Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:39

_Penotti schreef:
Maar die slopen niet alles. Het hek en het grasveld wat ze vernield hebben is vergoed. Bekogelde geen politie. En ik denk niet dat mensen bang van ze waren. Maar omdat ze trekkers hebben is het ernstiger wat ze deden?
Het leger had al lang ingezet moeten worden. Dit is pure discriminatie... Maar dan richting de boeren.

Penotti, er zijn heel veel landen waar het leger (of gewapende politie) regelmatig confrontaties hebben met het publiek. Als je dat een goede inrichting van de maatschappij vindt, is het dan niet handiger om daarheen te gaan?

_Penotti

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:41

Ook al zo'n goed argument. :j
Zeg je dat ook tegen de raddraaiers die zich geen Nederlander voelen?

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:41

_Penotti schreef:
Princess_ schreef:
:')

Moeilijk om nu een goed argument te bedenken dat ergens op slaat ik begrijp dat wel :j

Als jij dat wil denken en daar beter door slaapt, vooral doen :j

Ik vind het ronduit lachwekkend dat je suggereert dat de boeren gediscrimineerd worden. En dat ze niets gesloopt hebben klopt ook niet, ik herinner me een gemeentehuis, iets met een deur? En zo nog wel meer, maar goed dat is een ander topic :')

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:42

Ach, in ons dorp wonen nauwelijks allochtonen en toch zijn er regelmatig incidenten die soms gewoon nogal vervelend zijn maar ook regelmatig afschuwelijk zijn.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:43

Waar zeg ik dat ze niets gesloopt hebben? Lees je wel of oordeel je gewoon door wat je zelf aan het bedenken bent?

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:46

_Penotti schreef:
Waar zeg ik dat ze niets gesloopt hebben? Lees je wel of oordeel je gewoon door wat je zelf aan het bedenken bent?

Ojeeeee ik heb één woordje gemist, schiet me direct af :(:)

Hier heb je een argument, iemand met trekker komt nu eenmaal dreigender over dan iemand zonder trekker. Helemaal als het er om meerdere gaat. Zoiets kan snel uit de hand lopen, dusja ik snap wel dat daarvoor me/leger ingezet werd.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:50

Nee dreigend is wat ze ermee doen.
En het was duidelijk dat het niet de intentie had om doelbewust te slopen of mensen zoals agenten aan te vallen.
Wat nu met de rellen wel is. Dus waarom nu geen leger is compleet onvoorstelbaar. Het enige wat ze willen voorkomen is dat BLM gaat schreeuwen dat er geweld gebruikt gaat worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:50

_Penotti schreef:
Ook al zo'n goed argument. :j
Zeg je dat ook tegen de raddraaiers die zich geen Nederlander voelen?

Weet ik niet, afhankelijk van de context denk ik. Als het inderdaad gaat om 'raddraaiers' dus gewoon tamelijk ongericht stomme / criminele dingen dan zou ik denken van niet. En dat ze ze geen Nederlander voelen is meer iets wat we onszelf misschien ook een beetje kunnen aanrekenen.

Als ze structureel veel minachting voor rechten en vrede en veiligheid laten zien door de hele tijd oproepen doen om het leger te sturen of hardhandig in te grijpen van staatswege, dan zou ik het misschien wel zeggen ja. Maar misschien ook niet omdat ik eigenlijk geen zin heb om bij te dragen aan die vorm van dat conflict.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:02

Ik vond het prima dat de politie ingreep bij de boeren en ik vind het ook prima als de politie ingrijpt bij rellende of plunderende jongeren.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:10

Princess_ schreef:
ravellie schreef:
Die boeren worden door de ME tegengehouden
Misschien een idee...

Gek he, als je met een trekker aan komt zetten :+

Tja,rellen door jongeren is natuurlijk van een hele andere orde

Zucht

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:31

Shadow0 schreef:
_Penotti schreef:
Maar die slopen niet alles. Het hek en het grasveld wat ze vernield hebben is vergoed. Bekogelde geen politie. En ik denk niet dat mensen bang van ze waren. Maar omdat ze trekkers hebben is het ernstiger wat ze deden?
Het leger had al lang ingezet moeten worden. Dit is pure discriminatie... Maar dan richting de boeren.

Penotti, er zijn heel veel landen waar het leger (of gewapende politie) regelmatig confrontaties hebben met het publiek. Als je dat een goede inrichting van de maatschappij vindt, is het dan niet handiger om daarheen te gaan?

Ze schromen niet om de ME in te zetten tegen de boeren, waarom doen ze dat dan niet ook tegen de Noord Afrikaanse relschoppers?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:42

Hebben ze dat toen ook niet gedaan? Ik snap wel dat de ME er aan te pas komt bij de boeren trouwens. Ik sta achter de boeren protesten maar die trekkers maken de situatie niet echt veilig. Welke “noord Afrikaanse relschoppers” bedoel je precies eigenlijk?

Princess, hoewel ik het helemaal met je eens ben, zullen we wel gewoon volwassen blijven doen en aardig blijven? Er is al genoeg spanning tussen de twee fronten en dit gaat het niet beter maken. Bigone en ik zijn het niet altijd eens met elkaar maar ze neemt altijd de tijd om even te reageren of wat uit te leggen en dat vind ik heel fijn. (Dankjewel Bigone!)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:54

Dank je Danique , wederzijds.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 23:32

De ME wordt vrij regelmatig ingezet als er opstootjes in grote steden hoor :+

Ik moest aan dit topic denken toen ik vanavond door Tanthof naar huis wandelde. Geen prettige wijk, veel criminaliteit. Een paar jaar terug dé hotspot waar Syriëgangers geronseld werden.
Ben een paar groepjes hangjongeren (veelal Noord Afrikaans / Arabisch uiterlijk) gepasseerd. En ben toch eens gaan kijken wat die nu eigenlijk deden. Tot mijn verrassing had ik in eerste instantie het idee dat ik me onveilig zou moeten voelen, maar als je kijkt naar wat er nou echt gebeurt... Eigenlijk helemaal niks. Er was een ruzie die binnen 10 seconden weer gesust was. Een stuk verderop zat een groepje jongens en meiden te praten en te lachen samen. Nog verder een groepje jongens met diverse huidskleuren die elkaar aan het aftroeven waren met skateboardtrucjes. Er liep een soort stadsbeveiliger rond, geen officiele stadswacht, meer een type kleerkast met de naam van de wijk op zijn jasje. Een straatcoach ofzo. ;) Fun fact: bijna al die gasten hadden licht op hun fiets, ik niet :')
Oja, niks naar mijn hoofd gekregen verder, zelfs niet toen ik even stilstond om op mijn telefoon te kijken. Geen gesis, geen k-prutsmuts, niks.

Ik wil zeker niet ontkennen dat criminaliteit echt een naar probleem is en dat het vaak ernstig uitpakt. Maar in deze wijk denk ik ook: zo'n situatie kan heel intimiderend voelen terwijl hij dat eigenlijk helemaal niet is. En als je het als intimiderend ervaart denk je als je er voorbij bent "poeh, dat ging maar net goed", terwijl er eigenlijk niks gebeurde. Nou ja. Toen moest ik dus aan deze discussie denken. En dat ik me zelfs niet onveilig voel als er 20 Noord-afrikaanse jongens rond het winkelcentrum hangen waar ik langs moet om 11u 's avonds.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:24

ME word wel vaker ingezet, bij de boeren ging het een stapje verder en was het het leger.
En dat mis ik hier toch.
De boeren zag ik zelfs koffie aanbieden aan de politie, dat is toch wel anders dan stenen er naar gooien.
Boeren heb ik geen brand zien stichten.
En nog word dat tuig vriendelijk benaderd. :n

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:32

De reden dat het leger werd ingezet was toch omdat ze apparatuur nodig hadden, die als het nodig was trekkers kon tegenhouden? Om daar nou van te maken dat de boeren veel zwaarder aangepakt zijn en dat ze zelfs het leger ingezet hebben, is lichtelijk overdreven.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:07

Die boeren waren echt niet van plan om over een politiebus te rijden hoor.
Daar hebben ze onderling ook nooit voor opgeroepen.
Dus dat leger was buitenproportioneel of hier zijn ze te weinig aan het doorpakken.
Gelijk zijn ze niet bezig in ieder geval. Terwijl hier toch meer schade is, maar vooral ook echte intimidatie gericht op de politie. Rellen omdat ze zich vervelen. Dat is wat anders dan demonstreren om het behoud van je bedrijf, je weet wel werken, zodat je je niet verveeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:20

en eieren delen ze uit, daar gaan ze ook niet mee gooien

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:27

Oh dus als Marokkaanse jongens koffie uitdelen aan agenten zijn jullie tevreden? Doe even normaal man. Als je het hebt over dubbele standaarden... dus alle dingen die fout zijn gegaan bij de boerenprotesten worden weggepoetst als ze ook een paar keer wat aardigs doen?

Want laten we wel wezen, er zijn bij die trekkerprotesten veel zaken vernield, fietsers bijna omver gereden, politiepaarden zijn aangereden, er lag een grafkist met Jesse Klavers naam erop (maar hè, was maar een grapje).
Niet dat ik hier een discussie over de boerenprotesten wil gaan voeren maar je kunt de politie echt niet betichten van dubbele standaard als je die zelf net zo goed hanteert

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:39

Appels, peren, splinters, balken, potten, ketels... werkelijk alles komt hier voorbij...

Inhoudelijk heb ik er verder niet veel op te zeggen, alleen vind ik de toon waarop, hoe men tegen elkaar tekeer gaat (eigenlijk over de ruggen van andere mensen, of althans, er wordt hier goed over anderen gesproken.. partijen die zelf heel niet meedoen in deze discussie) van beide kanten zeer verontrustend..
Ik moet nuanceren: .. een aantal mensen blijven hakken.. gelukkig zitten er gematigde mensen tussen, maar de extremen van beide standpunten laten zich goed gelden zeg :') ...

Het is net de echte wereld... Goed bezig :j Ik zie dit echt allemaal nader tot elkaar komen +:)+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:41

ravellie schreef:
bigone schreef:
Wanneer ik mij vroeger verveelde en rotzooi schopte kreeg ik er van mijn ouders nog driedubbel op mijn donder bij. Niet leuk maar leer je wel van.

Nou precies.
Stukje moraal wat echt bij de nodige gezinnen ontbreekt.
Het begint nog altijd thuis.

Wordt tijd voor een harde aanpak, dat softe gedoe in Nederland.
Burgerwacht en burgerpolitie vind ik ook best een idee, al is het alleen maar om de straten schoon te vegen en ervoor te zorgen dat je je in de grote steden veilig mag voelen.

Er zijn inderdaad wijken in grote steden waar je absoluut niet veilig bent. Neem Amsterdam. West buiten de ring is niet fijn...in Zuid staan helaas politie posten in de joodse wijk...
En vroeger was de Bijlmer onveilig maar deze is nu veranderd en in een fijne buurt.
Vroeger was de warme buurt ook onveilig. Dat is verbeterd door camera toezicht enz. er is de laatste jaren ook weer veel haat naar Homos toe. Stellen die mishandeld worden....

Ik denk dat elke grote stad in elk land wel zijn buurten heeft waar je je niet helemaal lekker voelt en als je daar niet hoeft te zijn je er heel niet moet komen. Parijs is ook onveilig

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:36

Hoe zien jullie dat straten schoon vegen ?

De ME of leger komt eraan en slaat iedereen die zich in die straat bevindt weg?
Of alleen de mannen/jongens? Alleen als er rellen zijn? Of iedere avond?

Natuurlijk zijn er buurten in grote steden waar het minder fijn is om je daar te bevinden.
Maar dat geldt vooral voor buitenstaanders, de inwoners die ik ken voelen zich prima.
Alleen je haalt geen geld uit een automaat 's nachts om 2 uur in je uppie.
En je sluit je deuren en ramen goed af. Maar dat moet tegenwoordig overal.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:12

Vooralsnog mag je stenen naar politie gooien... dus dat leegvegen en hard ingrijpen lijkt ook wel mee te vallen.. https://twitter.com/BobHGL/status/12964 ... 12071?s=20

Ik vind het een enge toestand als mensen blijkbaar politie van hun plek kunnen jagen, en een politiebusje wegrijd en een agent in zn upje laat staan...

Dit dan weer in het kader van het onderwerp "demonstraties" in coronatijd en hoe gaan we daarmee om.. zoiets..
Voor mensen zonder twitter is het lastig te zien, maar er staan nogal wat beelden op Twitter van de demo's van vanmiddag, die vast weer heel Social Media over zullen gaan, met daarin van beide kampen de nodige commentaren (te laf vs te streng)

Een quote uit het eerste bericht van TS:
Citaat:
Die demonstranten brengen de vrijheid in Nederland in gevaar, door corona te verspreiden.

Deze demonstranten scanderen "vrijheid nu" - "weg met het kabinet" en, deze is helemaal bijzonder: "wij zijn Nederland".. >;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:26

Wat betreft discriminatie naar licht getinte mensen , zolang er dit soort opsporingsberichten blijven komen zal het alleen maar toenemen, stuk zinloos geweld. |(

Duo gooit bijtende vloeistof in gezicht van vrouw, slachtoffer ernstig gewond

https://www.destentor.nl/arnhem/duo-goo ... ~aa4c193c/

Ga je je paarden even voeren

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:51

Bigone, als je dit soort dingen op die manier blijft delen ben je zelf opzettelijk vooroordelen aan het versterken. Waarom?