wat nu als wilders wint?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: wat nu als wilders wint?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:11

we ebben net gestemd saar.............. en daar kwam heel wat anders uit dan dat er nu gebeurd..........

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:12

janesmith schreef:
Daar zijn wel de linkse partijen mee begonnen door te stellen dat ze onder geen beding met de PVV samen willen. Dan krijg je dit soort dingen. Als ze goed naar België gekeken hadden dan hadden ze lering kunnen trekken dat dat zo'n partij alleen maar groter maakt. Maar politici zijn allemaal hardleers. Dus als ze van de PVV af willen moeten ze ze juist mee laten regeren. Maar hun ego wint het van het verstand. Gelukkig maar, daar ik hoop dat de PVV niet mee gaat regeren en flink oppositie gaat voeren tegen links en rechts. Wat volgens mij zo moeilijk niet zal zijn, daar zowel links als recht enorm in moeten binden om een kabinet te kunnen vormen en daar zal Wilders zonder moeite gaten in gaan schieten. Het gevolg zal volgens mij al te zien zijn bij de statenverkiezing komend jaar.

Die partij (de Winter) is absoluut niet groter geworden in België, in tegendeel die is ingehaald door een partij die wellicht een deel van dezelfde standpunten heeft, maar dan zonder de Islam fobie erbij. Daar werden de Belgen toch een beetje moe van

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:12

KiWiKo schreef:
we ebben net gestemd saar.............. en daar kwam heel wat anders uit dan dat er nu gebeurd..........

Nee Kim daar kwam uit allemaal een beetje en zoek het maar uit met elkaar

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:13

nee hoor, er waren grote verliezers, en grote winnaars.............

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:14

Hermelientje schreef:
@zipje
Ik weet niet helemaal precies wat je niet snapt, maar Elia is gewoon een voetballer en een Nederlander want anders mocht hij niet voor het Nederlands elftal spelen. Of hij al dan niet moslim is zou helemaal niet belangrijk moeten zijn. Maar wel is hij waarschijnlijk (ik ken hem niet persoonlijk dus ik weet het niet zeker) een kind van een niet Westerse immigrant, dat zijn die wezens die door Wilders ongewenst zijn verklaard omdat ze niets bijdragen aan de samenleving en alleen maar geld kosten. Is het zo duidelijk?

Waar is die etnische registratie voor nodig zipje?

Nou dat voetbal kost de samenleving genoeg (gelukkig heeft het wel enige amusementswaarde, dus hij draagt wel bij hehehe)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:14

KiWiKo schreef:

Maar het probleem is dat er geen hele grote winnaar is, dus kan niemand iets opeisen, alleen overleggen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:26

KiWiKo schreef:

Als 'het volk' zo graag de pvv aan de macht had, had hij wel een absolute meerderheid gehaald, toch? Uiteindelijk gaat het niet om groei of verlies, maar om de manier waarop de meerderheid ons land geregeerd wil zien. Natuurlijk is het nuttig om je achter de oren te krabben waarom zo'n partij zo snel opkomt - maar dat betekent niet dat de stemmers van Wilders meer gelijk hebben dan een identiek aantal stemmers dat op andere partijen heeft gegroeid.

Als er een meerderheid is, is er een meerderheid.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:39

Shadow0 schreef:
Als wetenschapper zul je ongetwijfeld weten dat je nu conclusies trekt die je statistisch niet kunt trekken zonder even de Bayesiaanse berekening erbij te geven :)

Het belangrijkste probleem dat ik ermee heb is dat onze bevolkingssamenstelling helemaal niet zo anders is dan die van de buurlanden, dus dat dit nog niet verklaart waarom wij daarboven zitten.

Vandaar dat ze het onderzoek laten uitvoeren door mensen die wel weten wat een voorwaardelijke kans is. Wat er gebeurt als je statistiek aan "Henk en Ingrid" overlaat is wel gebleken in de zaak van Lucia de Berk en die vrouwen in Engeland die onterecht veroordeeld waren op basis van lekenstatistiek.

@Kiwiko
Volgens mij is de situatie nu niet zo anders als de vorige keer. Zelfs zonder enige kennis van statistiek zouden mensen moeten beseffen dat 15% van de stemmen geen meerderheid is. 85 van de 100 kiezers vinden iets anders dan de PVV vindt, daar kan toch echt niemand omheen. Het kan zelfs gebeuren dat de grootste partij niet meeregeert als alles zo versplinterd is. De SP had 17% in 2006 en deed ook niet mee. Dat is zo in ons systeem. De enige garantie die je hebt is dat er een mengvorm uitkomt die een meerderheid heeft.

Als het Nederlandse kiessysteem mensen niet bevalt dan moeten ze stemmen op een partij die dat anders wil doen, maar ik kan me persoonlijk geen systeem voorstellen waarbij dat gaat betekenen dat je het met 15% van de kiezers wel voor het zeggen hebt. Bij zulke systemen hoef je namelijk helemaal niet te kiezen. :D
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 18-06-10 21:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:52

Shadow0 schreef:
Als 'het volk' zo graag de pvv aan de macht had, had hij wel een absolute meerderheid gehaald, toch? Uiteindelijk gaat het niet om groei of verlies, maar om de manier waarop de meerderheid ons land geregeerd wil zien. Natuurlijk is het nuttig om je achter de oren te krabben waarom zo'n partij zo snel opkomt - maar dat betekent niet dat de stemmers van Wilders meer gelijk hebben dan een identiek aantal stemmers dat op andere partijen heeft gegroeid.

Als er een meerderheid is, is er een meerderheid.

Helemaal mee eens. Bovendien zegt al dat snelle stijgen en dalen erg weinig. Het is de waan van de dag, dan weer Pim, dan weer Verdonk, dan weer Wilders. Het zegt alleen maar dat kiezers kennelijk erg wispelturig zijn. In andere landen zie je ook deze figuren komen en gaan. Er is altijd een bepaald percentage ontevreden kiezers. Wat deze figuren vooral gemeen hebben is hun beperkte houdbaarheid.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 18-06-10 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:53

Bovendien, de vorige keer heeft de SP heel veel gewonnen. Die is toch ook niet aan de macht gekomen? Was toen toch ook een grote winnaar.

En D66 dan, die hebben hun zetel-aantal verdriedubbeld, noem dat maar geen grote winnaar.

Uiteindelijk moet er wel een werkbare regering komen.
En of dat gaat lukken? Ik betwijfel het...

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:57

Marije_jiplover schreef:
Bovendien, de vorige keer heeft de SP heel veel gewonnen. Die is toch ook niet aan de macht gekomen? Was toen toch ook een grote winnaar.

En D66 dan, die hebben hun zetel-aantal verdriedubbeld, noem dat maar geen grote winnaar.

Uiteindelijk moet er wel een werkbare regering komen.
En of dat gaat lukken? Ik betwijfel het...

D66 is inderdaad de grootste winnaar in percentage groei.
Er komt heus wel een regering. Gemiddeld duurt het 86 dagen daar zijn we nog lang niet. Maar zo snel als in Engeland waar ze geen ervaring hebben met coalities zal het wel niet gaan. ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:22

Ja, dat er een regering komt, twijfel ik ook niet aan.
Maar of die regering uiteindelijk ook wérkbaar wordt? Daar twijfel ik aan...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:26

Marije_jiplover schreef:
Ja, dat er een regering komt, twijfel ik ook niet aan.
Maar of die regering uiteindelijk ook wérkbaar wordt? Daar twijfel ik aan...

Nou ja er is een groot voordeel, ego menneke Balk is weg

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:36

sarabande schreef:
Er is nooit een cordon sanitaire rond de PVV gelegd ze hebben alle kansen gehad en genomen, behalve dat Wilders een afwijkende manier heeft om met de media om te gaan. Maar dat komt van hem uit.

Definitie cordon sanitair;
In de binnenlandse politiek spreekt men van een cordon sanitaire als men een groep of een initiatief consequent negeert en weigert bij zaken te betrekken. Hoewel het hetzelfde beoogt, is het het tegenovergestelde van repressieve tolerantie. De bedoeling is die persoon of groep buitenspel te zetten. Volgens sommigen is deze tactiek niet democratisch. Om diverse redenen wordt hiernaar teruggegrepen, bijvoorbeeld:

Men heeft met onderhandelingen geen akkoord kunnen bereiken;
De meningen liggen te ver uit elkaar;
Toepassing van dezelfde methoden als de tegenpartij om deze te laten aanvoelen dat de houding of mening niet op prijs gesteld wordt

De democratische waarde van het cordon sanitaire blijft een vaak aangegaan discussiepunt in de Vlaamse politiek. Vele burgers ervaren het als een ondemocratische houding van die partijen die zichzelf als "democratisch" bestempelen. Vele politieke analisten, waaronder Derk Jan Eppink, stellen ook dat onder de bescherming van het cordon sanitaire het Vlaams Blok, intussen omgevormd tot Vlaams Belang, de grootste partij werd in Vlaanderen. Ook juristen als Matthias Storme en filosofen als Ger Groot en Johan Sanctorum zijn gekant tegen de situatie van het cordon. Jean-Marie Dedecker bestempelde dit cordon als een "democratisch deficit". Filosoof en opiniemaker Etienne Vermeersch weerlegt daarentegen de stelling als zou het cordon ondemocratisch zijn.

sarabande schreef:
Die partij (de Winter) is absoluut niet groter geworden in België, in tegendeel die is ingehaald door een partij die wellicht een deel van dezelfde standpunten heeft, maar dan zonder de Islam fobie erbij. Daar werden de Belgen toch een beetje moe van

Hoezo is die partij niet groter geworden? Ze hebben zich omgevormd tot Vlaams Belang en werden de grootste partij van Vlaanderen! Ik vind als je dingen beweert dat je dan wel de juiste dingen moet beweren. Maar jij beweert dingen die absoluut niet waar zijn.

Vlaams Belang (afgekort als VB) is de naam van een Vlaams-nationalistische en rechts-conservatieve politieke partij, die onder meer bekend staat om het streven naar een onafhankelijk Vlaanderen, de tegenstand met betrekking tot immigratie van allochtonen, die zich volgens het Vlaams Belang weigerachtig opstellen tegen integratie of assimilatie naar westerse normen, de verdediging van traditionele waarden, en verzet tegen het vermeende oprukken in Europa van de politieke islam en het moslimfundamentalisme. Tot eind 2004 heette de partij Vlaams Blok.

Het Vlaams Belang was na de Vlaamse parlementsverkiezingen van 2004 de grootste politieke fractie in het Vlaams Parlement, voor de afzonderlijke fracties van CD&V en N-VA .

Bron: Wikipedia Vlaams Belang
Laatst bijgewerkt door janesmith op 18-06-10 22:55, in het totaal 4 keer bewerkt

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:45

Hermelientje schreef:
Het is de waan van de dag, dan weer Pim, dan weer Verdonk, dan weer Wilders. Het zegt alleen maar dat kiezers kennelijk erg wispelturig zijn. In andere landen zie je ook deze figuren komen en gaan. Er is altijd een bepaald percentage ontevreden kiezers. Wat deze figuren vooral gemeen hebben is hun beperkte houdbaarheid.

Iedere politicus en partij is beperkt houdbaar. De politieke geschiedenis heeft dat uitgewezen in het geval van PVDA, VVD, CDA, D66, SP die allen in het verleden te maken hebben gehad met diepe dalen en hoge toppen. Door alleen Fortuyn, Verdonk en Wilders te noemen, geef jij blijk net zo vooringenomen te zijn als ieder ander met een bepaalde voorkeur. Op zich heel normaal, alleen moet je ook accepteren dat precies dezelfde vooringenomenheid door de andere kant gebezigd wordt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 23:09

janesmith schreef:
Het Vlaams Belang was na de Vlaamse parlementsverkiezingen van 2004 de grootste politieke fractie in het Vlaams Parlement, voor de afzonderlijke fracties van CD&V en N-VA .
[/i]

Ik had het niet over 2004 maar over 2010 de NV-A van Bart de Wever heeft die gewonnen

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 23:14

sarabande schreef:
janesmith schreef:
[/i]

Ik had het niet over 2004 maar over 2010 de NV-A van Bart de Wever heeft die gewonnen

Ik had helemaal geen tijdvak genoemd, haalde alleen aan dat Vlaams Blok de grootste werd in België en dat men in Nederland daar lering uit zou kunnen trekken maar dat ze dat niet doen omdat ze identiek dezelfde tactiek volgen die in België het Vlaams Blok uiteindelijk de grootste heeft gemaakt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 23:18

janesmith schreef:
Ik had helemaal geen tijdvak genoemd, haalde alleen aan dat Vlaams Blok de grootste werd in België en dat men in Nederland daar lering uit zou kunnen trekken maar dat ze dat niet doen omdat ze identiek dezelfde tactiek volgen die in België het Vlaams Blok uiteindelijk de grootste heeft gemaakt.

Makkelijk hoor het Vlaams Blok is dus lang niet het grootste nu, het is gewoon weggeschrompeld en de VVD heeft daar duidelijk van geleerd
Neem een deel van de punten over en zie
Helaas voor Rutte heerst in Nederland geen taalstrijd die voor de Belgen belangrijker is dan de Islam

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 23:58

janesmith schreef:
Hermelientje schreef:
Het is de waan van de dag, dan weer Pim, dan weer Verdonk, dan weer Wilders. Het zegt alleen maar dat kiezers kennelijk erg wispelturig zijn. In andere landen zie je ook deze figuren komen en gaan. Er is altijd een bepaald percentage ontevreden kiezers. Wat deze figuren vooral gemeen hebben is hun beperkte houdbaarheid.

Iedere politicus en partij is beperkt houdbaar. De politieke geschiedenis heeft dat uitgewezen in het geval van PVDA, VVD, CDA, D66, SP die allen in het verleden te maken hebben gehad met diepe dalen en hoge toppen. Door alleen Fortuyn, Verdonk en Wilders te noemen, geef jij blijk net zo vooringenomen te zijn als ieder ander met een bepaalde voorkeur. Op zich heel normaal, alleen moet je ook accepteren dat precies dezelfde vooringenomenheid door de andere kant gebezigd wordt.

Eerlijk gezegd kon ik geen "linkse" politicus verzinnen bij wie dit effect was opgetreden. Marijnissen had in 2006 wel veel stemmen maar was al jaren bezig de partij op te bouwen. Verder heb ik me helemaal nooit uitgelaten over mijn politieke voorkeur, dus ik weet niet waarom je me aan de ene of de andere kant wilt zetten. Ik denk dat je alles teveel in twee kampen indeelt, als er nu iets duidelijk is dan is het wel dat we er hier minstens 10 hebben. ;)
Ik heb uitsluitend een grote afkeer uitgesproken van de zondebokpolitiek van Wilders, dat maakt mij niet links en ook niet rechts. Over mijn politieke voorkeur heb ik me helemaal niet uitgelaten. Misschien ben ik wel een allochtoon die helemaal niet eens mag stemmen. Alsof je niet rechts (economisch gezien) zou kunnen zijn en toch fel tegen racistische partijen. Verder kun je kennelijk ook links zijn en toch een strengere vreemdelingenwet invoeren (Cohen). Ik plaats sterke kanttekeningen bij die links/rechts indeling. Een aantal zaken van de PVV klinken erg links (maar liever zou ik het woord sociaal willen gebruiken).

Het feit dat Wilders moeite heeft een plek te vinden in een coalitie heeft niets met links/rechts te maken maar met twee andere zaken. Ten eerste is er de "gevestigde orde" die niet zit te wachten op een nieuweling, dus elke nieuweling met enig succes kan tegenwerking verwachten. Ten tweede (en allerbelangrijkste reden) andere partijen willen niet met zijn discriminerende uitspraken geassocieerd worden (en eerlijk gezegd denk ik dat dat voor alle partijen geldt ook al zeggen ze dat niet zo duidelijk).

Wilders is echt niks nieuws onder de zon. Al in 1968 werd Enoch Powell uit de Conservative Party gegooid vanwege zijn beruchte "Rivers of blood" speech, waarin hij beweerde dat de straten van Engeland zouden veranderen in "rivers of blood" door de immigranten. Ook Enoch Powel had al een Henk en Ingrid alleen heette ze "war widow". Ik meen me te herinneren dat gelijk na die speech wel 80% van de bevolking zei dat ze het met hem eens waren. Maar de Conservatieve Partij bestaat nog steeds (en het kaarsje van Enoch doofde niet lang daarna uit) en ze doen nog steeds geen zaken met racisten, maar ze praten natuurlijk wel over immigratieregels want dat kan ook prima zonder beledigend te worden over bepaalde bevolkingsgroepen. Van Enoch Powell zelf zegt men dat hij werd gedreven door "ambition not conviction". Hij wilde Viceroy van India worden maar door de onafhankelijkheid van India ging dat feest niet door, hij was dus gewoon een gefrustreerde man die aan zondebokpolitiek deed omdat hij meende dat dat wat zou opleveren. Dit alles is dus zeer oud nieuws en de afloop is bekend.

Verder is het redelijk onbelangrijk in ons systeem of je nou 15 of 20 procent van de stemmen hebt. Als je geen andere partij kunt vinden om mee samen te regeren schiet je helemaal niks op met wat procenten erbij.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 00:12

sarabande schreef:
janesmith schreef:

Makkelijk hoor het Vlaams Blok is dus lang niet het grootste nu, het is gewoon weggeschrompeld en de VVD heeft daar duidelijk van geleerd
Neem een deel van de punten over en zie
Helaas voor Rutte heerst in Nederland geen taalstrijd die voor de Belgen belangrijker is dan de Islam

je kan ook zeggen dat als er geen taalstrijd in belgie was dat dan vlaams belang nog steeds de grootste was ligt er aan hoe je dat bekijkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 00:17

Zo gek is het niet dat veel partijen niet met Wilders willen samenwerken, van de 85% die niet op Wilders heeft gestemd, wil een groot deel namelijk niet dat hun partij met Wilders gaat samenwerken. Ik denk dat als er naast de stem voor de partij die je het beste ziet zitten er nog een stem gegeven had kunnen worden, namelijk voor de partij die je zeker niet in de regering wilt zien, dat de PVV daarin ook de grootste winnaar was geweest en dan met heel wat meer dan 15%. Het is echt veel te kort door de bocht om te stellen dat de nederlandse kiezer heeft gekozen voor een rechtse regering met daarin de PVV.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 00:18

janesmith schreef:
In de regio Amsterdam is 65% van de gehandicapte kinderen allochtoon. Toeval? Nee, dat komt door de te nauwe bloedverwantschap van de ouders. Dan kun jij wel zeggen dat daar statistisch geen gevolg uit te trekken is, maar de feiten weerleggen je woorden.

Bron?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 00:43

Karl66 schreef:
Zo gek is het niet dat veel partijen niet met Wilders willen samenwerken, van de 85% die niet op Wilders heeft gestemd, wil een groot deel namelijk niet dat hun partij met Wilders gaat samenwerken. Ik denk dat als er naast de stem voor de partij die je het beste ziet zitten er nog een stem gegeven had kunnen worden, namelijk voor de partij die je zeker niet in de regering wilt zien, dat de PVV daarin ook de grootste winnaar was geweest en dan met heel wat meer dan 15%. Het is echt veel te kort door de bocht om te stellen dat de nederlandse kiezer heeft gekozen voor een rechtse regering met daarin de PVV.

ik denk dat pvda dat gewonnen zou hebben of anders zouden ze 2e zijn geworden. cda heeft het pvda de schuld gegeven van hun electorale verlies daar ze vinden dat pvda de boel onnodig opgeblazen heeft. vvd en pvv zien pvda al helemaal niet zitten en samen hebben die partijen een grote meerderheid.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 00:49

KiWiKo schreef:
nah........... twee vliegen in een klap....... allochtonen weg en bezuinigingen in de zorg :)

voor de gene die mij nog niet kennen, dis nou mijn sarcastische humor .............

Humor? Tis eerder hautain ;)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 00:52

Ik snap JS wel, tenslotte geeft honderd procent van de paarden geen koeienmelk en bij paarden heb je nog veel meer inteelt dan bij allochtonen :D :D :D

Het punt is dat je met statistiek zo'n beetje alles kan bewijzen wat je maar wilt. Het is waar dat bij bepaalde, allochtone, bevolkingsgroepen meer binnen de familie getrouwd wordt en dat je daardoor een iets groter risico op erfelijke afwijkingen loopt. Dat risico is ongeveer drie procent groter. Stel dat je normaal een kans van 10% op een kind met een erfelijke afwijking hebt, dan is het risico als je met een neef of nicht trouwt 10,3%. Ca. 30% van de marokkaanse allochtonen trouwt binnen de familie en dat betekent dat het risico dan van 10% naar 10.09% gaat. Dat lijkt me nu niet echt een verklaring voor een veel hogere sterfte. De 65% die je noemt zal dan waarschijnlijk ook op een andere en betere manier verklaard kunnen worden (er vanuit gaande dat dit percentage klopt)

Hier trouwens nog een leuke link over trouwen binnen de familie en erfelijke aandoeningen: http://www.erfelijkheid.nl/documentatie ... ordano.php