Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat Wilders zich schuldig maakt aan racisme?

Ja
247 (42%)
Nee
335 (57%)

Totaal aantal stemmen: 582

jantergouw

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 02:12

Het ging ook over onze vrouwen die lastiggevallen werden, en naar ik begrepen heb hoor jij daar niet bij. :-)
Dus sprak ik niet namens jou, en begrijp ik ook niet dat je je aangesproken voelt. -:)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:10

Die laatste uitspraak van Jantergouw: ik heb zo het idee dat we hier te maken hebben met een onderhuidse en zeer kinderachtige uitspraak. Inhoudelijk graag Jantergouw.

Nicolletje, ik vind het knap dat je er steeds weer op blijft hameren dat de 'tegenstanders' van Wilders (ik zou het zelf liever mensen die weinig heil in Wilders aanpak zien noemen maar goed.) allemaal zo ongenuanceerd alleen maar de zaak van hun kant kunnen zien.
Ten eerste zijn er een aantal posters in deze draden geweest, vanaf het begin al, die júist de zaken van meerdere kanten belicht hebben. Dus je generalisatie stoort me, en daar heb ik je ook al eerder op gewezen. Wat ik in meerdere posts van jou meen te hebben geproefd, is een soort betutteling van de PVV-er: die wordt afgeserveerd in jouw ogen en dus meen jij het voor hem op te moeten nemen.
Dat vind ik op zich al eigenaardig hoor, waarom zouden die PVV-aanhangers dat niet prima zelf kunnen?

Daarnaast roept Wilders die storm van protest zelf over zich af door voorstellen als aan de grondwet te morrelen, door art 23 voor iedereen te willen laten gelden, behalve voor moslims...
Als je extreme uitspraken doet kan je extreem heftige reacties verwachten. Als je je achter die uitspraken schaart, ook.

Hier zijn een aantal uitspraken van wilders bij elkaar gebracht. Ze liegen er niet om, en het zou pas echt vreemd zijn, als daar geen heftige reacties op zouden komen.
http://www.watwilwilders.nl/

Als Cohen dergelijke voorstellen/uitspraken deed, zou hij op dezelfde reacties kunnen rekenen.

Citaat:
Men is inderdaad zo druk bezig met anti-PVV manifesten en dergelijke dat ze (de tegenstanders van PVV dus) blijkbaar steeds maar niet lijken te zien dat ze door deze negatieve anti-PVV-houding hetzelfde doen als de PVV volgens diezelfde tegenstanders met moslims.

Dat is niet vergelijkbaar.
Het is een groot verschil of je een groep mensen op grond van hun geloof of nationaliteit afserveert en beledigt, zoals Wilders doet, of dat je je fel tegen een politieke partij keert omwille van de standpunten van die partij. Dat laatste lijkt me alleen maar prima, we leven ten slotten nog steeds in een democratie. Die opmerkingen over Tokkies lijken me eerder een voorbeeld van zwak discussieren. Ik hoor die geluiden niet om mij heen overigens.
Dat jij 'dat anti-PVV-gezeur' zat bent is jouw keuze, maar voor veel Nederlanders is dit nog heel actueel, want er is immers nog steeds geen zekerheid over hoe wij geregeerd zullen gaan worden en wat Wilders voor rol gaat spelen daarin. Kennelijk voelen veel Nederlanders zich betrokken genoeg bij de samenleving en politiek om daarin actief een rol te spelen op het moment dat er ontwikkelingen gaande zijn waarbij zij zich onprettig voelen.
En ja, dat geldt zowel voor PVV-stemmers als niet PVV-stemmers.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:03

Mooi helder geschreven, randelinpony. Ik sluit me er ook helemaal bij aan.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 10:05

randalinpony schreef:
Die laatste uitspraak van Jantergouw: ik heb zo het idee dat we hier te maken hebben met een onderhuidse en zeer kinderachtige uitspraak. Inhoudelijk graag Jantergouw.

Dat kun jij vinden, maar dat was niet het geval. Ik legde gewoon iets duidelijker uit wat er bedoeld werd, daar het blijkbaar in eerste instantie niet goed begrepen werd. maar ook dat is niets nieuws. Als een van ´jullie´ zout op de slakken legt of tot vervelens aan toe woorden gaat analyseren en normale spreektaal gaat lopen te muggenziften, dan is er niet aan de hand. Komt er daarna een antwoord van ´ons´, dan is het ineens not done. Komt op mij wat huilie-achtig over. ;(

Citaat:
Men is inderdaad zo druk bezig met anti-PVV manifesten en dergelijke dat ze (de tegenstanders van PVV dus) blijkbaar steeds maar niet lijken te zien dat ze door deze negatieve anti-PVV-houding hetzelfde doen als de PVV volgens diezelfde tegenstanders met moslims.

Uiteraard niet! Dat is het eigenlijk nooit als het van de andere kant komt. Dan is discriminatie geen discriminatie, is generaliseren geen generaliseren en afgeven geen afgeven. Dat geldt alleen als het door Wilders of PVVers gedaan wordt. Doen zijn tegenstanders het, dan is min of meer alles toegestaan en goed te praten.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:22

jantergouw schreef:
Dat kun jij vinden, maar dat was niet het geval. Ik legde gewoon iets duidelijker uit wat er bedoeld werd, daar het blijkbaar in eerste instantie niet goed begrepen werd. maar ook dat is niets nieuws. Als een van ´jullie´ zout op de slakken legt of tot vervelens aan toe woorden gaat analyseren en normale spreektaal gaat lopen te muggenziften, dan is er niet aan de hand. Komt er daarna een antwoord van ´ons´, dan is het ineens not done. Komt op mij wat huilie-achtig over. ;(

Misschien de Nederlandse taal nog wat beter leren want je schreef wel degelijk wat anders dan zoals je het nu hierboven uitlegde. Dat heeft niets te maken met tot vervelends toe woorden analyseren maar ik lees iets zoals jij het opschrijft. Als ik daar dan op doorga blijk je ineens iets anders bedoeld te hebben. Dat kan een keer voorkomen natuurlijk maar het onderstreept maar weer eens het belang van zorgvuldig schrijven. Zeker op internet waar we alles uit het geschreven woord en wat smileys moeten halen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:32

Sinds wanneer is debat over politieke standpunten of het gewoon op alle fronten inhoudelijk met elkaar oneens zijn discriminatie?
Voel jij je gediscrimineerd in deze draad dan?

Godzijdank leven we het in een land waar we het hartgrondig met elkaar oneens mogen zijn en dat ook mogen ventileren, en dat de gemoederen dan wel eens verhit raken, tja. Het gebeurt.

Overigens is het voor de discussie handiger om niet over 'men' te spreken maar ons te beperken tot inhoudelijke argumenten, en mocht iemand nou generaliseren of 'afgeven' binnen de discussie, dat meteen aan te geven.
Want over en weer met modder gooien dat 'die anderen alles fout doen', of het nou van de 'linkse kerk' komt of de 'PVV-tokkies', het draagt weinig bij. Tuurlijk gebeurt het, als zoveel mensen het met elkaar oneens zijn, ook nog vaak binnen de anonieme kaders die bijv. internet biedt, kan het niet anders of er zijn in ieder geval een paar mensen die .

Overigens, als Wilders zich zou beperken tot het benoemen van de problemen met immigratie zonder constant hele bevolkingsgroepen of aanhangers van religie te beledigen, en zonder rucksichtlos grappen ten koste van bijv. moslimas te maken alleen om het stemmengewin, dan zou ik een stuk minder moeite met de man hebben.
En als ie met zijn pootjes van de grondwet zou blijven ook.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:44

randalinpony schreef:
Nicolletje, ik vind het knap dat je er steeds weer op blijft hameren dat de 'tegenstanders' van Wilders (ik zou het zelf liever mensen die weinig heil in Wilders aanpak zien noemen maar goed.) allemaal zo ongenuanceerd alleen maar de zaak van hun kant kunnen zien.
Ten eerste zijn er een aantal posters in deze draden geweest, vanaf het begin al, die júist de zaken van meerdere kanten belicht hebben.

Met tegenstanders van Wilders hoef ik niet perse een handjevol Bokt-posters te bedoelen :?

Citaat:
Dus je generalisatie stoort me, en daar heb ik je ook al eerder op gewezen.

Ik heb al eerder gezegd wat mij stoort. Ik zie ook een generalisatie.

Citaat:
Wat ik in meerdere posts van jou meen te hebben geproefd, is een soort betutteling van de PVV-er: die wordt afgeserveerd in jouw ogen en dus meen jij het voor hem op te moeten nemen.
Dat vind ik op zich al eigenaardig hoor, waarom zouden die PVV-aanhangers dat niet prima zelf kunnen?

Misschien is dit ook weer een generalisatie van mij, maar het lijkt wel een typisch vrouwenkwaaltje om aan woorden ook meteen een (geheel eigen) betekenis te hangen.
Mijn posts zijn op zichzelfstaand, ik heb gezegd wat ik bedoel:

Nicolletje schreef:
Ikzelf sta min of meer 'open' voor de PVV omdat ik niet weet wat ik niet weet (wat dit op gaat leveren) ik weet alleen wat ik weet: en dat is dat ik het de afgelopen jaren een zooitje vond.

en dat is niet méér en niet minder.

Citaat:
Als je extreme uitspraken doet kan je extreem heftige reacties verwachten. Als je je achter die uitspraken schaart, ook.

Ik heb me nog nooit achter zijn uitspraken geschaard, dat staat nérgens. Over een betekenis aan woorden hangen die er niet staan gesproken.

Citaat:
Als Cohen dergelijke voorstellen/uitspraken deed, zou hij op dezelfde reacties kunnen rekenen.

Ik vind Cohen gewoon niet oké, dat is mijn mening, klaar.

Citaat:
Die opmerkingen over Tokkies lijken me eerder een voorbeeld van zwak discussieren. Ik hoor die geluiden niet om mij heen overigens.

Wat je wil, nog voor de verkiezingen hoorde ik juist om me heen geluiden als "Van die SBS-6 kijkende tokkies zouden eigenlijk niet mogen stemmen, die hebben geen idee waar ze op stemmen en gaan dan op Wilders stemmen ofzo"
Ik was er nogal geschokt over.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 10:51

Waves schreef:
jantergouw schreef:

Misschien de Nederlandse taal nog wat beter leren want je schreef wel degelijk wat anders dan zoals je het nu hierboven uitlegde. Dat heeft niets te maken met tot vervelends toe woorden analyseren maar ik lees iets zoals jij het opschrijft. Als ik daar dan op doorga blijk je ineens iets anders bedoeld te hebben. Dat kan een keer voorkomen natuurlijk maar het onderstreept maar weer eens het belang van zorgvuldig schrijven. Zeker op internet waar we alles uit het geschreven woord en wat smileys moeten halen.

Misschien de Nederlandse taal nog wat beter leren lezen, want dit was wat ik letterlijk schreef.
Citaat:
Ach, zeggen de politiek correcte politici, het is maar een kleine groep die onze straten en buurten onveilig maken, onze vrouwen lastig vallen en de homo's en Joden terroriseren en bespuwen.
Er kan geen enkele twijfel over bestaan dat dat ging over onze vrouwen die lastig gevallen werden. Aangezien jij daar niet bij hoort, daar je eerder te kennen hebt gegeven nooit lastig gevallen te worden, hoorde je dus niet bij de door mij genoemde groep. Derhalve begrijp ik niet waarom jij je aangesproken voelde, daar het geen betrekking had op jou.

Randalinpony schreef:
Sinds wanneer is debat over politieke standpunten of het gewoon op alle fronten inhoudelijk met elkaar oneens zijn discriminatie?
Voel jij je gediscrimineerd in deze draad dan?

Ik niet. Dat gaat er over als ik aanhaal dat er onderscheid gemaakt wordt tussen mannen en vrouwen in bijv. zwembaden, als er baantjes ter beschikking komen waar allochtonen de voorkeur hebben boven autochtonen. Maar dat is dan ineens geen discriminatie meer, maar rechtvaardigheid in de ogen van links. Ik zeg links, daar rechts hier al jaren anders over denkt.

Randalinpony schreef:
Overigens, als Wilders zich zou beperken tot het benoemen van de problemen met immigratie zonder constant hele bevolkingsgroepen of aanhangers van religie te beledigen, en zonder rucksichtlos grappen ten koste van bijv. moslimas te maken alleen om het stemmengewin, dan zou ik een stuk minder moeite met de man hebben.
En als ie met zijn pootjes van de grondwet zou blijven ook

Ik neem aan dat je hetzelfde denkt over Pechtold en Halsema die ook met hun pootjes aan de grondwet willen tornen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:13

Nicolletje zie voor je antwoord mijn vorige post.

Goed, voor de duidelijkheid:
Citaat:
Daarnaast roept Wilders die storm van protest zelf over zich af door voorstellen als aan de grondwet te morrelen, door art 23 voor iedereen te willen laten gelden, behalve voor moslims...
Als iemand extreme uitspraken doet kan je extreem heftige reacties verwachten. Als iemand zich achter die uitspraken schaart, ook.

Dus voel je vooral niet aangesproken als dit niet voor jou geldt.
En Cohen werd hier als voorbeeld aangehaald. Vul maar Halsema, Pechtold, of Rutte in, kan ook.

@ Jantergouw: ligt er maar net aan wat ze met die pootjes willen doen. Als ze ongelijkheid van burgers in Nederland willen bevorderen middels het aanpassen van art. 1 of uitzonderingen maken op art. 23, dan mogen ze wat mij betreft hun vingers flink branden.

Verder had je het toch echt over onze vrouwen, want onze vrouwen die lastiggevallen worden, is heel wat anders dan onze vrouwen lastig vallen. Zoals je zelf ook heel goed weet.

Citaat:
Met 'onze' vrouwen wordt de Nederlandse vrouwen bedoeld.

Is Waves geen Nederlandse vrouw?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:22

randalinpony schreef:
Dus voel je vooral niet aangesproken als dit niet voor jou geldt.

Oke, omdat ik in de post persoonlijk aangesproken werd, zag ik de 'je' aan voor 'jij' en niet voor 'zomaar iemand'.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:24

Ja sorry. Maar nu weer opgehelderd gelukkig. :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:27

Tja dat is internet een beetje. In iemands hoofd is het heel duidelijk omlijnd wat iemand bedoelt, waarschijnlijk.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 11:32

randalinpony schreef:
@ Jantergouw: ligt er maar net aan wat ze met die pootjes willen doen. Als ze ongelijkheid van burgers in Nederland willen bevorderen middels het aanpassen van art. 1 of uitzonderingen maken op art. 23, dan mogen ze wat mij betreft hun vingers flink branden.

Ok, nu gaat het dus niet meer over het wijzigen van de grondwet op zich, maar meer wie het doet en wat er gewijzigd wordt.
Precies zoals ik eerder al aanhaalde. Het meten met twee maten is een constante.
randalinpony schreef:
Verder had je het toch echt over onze vrouwen, want onze vrouwen die lastiggevallen worden, is heel wat anders dan onze vrouwen lastig vallen. Zoals je zelf ook heel goed weet.

Hier ga ik helemaal niet aan meedoen, want dit is kleuterschoolwerk.
Citaat:
Met 'onze' vrouwen wordt de Nederlandse vrouwen bedoeld.

Is Waves geen Nederlandse vrouw?[/quote]
Geen idee, ik heb haar paspoort nog nooit gezien. Jij wel? Of neem je dit gewoon aan voor het gemak, en roep je het zonder het zeker te weten?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:53

Citaat:
Precies zoals ik eerder al aanhaalde. Het meten met twee maten is een constante.

Nee hoor.

Doel je overigens hierop:
http://www.nu.nl/algemeen/629799/pechto ... ndwet.html

Want dat gaat niet om de grondwet op zich, maar om de taal waarin die geschreven is. De bijbel is in haar geschiedenis ook herhaaldelijk gemoderniseerd qua taalgebruik, om hem begrijpelijk en toegankelijk te houden.

of hierop:
http://tk2010.nlkiest.nl/2010/05/19/hom ... ndwet.html

Waarin Pechtold er expliciet voor pleit om ook de rechten van homo's en gehandicapten te waarborgen door hen in art. 1 te noemen.
Nee, daar heb ik geen bezwaar tegen. Integendeel. Wel tegen het expliciet uitsluiten van een groep in art. 1 zoals Wilders wil, dat wel ja.

http://www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOP_85LG53

Wat Halsema betreft, daar heb ik verder geen mening over of haar aanpassing juist is, in die materie ben ik niet thuis. Ze beoogt een extra waarborg te creeren om te zorgen dat nieuwe wetten niet in strijd zijn met de grondwet.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 12:51

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:02

Ik ben het ook met pechtold oneens. De grondwet moet juist heel moeilijk te wijzigen zijn zo dat het een controlerend en beschermend orgaan is tegen politieke onrust e.d. Als het makkelijk te wijzigen zou zijn verliest het juist zijn belang.

De toevoegingen die jij ook noemt vind ik zeker belangrijke toevoegingen en goede stof om over na te denken. Ik denk dat het een juiste wijziging is die past bij onze tijd.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 13:16

Rutte, Verhagen en Wilders dicht bij coalitie-akkoord

De onderhandelingen tussen CDA, VVD en PVV over een minderheidskabinet naderen het eindspel, de fractieleiders zijn enthousiast en over de meeste bezuinigingen is overeenstemming bereikt.

De fractieleiders Wilders Rutte en Verhagen zijn optimistisch over de onderhandelingen

Dat melden bronnen aan het Financieele Dagblad. Slechts op een paar punten zou nog uitruil plaats moeten hebben. Zo vindt het CDA de bezuinigingen op gezondheidszorg nog een moeilijk punt.

Eerder zorgde het korten op de ontwikkelingshulp nog voor een drempel. VVD en PVV willen daar flink in snijden, het CDA is terughoudender. Uiteindelijk zjin de partijen overeengekomen toch 700 miljoen euro te korten op ontwikkelingssamenwerking.

Lees hele artikel

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:34

Nou, ik ben benieuwd wie er veel water bij de wijn heeft gedaan... Verder is uit het artikel nog niet duidelijk wie er eventueel minister van Buitenlandse Zaken gaat worden. En dát zou ik nu juist graag willen weten.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:40

Ik denk dat ik het wel begrijp.
Als je met Wilders zijn bril bekijkt; dan is het wijsheid om nu alvast in de grondwet vast te leggen dat het om een Christelijk/ Joods/ Humanitaire cultuur gaat.
Dit, omdat er in veel (met name moslim-) landen ook in de wet is vastgelegd dat de basis Islam is en zelfs dat elke burger moslim is (/moet zijn).
Aangezien Wilders vindt dat Islam al teveel vertegenwoordigd is in ons land met alle gevolgen van dien.

Als je artikel 1 aanpast, kan Islam worden gezien als een politieke overtuiging ipv. een religie {lijkt mij}

Ik ben zelf wel voorstander van de VVD: aanpassing van artikel 137 en 137c.

Hier staat wel een aardig stukje over de vrijheid van godsdienst:
http://ayaanhirsiali.web-log.nl/ayaanhi ... oslim.html

Citaat:
Artikel 6 van de Grondwet heeft het niet over groepen, niet over geloofsgemeenschappen, maar over het individu. En dat geldt ook voor artikel 18 van het Internationaal verdrag inzake burger- en politieke rechten en artikel 9 van het Europese mensenrechtenverdrag. Zo mogelijk nog belangrijker is artikel 14 van het internationaal verdrag inzake de rechten van het kind dat – althans volgens de ‘interpretatieve verklaring’ van de Nederlandse regering uit 1992 – ieder kind, ongeacht leeftijd, volledige vrijheid van godsdienst en levensbeschouwing garandeert, inclusief de vrijheid om van godsdienst te veranderen. Voor de islam is dat vloeken in de moskee. We zitten dus met een controverse tussen de islam en de Nederlandse rechtsorde, al jaren.

De oplossing van de problemen met de islam die Wilders terecht signaleert, ligt in uitbreiding van de vrijheid van godsdienst, niet in de beknotting ervan. Dagelijks worden wereldwijd zo’n 80 duizend kinderen geboren in een islamitisch gezin. Zonder uitzondering worden ze meteen beroofd van hun vrijheid van godsdienst: nog voordat ze zijn gaan ademen wordt hun meest fundamentele recht van hen afgenomen, met verwijzing naar Koran en Allah. Ze zijn vanaf hun eerste seconde op aarde per definitie moslim, en al opgroeiend, worden ze gehersenspoeld met het idee dat je de islam niet kunt verlaten.

De vredelievende Mohammed zei indertijd al dat iedereen die het door hem gestichte geloof verliet, gedood moest worden. De vijf Shariascholen vinden dat ook, althans voor mannen. Drie scholen eisen ook de doodstraf voor vrouwen. De Hanafitische school eist dat een vrouwlijke islamverlater wordt opgesloten tot ze zegt moslim te zijn, de Jafarische school eist geseling tot ze zegt moslim te zijn – of dood is. Mohammed specificeerde nog dat islamverlaters moesten worden onthoofd, levend verbranden vond hij een beetje ver gaan.

Oude, irrelevante teksten? In Soedan, Iran, Mauretanië, Jemen en Saoedie-Arabië staat de doodstraf op het verlaten van de islam in de wetgeving. Maleisië heeft heropvoedingskampen voor islamverlaters. In Groot-Brittannië zegt 36 procent van de jonge moslimmannen dat islamverlaters moeten worden gedood. In Nederland begint nu langzaam het inzicht door te breken dat veel van de moorden wegens ‘eerwraak’ eigenlijk moorden wegens afvalligheid zijn. Iran heeft net nieuwe politiediensten ingesteld om islamverlaters op te sporen en in te rekenen. De Maldiven hebben in de grondwet staan dat iedere burger moslim is. In Irak, Egypte, Pakistan, Gaza en ga zo maar door staat de doodstraf voor het verlaten van de Islam niet in de wet maar is een afvallige vogelvrij. Een Egyptische moslim die openlijk verklaart christen of boeddhist te zijn geworden, is al bijna dood. Op faithfreedom.org, apostatesofislam.com en islam-watch.org/LeavingIslam staan veel getuigenissen van mensen die de islam hebben verlaten maar het aan niemand durven te vertellen uit vrees voor wraak.

Waar blijven de protesten van Dries van Agt? Waarom slaat Maxime Verhagen niet met zijn vuist op tafel tijdens gesprekken met islamitische ministers van buitenlandse zaken? Waarom staat Job Cohen niet met een megafoon bij de ambassades van de betrokken landen om te pleiten voor volledige individuele vrijheid van godsdienst en levensbeschouwing voor alle kinderen, ook kinderen van islamitische ouders? Dat is een mysterie, gelet op het belang dat die drie en velen met hen zeggen te hechten aan vrijheid van godsdienst en aan grondrechten.

De conclusie kan alleen maar zijn dat mensen als Cohen, Verhagen en Van Agt in werkelijkheid niets geven om de vrijheid van godsdienst van het individu. Het gaat hun alleen maar om de vrijheid van geloofsgemeenschappen, zoals de moslims. Anders zouden ze hun stem wel verheffen tegen de gruwelijke onderdrukking van de vrijheid van godsdienst van het individu, het individuele kind in het bijzonder, binnen de islam.

Probleem voor allen die nu staan te huilen omdat de PVV de godsdienstvrijheid zou bedreigen, is dat geloofsgemeenschappen, waar ze zo voor opkomen, nergens worden genoemd in de artikelen over godsdienstvrijheid in mensenrechtenverdragen. Het gaat in die teksten steeds over het individu. Dat Dries van Agt het ‘weerzinwekkend’ vindt dat de PVV artikel 90 van de Grondwet wil schrappen, waarin Nederland zich verplicht de internationale rechtsorde te bevorderen, is hypocriet. Want die rechtsorde, de mensenrechtenverdragen in het bijzonder, roept op tot vrijheid van godsdienst voor het individu, inclusief het recht godsdiensten openlijk te bekritiseren en om van religie/levensbeschouwing te veranderen. En dat is iets waar Van Agt zich nou net niet publiekelijk voor interesseert – anders keerde hij zich wel openlijk tegen de islam, waar die vrijheden niet gelden. Dan deelde hij in Gaza wel folders uit waarin staat dat de islam niet deugt zolang niet iedereen geheel vrij is er met opgave van redenen uit te stappen. Dan noemde hij het afvalligheidsverbod wel ‘weerzinwekkend’.

Ik vind het ook erg hoor, dat mensen grote problemen krijgen als ze uit de Islam willen stappen en dat dat ook in Nederland gebeurt. Dit staat haaks op mijn idee van vrijheid.
Als we de Islam juist willen vastleggen in onze cultuur (beetje dat Vogelaar-idee) dan vraag ik me af hoe ik met deze tegenstrijdigheden om zou moeten gaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:33

goed stuk :j

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:36

Simpel: artikel 1 verdedigt evengoed het recht van mensen die niet langer deel uit willen maken van een bepaalde geloofsgemeenschap. Dus het is keihard een afwijzing van verstarde moslims die "ontislamisering" willen tegenhouden. De Nederlandse wet staat boven de kerkelijke wetten, dus voorlopig kan dat helemaal niet. Sharia invoeren zal dus nooit compleet kunnen gaan, omdat het sharia recht altijd aan de Nederlandse wet getoetst zal moeten worden en niet omgekeerd.

In de grondwet vastleggen dat we met zijn allen een bepaaald geloof/levensovertuiging aanhangen lijkt me nogal achterhaald.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:39

joostvangestel schreef:
Simpel: artikel 1 verdedigt evengoed het recht van mensen die niet langer deel uit willen maken van een bepaalde geloofsgemeenschap. Dus het is keihard een afwijzing van verstarde moslims die "ontislamisering" willen tegenhouden. De Nederlandse wet staat boven de kerkelijke wetten, dus voorlopig kan dat helemaal niet. Sharia invoeren zal dus nooit compleet kunnen gaan, omdat het sharia recht altijd aan de Nederlandse wet getoetst zal moeten worden en niet omgekeerd.

In de grondwet vastleggen dat we met zijn allen een bepaaald geloof/levensovertuiging aanhangen lijkt me nogal achterhaald.

Voor straf op de brandstapel! :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:48

Krips schreef:
De toevoegingen die jij ook noemt vind ik zeker belangrijke toevoegingen en goede stof om over na te denken. Ik denk dat het een juiste wijziging is die past bij onze tijd.

Ik twijfel:

Citaat:
De indieners willen dat expliciet wordt benoemd dat mensen met een handicap gelijk moeten worden behandeld.

Ik kan een gehandicapte niet gelijk behandelen, want een rolstoeler (bijv.) kan niet lopen en ik wel. Een blinde ziet niks en ik wel. Ik vind dat altijd erg moeilijk.
Dat er meer voorzieningen moeten komen: eens. Dat mensen niet uigescholden mogen worden: helemaal eens.
Maar waar stopt het? Een persoon zonder armen kan wel vinden dat hij ook mag karten net als de moslima met een wappperende burka. Een blinde kan ook wel als droom hebben dat hij cocktailshaker a la Tom Cruise wordt, maar als bedrijf zijn de aanpassingen best lastig en duur.

Wat betreft dat stukje gequote hierboven.

Ik denk dat veel Wildersstemmers of sympathisanten zich een beetje in de steek gelaten voelen door de Nederlandse overheid.
En dan bedoel ik vooral het omgaan met radicale kanten van de Islam. Vaak hoor ik, ach dat Islamiseren is populisme, dat gebeurt heus niet in Nederland. Alleen de huidige overheden hebben niet echt het vertrouwen gewekt met hun acties (een moskee financieren? aparte man/ vrouw rijen?)

Toen ik een jaar of 10/15 geleden al in meer Moslimlanden was geweest dan de gemiddelde Nederlander om me heen, werd ik nooit zo bejegend dat mensen me geen hand wilden geven of iets anders (dat ik ergens niet mocht komen bijv.) omdat ik 'geen moslim' of 'vrouw' ben.
Ik had er nog nooit van gehoord dat mannen mij ook geen kennismakingshand mochten geven.
En ineens is het de normaalste zaak van de wereld blijkbaar, dat mensen mij geen hand willen geven vanwege het feit dat ik vrouw ben of nietmoslim.
Dat heet ineens 'godsdienstvrijheid'.
Maar deze paradox staat eigenlijk haaks op mijn hele idee van tolerantie, vrijheid en gelijkheid.
Dat stuk hierboven over ex-moslims ook.
En het betreft niet langer een soort afgezonderde Amish-achtige gemeenschap waar wij niets mee te maken hebben, deze moslims willen meedoen met onze samenleving én wijst deze tegelijkertijd af. Ik heb hier grote moeite mee.

Ik zal niet op Wilders stemmen hierom, maar ik vind dat te veel politici zich laten leiden door een radicalere Islam en/ of met hun leiders te lobbyen en te weinig durven uitspreken tegen deze ongelijkheid.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:50

joostvangestel schreef:

Volgens mij bedoelt Wilders dat niet echt. Wat hij wel precies bedoelt weet ik ook niet helemaal.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 15:05

Een tijdje geleden opende ik een topic over een verbod op neef-nicht-huwelijken. Ook daar werd direct weer het discriminatiewapen van stal gehaald en geopperd dat dit verbod niets met gezondheid te maken had en alleen maar zou dienen om de islam en moslims het leven zuur te maken. De omgekeerde islam-fobie neemt minstens zulke grote vormen aan als de islam-fobie in Nederland!

Engeland: hoge gezondheidskosten door stijgend aantal neef-nicht huwelijken

Meer dan 50 procent van de Pakistani in Engeland trouwen met een neef of nicht. In Bradford is dat cijfer is 75 procent. In het hele land neemt het aantal neef-nicht huwelijken toe, ook in Oost-Afrikaanse, Midden-Oosterse en Bangladeshi gemeenschappen.
Britse Pakistani vormen 1,5 procent van de bevolking, maar een derde van alle Engelse kinderen met zeldzame recessief erfelijke ziekten zijn afkomstig uit deze gemeenschap.
Dit is een belangrijk probleem voor de volksgezondheid. De extra kosten bedragen vele miljoenen ponden.
Gemiddeld ziet een kinderziekenhuis 20 tot 30 recessief genenetische aandoeningen per decennium, maar voor een ziekenhuis in Bradford lag het aantal op 165. De Pakistaanse kinderen hebben een drie keer grotere kans op leermoeilijkheden. De aangepaste zorg voor deze kinderen kost ongeveer 75.000 pond per jaar per kind.
Er is in Engeland geen nationale voorlichtingscampagne om ouders te attenderen op de risico's van neef-nicht huwelijken.
Op 23 augustus om 20.00 uur UTC zendt Channel 4 een reportage uit over dit probleem: 'Dispatches: When Cousins Marry.'

Bron