Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 18:30

Zal misschien aan mij liggen maar ik voel helemaal geen onbegrip naar gewone burgers in het buitenland die liever in het buitenland blijven omdat de kans zeer realistisch is dat ze sterven wanneer ze terug zouden gaan naar Oekraïne.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 18:33

Telpeva schreef:
Zal misschien aan mij liggen maar ik voel helemaal geen onbegrip naar gewone burgers in het buitenland die liever in het buitenland blijven omdat de kans zeer realistisch is dat ze sterven wanneer ze terug zouden gaan naar Oekraïne.

Vooralsnog niet nee maar als ze nu onterecht leefgeld proberen los te peuteren dan wordt het wat mij betreft iets anders.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 18:44

Ah op die manier, ja dan snap ik hem :j
Wel fijn dat ze er achter zijn dat dit gebeurd, dan kunnen ze het ook in de gaten houden.

MyWishMax

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 18:51

Volgens mij heb je altijd al moeite met asielzoekers enzovoorts, zo komen jouw berichten tenminste altijd over. Zelfs als dit niet zo geweest zou zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 19:02

Dit zijn geen asielzoekers maar arbeidsmigranten die misbruik proberen te maken van een regeling voor oorlogsvluchtelingen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 19:04

elnienjo schreef:
Dit zijn geen asielzoekers maar arbeidsmigranten die misbruik proberen te maken van een regeling voor oorlogsvluchtelingen.

In de Oekraine is oorlog. Dus als ze daar weg komen zijn het toch gewoon oorlogsvluchtelingen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 19:05

Loretta schreef:
elnienjo schreef:

In de Oekraine is oorlog. Dus als ze daar weg komen zijn het toch gewoon oorlogsvluchtelingen.

Niet wanneer ze maanden voor de oorlog begon al hier aan het werk zijn, toch?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 19:07

God, zal ik dan maar zeggen dat je met alle buitenlanders moeite lijkt te hebben? Dus dit alleen maar gebruikt wordt als bevestiging. Zoals je kon lezen zei ik asielzoekers enzovoorts, dus niet alleen asielzoekers. Maar jij gebruikt zo'n bericht wel meteen als excuus voor het onbegrip?

Ik ga er absoluut niet anders over vluchtelingen door denken, niemand in mijn omgeving. Dus ik zie ook niet zo in waarom anderen dat zouden gaan doen. Dit staat er los van. Tenzij mensen al vooroordelen hebben of moeite ermee en dan bevestiging zien in zulke nieuwsberichten, terwijl het duidelijk niet over vluchtelingen gaat, dus je hen dat ook niet kan aanrekenen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 19:59

MyWishMax schreef:
God, zal ik dan maar zeggen dat je met alle buitenlanders moeite lijkt te hebben? Dus dit alleen maar gebruikt wordt als bevestiging. Zoals je kon lezen zei ik asielzoekers enzovoorts, dus niet alleen asielzoekers. Maar jij gebruikt zo'n bericht wel meteen als excuus voor het onbegrip?

Ik ga er absoluut niet anders over vluchtelingen door denken, niemand in mijn omgeving. Dus ik zie ook niet zo in waarom anderen dat zouden gaan doen. Dit staat er los van. Tenzij mensen al vooroordelen hebben of moeite ermee en dan bevestiging zien in zulke nieuwsberichten, terwijl het duidelijk niet over vluchtelingen gaat, dus je hen dat ook niet kan aanrekenen.

Je hebt gelijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 20:54

_San87_ schreef:
Loretta schreef:

Dat is wel een lastige inderdaad.. Ze zijn niet hier naartoe gekomen als oorlogsvluchteling.. Maar wat als ze voor een half jaar hierheen kwamen om te werken, en eigenlijk in het voorjaar naar huis zouden zijn gegaan, maar niet terug kunnen vanwege de oorlog..
Als je het heel letterlijk leest dan ben je niet op de vlucht.. maar zodra je niet veilig terug kan naar je land van herkomst dan ben je toch eigenlijk ook een vluchteling lijkt me?
Hoe werkt het als een echte vluchteling wil gaan werken? Zijn ze dan ook hun leefgeld kwijt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 20:59

Ik neem aan dat het realistisch is om leefgeld te krijgen zolang je nog geen normale baan hebt?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:07

Als ze hier gewoon werk hebben is een leef loon wel bijzonder.
Zouden ze zonder oorlog ook niet gekregen hebben. En toen vonden ze het inkomen ook toereikend.
Ik bedoel elke Nederlander die nu voor het min. werkt kan dat leefloon ook wel gebruiken denk ik zo.

Dat geld kan denk ik nu ook goed aan andere dingen besteed worden. En hoop heel snel aan wederopbouw.

Of als aanvulling mochten ze geen fulltime baan hebben?

Dat heeft niets met anti migrant /vluchtelingen te maken maar omdat ze een gewoon inkomen hebben
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 21-06-22 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:08

8nnemiek schreef:
_San87_ schreef:

Dat is wel een lastige inderdaad.. Ze zijn niet hier naartoe gekomen als oorlogsvluchteling.. Maar wat als ze voor een half jaar hierheen kwamen om te werken, en eigenlijk in het voorjaar naar huis zouden zijn gegaan, maar niet terug kunnen vanwege de oorlog..
Als je het heel letterlijk leest dan ben je niet op de vlucht.. maar zodra je niet veilig terug kan naar je land van herkomst dan ben je toch eigenlijk ook een vluchteling lijkt me?
Hoe werkt het als een echte vluchteling wil gaan werken? Zijn ze dan ook hun leefgeld kwijt?

Geen idee, eerlijk gezegd. Ik vind leefgeld wanneer je werk hebt ook niet logisch :o.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:13

Ik vind het ook niet logisch, maar zal voor mij absoluut niet ervoor zorgen dat ik anders naar vluchtelingen ga kijken.

Vind het bijzonder dat er hier blijkbaar niet zo goed over nagedacht is, terwijl bij andere dingen er 1000000 regeltjes zijn :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:15

MyWishMax schreef:
Ik vind het ook niet logisch, maar zal voor mij absoluut niet ervoor zorgen dat ik anders naar vluchtelingen ga kijken.

Vind het bijzonder dat er hier blijkbaar niet zo goed over nagedacht is, terwijl bij andere dingen er 1000000 regeltjes zijn :=

Oh, nee dat heeft voor mij ook zeker geen invloed op het beeld dat ik heb van vluchtelingen :).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:20

MyWishMax schreef:

Dat verbaast mij ook inderdaad :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:22

Dat snapte ik al hoor san :j

Ik ga eerder anders kijken naar de overheidsinstanties die het of veel te moeilijk maken en mensen onterecht afwijzen/benadelen of dus veel te vaag waardoor er teveel toewijzingen zijn sie er eigenlijk geen recht op zouden horen te hebben. :')

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:29

Zo lang zoiets ook gewoon via de legale weg kan voor die mensen, wie zijn wij dan om er wat van te vinden? Moeten we dan die migranten aankijken, de vluchtelingen, of kunnen we beter kijken naar hoe het systeem in elkaar zit en dat aanpassen en verbeteren.

Het gedrag van één groep zegt daarbij imo ook niet direct iets over de gehele groep. Want hoeveel mensen zullen er zijn bij wie het niet eens in hun op komt dat ze er schijnbaar gebruik van kunnen maken? en als zij het dan alsnog te weten komen: hoeveel zullen daar dan ook daadwerkelijk gebruik van maken? er zal ongetwijfeld ook een deel zijn wat daar veel te trots voor is. Het zegt imo vooral iets over die individuele personen die geld willen trekken uit potjes voor mensen die iets heel hard nodig hebben, terwijl zij het zelf niet echt nodig hebben. De mensen die het nodig hebben komen dan wellicht een keer tekort, door hun toedoen. Maar, zulke mensen heb je nu eenmaal echt overal, in elk land, in elke loonschaal, dat beperkt zich niet alleen tot Oekrainers in NL.

Er staat overigens denk ik ook niet voor niets in het artikel dat ze ook gaan onderzoeken of deze mensen hiertoe worden gepusht door derden (werkgever, uitzendbureau, huisvesters).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:31

8nnemiek schreef:
MyWishMax schreef:

Dat verbaast mij ook inderdaad :=

Er zitten echt enorm veel gaten in allerlei regelingen maar meestal kunnen alleen een bepaald soort mensen die vinden :') niet de eerlijke mensen.

Maar goed, ik maak me er niet druk om. Het leven is al totaal oneerlijk en als je weinig geld hebt, wordt uitgebuit als gastarbeider, verder al niet zo’n leuk leven hebt en handig bent met zulke gaatjes vinden had ik het zelf ook gedaan.
Wie niet eigenlijk ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:33

Systeem idd. :j

En idd verootjoo. Ik neem het die mensen ook niet kwalijk, want ik zoek idd ook dingen uit waar ik gebruik van kan maken. Doe alleen niet aan die gaten, want dat vind ik niet kunnen/voelt niet oké. Ken ze trouwens ook niet hoor haha

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:37

MyWishMax schreef:
Systeem idd. :j

En idd verootjoo. Ik neem het die mensen ook niet kwalijk, want ik zoek idd ook dingen uit waar ik gebruik van kan maken. Doe alleen niet aan die gaten, want dat vind ik niet kunnen/voelt niet oké. Ken ze trouwens ook niet hoor haha

Dat doen wij idd niet omdat we genoeg geld hebben en waarschijnlijk best een leuk leven zonder oorlog en goede rechten en kansen in NL.
Maar als je een echt zwaar leven hebt, in NL zwaar wordt onder betaald, inmiddels oorlog in je thuisland en hier ook het eten niet meer te betalen en met die vergeten gaten extra inkomen kan vergaren om je kinderen en familie hierheen te halen of een goede opleiding te geven staat iedereen vooraan.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 09:33

elnienjo schreef:
Als het om mannen gaat, die zouden nu sowieso dienstplicht hebben in Oekraine, maar ze zitten veilig in Nederland en hebben werk. Zo geven ze wel een slechte indruk af waar de échte vluchteling straks tegenaan loopt, want we zullen steeds minder begrip krijgen.
Je zou ook enkel voor jezelf kunnen spreken.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 14:58

Een kennis van mij kwam met het verhaal dat er een oude wet wordt afgestoft welke Nederlandse burgers zou kunnen verplichten woonruimte en voedsel te voorzien aan buitenlandse vluchtelingen.
Heb hard gezocht, maar kan hier niets over vinden. Wel een wet waarin wordt gesteld dat binnenlandse vluchtelingen moeten worden opgevangen als ons eigen land in oorlog zou zijn. Veel van de contacten van deze kennis komen uit de PVV en FvD-hoek en ik vermoed dat het wel lekker uitkomt om dit soort berichten de wereld in te sturen.
Zou het graag ontkrachten, maar kan er het meeste niet over vinden. Iemand die weet hoe het zit?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 15:01

Als je t niet kan ontkrachten kan je het ook niet bevestigen. Simpel zat.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 15:06