Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:59

Witte middelbare cis mannen :j :D

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:59

Het is de schuld van de mensen (m/v/x) die veel te lang geen nieuwe woningen hebben laten bouwen. Beleidsmakers, beslissers bij provincies, rijk en gemeentes.
Laatst bijgewerkt door Veronica2 op 03-03-25 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:01

Gelukkig, ik ben het niet ( in mijn veel te dure vrije sector huis ) :=

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:01

Ik denk dat Veronica het antwoord geeft op de vraag wie de schuld heeft.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:02

Dat begreep ik - en ik ben het er mee eens.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:11

Maar de leider van de grootste coalitiepartij zal nooit van zijn langzalz'nlevensdagen toegeven dat de woningproblemen niet door asielzoekers worden veroorzaakt en ook niet dat de instroom al lang gedaald is in de laatste paar jaar. Hij zal dit blijven ontkennen en hij zal doorgaan met het herhalen van het niet bestaande probleem zodat hij de grootste fractie blijft in de tweede kamer bij volgende verkiezingen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:16

ruitje schreef:
Ja, wie zijn schuld is het nou :') ?

De waard, die zijn gasten niet vertrouwd?
De pot die de ketel verwijt?
De gebeten hond?
De zondebok?
Of ligt de dader op het kerkhof?
Volgens mij heeft de kat van de bakker het gedaan. O:)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:17

Vraag t Joost ! :)*

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:19

Bedankt Journee, nu zit ik in mijn hoofd met het liedje dat de kat van Ome Willem op reis is geweest.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:25

Veronica2 schreef:
Bedankt Journee, nu zit ik in mijn hoofd met het liedje dat de kat van Ome Willem op reis is geweest.

SORRY! :D (Ik kon het niet laten! :'))

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:33

Als we dan toch groepen mensen de schuld aan het geven zijn van het woningtekort, laten we dan de singles, LAT-ers en gescheidenen niet vergeten. ;) Vroeger waren er veel minder eenpersoonshuishoudens dan nu; dus waren er ook minder woningen nodig.

Een deel van de oplossing zit dan ook in meer eenpersoonswoningen (en soms kan dat prima door grotere woningen te splitsen). Maarja, daar willen veel mensen dan weer niet in wonen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:34

Mjelleke schreef:
Als we dan toch groepen mensen de schuld aan het geven zijn van het woningtekort, laten we dan de singles, LAT-ers en gescheidenen niet vergeten. ;) Vroeger waren er veel minder eenpersoonshuishoudens dan nu; dus waren er ook minder woningen nodig.

Guilty!!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:47

Mjelleke schreef:
Een deel van de oplossing zit dan ook in meer eenpersoonswoningen (en soms kan dat prima door grotere woningen te splitsen). Maarja, daar willen veel mensen dan weer niet in wonen.

Hier in België is er nog geen zo'n groot woningtekort (er staan zelfs heel veel huizen te koop in mijn dorpje, kan natuurlijk ook zijn dat kopen te duur wordt), maar ikzelf zou best wel een stukje willen uitbreiden en boven een studio maken om te verhuren, of er zelf gaan wonen en de rest van het huis verhuren. Maar in agrarisch gebied mag je geen extra wooneenheden creëren, dat is dan natuurlijk ook weer spijtig.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:48

Mjelleke schreef:
Of gemeenten willen daar niet aan mee werken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:50

[u][/u]
Mjelleke schreef:

Klopt, dat is zeker waar. Maar daar had beleid op gemaakt kunnen worden en dat is helaas niet helemaal goed gelukt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 23:05

Vroeger had je natuurlijk ook meerdere generaties in één woning. Maar tegenwoordig zijn er vrijwel alleen ééngezinswoningen, terwijl grote woningen vaak goed geschikt zijn te maken voor inwoning, met ieder eigen entree en al. Wat dat betreft zou de wet die sneller het plaatsen van een 'zorg' woning mogelijk moet maken misschien ook naar woonhuizen zelf kunnen worden uitgebreid.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 07:24

Plus....vroeger (toen je koe nog met de korte oe schreef) woonde men met z'n vijf of zessen in een arbeiderswoning van 80m2. Tegenwoordig vindt een tweepersoonshuishouden een woning van
110m2 "te klein" en heeft men allerlei extra kamers nodig voor "spullen"....

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 07:50

Ik wou een luister tip geven. Voor een podcast Leading afl 122; How Europe can survive Trump ( with Frans Timmermans)
Het is wel in het Engels.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:37

Mjelleke schreef:

oh, en dan zijn we de groep bejaarden nog vergeten die in hun eentje grote gezinshuizen 'bezet' houden. :+

het is dus gewoon de schuld van iedereen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:42

juval schreef:
Mjelleke schreef:

oh, en dan zijn we de groep bejaarden nog vergeten die in hun eentje grote gezinshuizen 'bezet' houden. :+

het is dus gewoon de schuld van iedereen

Ik denk dat we in Nederland inderdaad behoorlijk verwend zijn. Ook als het op huisvesting aankomt :j

Shimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:52

Over bejaarden gesproken:
Trump is 78
Putin 72.
Deze mannen zitten in hun laatste levensfase. Hun beslissingen worden met die gedachten genomen.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:09

Libra76 schreef:
Ik wou een luister tip geven. Voor een podcast Leading afl 122; How Europe can survive Trump ( with Frans Timmermans)

Ik neem mijn eerdere woorden terug dat ik iemand anders als leider zie van het nieuwe PvdA/Groenlinks.
In deze crazy wereld zie ik toch graag Frans Timmermans aan het roer: ervaren, heeft een groene visie, diplomatiek, kennis van de wereldpolitiek. Ben alleen bang dat hij het niet 'aan de gewone man' kan brengen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 12:05

Shimar schreef:
Over bejaarden gesproken:
Trump is 78
Putin 72.
Deze mannen zitten in hun laatste levensfase. Hun beslissingen worden met die gedachten genomen.

Op dit moment is er een minimum leeftijd (35) voor de president. Persoonlijk lijkt het me ook niet onverstandig als men een maximum leeftijd in zou stellen. In het normale leven gaat men uiteindelijk ook niet voor niets met pensioen, maar als president maakt het plotseling niet meer uit of je lichamelijk en geestelijk nog fit genoeg bent om het ambt te bekleden. Dat is gewoon een vreemde gang van zaken. Daarnaast lijkt het mij wel zo eerlijk dat een president de gevolgen van zijn handelen zelf ook nog jaren moet ondervinden. Dat maakt dat mensen misschien toch wat kritischer worden bij het afwegen van hun beslissingen en dat lijkt mij een goede zaak.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 12:16

Ladyingreen schreef:
Libra76 schreef:

Ik neem mijn eerdere woorden terug dat ik iemand anders als leider zie van het nieuwe PvdA/Groenlinks.
In deze crazy wereld zie ik toch graag Frans Timmermans aan het roer: ervaren, heeft een groene visie, diplomatiek, kennis van de wereldpolitiek. Ben alleen bang dat hij het niet 'aan de gewone man' kan brengen.

Hmm maar dat laatste is ook een kwestie van een goed communicatieteam inzetten wat hem daarbij begeleidt en steunt?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 12:16

Ladyingreen schreef:
Libra76 schreef:

Hij is wel heel veel op tv en dat helpt vast wel een beetje :). Kan je ook uitleggen wat hij dan voor goede boodschap heeft in het licht van de huidige ontwikkelingen?