BigOne schreef:Janneke2 schreef:Zorgverzekeraars heb je in soorten en maten.
Ik zit (expres) bij een organisatie zonder winstoogmerk.
Maar er zijn ook puur commerciële bedrijven met aandeelhouders en winstoogmerk en al.
Nee Janneke die zijn er niet! Niet bij de zorgverzekeraars. Die mogen winst maken maar dat gaat de reserves in, zorgverzekeraars hebben GEEN aandeelhouders.
Dat klopt. Maar zorgverzekeraars mogen wel winst maken; die winst wordt vaak belegd. Dat zorgverzekeraars dus grote reserves op mogen bouwen vind ik wel wat pervers. Het geld zou gewoon naar de zorg moeten gaan.
Er zijn zorgverzekeraars die dat niet doen (winst maken) zoals DSW en nog een paar andere. Ik kijk daar altijd wel naar bij mijn keuze van verzekering (die al jarenlang op DSW valt
)
Janneke2 schreef:Vriendin van mij is een tijd verzekerd geweest bij Delta Lloyd en is om genoemde reden weggegaan.
Ik geef haar groot gelijk.
Maar 'wij zijn de markt, als consumenten, dus wij geven de markt vorm' is een gigantische simplificatie.
Ik heb altijd gevonden dat de van systemen waar we als maatschappij erg van afhankelijk zijn, dus die betaalbaar moeten blijven, zoals de zorg, maar ook OV en de energiemarkt in overheidshanden hadden moeten blijven. Net zoals dat bv in Noorwegen het geval is.
Bij het vermarkten naar grote commerciele bedrijven gaan er altijd meer managementlagen hun zakken ongebreideld vullen.
Janneke2 schreef:Huizenmarkt: ooit werd het toegestaan om de hypotheek vast te stellen op twee salarissen.
... als feminist vind ik dat niet eens verkeerd, maar het ging doorgaans niet over het oude feministische streven van twee partners met elk plm 25 uur werk.
En de politiek spreekt een duchtig woordje mee: bijvoorbeeld de verplichting aan woningcorporaties om goede huurwoningen te verkopen.
En die dus prompt meegaan in het stijgen van waarde.
... dan wordt het steeds lastiger voor starters om iets betaalbaars te vinden. (Kun je zo heerlijk de asielzoekers de schuld van geven.)
Breek me de bek niet open over de domme beslissingen van de politiek op het gebied van wonen.
Vroeger kon je nog een tophypotheek mee financieren met je hypotheek. Dat maakte een huis kunnen kopen meer bereikbaar voor starters.
Een leenstelsel voor studenten die nu naast de 30 of 40.000 die ze moeten sparen om een huis te kunnen kopen ook nog eens hun studentenlening achter zich aan sleuren en daardoor moeilijk of geen hypo kunnen krijgen.
Als ouders kon je (als je dat kon betalen) je kind belastingvrij tot maximaal 100.000 lenen; om ze te kunnen helpen een hypo te krijgen. Ook dat mag niet meer.
Het gebrek aan betaalbare woningen is veroorzaakt door de overheid die de corporaties aan alle kanten hebben uitgeknepen door allerlei heffingen (VPB, verhuurdersheffing, etc) maar ook andere verplichtingen zoals investeringen in duurzaamheid, waar ze geen huurverhoging voor mogen vragen. Corporaties moeten wel woningen verkopen om te kunnen investeren in betaalbare woningen, die niet rendabel gebouwd kunnen worden. De "markt" pakt dat niet op, ook niet het bouwen van woningen in het middensegment, waardoor er gedurende de jaren een enorme leemte is onstaan er er een grote groep mensen is die net tussen wal en schip vallen; die net teveel verdienen voor een sociale huurwoning en te weinig voor een dure huurwoning.
De beslissing om bejaardenhuizen te sluiten en ouderen langer thuis te laten wonen, waardoor veel grote woningen bezet blijven door soms maar 1 of 2 personen. Hiermee wordt de doorstroom beperkt.
Geldt ook voor de GGZ, waardoor er veel meer zgn aandachtsgroepen zijn die voorrang hebben op een betaalbare woning. Vaak ook mensen die - verward - meer overlast veroorzaken in hun omgeving.
Passend toewijzen.. had ook het effect dat ouderen in een grotere sociale huurwoning niet meer in hun wijk konden verhuizen en dus maar in hun grote woning bleven zitten.
Allemaal kortzichtige bezuinigingen die achteraf geen bezuinigingen bleken op te leveren.
Alle politieke beslissingen samen zijn grotendeels de oorzaak van de chaos op de woningmarkt.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan.....