Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:29

Gnome schreef:
Vd Plas zojuist. Zelfde vibe als Wilders. Vind haar nooit lekker overkomen en ook wat zuur. Viel Buma ook echt aan vond ik over het feit dat er geen beter resultaat is gekomen terwijl ik dan denk.. Als VVD gewoon NIET wil, wat verwacht je dan van Buma? Niet netjes en ze werd ook wel ff gecorrigeerd door Bontebal omdat ze vind dat Buma verantwoordelijk is voor de inhoud van het stuk.

Al met al, gatenkaas.

Zitten jullie te wachten op deze verslagen eigenlijk? :')

Ja, ik wel. Ik kan t nu zelf niet volgen.

Wat kortzichtig om Buma de schuld te geven van een VVD dat niet wil inschikken :').

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:33

Van Baarle zojuist. Heel eerlijk gezegd niet echt iets interessants gehoord. Ik vind zijn haat naar de VVD wel echt heel duidelijk altijd. Die lijkt groter dan andere dingen. Hij sloot ook af met de oproep aan Jette om de VVD niet te laten bepalen en zich niet te laten piepelen.

Hij mist wat inhoud op het stuk Gaza en is geen voorstander van de dienstplicht. Een rechts kabinet gaan ze niet steunen.

Weinig spannend dus.

Nextt
Laatst bijgewerkt door Gnome op 10-12-25 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:34

Gnome schreef:
Vd Plas zojuist. Zelfde vibe als Wilders. Vind haar nooit lekker overkomen en ook wat zuur. Viel Buma ook echt aan vond ik over het feit dat er geen beter resultaat is gekomen terwijl ik dan denk.. Als VVD gewoon NIET wil, wat verwacht je dan van Buma? Niet netjes en ze werd ook wel ff gecorrigeerd door Bontebal omdat ze vind dat Buma verantwoordelijk is voor de inhoud van het stuk.

Al met al, gatenkaas.

Zitten jullie te wachten op deze verslagen eigenlijk? :')

Ik lees graag je verslag.
Ik kan niet kijken, maar ook niet luisteren.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:42

SGP zojuist. Ook niet heel spannend. Het einde wel een klein 'dreigememtje'. Ik heb het denk ik gemist maar blijkbaar spelen er nu dingen rond het ongeboren leven of embryokweek? Als dat soort dingen in het stuk komen, zal SGP ze niet steunen. Ik weet niet of dat betekent dat ze gewoon standaard op alles tegen gaan stemmen of niet maar ik vond het toch wel klinken als een dreigement in verder een leuk geschreven stuk met ook wel wat humor. Beetje nare nasmaak.

Next

Volgens mij nu alleen nog kleine partijen trouwens.. Sorry.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:45

Ja D66 is heel erg voor die keuzevrijheid volgens mij, dus staat echt lijnrecht tegen een SGP als het gaat om euthanasie en abortus.

Fijne updates zo Gnome!

Persoonlijk ben ik wel van mening dat ze nu weer naar de pijpen van de VVD dansen en dat de VVD weer lekker haar zin krijgt. I mean, als het gaat om een minderheidskabinet kunnen ze qua zetels net zo goed met de GL/PvdA samenwerken -en ik vind GL/PvdA veel constructiever reageren op het moment- (want zowel VVD als GL/PvdA zullen naar verwachting moeilijk gaan doen over gedoogsteun of steun van specifieke voorstellen, dus minderheidskabinet wordt sowieso moeilijk). Maar goed, er ligt nog geen plan op tafel dus wie weet.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:51

Nu PvdD, eerste stuk alleen maar gehak op de VVD. Vraagt zich af wat er gebeurd zou zijn als Weijers er nog gewoon zat en vindt het wel erg bijzonder dat bedrijven die VVD gezind zijn "toevallig" zoveel invloed hebben gehad.

Op het stuk zelf had ze amper wat te zeggen. Ze miste vooral een stuk over het inperken van de veeteelt voor onze gezondheid en klimaat en dat burgers veel meer meegenomen moeten worden in waarom het belangrijk is.

Ik vind heel veel van deze vrouw.. Weinig positiefs maar ik probeer het toch neutraal over te brengen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:52

IMANDRA schreef:
Ja D66 is heel erg voor die keuzevrijheid volgens mij, dus staat echt lijnrecht tegen een SGP als het gaat om euthanasie en abortus.

Fijne updates zo Gnome!

Persoonlijk ben ik wel van mening dat ze nu weer naar de pijpen van de VVD dansen en dat de VVD weer lekker haar zin krijgt. I mean, als het gaat om een minderheidskabinet kunnen ze qua zetels net zo goed met de GL/PvdA samenwerken -en ik vind GL/PvdA veel constructiever reageren op het moment- (want zowel VVD als GL/PvdA zullen naar verwachting moeilijk gaan doen over gedoogsteun of steun van specifieke voorstellen, dus minderheidskabinet wordt sowieso moeilijk). Maar goed, er ligt nog geen plan op tafel dus wie weet.

Ik dacht me te kunnen herinneren dat tijdens een debat CDA en D66 toch ook al hadden gezegd dat als ze moesten kiezen, ze een voorkeur hadden voor VVD boven GLPvdA?

nps

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:56

D66 heeft een sterke voorkeur voor GL/PvdA. Dank voor de updates!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:56

Gnome schreef:
Ik zal m'n rijtje nog eens opsommen. Een hekel hebben aan, is hier trouwens niet van toepassing hoor. Ik kan me gewoon niet vinden in hun standpunten omdat die niet aansluiten bij mijn kijk op het leven.
- ik ben bang dat met hun verhogingen in het bedrijfsleven, de grote bedrijven weggaan net als Shell al is weggegaan. Dat heeft gevolgen voor onze economie, werkgelegenheid en maakt ons afhankelijk van andere landen ipv dat andere landen naar ons moeten komen. Want ik maak me geen illusies dat de bedrijven stoppen als ze over de grens veel minder belasting betalen.
- ik sta niet achter de enorme investeringen in het klimaat en de eisen/onmogelijkheden die dat weer met zich mee brengen op het gebied van financieren ervan en bijvoorbeeld het niet meer kunnen bouwen. Laat ik voorop stellen dat ik het klimaatprobleem niet ontken, maar er wel naar kijk als iets dat we niet gaan voorkomen met z'n allen en daardoor vind ik hun plannen en te grote impact hebben op ons huidige leven.
- afschaffing hypotheekrente aftrek ben ik geen voorstander van. Als ik zie hoeveel rente mensen moeten betalen die recent nog huizen hebben gekocht, dan kan dat echt voor ellende zorgen. Geloof dat ik ergens las dat D66 daar in hun stuk nu wel rekening mee gaan houden in de afbouw dus dat is fijn maar heb dat bij GLPvdA niet gezien.
- erfbelasting nog verder omhoog. Blijf het schandalig vinden dat daar überhaupt belasting over betaald moet worden.
- alles moet maar weggehaald worden bij de 'rijken' en bedrijven terwijl ik om me heen alleen maar hardwerkende mensen zie waarbij het ook niet is komen aanwaaien. Het is wel een keer genoeg.

Nou dat zijn dus een beetje mijn punten waarom ik niks heb met de linkerkant. Hoop dat er normaal op gereageerd kan worden ook al sta je er totaal anders in. Maar vind het echt te makkelijk gesteld dat mensen er niet over na denken en zich maar laten leiden door social media. Daar doe je echt heel veel mensen mee te kort.

Bedankt Gnome. Dat is eens een post met inhoud van iemand die heel bewust rechts stemt en ook weet wat echt rechts in houdt. Ook al ben ik het totaal niet eens met jouw standpunten Maar dit is dus wel gewoon wat rechts in houdt. . En dit is dan ook wat ik bij veel mensen die roepen dat ze rechts zijn totaal mis. Ze weten niet waar ze echt voor kiezen. Voor velen zouden deze door jou genoemde punten zelfs nadelig zijn.

Maar dit zijn dus standpunten van de ouderwetse VVD. Het zijn absoluut niet mijn standpunten. Maar dit is dus wel de VVD kijk van toen de VVD nog gewoon de partij was die voor de rijken op kwam zonder zich met het extreem rechtse bezig te houden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:57

Shadow0 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Hij krijgt namelijk een royale WAjong (= afgekeurd zijn) en daarbovenop salaris. Al toont hij al 25 jaar te kunnen werken dan nog behoudt hij zijn volledige uitkering + salaris. :=

Dat klopt niet hoor. Als je salaris ontvangt ontvang je over dat deel geen Wajong. Dus hij ontvangt geen volledige Wajong.

Precies, ik ontvang nog boven op mijn salaris een stukje garantiebedrag. En als de persoon langer dan 5 jaar werkt of meer dan het minimumloon verdiend dan verdwijnt dit ook. Wajong wordt dus in bepaalde gevallen afgeschaft. Ook bij mij.
Laatst bijgewerkt door purny op 10-12-25 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:59

Zou kunnen, omdat VVD qua (historisch) programma waarschijnlijk dichterbij ligt dan GL/PvdA.
Maar VVD is de laatste jaren erg populistisch geworden en loopt al de hele formatie nogal veel te blokkeren.
Dus ja, ondanks dat GL/PvdA theoretisch wellicht wat verder weg staan van de combi CDA/D66, staan zij wel veel meer open om te onderhandelen.

nps schreef:
D66 heeft een sterke voorkeur voor GL/PvdA. Dank voor de updates!

Ook bij een minderheidskabinet? Is het CDA die dan op de VVD afstuurt denk je?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 16:00

Er zijn altijd mazen in de wet en truukjes die je kan vinden. Daarbij zijn er meerdere soorten WAjong uitkeringen. Hij zal niet z’n hele WAjong mogen behouden maar hij komt wel flink hoger uit dan minimumloon, terwijl hij 24 werkt ipv 40.

Hij doet dit al 15 jaar zo dus het werkt. ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 16:01

Gnome schreef:
Nu PvdD, eerste stuk alleen maar gehak op de VVD. Vraagt zich af wat er gebeurd zou zijn als Weijers er nog gewoon zat en vindt het wel erg bijzonder dat bedrijven die VVD gezind zijn "toevallig" zoveel invloed hebben gehad.

Op het stuk zelf had ze amper wat te zeggen. Ze miste vooral een stuk over het inperken van de veeteelt voor onze gezondheid en klimaat en dat burgers veel meer meegenomen moeten worden in waarom het belangrijk is.

Ik vind heel veel van deze vrouw.. Weinig positiefs maar ik probeer het toch neutraal over te brengen.

De tweede alinea kan ik me wel in vinden.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 16:03

_San87_ schreef:
Gnome schreef:

De tweede alinea kan ik me wel in vinden.

Ik ook!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 16:04

_O- Held

Ja ik als 20-jaar lange vegetariër ook. Zelfs ik vind partij van de dieren compleet de weg kwijt. Mij ook te links. :=

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 16:05

Ik ga trouwens eerst even terug in de tijd naar D66 etc. Denk dat veel hier dat ook interessanter vinden.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 16:30

Jette begint met het feit dat hij blij is dat er zowel van links als rechts positieve geluiden kwamen op het stuk.

Wilders vraagt waarom er geen financiële plaat zat bij het stuk. Jette geeft aan dat dat gevraagd is vanuit de kamer om dat nog niet te doen omdat het dan heel moeilijk is voor partijen om nog aan te sluiten als het al dichtgerekend is.

Wilders zegt dat Jette niet duidelijk heeft gezegd dat hij van plan was om miljarden te bezuinigen in onder andere de zorg. Jette geeft aan dat experts hebben gewaarschuwd dat er echt wat moet veranderen in de WW en WIA.

Wilders blijft aangeven dat hij het niet terecht vind dat de zorg etc moet bezuinigen terwijl er geld gaat naar ontwikkelingshulp en migratie. Uiteraard weer erg agressief van toon.

Ik moet nu helaas wat anders gaan doen dus geen tijd meer om te luisteren.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 16:35

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 17:38

MarlindeRooz schreef:
Er zijn altijd mazen in de wet en truukjes die je kan vinden. Daarbij zijn er meerdere soorten WAjong uitkeringen. Hij zal niet z’n hele WAjong mogen behouden maar hij komt wel flink hoger uit dan minimumloon, terwijl hij 24 werkt ipv 40.

Hij doet dit al 15 jaar zo dus het werkt. ;)

Ik werk ook al 7, bijna 8 jaar maar dit zijn de nieuwe regels die voor iedereen die hiermee te maken krijgen. Het hangt idd af van de soort Wajong die hij krijgt.

Het is weer een ordinaire bezuinigingsmaatregel op de zwakkere groep in dit land.

Ik hoop echt niet dat de vvd weer mee gaat regeren. Ze hebben al genoeg kapot gemaakt in dit land.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 18:14

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 18:19

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zie hoe het moet gaan werken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 18:32

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden

Afbeelding

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 18:45

Gnome schreef:
Eens Marlinde maar ik werk me wel de bagger en maak nu keuzes waardoor ik m'n gezin een prachtig leven kan geven. Daar profiteren zij van maar ik zou mezelf voor gek verklaren als ik er alles voor doe om ze dit leven te kunnen geven, en vervolgens ga stemmen op partijen die het minimaal slechter willen gaan maken voor ze haha.

Ik werk ook hard, verdien goed, maar niet goed genoeg ( om in deze regio) een huis te kopen. Dus ik betaal serieus veel huur. Waarom mag ik die lastenverlichting niet? Waarom moet ik meebetalen aan jouw huis? Terwijl als je dat bedrag gebruikt om de gehele bevolking lastenverlichting kan geven is dat vele malen eerlijker.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 18:48

Gnome schreef:
MarlindeRooz schreef:
Wat ik niet snap. Want als je een laag inkomen hebt en/of een uitkering, waarom stem je dan op partijen die dat willen afbreken? Die zeggen dat jij beter je best moet doen en dat arm zijn een keuze is.

Waarom mensen op partijen stemmen die niet in het voordeel van hun situatie zijn, is mij ook een raadsel. Denk in die gevallen gewoon onwetendheid of niet in verdiepen.

Idealisme. Dat kan gewoon.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 19:06

Maar waarom zou je in die “ideale” wereld willen wonen waar mensen zoals jij zelf geen inkomen hebben. :?

Ik snap dat niet. Beetje alsof de eigenaar van Tata Steel (bij wijze van spreke) op GroenLinks zou stemmen. :P