Oorlog Israël

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 13:23

Begint er flink op te lijken dat ze Iran zover verzwakken als ze kunnen. Want zowel hamas als hezbollah als houthi's zijn "vriendjes" van Iran en alle 4 willen van Israel af. Tactisch begrijpelijk, maar hoe verstandig het is? zeker met burgerdoden, dan heb je ook weer een voedingsbodem voor een nieuwe/vernieuwde versie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 13:42

Dan nog. Als land kun je toch niet straffeloos alle landen om je heen plat bombarderen? -O-

Het zou wat zijn als Zwitserland opeens Duitsland Frankrijk Oostenrijk, Liechtenstein en Italie gaat platgooien want het staat ze niet aan? Of Rusland Oekraine en Belarus en Letland en Georgie gaat bombarderen. :)* Oh wacht dat is deels al gaande en dan is iedereen boos -:(- ;(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 14:04

Het hoort beide kanten op niet. Rusland is combi ego en angstbijter, Israel heeft een groep relifanatici tegenover zich. Europa is een bar slecht voorbeeld, daar speelt niks recent genoeg voor landen om landjepik en andere agressie over de grens met de buren te willen.
Geopolitiek rommelt het midden-oosten al eeuwen en de platte vlakte die Rusland en China is, kent ook zo zijn landgrens geschuif door de eeuwen heen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 15:03

hwn schreef:
@Julius juut, voor zover ik weet is het enkel Israël die schiet op mensen met een witte vlag. Trouwens, het is echt belachelijk dat men zoveel wil inzetten op bewapening, terwijl dit nergens toe leidt.

En dat soort landen is precies waarom je een eigen militaire macht nodig hebt.
Om te zorgen dat jij met je witte vlag niet in je uppie staat te wapperen, maar er ook iemand achter je staat die er voor zorgt dat je niet platgereden wordt met een shovel (of een fosforbom op je hoofd krijgt, of een kogel in je buik, of een heel peloton soldaten die de broek even naar beneden willen hebben hun gang met je gaan, of noem allerhande andere akelige dingen maar op).

Het is niet voor niets waarom een land als Israël niet wil dat een land/gebied als Gaza een functionele militaire macht krijgt. Een zooitje losjes geleide vrijwilligers die door het grootste deel van de wereld als terrorist gezien wordt kan je prima met een forse overmacht van getrainde militairen afmaken, zeker als je geen problemen hebt met dode burgers.
In Oekraïne zie je hoe moeilijk dat is wanneer het land dat je binnenvalt wél een leger hebt dat werkelijk iets kan en een degelijke leiding heeft. Dan kom je alsnog wel prima binnen, maar kost het je wel ontelbaar veel levens van eigen kant.

BigOne schreef:
Op de west bank zijn joodse vrijwilligers actief die nacht na nacht bij Palestijnse gezinnen slapen omdat daar de kolonisten een ware terreur uitoefenen. Dringen huizen binnen, richten geweren op kinderen en waarschuwen de bewoners dat ze binnen 24 uur weg moeten zijn anders worden ze aangepakt.
Israëlische regering geloofde dit niet dus nu worden ze gefilmd door die joodse vrijwilligers. Daar waar zij slapen laten ze de Palestijnen nu met rust.
Ik ben niet tegen joden maar wat zitten daar ook een partij rotzakken bij.

Ik kan niet geloven dat de Israëlische regering dat niet geloofde. Eerder dat ze gewoon ontkennen tegen beter weten in. Die promoten toch juist heel erg die kolonisten?
Wel heel dapper van de mensen die daar dan maar op zo'n manier wat aan doen. Het is toch van de zotten dat we bijna 2025 in gaan en we als westerse wereld dergelijke achterlijke gedragingen waar we zelf ondertussen van door hebben dat het niet OK is gewoon lekker laten gebeuren door een zogenaamd bevriende staat. Benieuwd wanneer de eerste van die mensen gewond raakt of komt te overlijden, en of dat dan ook op de bewoners wordt afgeschoven of dat er misschien een lichtje gaat branden bij het gepeupel in Israël zelf over het met geweld mensen uit hun huizen en dorpen jagen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 09:18

@julius_juut, je argumenten overtuigen me juist meer van het tegendeel. De bewapeningswedloop leidt juist tot meer oorlog, doden en vijandigheden. Gelukkig ben ik oud genoeg om ook de ontwapeningsperiode meegemaakt te hebben. Alleen zijn er nu machten aan het werk die belang hebben bij het omgekeerde, en ik ben overtuigd dat die voor een groot deel in de VS en Israël zitten (ik weet van ten tijde van de Irak oorlog dat Amerikaanse investeringen in defensie altijd immens geweest zijn, hoewel ze zelf nog maar zelden of nooit aangevallen geweest zijn).

En je ziet duidelijk dat tegenwoordig, militaire overmacht of niet, oorlog vooral tot algemene vernieling en haat leidt, maar niet tot een overwinning of een rechtvaardige oplossing. Diplomatie en praten moet er zijn, niet cowboy en indiaantje spelen, die tijd moeten we al voorbij zijn.

Maar ik geloof niet meer in de mens, mijn wens voor 2025 is eigenlijk dat er één of ander virus of ramp komt dat alle mensen uitroeit maar de dieren laat leven, dat lijkt me me stilaan de enige mogelijke redding voor de wereld. Maar in tussentijd zal ik alles doen wat ik kan (hoe weinig het ook is) om de wereld te overtuigen dat er vrede en gerechtigheid moet zijn. Het is trouwens allemaal niet zo moeilijk: er is voldoende internationaal recht en mensenrechten, alleen wordt het alleen verwacht van je vijanden en niet van je vrienden. Verander die dubbele standaards, en dan kom je al een heel eind.

En of Israël zich zorgen gaat maken over de Israëlische vrijwilligers die mogelijk gewond raken, daar vrees ik voor. Ik heb toch bitter weinig reactie gehoord toen de Amerikaanse vrijwilligster overreden werd in de West Bank.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 11:13

Ziektes die zoveel mensen ziek maken of erger hebben een dierlijke oorsprong. Dus nee, een erge versie van covid gaat veel meer dan enkel mensen slachtoffers maken. En ja er zijn al zorgen over die vogelgriep die maar rond blijft vliegen over de wereld en steeds meer zijsprongen maakt naar o.a. koeien(melk). Alles is met elkaar verbonden op deze planeet, daar een element uit willen heeft hoge kosten voor de rest.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 16:22

Intussen is Netanyahu, zoals verwacht, alweer nieuwe voorwaarden aan het stellen om een staakt-het-vuren en gevangenenruil tegen te houden.

Familieleden van gegijzelden dreigen intussen om Netanyahu voor het gerecht te dagen, omdat ze ook inzien dat hij bewust de boel aan het rekken is. De naam Marwan Barghouti viel ook weer, ik hoop zo dat de man ooit nog levend vrijkomt, op een leeftijd waarbij hij politiek nog iets kan betekenen voor Palestina.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 14:29

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:33

Ik hoop het ook, maar ik vrees ervoor. De deal klinkt niet anders dan de vorige (ik vraag me trouwens af of er nog meer dan 33 gijzelaars in leven zijn, ik las onlangs op Aljazeera dat er onlangs een 30tal gestorven waren, vooral door de bombardementen).

De extreem-rechtse regeringsleden zeggen weer dat ze een staakt-het-vuren zullen blokkeren, en de bedreigingen van Trump als hij aan de macht komt, zijn vooral gericht tegen Gaza, niet tegen Israël, dus ik zal het maar geloven als ik het zie, en dan nog zal het moeten gerespecteerd worden, wat in Libanon ook niet gebeurt (Unifil bleef daar ter plaatse ondanks "advies" van Israël om te vertrekken, en ze hadden al snel 100 schendingen van Israëlische kant geteld).

Maar een sprankje hoop is altijd welkom, dus dank je wel !

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 21:48

Van een definitieve terugtrekking van Israeli's uit Gaza zal niet veel in huis komen zoals het er naar uitziet: het IDF heeft al een "vakantiedorp" voor militairen gebouwd, met alles erop en eraan, vlak naast het vernielde Jabalia. Zoals in de film "Zone of interest", waar een Duitse familie een luxeleven leidde vlak naast het kamp van Auschwitz. De verhalen dat Trump van Gaza Beach een luxe resort wou maken, lijken plots niet meer zo onwaarschijnlijk... Alleen zullen het niet de Palestijnen zijn die ervan zullen genieten.

https://archive.is/VAuVo

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 11:11

Geen bestand. Niet verbazingwekkend...
Alle doden tot nu toe waren voor niets maar de doden die nu nog vallen zijn nog 'voor nietser'.

Een mooi interview met Judith Bellinfante in Tijdgeest van Trouw.

Netanyahu is een schandelijke man die de kwetsbaarheid van joden uitbuit.

https://www.trouw.nl/tijdgeest/judith-b ... ~b8443df8/

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 14:30

Intussen wel een bestand (het lijstje dat Israël wou, was blijkbaar wel al in handen van de onderhandelaars, die hebben het dan bezorgd), maar geen zicht op een einde van de oorlog, en Netanyahu heeft zich het recht voorbehouden verder te vechten na stap 1.

Ik ergerde me vandaag wel aan "De Zevende Dag" op de Belgische TV: ik had gelezen dat de Palestijnse ambassadrice in België aan het woord zou komen (ja, wij hebben dat, hoewel we Palestina niet erkennen, dus best wel een pluim op onze Belgische hoed :) ), maar die heb ik niet gezien, wel een vrouw die denkt dat Trump aan Netanyahu de vrije hand beloofd heeft in de West Bank, en die zich afvraagt hoe de voedselhulp verdeeld zal worden nu UNWRA verboden wordt.

Ik bedoel: waar gaat dit naartoe, als een schurkenstaat (want met alle overtredingen valt dat niet meer te ontkennen) zomaar een VN-organisatie kan verbieden? En waarom lijkt de wereld intussen de West Bank ook al stilzwijgend opgegeven te hebben? Is het dan verwonderlijk dat de Palestijnen naar gewapende middelen grijpen? Rechtvaardigheid is de beste oplossing tegen geweld. En er wordt bijna nergens met een woord gerept over de bezetting.

Ik was gisteren eventjes in Kortrijk (is bij mij in de buurt) op de wekelijkse pro Palestina wake, en het gevoel was unaniem: we weten niet wat we moeten voelen en hoe we erover moeten denken. We gaan sowieso allemaal volgende zondag naar de betoging in Brussel. Hopelijk zal dit een grote betoging worden, maar ik vrees er een beetje voor: velen zullen denken dat hiermee het probleem opgelost is, maar dat is totaal niet het geval.

Maar een beetje ademruimte is wel fijn, al valt de beklemming minder van mij af dan bij het vorige staakt-het-vuren. Toen had ik nog hoop dat het zou standhouden, maar niets was minder waar, er is in die 15 maand zoveel gebeurd dat ik nooit voor mogelijk gehouden had.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 15:42

Het bestand zou ook pas vandaag ingaan, zondag is geen weekenddag in Israël. Het bewuste lijstje was al maanden bekend en nu dan geaccepteerd.
Hwn, ik hoop met je mee dat dit shv stand lange tijd stand zal houden, ik hoop het echt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 17:14

Aha, Ben Gvir is opgestapt. Smotrich dreigt vooralsnog dat hij het kabinet zal laten vallen als er geen militair bewind komt in Gaza. Laat die ook maar opstappen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:57

@Veronica2, ja, dat snapte ik ook niet, ik had de hele lijst ook al gelezen deze week, ik denk op Haaretz.

@Mysa, ik help het je hopen. Dan denk ik terug aan het begin van het topic, waar een "oplossing" voor het conflict o.a. was: nieuwe verkiezingen langs beide kanten (met Marwan Barghouti als topkandidaat voor de Palestijnen). Soms denk ik al vooruit aan mijn oude dag en vraag me af met welke gevoelens ik op deze periode zal terugkijken. Het voelt voor mij soms alsof ik er middenin zit, juist omdat ik er niet middenin zit. Ten tijde van de aankomende Irak-oorlog had ik dat ook: tijdens de betogingen vooraf voelde ik me moedeloos, maar toen ik 3 weken voor de oorlog door de straten van Bagdad liep (internationale vredesloop) en ik hoorde dat er wereldwijd zoveel mensen tegen een oorlog op straat kwamen, voelde het alsof alles zou goedkomen (niet dus, maar ik probeer me in te beelden dat de Palestijnen zich hoopvoller voelen dan ik).

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 23:34

De toestand is uiterst fragiel, ik kan echt alleen maar hopen. Meer invloed heb ik niet helaas.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 22:16

Ik hoor toch verontrustende berichten:
- Een 180tal van de vrij te laten gevangenen zou verplaatst worden naar een niet nader genoemd land/gebied
- De afgevaardigde van Trump zou voorgesteld hebben om de Palestijnen tijdens de wederopbouw onder te brengen in Indonesië (bron: Jerusalem Post). En we weten allemaal hoe het zit met het recht op terugkeer van Palestijnen...
- Netanyahu zou volgens sommige bronnen zijn regering overtuigd hebben met een tweede versie van het akkoord, één die terugkeer naar oorlog als een optie goedgekeurd door Biden en Trump vermeldt.

Maar iedere dag is er één, en hoe ver af ik ook sta van de standpunten van die blaaskaak die nu weer president is van de VS, ik klamp me vast aan het feit dat hij tijdens zijn legislatuur tenminste geen enkele oorlog begonnen is. Een strohalmpje, I know...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:55

Wat is uberhaupt de link met Palestina en Indonesië? Ze hebben ook (of hadden...) het Indonesian Hospital.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:42

Mijn vriend is helemaal niet pro-Palestijns, en ikzelf dus wel. En mijn ouders, lezers van de Telegraaf, zijn ook meer pro-Israel. Ik vind dat best lastig soms. Herkenbaar?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:29

Indiana, mijn moeder weet niet hoe het in elkaar zit, ze probeert zich wel geïnteresseerd te tonen, maar vraagt om de haverklap weer: "Deze die dit of dat gedaan hebben, ben je nu voor deze of voor de andereren?" Ze is 85 dus beter wordt het er niet op, maar ze doet haar best om wat mee te leven met het feit dat het me zo aan het hart gaat, al snapt ze geen bal waarom (ik eigenlijk ook niet, maar ik voel wat ik voel).

En met mijn zus praat ik sowieso weinig over zo'n zaken. Zij is eerder het type dat in Nederland op Wilders zou stemmen, haar man is nog erger, die stapt met zijn overactieve pincher hondjes speciaal op moslim vrouwen af omdat hij weet dat de meesten bang zijn voor honden) dus je kan je voorstellen hoe goed het klikt, we zien elkaar ook alleen maar om mijn ma een plezier te doen.

Misschien je ouders eens een abonnement op een financiële krant cadeau doen? Die hebben geen belang bij stemmingmakerij en plaatsen correcte berichtgeving. Hier in Belgie hebben we De Tijd, weet niet of jullie iets dergelijks hebben in Nederland?

Ik loop er vooral tegenaan dat ik, behalve hier op Bokt en in discussies op FB, er weinig over kwijt kan. Eén miljoen Vlamingen hebben gestemd op een partij die "Eigen volk eerst" als motto heeft, wat kunnen hen de Palestijnen schelen? Op de wekelijkse pro Palestina wake zit in dan weer in een extreem-links kliekje, waarvan de binnenlandse standpunten dan ook weer niet helemaal mijn ding zijn.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:31

Hoi hwn. Oke, komt meer voor dus in families. Mijn ouders zijn lid van de Telegraaf en geloven ook alles wat daarin geschreven wordt. Maar ik ga maar niet meer te vaak met ze in discussie want we krijgen dan al gauw ruzie..
Er zijn hier in Nederland wtl financiële dagbladen. Ik weet alleen niet of ze het leuk vinden een abonnement op een andere krant, omdat ze ook al de Telegraaf krijgen.
Wat betreft politieke partijen: hier hebben we Wilders... Ook veel op gestemd.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 22:00

Ik wil niet eens weten op wie mijn zus gestemd heeft, maar ik vrees dat het Vlaams Belang zal zijn. Weliswaar iets beschaafder versie dan jullie Wilders, maar de ideologie erachter is toch min of meer hetzelfde.

Ik had zonet telefonisch nog een discussie met mijn ma: "Waarom gaan jullie nu zondag weer naar die betoging? Het is daar nu toch geen oorlog meer. En wat haalt dat uit wat jullie daar doen?" (Lees: "jullie zijn gek"). Ik had moeten vragen wat het nut was dat we vroeger de zondagen een uur in de kerk moesten gaan zitten om te bidden voor mensen die het moeilijk hadden, en om een goed mens te worden. Ik ben niet meer gelovig, maar ik sluit totaal niet uit dat mijn christelijke opvoeding toch mijn rechtvaardigheidsgevoel heeft gestimuleerd.

Ik praat er ook (te) weinig over, maar mijn hart wordt stilaan een moordkuil. Mijn pensionklante is bijv. erg anti Trump en zei: "We moeten zien die 4 jaar te overleven". En ik dacht: ik weet niet of ik nog 4 jaar wil leven in zo'n wereld.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 13:48

Mijn moeder ging mij zelf appen terwijl ik bij een demonstratie was. Wat het nou voor zin had steeds dat demonstreren. Er dat er 2 kanten aan het verhaal zitten etc etc.
Ik voel mij ook best wel alleen staan hierin, omgeving (collega's, vrienden, familie) praten er niet over of wel maar dan staan ze meer achter Israël.
Over Trump maken ze zich dan wel weer druk, want daar krijgen ze zelf misschien last van, van zijn beslissingen.
Dus ja, dan is het ineens wel erg.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 13:56

Ik werk gelukkig in een erg multiculturele omgeving, dat scheelt ook wat, al merk ik dat racisme behoorlijk in alle culturen zit: de Tsjetsjenen (nochtans moslims) zijn anti Palestijns omdat Rusland pro Palestijns is en de Tsjetsjenen tegen de Russen (heb zelfs een Tsjetsjeense collega die extreem rechts stemt, die heeft wss niet door dat die een islamverbod willen), mijn koerdische Syrische collega is tegen Arabieren omdat ze geen eigen land krijgen, zij noemt Arabieren valse moslims en de koerden zijn de "echte". Met mijn Roemeense collega's praat ik niet over dit conflict, ik vrees dat die nogal pro Israël zijn. Tja, zo schiet het ook niet op als alle bevolkingsgroepen elkaar haten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 05:37