrouwen

"Onze" het bezittelijk voornaamwoord.
Kreun. Zo ongelofelijk banaal dat het toch altijd weer daarom schijnt te gaan wie de vrouwen bezit. Moet ik altijd denken aan een demonstratie in de jaren tachtig van jongeren van Germaanse Jeugd Nederland of zoiets. Staat er zo'n pukkelige jongeman uitgedost met hakenkruizen, runentekens, legerlaarzen enz. te schreeuwen over Surinamers en gastarbeiders. Loopt er een oudere dame met zware boodschappen aan de overkant van de straat, die kijkt op waar al dat geschreeuw over gaat en roept na zijn mededeling "ze pikken onze meisjes in" keihard terug "geen wonder jij lelijkerd".

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 22:34

Waves schreef:
Zien jullie echt geen enkel gevaar in het dusdanig wijzigen van artikel 1? (Even afgezien van of het kan en of het echt gaat gebeuren of niet)
Ik niet, misschien anderen wel. Ik ben zover dat alle legale mogelijkheden toegestaan zijn om de Islamisering tegen te gaan. Als daar een wijziging van artikel 1 voor nodig is, so be it.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:37

Vrouwen, de piketpaaltjes van een cultuur :D

Dragen de vrouwen een hoofddoek, dan is de cultuur achterlijk volgens ons.
Zijn de vrouwen seksueel los, dan is het een verdorven cultuur vinden zij.

En dat 'ons' en 'zij' die dat bepalen zijn meestal mannen...

Dat vrouwen vaak verkracht worden door veroveraars van een land wordt dan ook vaak in deze context gezien. Door het nemen van de vrouw, neem je het land.
De symboolpolitiek van het verbieden van hoofddoekjes kan je ook in deze context zien. De vrouw symbolisch op haar knieën, zichtbaar in het zwembad, haar haren ontbloot, is de overwinning op de islamitische cultuur in ons land.

Zeeer interessant :j
Laatst bijgewerkt door Waves op 25-08-10 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:39

jantergouw schreef:
Waves schreef:
Ik niet, misschien anderen wel. Ik ben zover dat alle legale mogelijkheden toegestaan zijn om de Islamisering tegen te gaan. Als daar een wijziging van artikel 1 voor nodig is, so be it.

OK, interessant. In hoeverre is iets legaal als je er eerst de wet voor moet wijzigen vraag ik me dan af. Nou ja, ik word misschien iets te filosofisch.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:42

@Waves: Wilders wil ook het bindend referendum invoeren. Iets dat andere partijen nooit gewild hebben maar wat wel heel democratisch is.

Als hij art. 1 wil veranderen als hij aan de macht is zal dat via een bindend referendum gebeuren. Daar kun je je stem laten horen als je het er niet mee eens bent.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:47

janderegelaa schreef:
@Waves: Wilders wil ook het bindend referendum invoeren. Iets dat andere partijen nooit gewild hebben maar wat wel heel democratisch is.

Als hij art. 1 wil veranderen als hij aan de macht is zal dat via een bindend referendum gebeuren. Daar kun je je stem laten horen als je het er niet mee eens bent.

Is er nieuws :? , want tot nu toe wilde Wilders absoluut geen macht, omdat hij dan verantwoording moet afleggen

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:56

janderegelaa schreef:

En als we het ergens niet mee eens zijn en Wilders weet even niet meer wat ie moet zeggen, gaat hij dan persoonlijke aanvallen doen? Volgens sommige van zijn aanhangers hier is dan namelijk alles geoorloofd, toch Mark?

Hoe weten we dat Wilders dan niet nog een wetje wil veranderen om de tegenstanders aan te pakken, is het hek niet van de dam met zo'n mentaliteit van wetjes veranderen als het ons niet aanstaat?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:21

Ik kan het niet met je gefilosofeer eens zijn, Waves. In de eerste instantie denk ik hmm ja.
Maar daarna denk ik aan alle vrouwen die ik ken die het hoofddoekje toch echt niet als de ultieme vrijheid zien en nooit, nooit in zo'n cultuur willen leven.

Wat betreft artikel 1. heb ik geen expliciete mening omdat ik het toch niet zie gebeuren.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 00:40

Alles wat legaal is, Waves. Je leest erg selectief en vergeet expres per ongeluk wel eens een woordje. :j

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:40

Nicolletje, dat over artikel 1 was gefilosofeer van mijn kant.

Dat over vrouwen als symbool en maatstaf van een cultuur is een vrij bekende en geaccepteerde discussie in de sociale wetenschappen. Dat maakt het natuurlijk niet de absolute waarheid, het blijft een waarschijnlijke theorie, maar ik wil maar aangeven dat ik niet maar van alles uit mijn duim zit te zuigen hier :D

Dat jij persoonlijk niemand onder jouw NL vriendinnen kent die een andere cultuur niet als ultieme vrijheid zien lijkt mij niet direct van invloed op deze theorievorming.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:49

Ik vind de vrouwen filosofie wel heel interessant. Stof tot nadenken.

Ik kan me wel voorstellen dat voor een moslim vrouw die er bewust voor kiest een hoofddoek te dragen dat wel als een vrijheid voelt. De vrijheid om uiterlijk achter wegen te laten en je zelf te uitten door middel van innerlijk waarbij uiterlijk niet in de weg staat.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:51

jantergouw schreef:

Ik quote je nog maar eens, het is echt niet mijn bedoeling om je expres verkeerd te begrijpen al denk jij van wel :D

Jij zegt hier toch dat legale mogelijkheden toegestaan zijn, echter, nu zijn bepaalde mogelijkheden niet legaal want artikel 1 is nog zoals die is. Er moet dus eerst een wetswijziging plaatsvinden om het legaal te maken

Vandaar mijn wat filosofische vraag, in hoeverre is iets legaal als je er eerst de wet voor moet wijzigen?..Is niet eens on topic dus waarom je er op ingaat?

Misschien moeten we er ons maar bij neerleggen dat we ondanks dat we allebei NL spreken er toch nog grote verwarring kan ontstaan, zo zie je maar weer.. :')

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:55

Misschien moet ik duidelijker quoten. Ik spreek 'de theorie van de vrouwen' niet tegen, ik ben het alleen hier niet mee eens:

Waves schreef:
De symboolpolitiek van het verbieden van hoofddoekjes kan je ook in deze context zien. De vrouw symbolisch op haar knieën, zichtbaar in het zwembad, haar haren ontbloot, is de overwinning op de islamitische cultuur in ons land.

Zeeer interessant :j

Ook vrouwen (dus niet expliciet de mannen) in Nederland zien dat hoofddoekje liever wegwapperen, de bekendste is volgens mij F. Halsema.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:58

Waves schreef:
Vandaar mijn wat filosofische vraag, in hoeverre is iets legaal als je er eerst de wet voor moet wijzigen?

Correct me if 'm wrong, maar volgens mij is in 1983 pas (toen bestond ik al dus naar mijn idee 'kort geleden' :o ) de wet van die discriminatie ingegaan (art. 1 dus)

Ik zie niet helemaal in waarom het nu niet veranderd kan worden, mits ermee ingestemd wordt uiteraard.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 01:00

Heel stiekem heb ik nog steeds de hoop dat het CDA uiteindelijk toch niet akkoord gaat. Volgens mij zou dat het meest ideale scenario zijn dat er nu te bedenken is. Dat de PVV en VVD samen in de oppositie gaan en bij de statenverkiezing in maart 2011 samen een absolute meerderheid krijgen. Vervolgens zou dat het einde van het kabinet van CDA,PVDA,SP en Groen Links betekenen en dan nieuwe verkiezingen. Helaas zal dat droomscenario net iets te veel van het goede zijn.

@Waves Daarom schreef ik ook als daar een wijziging van artikel 1 voor nodig is, so be it