Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 13:30

Een stuk tyleen slang 20 mm dik en meter lang, dat brengt de boodschap ook wel over als iets of iemand goed geraakt wordt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 13:34

Dieuwke_ schreef:
Ik denk dat de kans groter is dat je een wolf tegen het lijf loopt dan een politieagent die dan ook nog random je tas of jaszakken gaat doorzoeken.

Triest maar waar. Terwijl je nog eerder de loterij zou winnen dan een wolf zou zien :x .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 13:40

@gdg: ik heb nog nooit een loterij gewonnen, maar wel al 2x een wolf op korte afstand gezien !!

Overigens kom ik op de hei ook heel vaak de boswachter tegen, we groeten elkaar vriendelijk en hij heeft me nog nooit aangehouden :)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 13:43

swartbeessie schreef:
Just saying, je mag er niet mee over straat.

Ik hoef de straat niet op om in het bos te komen en aangezien SBB nooit hier te vinden is verder en de politie ook niet, is er geen haan die er naar kraait. En nogmaals, ze laten mensen totaal geen keuze, zij doen namelijk geen ene malle moer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 13:44

DubbelFun schreef:
@gdg: ik heb nog nooit een loterij gewonnen, maar wel al 2x een wolf op korte afstand gezien !!

Ik zou echt een lotje gaan kopen. Moet goed komen :j

https://www.rootsmagazine.nl/nieuws/wol ... -de-sporen

1 van de vele artikelen met die uitspraak.

Boswachter en wolvendeskundige Mirte Kruit van Natuurmonumenten schreef:
"de kans dat we vandaag überhaupt een wolf spotten is kleiner dan het winnen van de loterij."
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 30-10-24 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 13:46

tienus63 schreef:
@wintu, de woo documenten hier boven zijn interessant voor jou vanwege je damherten.

Ik ga het zo even lezen, nu eerst fysio -O-

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:11

Rivendell schreef:
Benzz schreef:

Ik niet, waarom kippen vermoorden als je ze kunt opvangen. Ze is trouwens niet van animatie rights.

Heeft iemand een link naar die aflevering?

Gewoon NPO app, aflevering van gisteravond.

Wat een maf wijf.

Mensen die een "connectie" met de kippen hadden slapen nu slecht.

Ja de mensen die er dagelijks last van hebben sliepen al 15 jaar slecht.
Maar hun leed maakte haar niks uit.
Om nog maar te zwijgen van die langharige kerel 8)7

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:19

Weet iemand hoe het nu met die hond gaat? Krijg hem maar niet uit mijn hoofd en ik vrees voor het ergste :(

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:29

Contemplate schreef:
Weet iemand hoe het nu met die hond gaat? Krijg hem maar niet uit mijn hoofd en ik vrees voor het ergste :(

Je kunt de posts van vandaag hier even lezen, daar staat het meermaals vermeld.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:31

Die dierenrechtenclubs van het kippenverhaal wijden er een heel artikel aan waarom de uitspraak volgens hen niet klopt.

https://www.comitedierennoodhulp.nl/mis ... e-rechter/

Toch blijf ik het vreemd vinden. Als ze echt om die kippen gaven dan hadden ze ze gewoon op kunnen halen. Maar nee, onze dierenvrienden wilden 50 euro per kip van de gemeente hebben. Tot zover dus de dierenliefde.
Alleen liet de gemeente zich niet intimideren en heeft hoe treurig het ook is de dieren gewoon laten ruimen.

Als je een beetje googled over het kippenverhaal dan valt er genoeg te vinden. Onze "kippenvrienden" hebben vooral veel vertraging en uitstel bereikt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 14:42

Interview met Glenn Lelieveld in villamedia.nl
30 oktober 2024
Citaat:
In de serie Lessen voor de Pers komen mensen van buiten de journalistiek aan het woord over hun ervaringen met journalisten en media.

Dit keer ecoloog en wolvenexpert Glenn Lelieveld.
‘Met het uitmelken van die paar incidenten hebben de media het beeld gecreëerd dat alle honderd wolven die er nu in Nederland rondlopen gevaarlijk en eng zijn.’
Laatste wijziging: 30 oktober 2024, 10:27

Een mooie anekdote die ook iets zegt over de media vindt Glenn Lelieveld (35) nog altijd het verhaal over de eerste wolf in Nederland (na 150 jaar afwezigheid) die helemaal niet de eerste was.
‘De allereerste waarneming van een wolf vond plaats in 2011, op een parkeerplaats bij Duiven, ten oosten van Arnhem. We hebben daar als Zoogdiervereniging (waarvan Lelieveld tot 1 juli coördinator was, red.) ook foto’s van. Maar die wolf is weer vrij snel teruggegaan naar Duitsland en heeft nooit de publiciteit gehaald.

Volledige artikel hier te lezen
https://www.villamedia.nl/artikel/wolve ... functional

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 14:47

Frans Oremus — woensdag 30 oktober 2024, 07:00 | 0 reacties, praat mee
Wolvenexpert Glenn Lelieveld: ‘Mensen blijven klikken op nieuws met wolven’

Wolvenexpert Glenn Lelieveld: ‘Mensen blijven klikken op nieuws met wolven’
© Tjitske Sluis
In de serie Lessen voor de Pers komen mensen van buiten de journalistiek aan het woord over hun ervaringen met journalisten en media. Dit keer ecoloog en wolvenexpert Glenn Lelieveld. ‘Met het uitmelken van die paar incidenten hebben de media het beeld gecreëerd dat alle honderd wolven die er nu in Nederland rondlopen gevaarlijk en eng zijn.’
Laatste wijziging: 30 oktober 2024, 10:27

Een mooie anekdote die ook iets zegt over de media vindt Glenn Lelieveld (35) nog altijd het verhaal over de eerste wolf in Nederland (na 150 jaar afwezigheid) die helemaal niet de eerste was.
‘De allereerste waarneming van een wolf vond plaats in 2011, op een parkeerplaats bij Duiven, ten oosten van Arnhem. We hebben daar als Zoogdiervereniging (waarvan Lelieveld tot 1 juli coördinator was, red.) ook foto’s van. Maar die wolf is weer vrij snel teruggegaan naar Duitsland en heeft nooit de publiciteit gehaald.
De wolf die in 2015 door Drenthe en Groningen liep wordt in de media nog altijd als de eerste beschouwd. Wij noemden hem gekscherend de VVV-wolf want hij liep overdag gewoon door de bebouwde kom. Iedereen kon hem zien.
Er heerste destijds in de publieke opinie – ook bij journalisten – vooral ongemak: moet het kunnen dat die wolf hier in Nederland over straat loopt? Cartoonisten gingen er grandioos mee aan de haal en je zag in de berichtgeving een soort verbazing; kan het wel dat die wolf overdag zomaar langs de Action loopt?’
Dat beeld bleef bij veel mensen hangen. ‘Het ging in de media nauwelijks over de mogelijkheid dat wolven er inderdaad bij gaan horen; zoals vlinders die van nature vooral in Frankrijk voorkwamen en nu mede door klimaatverandering naar Nederland komen. Dat vinden we allemaal niet zo heel spannend; we vinden het wel geinig. Maar nu het om een wolf gaat blijkt dat van een andere orde.’

© Tjitske Sluis
‘Er wordt vaak op angst gespeeld’
Kranten als Trouw, de Volkskrant, NRC en Het Parool zoeken wel enige nuance, maar een krant als De Telegraaf of een programma als Hart van Nederland (SBS) veel minder, merkt Lelieveld.
‘Er wordt vaak op angst gespeeld. Het was voor mij een goede les in hoe media werken. Ieder medium heeft zijn eigen niche en zijn eigen manier van verhalen vertellen. Inmiddels snap ik dat Hart van Nederland, met de doelgroep die het voor ogen heeft, niet het beste podium voor nuance is.
Maar ga het niet steeds in elk item over wolven hebben over “weer twintig schapen verscheurd door een wolf”. Stop daar eens mee, denk ik dan. En ga als NOS-correspondent eens in Oost-Duitsland kijken, of trek als Trouw-journalist een dag op met een schaapsherder in de Alpen die zijn baan juist dankt aan de aanwezigheid van de wolven.’
Er zijn namelijk best veel regio’s in Europa waar wolven nooit zijn weggeweest, en waar dus veel kennis aanwezig is, weet Lelieveld. ‘Denk aan de Balkan, de Italiaanse Apennijnen en bepaalde gebieden in Spanje. Ik heb nog nooit gezien dat een Nederlandse journalist daar naartoe is gegaan om een verhaal te maken over hoe daar met wolven wordt samengeleefd. Dat soort verhalen mis ik. ­
Net als stukken over de subsidiepotten die klaarstaan in Europa. Nederland maakt daar nog geen gebruik van terwijl je daarmee volledige fte’s aan herders kunt inzetten ter begrazing en bescherming tegen de wolf. Die herders blijven het etmaal rond bij de dieren en krijgen honden en andere voorzieningen.
Dat is wel even wat anders dan het gemiddelde schapenweitje in Nederland: de boer komt wel elke dag een keer langs, maar slechts vijf minuten. Hij heeft namelijk niet de middelen om zijn schapen goed te beschermen.
Ik vind dat de media een verantwoordelijkheid hebben om niet alleen het gezeik te laten zien, maar ook hoe het dan wel moet of kan. Maar als je kijkt naar het gros van de krantenkoppen of de zoekterm “wolf” intikt op Google zie je dat minstens de helft van de stukken gaat over schapen die verslonden zijn of dat de wolf te dicht bij mensen komt.’
‘Ik vind dat de media een verantwoordelijkheid hebben om niet alleen het gezeik te laten zien, maar ook hoe het wel moet of kan’
Want mensen blijven klikken op nieuws met wolven, ziet Lelieveld.
‘Ik hoor ook van redacteuren dat wolvennieuws heel goed scoort in de statistieken. Zeker als er een beetje een pittige kop boven staat. Iedereen heeft er ook gelijk een mening over. Het scoort toch echt beter dan nieuws over een gemiddelde dagvlinder. Maar ik vraag me dan wel af: wat is jouw persoonlijke drijfveer als journalist om het nieuws zo ongenuanceerd te brengen?
Zijn dat inderdaad de kliks? Ik hoop altijd dat journalisten toch iets meer willen; iets willen toevoegen aan de wereld met echte verslaglegging. Ik denk dat het belangrijk is dat media één keer in de zoveel tijd een stapje terug doen om te kijken naar het onderwerp en te onderzoeken of alle invalshoeken goed zijn belicht.
Om zichzelf een spiegel voor te houden en te kijken of het maatschappelijk debat over de juiste dingen gaat en wat hun rol daarin is. Wat mij als ecoloog erg fascineert is dat uit Duitse studies naar het voedselpatroon van de wolf – waarbij 11.000 wolvendrollen haar voor haar onder de microscoop zijn gelegd – gebleken is dat het aandeel vee in het wolvendieet onder de ­2 procent blijft.
De overige 98 procent van wat de wolf eet bestaat uit wilde zwijnen, reeën en ander wild. Dat is in feite een maatschappelijke dienst.
Maar als je deze cijfers afzet tegen de aandacht in de media zie je het omgekeerde: 2 procent van de berichtgeving gaat erover dat wolven wild eten terwijl 98 procent van het nieuws gaat over de schapen die aangevallen worden door wolven. En natuurlijk is die maatschappelijke kant belangrijk.
Maar er zit op dit dossier aan alle kanten een bak emotie. Dat schrijft lekker, dat snap ik, en je moet het ook weergeven, een stem geven en erkennen. Maar de proportionaliteit is wel een beetje zoek. Journalisten zouden zich kunnen afvragen of de hoeveelheid berichtgeving weerspiegelt wat er daadwerkelijk gebeurt.’

© Tjitske Sluis
‘We zijn zo’n klein kikkerlandje’
Lelieveld vindt de berichtgeving van The Guardian het ‘fijnst’ omdat die niet naar Nederland als een eiland kijkt. ‘De Nederlandse media doen dat wel en dat is zo’n beperkt beeld, we zijn zo’n klein kikkerlandje.’
Wat hij bij talkshows vaak lastig vindt is als drie mensen met een mening naast één wetenschapper aan een tafel worden neergezet en hun uiteenzettingen evenveel tijd en ruimte krijgen. ‘Terwijl het me ook voor journalisten duidelijk lijkt dat de argumenten van een wetenschapper een iets andere waarde hebben dan drie mensen met een mening. Je gaat ook niet aan een voetballer vragen of een tennisser goed heeft gespeeld.’
Inmiddels bemerkt hij ook wel een beetje moeheid bij journalisten.
‘Dat ze weer naar een emotionele boer worden gestuurd wiens schapen zijn verscheurd. Die emoties begrijp ik overigens heel goed. Ik heb zelf schadebeoordelingen gedaan voor de overheid en ben bij boeren op het erf geweest in de nasleep van zo’n slagveld – waarbij een wolf dertig uiteengereten schapen achterlaat in een wei. Dat ziet er gruwelijk uit. En natuurlijk begrijp ik dat die boer naar de media loopt.
Maar uiteindelijk gaat het om incidenten met twee wolven, terwijl je in de media het beeld krijgt dat alle honderd wolven die er nu in Nederland rondlopen gevaarlijk en eng zijn. En ook als Wolvenmeldpunt vinden wij dat als een wolf iets fout doet, je daarop moet ingrijpen. Maar aan het feit dat die andere 98, die zich op wat kleine incidenten na voorbeeldig gedragen, wordt nauwelijks aandacht besteed.’
Soms gaan media volgens Lelieveld echt te ver: ‘Als Zoogdiervereniging hebben we De Stentor een tijdje op de zwarte lijst gezet vanwege haar tendentieuze berichtgeving. We zeiden: “We doen geen woordvoering meer naar jullie zolang de krant niet genuanceerder en feitelijker onze quotes gebruikt”.
Er werd in geknipt, ze werden misvormd en in een frame geplaatst waar we ons niet in konden vinden. Ik kreeg er zelfs doodsbedreigingen door - het is wel de belangrijkste regionale krant voor de Veluwe. We hebben een paar keer met de hoofdredactie en de eindredactie overleg hierover gehad. Toen dat niet hielp hebben we ze op die zwarte lijst gezet.
Wij zijn immers geen overheid en hoeven niet iedereen te woord te staan. Dat was wel een noodgreep. Wij willen dat ook niet; we willen gewoon ons genuanceerde verhaal vertellen. Daarna werden dingen opeens vloeibaar en gingen we opnieuw in gesprek. Toen werd er wél naar ons geluisterd. De journalist die voor deze berichtgeving verantwoordelijk was vertrok naar een andere regio en de berichtgeving werd een stuk genuanceerder.’
De lessen van Glenn Lelieveld
• Verbreed je kennis over de wolf en ga kijken in Europese landen waar de wolf nooit is weggeweest, of duik in de EU-wetgeving waar subsidiepotten klaarstaan voor het samenleven met grote roofdieren.
• Overweeg je drijfveer om nieuws sensationeel te brengen; wil je iets toevoegen aan de wereld door echte verslaglegging of gaat het om de kliks?
• Vraag je af of de hoeveelheid berichtgeving over een onderwerp daadwerkelijk weerspiegelt wat er in de maatschappij gebeurt.
Mediagebruik
‘Ik kijk heel veel naar NOS Nieuws op de app. En daarnaast probeer ik altijd het NOS Achtuurjournaal te kijken.
En NU.nl, voor wat meer binnenlands nieuws. Als ik meer tijd heb ga ik naar The Guardian voor het internationale nieuws. En ik bekijk veel via Google. Met een paar zoektermen weet ik al snel waar ik word geciteerd en kan ik even checken of het wel klopt.’

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 15:23

De media verteld njet het verhaal wat Glenn Lelieveld graag wil horen.

Doet me ergens aan denken. De PVDD heeft in het verleden eens geprobeerd om door middel van kamervragen de vrijheid van meningsuiting en de persvrijheid aan banden te leggen mbt de wolf. Vooral vraag 7, 8, 9 en 10 zijn interessant.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... er-de-wolf

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 15:24

DuoPenotti schreef:
DubbelFun schreef:

Ik zou echt een lotje gaan kopen. Moet goed komen :j

https://www.rootsmagazine.nl/nieuws/wol ... -de-sporen

1 van de vele artikelen met die uitspraak.

Boswachter en wolvendeskundige Mirte Kruit van Natuurmonumenten schreef:
"de kans dat we vandaag überhaupt een wolf spotten is kleiner dan het winnen van de loterij."

Maar in deze quote kan het best zijn dat de nadruk op 'vandaag' ligt. Misschien hadden ze ergens een berg valwild neergegooid of iets :+

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 15:51

Zichtmelding Ulestraten L
Citaat:
Ulestraten, Zuid Limburg
29-10-2024
11.10

Zichtmelding wolf
Wolf zichtmelding tijdens de maïsoogst.
Betrouwbaarheid hoog

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/ZR2g1E ... tid=K35XfP

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:09

Als je de reacties op fb leest bij het ad dan hebben we nog een lange weg te gaan. |(
Poffertjes die denken dat een koe een wolf wel doormidden schopt.
Of uiteraard de omheining was niet goed.
Echt dan ben je toch wel een stadse oen als je werkelijk denkt dat er een omheining is die angstige koeien tegen houd. :n
Maar zoiets heeft wel een mening zonder enig verstand van wolven of vee...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:19

DuoPenotti schreef:
Als je de reacties op fb leest bij het ad dan hebben we nog een lange weg te gaan. |(
Poffertjes die denken dat een koe een wolf wel doormidden schopt.
Of uiteraard de omheining was niet goed.
Echt dan ben je toch wel een stadse oen als je werkelijk denkt dat er een omheining is die angstige koeien tegen houd. :n
Maar zoiets heeft wel een mening zonder enig verstand van wolven of vee...

Het is gewoon echt te erg, wat een domme mensen daar zeg

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 18:40

NRC zit ook in de wolven lobby.

‘Wandelen bij wolven, wilde zwijnen en burlende herten: NRC recenseert drie wandelboeken. Waaronder de Utrechtse Heuvelrug, die voor elk wat wils heeft: loofbos, naaldbomen, heidevelden, stuifzand, bosmeertjes.’

Citaat:
Waar de wolven lopen
De Utrechtse Heuvelrug is de laatste maanden vaker in het nieuws geweest dan alle tien jaar daarvoor. Dat heeft natuurlijk te maken met de wolf. De Utrechtse Heuvelrug is een voor Nederlandse begrippen groot natuurgebied; goed, de Veluwe is groter, maar wie langdurig door het groen wil struinen kan ook hier zijn hart ophalen. Dat verdiende een eigen wandelgids, vond Gegarandeerd Onregelmatig, dat de gids Wandelen over de Utrechtse Heuvelrug uitgaf.
Dankzij de lange, smalle vorm van het gebied ben je meestal niet ver verwijderd van de rand, „waar de heuvelrug overgaat in een ander soort landschap”, schrijven de auteurs in de inleiding, en dat is juist zo aantrekkelijk. „Vrijwel alle wandelingen in deze gids laten je ergens ‘over de rand’ kijken”, inclusief soms vanaf grote hoogte, zoals bij de Amerongse Berg (69,2 meter), Elsterberg (62,5 meter) en Grebbeberg (52 meter), wat soms prachtige uitzichten oplevert.

Bron nrc
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/10/29/wa ... 6EiNc44a6A

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 19:01

Het is hier ook prachtig. Maar niet geschikt voor wolven.

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:09

Wintu schreef:
Contemplate schreef:

Je kunt de posts van vandaag hier even lezen, daar staat het meermaals vermeld.

Oh fijn dat het beter gaat! Zal wel een misklik hebben gedaan op de paginas ofzo, heb er een paar niet gelezen en lees eigenlijk altijd alles bij.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:39

Ik lees net vol verbazing op de NOS een artikel van omroep Gelderland over de losgebroken koeien in Westervoort/Herwen.

Citaat:
Wim Reijers, de eigenaar van de koeien, zegt dat koeien alleen maar zo reageren als ze worden opgeschrikt door een wolf, maar kan het niet bewijzen dat dat hier ook het geval is geweest. Voor zover wolvenexpert Glenn Lelieveld weet, zijn er geen wolven in de buurt van Herwen gezien de afgelopen tijd. "Wij hebben geen enkel signaal dat er in die hoek wolven lopen."

Ik kan me van gisteren echter toch een melding herinneren in dit topic |o

https://nos.nl/r/571881

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 23:55

Wordt tijd dat de NOS hier mee leest.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 23:56

Zichtmelding vanochtend 7 uur Hoenderloo 5 wolven.
Citaat:
Zichtmelding Gelderland

Hoenderloo
30-10-2024
07.00 uur

Tekst melder

Mijn zoon zag vanochtend om 7 uur een roedel van 5 oversteken bij Hoenderloo.

Afbeelding
Bron wolf gezien op de Veluwe.
https://www.facebook.com/share/p/1AdfjZ ... tid=K35XfP

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 01:03

Zichtmelding Kootwijkerbroek Gld
Citaat:
Kootwijkerbroek, Gelderland
30-10-2024
22.00

Zichtmelding wolf
om 22:00 een wolf gespot op de Kamperweg, vanaf de Essenerweg gezien net voorbij Henk's hoekje. Rende bij nadering een erf op in westelijke richting.

Betrouwbaarheid hoog

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

Afbeelding
Bron geen wolf

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 10:09

Losgebroken koeien Wapse Dr vannacht.
Citaat:
Vannacht in Wapse koppel pinken in paniek uitgebroken, op twee andere plekken paniek in koppel maar wel binnen draden gebleven.

Afbeelding

Bron app meldingen wolven in Westerveld /geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/184caq ... tid=WC7FNe
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 31-10-24 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt