Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:31

IMANDRA schreef:
Dus? Huizen bouwen is grotendeels eenmalig stikstof -tijdens de bouw-, agrarisch is continu.

En je bent weer lekker extreme conclusies aan het trekken die, sorry, nergens op slaan. Je impliceert dat we door het inkrimpen van de boeren een tekort krijgen aan eten. Maar dat is niet realistisch: we exporteren gruwelijk veel dus van een tekort aan eten is toch echt geen sprake, zelfs niet als de helft van de boeren gestopt is.
Edit: en dat is zonder rekening te houden met alles wat we weggooien idd.

Bovendien krimpt de bevolking al, enkel en alleen migratie zorgt voor groei. Die vrijwel alle partijen overigens willen intomen.

Vorig jaar was bij landbouwprodukten 34% wederuitvoer, dus doorvoer van eerst geïmporteerde produkten.

https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/aanvullende-statistische-diensten/2024/emissies-van-de-nederlandse-landbouw-naar-productgroepen-erratum/4-export-van-nederlandse-landbouwproducten

IMANDRA

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:33

Punt blijft. Het angst aanpraten dat we straks geen voedsel hebben omdat er moet worden geminderd qua veestapel is echt onzinnig.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:33

Is iemand het kamerdebat aan het kijken/luisteren? Wilders zijn toespraak over GL/PvdA is echt weer zo provocerend. Om vervolgens te vragen om PVV toch mee te laten doen in een kabinet :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:34

MizzMontana schreef:
Is iemand het kamerdebat aan het kijken/luisteren? Wilders zijn toespraak over GL/PvdA is echt weer zo provocerend. Om vervolgens te vragen om PVV toch mee te laten doen in een kabinet :')

IK HAAT JOU!!! }:)

Wil je verkering? B-)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:54

MizzMontana schreef:

Wat zei hij allemaal?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:56

IMANDRA schreef:
MizzMontana schreef:

Wat zei hij allemaal?

De strekking was dat GL de PvdA heeft opgeslokt en met het vertrek van Timmermans PvdA nu officieel is begraven

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:58

Laat die man zich eens met zijn eigen partij gaan bezighouden in plaats van te wijzen naar anderen. Laat hij zijn eigen partij eens democratisch maken waarbij er een partijleider gekozen kan worden, en waar kritiek op de leider gewoon mogelijk is. Hij sluit leden uit.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:08

IMANDRA schreef:
Punt blijft. Het angst aanpraten dat we straks geen voedsel hebben omdat er moet worden geminderd qua veestapel is echt onzinnig.

Minderen van de veestapel zorgt inderdaad niet direct voor minder voedsel in Nederland. Er zal alleen minder verdient worden aan export en zonodig zal wat tekort is moeten worden ingevoerd. Grootste nadeel is vooral dat we in Nederland nu zelf de regie hebben hoe vee wordt gehouden, zowel in diervriendelijk als milieutechnisch opzicht en dat die regie verdwijnt als vee in andere landen wordt gehouden. En dat kan zowel voor de dieren als het milieu nadelig uitpakken, maar waarschijnlijk wordt dat dan niet meer als een Nederlands probleem gezien.

Nederland zou overigens niet zelfvoorzienend kunnen zijn met ons huidige consumptie patroon. Daarvoor zou iedereen zijn vleesconsumptie moeten minderen tot 1x per week. Dat zie ik dus realistisch gezien niet gebeuren. Daarnaast zijn goede handelsrelaties ook erg belangrijk bij misoogsten en dergelijke.

https://www.newscientist.nl/nieuws/we-zouden-in-nederland-kunnen-leven-van-alleen-voedsel-uit-eigen-land/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:23

journee schreef:
IMANDRA schreef:

Minderen van de veestapel zorgt inderdaad niet direct voor minder voedsel in Nederland.

Maar hoe werkt dat dan voor de mensen die het van ons kopen? Moeten die het dan ergens anders inkopen? Of zelf gaan kweken/telen?
Gaan wij dan bepalen dat anderen dus ook minder / ander voedsel moeten gaan gebruiken?

En als er hier een oogst of iets dergelijks mislukt, gaan wij het dan ergens anders kopen? Maken we ons dan weer afhankelijk van andere landen? Ik begreep altijd dat Nederland zoveel produceert omdat 'we' er zo goed in zijn?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:43

Klopt, maar mensen denken kennelijk dat een woonwijk maar eenmalig stikstof uitstoot (dat is dus niet zo) en dat importeren minder schadelijk is voor het milieu dan het stikstof probleem. :+

Imandra, dat jij het niet kan volgen zegt niks over dat de conclusies die ik trek niet juist zouden zijn.

Ik zeg alleen dat steeds minder boeren en landbouwgrond en steeds meer mensen op den duur geen goede match zijn. Maar goed, wellicht eet jij graag alleen geimporteerd voedsel? Dat is zo goed voor de natuur natuurlijk.

Deze is ook zo leuk:
https://nos.nl/artikel/2556476-eurocomm ... ijk-worden

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:51

Elisa2 schreef:
Klopt, maar mensen denken kennelijk dat een woonwijk maar eenmalig stikstof uitstoot (dat is dus niet zo) en dat importeren minder schadelijk is voor het milieu dan het stikstof probleem. :+

Imandra, dat jij het niet kan volgen zegt niks over dat de conclusies die ik trek niet juist zouden zijn.

Ik zeg alleen dat steeds minder boeren en landbouwgrond en steeds meer mensen op den duur geen goede match zijn. Maar goed, wellicht eet jij graag alleen geimporteerd voedsel? Dat is zo goed voor de natuur natuurlijk.

Deze is ook zo leuk:
https://nos.nl/artikel/2556476-eurocomm ... ijk-worden

Er is genoeg voedsel te verbouwen dat minder stikstof uitstoot dan al die varkens etc.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:52

Cer schreef:
journee schreef:

Minderen van de veestapel zorgt inderdaad niet direct voor minder voedsel in Nederland.

Maar hoe werkt dat dan voor de mensen die het van ons kopen? Moeten die het dan ergens anders inkopen? Of zelf gaan kweken/telen?
Gaan wij dan bepalen dat anderen dus ook minder / ander voedsel moeten gaan gebruiken?

En als er hier een oogst of iets dergelijks mislukt, gaan wij het dan ergens anders kopen? Maken we ons dan weer afhankelijk van andere landen? Ik begreep altijd dat Nederland zoveel produceert omdat 'we' er zo goed in zijn?

Nederland is inderdaad super efficient betreft voedselproductie, daar valt geen verbetering meer te halen. Als dat niet het geval was geweest, zou er ook lang niet zoveel verhandeld worden. Het onderzoek hoe zelfvoorzienend Nederland kan zijn is ook gedaan met huidige produktie methode. Als je minder gewasbescherming wilt gebruiken, minder wilt bemesten, meer ruimte wil voor vee en de natuur en rekening houdt met de klimaatverandering, kan die mogelijke zelfvoorzienendheid voor Nederland nog wel eens een stuk minder rooskleurig uitpakken.

Maar als wij niet exporteren zullen andere landen in dat gat springen. En bij een mislukte oogst ben je inderdaad afhankelijk van andere landen en dan is het natuurlijk wel heel fijn om goede handelsbetrekkingen te hebben, anders kun je best wel eens misgrijpen en zit je dus zonder.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 12:04

Ik vind het zo bijzonder dat aan de ene kant wordt geroepen dat we de wereld moeten redden, alle vluchtelingen welkom, iedereen verdiend een goed leven enzovoorts... Maar aan de andere kant zeggen we 'we exporteren veel voedsel en dat is slecht want we hebben genoeg voor alleen onszelf als we minderen'. Waarom is het erg dat wij zoveel kwalitatief goed eten exporteren? Ik heb dit nog nooit begrepen. Ik zou daar juist trots op zijn als land. Of is het als het om eten gaat ineens wel ikke ikke en de rest kan stikken?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 12:05

Jildau schreef:
Ik vind het zo bijzonder dat aan de ene kant wordt geroepen dat we de wereld moeten redden, alle vluchtelingen welkom, iedereen verdiend een goed leven enzovoorts... Maar aan de andere kant zeggen we 'we exporteren veel voedsel en dat is slecht want we hebben genoeg voor alleen onszelf als we minderen'. Waarom is het erg dat wij zoveel kwalitatief goed eten exporteren? Ik heb dit nog nooit begrepen. Ik zou daar juist trots op zijn als land.

Op zich is het dat niet als we hier niet met een enorm mestoverschot zouden zitten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 12:05

Het exporteren van vleeskalveren die we zelf niet eten en wel de mest ervan als overschot houden vind ik niet iets om trots op te zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 12:07

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 12:12

Elisa2 schreef:
Export komt toch ook voor een deel door de consument: https://nos.nl/artikel/2525231-biologis ... jft-achter

Er moet wel een afzetmarkt zijn, als Nederlanders liever goedkoper buitenlands voedsel eten dan moet de oogst ergens naar toe.

Dat artikel gaat niet over liever goedkoper buitenlands voedsel willen eten, maar de moeilijkheid over te schakelen naar meer biologische productie in Nederland?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 12:12

Jildau schreef:
Ik vind het zo bijzonder dat aan de ene kant wordt geroepen dat we de wereld moeten redden, alle vluchtelingen welkom, iedereen verdiend een goed leven enzovoorts... Maar aan de andere kant zeggen we 'we exporteren veel voedsel en dat is slecht want we hebben genoeg voor alleen onszelf als we minderen'. Waarom is het erg dat wij zoveel kwalitatief goed eten exporteren? Ik heb dit nog nooit begrepen. Ik zou daar juist trots op zijn als land. Of is het als het om eten gaat ineens wel ikke ikke en de rest kan stikken?

Persoonlijk vind ik voedsel in de basis geen exportproduct. Ik vind de ketens veel te lang en onzinnig.
Ik zie meer in extensiveren en om het plaatje financieel rond te krijgen diversificeren van het aanbod van agrariërs. Dus landschapsbeheerder waar zij voor betaald worden, in combinatie met agrotoerisme.

Tegelijkertijd ben ik voor een vrije markt. Ik was heel blij met avocados toen ik ziek was en veel gezonde vetten moe(s)t eten. Verbieden voel ik niet veel voor, maar denk dat de nadruk moet liggen dat multifunctioneel landgebruik voor agrariërs aantrekkelijker is dan intensiveringen en export.

Mijn nederige mening.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 12:16

https://www.vee-en-gewas.nl/artikel/298 ... te-voeden/
Nederland heeft te weinig landbouwgrond om eigen bevolking te voeden.

Dit is ook een heel interessant artikel, geeft een heel ander beeld dan verspreid wordt.

Als je het artikel leest San, dan lees je dat er nauwelijks afzetmarkt voor is in Nederland en doordat er in NL geen afzet is wordt het dan geexporteerd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 12:18

Elisa2 schreef:
https://www.vee-en-gewas.nl/artikel/298 ... te-voeden/
Nederland heeft te weinig landbouwgrond om eigen bevolking te voeden.

Dit is ook een heel interessant artikel, geeft een heel ander beeld dan verspreid wordt.

Als je het artikel leest San, dan lees je dat er nauwelijks afzetmarkt voor is in Nederland en doordat er in NL geen afzet is wordt het dan geexporteerd.

Ja, een deel inderdaad. Maar dat is niet omdat Nederlanders goedkoop buitenlands voedsel willen eten, toch?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 12:28

"Maar de belangrijkste motor achter biologische voedselproductie is de vraag. "Alles valt of staat bij voldoende afzetmarkt", zegt marktonderzoeker Katja Logatcheva van Wageningen University & Research (WUR). "Dat is in Nederland nu een grote belemmering."

De consument let volgens Logatcheva op een aantal zaken, van prijs en smaak, tot gezondheid en duurzaamheid. Omdat de prijs van biologische producten wat hoger is, moeten die andere zaken extra gewaardeerd worden. Daar speelt ook informatievoorziening weer een rol, aldus de marktonderzoeker."

https://nos.nl/artikel/2525231-biologis ... jft-achter

Ik lees dit, prijs, smaak, gezondheid en duurzaamheid. Biologisch wordt niet gepromoot en de prijzen zijn hoger waardoor de consument in de supermarkt eerder voor iets gaat met een lagere prijs. Tenzij ze echt heel erg bewust zijn en biologisch voedsel kopen.

Terwijl als de huismerken automatisch biologisch zouden zijn/ worden er meer van die producten verkocht zullen worden en de afzetmarkt groter waardoor het weer meer loont voor boeren om biologisch te worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 12:34

prompter schreef:
Het exporteren van vleeskalveren die we zelf niet eten en wel de mest ervan als overschot houden vind ik niet iets om trots op te zijn.

maar als het hier gefokt wordt? maakt het dan uit of je het vlees exporteert of het kalf?
qua dierenwelzijn zou ik voor het vlees exporteren zijn, maar dan heb je evengoed de mest

Moeten de afnemers dan zelf de kalveren gaan fokken en slachten? Of ergens anders vandaan halen?

Ik denk ook dat het anders moet, maar ik vind sommige oplossingen (gewoon niet meer doen) soms wat simpel, ik denk niet dat het zo werkt?

Citaat:
Ik zie meer in extensiveren en om het plaatje financieel rond te krijgen diversificeren van het aanbod van agrariërs. Dus landschapsbeheerder waar zij voor betaald worden, in combinatie met agrotoerisme.
Echt een proceswijziging dus. Zijn er partijen die hiermee bezig zijn?
Een vrij logge jarenlange gang van zaken wijzigen zal wat voeten in aarde hebben, maar men moet ergens beginnen

Is dat dan wel of niet met export erbij?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 12:38

Elisa2 schreef:
"Maar de belangrijkste motor achter biologische voedselproductie is de vraag. "Alles valt of staat bij voldoende afzetmarkt", zegt marktonderzoeker Katja Logatcheva van Wageningen University & Research (WUR). "Dat is in Nederland nu een grote belemmering."

De consument let volgens Logatcheva op een aantal zaken, van prijs en smaak, tot gezondheid en duurzaamheid. Omdat de prijs van biologische producten wat hoger is, moeten die andere zaken extra gewaardeerd worden. Daar speelt ook informatievoorziening weer een rol, aldus de marktonderzoeker."

Ik lees dit, prijs, smaak, gezondheid en duurzaamheid. Biologisch wordt niet gepromoot en de prijzen zijn hoger waardoor de consument in de supermarkt eerder voor iets gaat met een lagere prijs. Tenzij ze echt heel erg bewust zijn en biologisch voedsel kopen.

Terwijl als de huismerken automatisch biologisch zouden zijn/ worden er meer van die producten verkocht zullen worden en de afzetmarkt groter waardoor het weer meer loont voor boeren om biologisch te worden.

Ja, dat lees ik ook en dat kan ik prima volgen. Alles valt of staat met vraag en aanbod.

Maar er staat niks over goedkoop buitenlands voedsel dat we dan maar eten? We eten, volgens mij, in Nederland over het algemeen gewoon Nederlands gekweekte groenten, alleen niet biologisch omdat dat te duur is, niet gepromoot wordt, niet interessant is. Wat ik ook prima kan snappen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-25 12:46

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Ja, dat lees ik ook en dat kan ik prima volgen. Alles valt of staat met vraag en aanbod.

Maar er staat niks over goedkoop buitenlands voedsel dat we dan maar eten? We eten, volgens mij, in Nederland over het algemeen gewoon Nederlands gekweekte groenten, alleen niet biologisch omdat dat te duur is, niet gepromoot wordt, niet interessant is. Wat ik ook prima kan snappen.

kijk je wel eens op verpakkingen van groente?
In de supermarkten liggen toch wel heel vaak groentes uit het buitenland, afrikaanse landen, zuid europese, Turkije of Israel.. Het is maar net waar de supermarkten het goedkoopste kunnen inkopen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 12:53

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Qua groenten is de EU redelijk zelfvoorzienend, qua fruit een stuk minder. Van de €18 miljard aan geïmporteerde producten wordt 37% van de groente en fruit bestemd voor de Europese markt verhandeld via Nederland.

https://groentenfruithuis.nl/de-sector