Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Langbroek Utrecht
20-09-2025
Aanval op schapen, 1 schaap gedood.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Geenwolf.com

Citaat:16 september 2025/Dalfsen/Nieuwleusen/Overijssel
Verlate melding/wel een aanval overdag
Aanval op schapen
1 schaap gedood
Eigenaar veel sterkte
Aanval overdag

Citaat:20 september 2025/Gelderland
Ingezonden
Hoe komt het toch dat die wolf niet schuw is voor mensen.
Je kan dan denken: ik hou toch mijn afstand
Een wolf kan mensen ruiken over 1 km afstand.
Deze foto's en video's zijn aanzienlijk dichterbij gemaakt
Ja die wolf weet dat jij er bent!
---

Citaat:Er wordt veel gezegd over wolven in de media, en daardoor is er een beeld ontstaan van dit prachtige dier dat op veel punten niet klopt. Wij spraken luisteraar Femke, die negen misvattingen opschreef en onderbouwde.
Deze hoor en lees je in de nieuwste aflevering van Geleidewolf, via je favoriete podcastapp of op geleidewolf.nl.
#podcast #wolven #misvatting
Citaat:Morgen in Otterlo.
Wij delen fluitjes uit aan wandelaars.
Zo kunnen we elkaar waarschuwen als er een wolf gespot wordt!
WAARSCHUW ELKAAR, FLUITJE KLAAR
#otterlo #wandelen #hondenwandeling

Citaat:Putten Gelderland
20-09-2025
Aanval op schapen, 2 schapen gedood.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Geenwolf.com

tienus63 schreef:Ludieke actie Otterlo Gld morgenCitaat:Morgen in Otterlo.
[ Afbeelding ]
Bron wolven weg
https://www.facebook.com/share/p/1N3iqU ... tid=wwXIfr
Citaat:Morgen in Otterlo.
Citaat:Putten Gelderland
20-09-2025
16.50 uur
Zichtmelding
Wolf gezien in bos tussen Garderenseweg en Milligerweg. Stak het pad over en verdween in het bos.
#geenwolf
Geenwolf.com

Citaat:21 april 2025/AD
Link naar video
https://www.youtube.com/watch?v=i_E1xuGw9p4&t=4s
Toen wolf Bram een kind meesleurde, dacht Tok direct aan z’n beroemde vader Rien Poortvliet: ‘Hij schreef er destijds al over’
Toen een wolf afgelopen zomer een 6-jarig kind greep in het bos bij Austerlitz, was het alsof jager Tok Poortvliet een déjà vu had. Hij dacht meteen aan het boek van zijn vader, kunstenaar en jager Rien Poortvliet, waarin hij beschrijft hoe wolven in de 18de eeuw kinderen aanvielen. ‘Als we niet ingrijpen, gebeurt dit vaker. Maar de meeste jagers willen geen wolf doden.’
In jagersland is Tok Poortvliet een bekende naam, maar pas als hij zegt dat hij de zoon is van kunstenaar, schrijver en jager Rien Poortvliet (vooral beroemd door zijn kabouterboeken), gaat bij het grote publiek een belletje rinkelen. Hoewel Rien dertig jaar geleden overleed, denkt zoon Tok nog dagelijks aan hem en zijn werk
Zo ook toen kort geleden het nieuws naar buiten kwam dat een jongetje het bos in Austerlitz was ingesleurd door een wolf en hierbij gewond was geraakt. „Dit verhaal is bijna één op één te lezen in het boek van mijn vader”, vertelt Tok. In Aanloop (1993) omschrijft Rien Poortvliet de jacht door de eeuwen heen.
Dit doet hij aan de hand van waargebeurde verhalen. „Zo wordt omschreven dat wolven hier in de 18de eeuw huishielden”, vertelt Tok, terwijl hij door het boek bladert. „Ook toen greep de wolf kinderen. Mijn vader omschrijft daarom dat onze voorouders niet zo romantisch over de wolf gedacht zullen hebben.”
Drijfjacht op de wolf
Volgens Tok vallen wolven mensen aan uit honger. „Hij had waarschijnlijk al een ree op, maar dat was al een paar dagen geleden en dan ziet hij in een kind een kleine prooi.” Deze aanvallen waren volgens hem reden dat er in 1810 een drijfjacht werd gehouden op wolven.
„Iedereen tussen de veertien en zestig jaar werd gesommeerd om mee te doen. Ze kwamen vanaf Woerden richting Utrecht en vanaf Westbroek, Tienhoven om de wolven ergens in het midden het water in te drijven. Eenmaal in het water konden ze makkelijker afgemaakt worden.”
Bijzondere gave
Rien kon zijn verhalen goed illustreren, omdat hij als jager veel tijd doorbracht in de natuur. „Vroeger waren er geen kippenschuren met 9000 kippen erin. Als je kip wilde eten, moest je er zelf een slachten”, aldus Tok. Zijn vader was goed bevriend met prins Bernhard en jaagde daarom ook op de kroondomeinen.
„De dieren die hij zag, schilderde hij later thuis. Zonder foto, zonder voorbeeld: uit zijn hoofd. Als kind viel ik regelmatig binnen. Hij vroeg mij dan hoe het met mij ging en terwijl hij me aankeek, schilderde hij gewoon door.” Hoewel dit toen normaal voor was voor de kleine Tok, realiseerde hij zich later hoe bijzonder dit was.
‘Jagers houden van knallen’
Hoe trots hij er ook op is, zelf schilderen doet hij niet. „Ik kan niet tekenen; zet geen rechte lijn op papier, maar het jagen heeft mij wel altijd geïnteresseerd. Al als klein jongetje ging ik met hem mee.” Later werd hij zelf ook verantwoordelijk voor wildbeheer door het hele land, waaronder veel rond zijn woonplaats Soest.
Hij geeft hier lezingen over en maakt video’s die tienduizenden keren worden bekeken op YouTube. „Ik jaag alleen op ganzen en kraaien.” Om vliegvelden te beveiligen, legt hij uit, maar vooral om de natuur en populaties van andere vogelsoorten te beschermen.
Het beeld dat jagers houden van knallen, is volgens hem te kort door de bocht. „Er zijn decadente mensen die het hiervoor doen, maar die horen thuis op de schietbaan.” Nederland telt volgens hem nog geen 30.000 jagers, waarvan de meesten juist interesse hebben in de natuur en de belangen van dier en mens goed afwegen.
Ingrijpen is nodig
Volgens Tok vraagt de natuur soms om menselijk ingrijpen, omdat het anders ‘een zooitje’ wordt. Hij geeft een simpel voorbeeld van hamsters. „Mijn vader zette ooit een mannetje en een vrouwtje samen, omdat hij dat gezellig vond. Maar na drie maanden heb je vier jonkies en als je niet ingrijpt na een jaar 23.”
„Zo gaat dit nu ook in de natuur met de wolf”, aldus Tok. Toen hij twee jaar geleden hoorde dat de wolf na twee eeuwen weer in Nederland was gespot, was hij verbaasd. „Veel mensen zeiden meteen dat Nederland veel te overbevolkt is voor een wolf en hier niet kan aarden.”
Het is een prachtig dier, indrukwekkend en groot. Maar ik zou hem nooit willen schieten
Tok Poortvliet
Maar de kracht van de natuur is volgens hem dat ze zich aanpast. „Dieren wennen aan mensen. Dat zag je ook met de ree. Als ik vroeger met mijn vader meeging als klein kereltje, waren reeën vreselijk schuw. Nu staan ze naast de weg, lekker te kijken.”
Dezelfde verwachting heeft hij over de wolf. Onlangs werd er een video gemaakt van zes welpen op de Veluwe. „Over een half jaar zijn ze volwassen en krijgen ze weer welpen. Hoe meer wolven er zijn, hoe meer eten ze nodig hebben. Als dat in de natuur niet voldoende beschikbaar is, trekken ze naar buitenwijken.”
Wie schiet hem af?
Omdat Tok Poortvliet onderdeel is van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging (KNJV), weet hij dat veel jagers geloven dat er rustige gebieden zijn waar een wolf zou kunnen leven in Nederland. „Zoals de Hoge Veluwe of de Oostvaardersplassen, waar herten vaak sterven van de honger. Een roofdier kan daar voor evenwicht zorgen.”
Hoewel de meeste jagers voor beheer zijn, blijft het een gevoelig onderwerp. Voor ‘probleemwolf’ Bram is inmiddels een afschotvergunning afgegeven, maar Tok kent geen jager die enthousiast is over het idee om een wolf te doden. „Het is een prachtig dier, indrukwekkend en groot. Maar ik zou hem nooit willen schieten. Je kunt hem ook niet eten.”
Geen verrijking, maar verarming
Tok begrijpt de emotie van mensen die wolven willen beschermen, maar waarschuwt dat er grenzen zijn. „Als je de wolf zijn gang laat gaan, leidt dat uiteindelijk tot een verarming van de natuur in plaats van een verrijking. Dat zie je nu al: ze grijpen naar schapen, geiten en soms zelfs naar mensen.”
https://www.ad.nl/soest/toen-wolf-bram- ... ~a5319174/

Citaat:Hahahahaha
Geachte heer Robin Broeren, eigenaar van European Wolfdogs,♀️
U kunt mij de grootste mafkees en wolvenhaatster van Nederland noemen, maar deze imbeciel heeft het document waar ook dit verhaal in staat niet geschreven. Dit rapport ‘ Bold wolf behaviour: definitions and analysis of reported past cases across Europe’ van december 2024 is geschreven door allemaal bekende wolvenknuffelaars uit Europa inclusief Hugh Jansman van WUR/WENR en Glenn Lelieveld! Ik wens u een fijne avond heer Broeren! Annemieke van Straaten
Ps. Hierbij de link van het rapport: https://lciepub.nina.no/pdf/63874257160 ... W_LCIE.pdf

Citaat:20 september 2025/NU.nl
De WUR is boos, alleen hebben ze met enorme oogkleppen op naar wenselijke aantallen gekeken, niet naar draagkracht van de maatschappij. Niet naar bewoners, werk en recreatie.
Een kaartje van Nederland inkleuren, zonder de locatie aandacht te geven, dat kan een kleuter op de kleuterschool ook.
Heeft niets met wetenschappelijk onderzoek te maken
---
Wageningen University & Research (WUR) is boos en verrast dat demissionair landbouwstaatssecretaris Jean Rummenie een onderzoek naar wolven in Nederland "onbruikbaar" noemt. De universiteit vindt de uitspraken van Rummenie "misleidend", zegt ze tegen NU.nl.
De reactie van Rummenie op een onderzoek dat vrijdag werd gepubliceerd, schiet de universiteit in het verkeerde keelgat. "Rummenie zet het publiek op het verkeerde been door te suggereren dat de WUR zijn opdracht niet goed heeft uitgevoerd. Hij weet heel goed welke opdracht hij heeft gegeven", stelt de universiteit.
Die opdracht was de zogeheten gunstige staat van instandhouding voor wolven in Nederland te onderzoeken. Met andere woorden: in hoeverre de Nederlandse wolvenpopulatie zichzelf overeind kan houden. Als die staat van instandhouding gunstig is, dan kunnen wolven makkelijker worden gedood.
Maar het gaat nog niet goed genoeg met wolven om ze makkelijker te kunnen doodschieten, is de conclusie. Nederland moet daarvoor tussen de 23 en 56 wolvenroedels tellen. Nu zijn dat er nog maar 13.
Rummenie noemde het onderzoek "onbruikbaar", omdat de universiteit de maatschappelijke en sociaaleconomische gevolgen niet had onderzocht. De staatssecretaris meldde vrijdag dat hij een "internationale deskundige onderzoekspartij" heeft gevraagd het onderzoek opnieuw te doen.
'Niet alleen onjuist, ook misleidend'
"Het verwijt dat wij dat hebben nagelaten is niet alleen onjuist, maar ook misleidend", zegt een woordvoerder van de WUR tegen NU.nl. "De feiten zijn glashelder: de staat van instandhouding is een ecologisch begrip en we hebben precies gedaan wat ons is gevraagd."
"Dat de conclusies de staatssecretaris niet goed uitkomen, maakt ze niet minder waar", vervolgt de woordvoerder. "Het moet klip en klaar zijn dat we ons gewoon aan zijn opdracht hebben gehouden."
Rummenie schreef vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer dat hij de WUR op 3 september heeft gewezen op de "onbruikbaarheid" van het onderzoek.
Maar in die brief staat niet dat de staatssecretaris "tot twee keer toe" heeft erkend dat hij een andere opdracht had moeten geven en zijn onderzoeksvraag niet juist heeft geformuleerd, zegt de WUR-woordvoerder. "Het is raar als je ons iets verwijt dat je zelf hebt nagelaten. Het echte probleem ligt niet bij de wetenschap, maar bij de manier waarop wordt omgegaan met onwelgevallige feiten."
Een woordvoerder van de staatssecretaris zegt het vervelend te vinden als er een "misverstand" ontstaat over een woordkeuze. Ze zegt dat Rummenie het woord "onbruikbaar" gebruikte omdat hij met deze uitkomsten "geen kant-en-klaar beleid kan maken". "In de Kamerbrief worden geen verwijten gemaakt. We blijven graag het gesprek met de WUR aangaan."
https://www.nu.nl/wolf/6369725/universi ... 98u1MC9jlQ

tamary schreef:Keek de WUR maar vanuit de wolf. Want ook dat hebben ze niet gedaan. Wolf heeft nodig : 2500km2/wolf of 11.000km2 voor roedel van 3 - 4 (al optimistisch qua draagkracht) dieren. Op zo'n 33.000km2 Nederland is dat een 9-12 dieren en dan gaan we al voorbij aan de nodige gezonde elandpopulatie om ze te voeden.
WUR heeft dus al gefaald om te kijken naar wat nodig is voor gezonde populatie voordat er gekeken is naar hoeveel plek heeft Nederland waar dat mogelijk is.
Citaat:21 september 2025/Wekerom/Gelderland
Aanval op koeien
---
Melder:
Goedemorgen
Gisteravond rond 0.00 uur hebben wij Roekelseweg 29 visite gehad van 3 wolven.
Onze zoon hoorde onrust en is bij de koeien gaan kijken. De koeien kwamen aangerend met de wolven achter zich aan.
Ze zijn door de afrastering gelopen en van het erf afgelopen.
Vervolgens is de politie gebeld.
Het wolvenmeldpunt was niet bereikbaar
De what'sapp groep Kootwijkerbroek heeft ons geholpen en is de hele nacht aan het zoeken geweest.
We missen nu nog 3 koeien.
Willen jullie aub rondkijken of jullie loslopende koeien zien en ons dan informeren?

tamary schreef:Keek de WUR maar vanuit de wolf. Want ook dat hebben ze niet gedaan. Wolf heeft nodig : 2500km2/wolf of 11.000km2 voor roedel van 3 - 4 (al optimistisch qua draagkracht) dieren. Op zo'n 33.000km2 Nederland is dat een 9-12 dieren en dan gaan we al voorbij aan de nodige gezonde elandpopulatie om ze te voeden.
WUR heeft dus al gefaald om te kijken naar wat nodig is voor gezonde populatie voordat er gekeken is naar hoeveel plek heeft Nederland waar dat mogelijk is.