Project X Haren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:13

En waarom zou die schrijver dat niet mogen doen? Het betreft een BLOG namelijk...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:16

Lante schreef:
gummie schreef:
Waarom? Omdat de rellen niks met het hebben van ADHD te maken hebben misschien..??

Ja maar dat zegt die schrijver nu juist!! Lees het nog maar even terug misschien?

Lante

Re: Project X Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:19

Ik weet wat je bedoeld, ik heb het gelezen, maar hij suggereert dat er veel jongeren bij zijn die onterecht het stempel van ADHD hebben/gaan krijgen en dat vind ik niet netjes en ook niet passen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:22

Misschien ben je, vanuit jouw ervaringen en omgeving, gevoeliger voor die suggestie? Las het namelijk ook in een ander topic, over labels.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:24

Nee hoor, ik vind het gewoon niet gepast dat stigmatiserende gedoe. Als je in dat andere topic van 'Labels' leest, dan lees je ook van iemand die zich erg gekwetst voelt door dit soort insinuaties.
Misschien dat jij je er niet zo druk om kunt maken, omdat je simpelweg geen mensen kent met (echt) ADHD?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:31

Hmmm... tja. Ik ken iemand met (echt) ADHD. Keurige jongen. Ik zie echter niet in waarom hij zich aangesproken zou moeten voelen door een blog als deze. Er wordt immers heel duidelijk de nadruk gelegd op de reljongeren in Haren, op hun schofterige gedrag en op de mogelijke invloed van (afwezigheid van) opvoeding op dit gedrag.

Eigenlijk zou je de schrijver juist kunnen prijzen, daar hij een heel duidelijk onderscheid heeft willen maken tussen echte ADHD en jongeren die zich schuldig maken aan dit soort wangedrag.

Dus nee, ik zie niet in hoe ik of wie dan ook zich druk zou moeten maken om 'stigmatisering', want ik lees het stuk zo dat de schrijver de oorzaak van schofterig gedrag NIET bij ADHD wenst te leggen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:33

CoSnuf schreef:
Mijn zusje heeft ook ADHD en dan echt na onderzoeken gewezen enzv enzv, dat heeft niets met mijn ouders te maken.

Maar mijn zusje zou zo iets nooit doen! Ook wilde haar vriendje er naar toe, maar dit heeft ze als 17jarige streng tegen gehouden haha.

Dus de connectie ADHD en rellen heeft niets met elkaar te maken dacht ik.

Dat zeg ik ook nergens :)

De connectie daadwerkelijk ADHD hebben heeft idd niks met de rellen te maken.
De connectie "mijn kind heeft ADHD (want dan hoef ik m niet op te voeden), wel degelijk...

Het is gewoon de huidige maatschappij.
Ouders voeden hun kinderen niet op, kinderen worden lastig, kind heeft ADHD (als excuus dus)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:40

sammy1 schreef:
Je mag tegenwoordig je kind ook niet aanpakken.geef je ze een klap op de billen is het kindermishandeling.er is zelfs een kindertelefoon.dus niet ouders dankjewel maatschapij.

Nou precies, uiteindelijk doe je het als ouder ook nooit goed.
Toen mijn oudste iets wilde in de supermarkt, hij was een jaar of 3, en ik nee zei en leg terug, kwam er een vrouw langs die zei ach laat hem toch......pardon?? Dit soort voorvallen heb ik vaker meegemaakt, dat een wildvreemde mij te streng vond.
Van die type's die tegen de volgende passant zal zeggen die jeugd van tegenwoordig zo slecht opgevoed.

Ik heb nu 3 leuke vriendelijke beleefde tieners, en dat vind niet alleen ik zelf.
Zal niet zeggen dat ze nooit een keer een fout maken, dat doet ieder mens, maar zoiets als in Haren nee dat doen ze niet, daar durf ik mijn handen voor in het vuur te steken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:41

Ik blijf erbij dat ik het niet netjes vind om de term te noemen in een Blog over zoiets negatiefs, hoe je het ook op wilt vatten. Het is gewoon onopgevoed tuig, niks meer en niks minder.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:46

En dit vind ik dus een voorbeeld van dat overal zo hard aan getrokken wordt... Men mag aan de ene kant niks zeggen, want stel je voor, je zal eens iemand beledigen....
Aan de andere kant moet men alles maar kunnen zeggen, want het hebben van het recht op een eigen mening en blabla...

Verwarrend hoor....

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:01

Ik vind dus ook niet dat je alles maar mag zeggen, dat is ook zoiets naars in deze maatschappij. Ik vind dat je rekening moet houden met je medemens en dat je niemand opzettelijk moet kwetsen en dan vooral niet op iets war hij of zij niet om gevraagd heeft (een beperking hebben bijvoorbeeld). Sommige meningen kun je best voor je houden op bepaalde momenten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:26

maar goed, jij valt hier nu over, en dat is overigens je goed recht hoor, maar ik snap dat nooit zo goed.
Je hoeft je niet aangesproken te voelen (of voor een bepaalde groep te denken).
Een schrijver is verantwoordelijk voor wat hij schrijft, niet voor hoe een ander het leest.

Citaat:
Met dit blanke uitschot, dat straks vast weer allerlei excuses krijgt aangedragen, en etiketjes opgeplakt, zoals ADHD enzo.

Dit wordt er geschreven. Ik zie dat absoluut niet als een sneer naar ADHDers, maar als een sneer naar de maatschappij die veel te snel etiketjes op iemand plakt...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:34

Het is zijn verantwoordelijkheid, maar zijn opmerking maakt misschien mensen aan het twijfelen of iemand al of niet terecht bestempeld is met ADHD en kan de indruk wekken dat mensen met ADHD agressief zijn en gevaarlijk. Dat vind ik niet terecht en daarom heb ik kritiek op de schrijver dat hij deze opmerking zo gemaakt heeft. En dat is inderdaad mijn goed recht. ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:36

Lante schreef:
Ik blijf erbij dat ik het niet netjes vind om de term te noemen in een Blog over zoiets negatiefs, hoe je het ook op wilt vatten. Het is gewoon onopgevoed tuig, niks meer en niks minder.

Dat staat er ook.
Ik persoonlijk zie echt niks beledigends aan ADHD in dit artikel, er had ook kunnen staan "krijgt dat onopgevoede tuig weer het etiketje opgeplakt dat de vader alcoholist is en zijn moeder in elkaar geslagen en daarom is ie zielig" ofzoiets.
Er stáát juist dat je het niet met een excuus (ADHD ofzo) (zere grote teen) (gepest op school vroeger) weg kunt zetten, dit gedrag.

Jammer dat door deze ADHD discussie dat mooie artikel van PPG ondergesneeuwd wordt.
Ik zei zoiets gisteren ook zoiets
Nicolletje schreef:
De ME wordt ineens de vijand en die ventjes die fietsen gooiden voelden zich waarschijnlijk door de adrenaline en de kick (en hoorde ik gejoel op de filmpjes?) een misplaatste 'held' door te vechten tegen de vijand.

Ik hoop dat dit soort dingen (de 'held' uithangen bij Project X-en) geen status krijgt (zoals bijv. de voetbalrellen en hooligans) maar ik ben er wel af en toe een beetje bang voor.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:43

Uhm... Mensen, gaan we nu niet een beetje offtopic over het stempeltje ADHD?

Daarnaast: Al was het Pietje, Achmed, TjiTjung met ADD, ADHD, persoonlijkheidstoornis of wat dan ook: Dat maakt niet uit! Het had nooit mogen gebeuren en het is de vraag hoe dit in het vervolg voorkomen kan worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:01

Het gaat ook niet enkel om die rellende raddraaiers...

Er staat een verslaggever met microfoon, hij gaat verslag doen, dus zijn lamp gaat aan... Als motten op een lamp dromt de (al dan niet dronken) jeugd om hem heen, joelend, schreeuwens, aandacht trekkend (ben ik in beeld!?!?!), een trekt zijn microfoon uit zijn handen en begint met het "waar is dat feestje", een ander springt voor de verslaggever.. Verslag geven wordt onmogelijk, dus zegt de verslaggever: Doe de lamp maar uit... En het groepje druipt af....

Doen die lui hier nu iemand kwaad mee? Nee, dat niet direct, ze zijn niet agressief of iets, maar ze hebben ook geen greintje respect voor de verslaggever en zijn team en spullen. En dat vind ik echt zorgelijk in de maatschappij.

Over dat het vroeger net zo was had ik het gister met mijn schoonmoeder over. Zij heeft zeer bewust oa. de krakersrellen mee gemaakt, en toch zegt zij: Dat was heel anders, die mensen hadden een doel, die vochten niet om het vechten (hoewel die er ongetwijfeld ook tussen zaten) maar het gros vocht om zijn doel....
Ook was dat (ik was er niet bij ;) ) veel minder beangstigend, aldus mijn schoonmoeder ;)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:34

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:34

Winged schreef:
het is de vraag hoe dit in het vervolg voorkomen kan worden.

Kan niet.
Er zullen altijd individuen zijn die zich laten ophitsen vanuit een groep
of zichzelf een status aanmeten door agressie tegenover anderen, zij het burgers dan overheden.
Tenzij je op voorhand selectief gaat fokken.
En we weten allemaal waar dat de laatste keer op uitdraaide.
Wil je mutaties buiten de muren van jou normen en waarden houden?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:38

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:43

toch wel een beetje andere insteek maarja... mods happen :P

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:45

Amaris schreef:
Mixje90 schreef:
Wie snapt dit slotje?
[NM] Autochtone gemeenschap moet rellen in Haren veroordelen
:P I dontttt get it, of kan niemand de disclaimer zien?

Uh... de reden staat er toch gewoon.

Geen twee topics over hetzelfde onderwerp. Lijkt me niet zo moeilijk.

Inderdaad.

Hmm Slokkie, het 'kan niet'. Ik denk wel dat de massa van Haren voorkomen kan worden, dat niet werkelijk elk nieuwsgierig aagje naar zo'n plek trekt. Als de massa immers kleiner is, wordt ingrijpen gemakkelijker.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:46

Mixje90 schreef:
toch wel een beetje andere insteek maarja... mods happen :P

Hoezo, het gaat alsnog over Haren, hier wordt alles over Haren besproken? Daarnaast Autochtoon vs Allochtoon is geloof ik ook al besproken ;) Plus, dat als je een discussie had willen maken 'allochtonen krijgen aaaaltijd de schuld (wat in het geval van Haren niet het geval was) dan had je daar een topic over moeten openen. Vind ik.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:48

Ja natuurlijk en als er nu een pak melk word verkocht in Haren, moet dat ook in dit topic komen?

*wijziging: Laat maar :) geen zin om hierover te discusseren xD, fijne dag nog*
Laatst bijgewerkt door FiveSports op 25-09-12 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:48

Die vergelijking gaat IMO niet op. Geloof datje trouwens mijn toevoeging niet hebt gelezen.

Daarnaast is dit offtopic.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:04

Winged schreef:
Hmm Slokkie, het 'kan niet'. Ik denk wel dat de massa van Haren voorkomen kan worden, dat niet werkelijk elk nieuwsgierig aagje naar zo'n plek trekt. Als de massa immers kleiner is, wordt ingrijpen gemakkelijker.

Hoe had je dat willen doen?
100 km rondom wegversperringen op zetten en mensen vragen waar ze naar toe gaan?
Met 20 km een tweede barrière?
Eventueel controleren met paspoort of ze er werkelijk mochten wezen?
Perrons op stations blokkeren richting het noorden en alle stoptreinen door laten rijden naar Groningen of Assen?
Behalve dat het mij een umheimlich gevoel geeft, zou het de gemeenschap een veelvoud meer gekost hebben dan de schade, politie en hulpverlening bij elkaar.
En wie schreeuwt dan om het hardst dat onze belastinggelden verkwanseld worden.
Dezelfde die niet de mogelijkheid kregen om te rellen.

edit: toevoeging