Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:34

Jildau schreef:
_San87_ schreef:
Maar GL/PvdA wil niet van boeren af. Als dat je zienswijze is dan sluit je om de verkeerde reden uit.

En dat is volgens mij het hele probleem op dit moment. Er worden dingen uit programma's gehaald, opgeblazen naar hullie en zullie willen hier vanaf, terwijl de werkelijkheid veel genuanceerder ligt. Vervolgens wordt wel uitgesloten op die opgeblazen punten.

En toch als je hun uitspraken hoort en het partijprogramma leest gaat bij de agrarische sector de nekharen overeind. Ze zeggen het niet letterlijk maar het komt er in the end wel op neer met wat ze willen.

Nee, daar komt het niet op neer:

Citaat:
De jarenlange focus op schaalvergroting en intensivering heeft de natuur en boeren uitgeput. Het aantal boeren neemt af terwijl het aantal megastallen stijgt. Industriële landbouw is slecht voor ons klimaat, onze natuur, ons landschap, dierenwelzijn en onze gezondheid. Een groot deel van het geproduceerde eten exporteren we naar het buitenland, terwijl wij met de vervuiling blijven zitten. We passen daarom onze productiecapaciteit aan naar wat onze natuur aankan.

Citaat:
Daarbij kiezen wij voor een
grondgebonden en natuurinclusieve landbouw, waarbij het aantal landbouwdieren wordt aangepast aan de hoeveelheid veevoer die in de directe omgeving kan worden geproduceerd, en de hoeveelheid mest die daar kan worden uitgereden. Dat leidt onvermijdelijk tot een krimp van de veestapel en een einde aan de
bio-industrie. Sectoren die voor het overgrote deel produceren voor de export, moeten als eerste krimpen. Het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest wordt tot een minimum beperkt.

Citaat:
De boer is behalve voedselproducent ook beheerder van ons landschap. Boeren krijgen een eerlijke vergoeding voor het landschapsbeheer, bijvoorbeeld als ze werken met teeltvrije zones, kruidenrijk
grasland, natuurvriendelijke oevers, water- en CO₂-opslag, weidevogelbeheer of landschapselementen.

Citaat:
Boeren moeten een eerlijk inkomen kunnen verdienen. Daar moet de hele keten, inclusief supermarkten, aan meewerken. We moedigen jangjarige afspraken aan tussen boeren en afnemers met kostendekkende vergoedingen.

Ik zie hier niks over 'willen van boeren af'. En laten we eerlijk zijn, hoe het nu gaat is gewoon niet houdbaar, toch?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:38

Ik snap alleen niet dat als je de hoeveelheid boeren wilt aanpassen aan de hoeveelheid voer wat ze op nabij gelegen landbouwgronden kunnen produceren dat er dan tegelijk niets gedaan wordt aan de overbevolking..want voor zoiets is MEER land nodig ipv minder.

Het idee klinkt mooi en achter zoiets kan ik absoluut achter staan, maar ik zie dit dus compleet niet rijmen met hun andere programma punten.

En dat laat ik het economisch model nog maar even buiten beschouwing.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:38

Maar ik heb hier al meerdere keren gelezen dat inkrimpen niet rendabel is voor velen en dat ze daardoor genoodzaakt zijn om te stoppen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:41

Elisa2 schreef:
Jildau schreef:

Alleen linkse partijen mogen niet uitgesloten worden - dat snap je toch wel? :')

Ja kennelijk.. :o

Ik ben ook geen fan van Wilders en vind hem wat te dictoriaal, maar meten met twee maten gaat echt tegen mijn gevoel in.

Dus of partijen mogen en blijven elkaar maar uitsluiten en alles wordt steeds moeilijker..of niemand sluit iemand meer uit en ze gaan luisteren naar het volk en samenwerken. Zoeken naar verbinding en raakvlakken.

Dat is niet wat ik zeg. Dat maken jullie er vanuit jullie rechtse blik van.

Ik zou het ook prima snappen als de BBB de Partij van de Dieren uitsluit.

Ik zou ook niet op de BBB stemmen als die zeggen we gaan met PvdD samenwerken. Want dat slaat nergens op in mijn ogen. Of FvD die met Volt samen zou gaan. Pro-Europa en Nexit. :=

Uitsluiten werkt twee kanten op! Maar het kan wel een ellendig lange formatie besparen. Dus het verbieden heeft geen zin. Nog meer regels lijkt me onwenselijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:45

Gnome schreef:
Maar ik heb hier al meerdere keren gelezen dat inkrimpen niet rendabel is voor velen en dat ze daardoor genoodzaakt zijn om te stoppen.

Dat komt, neem ik aan, door de magere vergoedingen die betaald worden door afnemers. Als boeren een eerlijke vergoeding krijgen, moeten zij dan stoppen?

In het huidige klimaat zijn kleinere boeren ook als eerste de pisang.

Ik zeg trouwens niet dat het een makkelijk op te lossen vraagstuk is, en ik begrijp ook waar tegenstand vandaan komt. Boeren hebben al decennia te maken met politieke veranderlijkheid. Ik denk alleen wel dat de huidige sitautie onhoudbaar is en dat willen doorgaan zoals het nu gaat ook geen optie is. En ik wilde met bovenstaande quotes aangeven dat het niet de intentie is van GL/PvdA om van boeren af te willen, zoals wel gezegd wordt.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 13-11-25 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:46

Marlinde:
Oke, maar dan: als uitsluiten oke is moeten we het niet flauw gaan vinden als de ene partij het wel doet en het van de andere partij begrijpen he?

Heeft trouwens niks met links of rechts te maken, maar gewoon met meten met twee maten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:46

Elisa2 schreef:
Ik snap alleen niet dat als je de hoeveelheid boeren wilt aanpassen aan de hoeveelheid voer wat ze op nabij gelegen landbouwgronden kunnen produceren dat er dan tegelijk niets gedaan wordt aan de overbevolking..want voor zoiets is MEER land nodig ipv minder.

Het idee klinkt mooi en achter zoiets kan ik absoluut achter staan, maar ik zie dit dus compleet niet rijmen met hun andere programma punten.

Als je bedenkt dat de grootste hoeveelheid eten dat Nederlandse boeren produceren, geexporteerd wordt, is er dan méér land nodig?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:49

nps schreef:
journee schreef:
Ja, gelukkig doet D66 dat niet, Jetten is overduidelijk wel bereid om met VVD en JA21 om de tafel te gaan, daarom is hij nu ook met partijen in gesprek. :+

D66 heeft alleen de PVV uitgesloten.

En FvD toch?

MarlindeRooz schreef:
Daarbij kan je het niet verbieden ook. Want dan doen ze alsof ze overleggen. En dan zeggen ze “wordt niks”.

Dit inderdaad. En bij de meeste partijen zal het niet eens vreemd zijn als ze er niet uitkomen met de PVV bijvoorbeeld, zowel qua standpunten als qua houding / manier van politiek bedrijven van Wilders.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:49

Ik blijf me dan toch steeds afvragen dat als we stoppen met zoveel exporteren, wat gaan die mensen eten die dat voedsel kopen?

Waar gaat het meeste naartoe? Duitsland? Belgie? Kunnen zij dat zelf allemaal kweken / verbouwen, of "dwingen" we hun dan andere voedselbronnen te zoeken, of het ergens anders vandaan te halen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:50

"Voor het doorbreken van de stikstofimpasse komt ook GroenLinks/PvdA als eerste uit bij de landbouw. Terwijl ze de vergunningverlening voor woningbouw makkelijker wil maken, zal de benodigde stikstofruimte moeten komen van een krimp van de veestapel. Rondom de Veluwe en de Peel wil de partij meteen beginnen met het uitkopen van piekbelasters - alhoewel verplaatsen of een omslag naar een minder intensieve landbouw ook mogelijk is. Maar als stok achter de deur wil de partij gedwongen uitkoop achter de hand houden."

Bron:https://www.agraaf.nl/artikel/1338912-sp-nsc-en-groenlinks-pvda-zetten-alle-in-op-een-omslag-in-de-landbouw/

Hier staat het letterlijk dat het gaat om de stikstofruimte/ rechten van boeren voor woningbouw.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:50

Elisa2 schreef:
Marlinde:
Oke, maar dan: als uitsluiten oke is moeten we het niet flauw gaan vinden als de ene partij het wel doet en het van de andere partij begrijpen he?

Heeft trouwens niks met links of rechts te maken, maar gewoon met meten met twee maten.

Ik mag dat best doen. Ik mag persoonlijk het best zonde vinden dat de VVD GL-PvdA uitsluit. Terwijl ik wel snap dat PVV niet eens overwogen wordt door D66.

De redenatie die ik daarachter heb is persoonlijk. Dat mag ik prima vinden. Ik ben geen rechter.

Dat maakt alleen niet dat ik het wettelijk vastgelegd wil hebben dat het niet mag.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 13-11-25 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:51

maar krimp is op zich toch niet zo erg? en het krimpt toch ook al, veelal natuurlijk verloop?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:54

_San87_ schreef:
Maar GL/PvdA wil niet van boeren af. Als dat je zienswijze is dan sluit je om de verkeerde reden uit.

En dat is volgens mij het hele probleem op dit moment. Er worden dingen uit programma's gehaald, opgeblazen naar hullie en zullie willen hier vanaf, terwijl de werkelijkheid veel genuanceerder ligt. Vervolgens wordt wel uitgesloten op die opgeblazen punten.

Gl/PvdA wil inderdaad niet van de boeren af, maar de veestapel halveren, zo hebben ze eerder laten weten. In het nieuwe verkiezingsprogramma is voornamelijk de term 'inkrimpen' gebruikt, dat klinkt wat minder confronterend, maar ik verwacht dat het voor een boer of in elk geval een veehouder weinig verschil maakt. :)

MarlindeRooz

Cer schreef:
maar krimp is op zich toch niet zo erg? en het krimpt toch ook al, veelal natuurlijk verloop?

Ja…

Als dat nodig is om ons grootste probleem op te lossen: de woningnood. Dan is dat prima in mijn ogen.

Minder stikstof en meer land voor woningen. Top. Ik zou net als de oudere generatie toch ook ooit een wat groter huis willen hebben met een eigen tuin. Dat moet geen elitair ding worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Elisa2 schreef:
"Voor het doorbreken van de stikstofimpasse komt ook GroenLinks/PvdA als eerste uit bij de landbouw. Terwijl ze de vergunningverlening voor woningbouw makkelijker wil maken, zal de benodigde stikstofruimte moeten komen van een krimp van de veestapel. Rondom de Veluwe en de Peel wil de partij meteen beginnen met het uitkopen van piekbelasters - alhoewel verplaatsen of een omslag naar een minder intensieve landbouw ook mogelijk is. Maar als stok achter de deur wil de partij gedwongen uitkoop achter de hand houden."

Bron:https://www.agraaf.nl/artikel/1338912-sp-nsc-en-groenlinks-pvda-zetten-alle-in-op-een-omslag-in-de-landbouw/

Hier staat het letterlijk dat het gaat om de stikstofruimte/ rechten van boeren voor woningbouw.

Ja, er zal in de landbouw een omslag nodig moeten zijn. Maar ook dat is niet hetzelfde als 'van boeren af willen'.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:56

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Als je bedenkt dat de grootste hoeveelheid eten dat Nederlandse boeren produceren, geexporteerd wordt, is er dan méér land nodig?

Ja zeker, als je alle landbouwdieren wilt voeren van EIGEN land ipv bijvoorbeeld wat ze nu veel krijgen.Sojaschroot wat overgebleven is uit de soja verwerking. Kuil, hooi, stro etc. Koeien zullen meer wei nodig hebben ipv minder.

Sowieso zullen er eerst berekeningen gemaakt moeten worden, hoeveel dieren zijn er nu in NL en hoeveel mensen? Hoeveel dieren zijn er nodig om die mensen te voeden? Hoeveel land is er nodig om voldoende voeding en stalbedekking voor die dieren af te halen? En dan graag incl. paarden anders hebben we straks daar in ook een probleem. Hoeveel weidegang is er nodig voor een diervriendelijke dierenhouderij.

Dan het volgende: hoe wordt er voor gezorgd dat hetgeen wat hier geproduceerd wordt ook hier opgegeten wordt? Wordt dan de import van goedkoop buitenlands vlees aan banden gelegd?
Wie gaat de economische verliezen opvangen die het niet meer exporteren zal geven?

Anyway, zo kunnen we nog wel even doorgaan denk ik..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:58

journee schreef:
_San87_ schreef:

Gl/PvdA wil inderdaad niet van de boeren af, maar de veestapel halveren, zo hebben ze eerder laten weten. In het nieuwe verkiezingsprogramma is voornamelijk de term 'inkrimpen' gebruikt, dat klinkt wat minder confronterend, maar ik verwacht dat het voor een boer of in elk geval een veehouder weinig verschil maakt. :)

Dat denk ik ook niet. En ik begrijp ook dat er weerstand is, maar je moet snoeien om weer gezond te worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:59

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Ja, er zal in de landbouw een omslag nodig moeten zijn. Maar ook dat is niet hetzelfde als 'van boeren af willen'.

Lees het nog eens, de stikstofruimte die nodig is voor het bouwen van woningen moet komen door de krimp van de veestapel. Tegelijkertijd willen ze de grenzen open houden..dus het land wat vrij komt wordt volgebouwd met woningen en de bevolking blijft maar groeien. Hoe moeten die dan nog eten op een gegeven moment?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:01

De migratie gaat vanuit de EU al minder worden.

Maar zonder migratie gaat het echt heel slecht met Nederland… dat is al zovaak uitgelegd. Wie gaat het eten van de boer naar de fabriek rijden? Wie gaat oogsten? Wie gaat jouw pakketjes bezorgen? Wie staat er aan jouw ziekenhuisbed?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:04

Hoe moeten al die mensen eten?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:05

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Lees het nog eens, de stikstofruimte die nodig is voor het bouwen van woningen moet komen door de krimp van de veestapel. Tegelijkertijd willen ze de grenzen open houden..dus het land wat vrij komt wordt volgebouwd met woningen en de bevolking blijft maar groeien. Hoe moeten die dan nog eten op een gegeven moment?

Dat heb ik gelezen.

Die 'dus' maak jij er zelf van. GL/PvdA wil sturen op gematigde groei:

Citaat:
In navolging van de Staatscommissie Demografische
Ontwikkeling kiezen we voor actieve sturing op een gemiddeld migratiesaldo
van 40.000 tot 60.000 per jaar, dat leidt tot een gematigde groei van de
bevolking. Met deze bandbreedtes doen we recht aan wat migratie betekent voor ruimte, volkshuisvesting, zorg en onderwijs. Wie vlucht voor oorlog, geweld of onderdrukking kan in Nederland altijd op bescherming rekenen.

Ter vergelijking: het migratiesaldo van 2024 was +137 duizend.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:08

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:08

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:
Tja, misschien wordt het tijd om dat gehele uitsluiten te verbieden in de politiek?

Lijkt me een bijzonder slecht plan. Als zelfs VVD de PVV uitsluit dat zegt genoeg. Het is niet om de denkbeelden bij de VVD. Politiek bedrijven is samenwerken. Dat wil Wilders niet. Ja dan houdt het op.

Daarbij kan je het niet verbieden ook. Want dan doen ze alsof ze overleggen. En dan zeggen ze “wordt niks”.

Of je verplicht partijen een coalitie te vormen. Dan klapt dat gegarandeerd in 3 dagen. :=

Ik vind ook dat het de stemmer duidelijkheid geeft. Als D66 vooraf gezegd had te willen samenwerken met de PVV of FVD, dan had ik ergens anders op gestemd. Ik vind de rechtsstaat en mensenrechten belangrijk.

Ik ben het met je eens, hoewel ik zelf ook geen voorstander ben van het uitsluiten van partijen, ben ik wel groot voorstander van eerlijkheid, zodat een kiezer ook weet waar ze voor kiezen. Daarom heb ik ook weinig begrip voor het feit dat D66 nog niet met VVD en JA21 om de tafel zit. Ik krijg nu het idee dat D66 misschien officieel naast PVV geen partij uitsluit, maar ook geen kabinet wil vormen zonder GL-PvdA. Dat kan natuurlijk, maar als dat het geval blijkt had de partij daar in mijn optiek ook duidelijk over moeten geven.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:09

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Dus? Huizen bouwen is grotendeels eenmalig stikstof -tijdens de bouw-, agrarisch is continu.

En je bent weer lekker extreme conclusies aan het trekken die, sorry, nergens op slaan. Je impliceert dat we door het inkrimpen van de boeren een tekort krijgen aan eten. Maar dat is niet realistisch: we exporteren gruwelijk veel dus van een tekort aan eten is toch echt geen sprake, zelfs niet als de helft van de boeren gestopt is.
Edit: en dat is zonder rekening te houden met alles wat we weggooien idd.

Bovendien krimpt de bevolking al, enkel en alleen migratie zorgt voor groei. Die vrijwel alle partijen overigens willen intomen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:12

Elisa2 schreef:
Hoe moeten al die mensen eten?

Efficiënter gebruik maken van wat we hebben. Diverse landbouw. Dus niet alleen gras en mais. Minder exporteren.

Minder eten weggooien. Minder dierlijke producten eten. Lokaal kopen.