Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 12:08

irmaz schreef:
Dat jij het leuk vindt om in de middeleeuwen te beginnen is niet zo vreemd. De "roemruchte" geschiedenis van Holland is van weinig betekenis hiervoor :D

:j
En de oudste beschaving van wat nu Nederland is, is te vinden rond de huidige provincie Limburg.

Al zijn hier in Drenthe natuurlijk de Hunebedden.

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 12:23

Die heb je hier in de Haute Vienne ook overal. Ze heten Dolmen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 12:56

irmaz schreef:
Janneke2 schreef:
[
Al is het wel eens gebeurd dat ik ooit als calviniste die ABN spreekt een enorme bak woede van een Roomse Limburger over mij heen heb gehad. ('Historisch geheel juist', daar niet van - maar ik persoonlijk had die man niets fout gedaan.)

Heel eerlijk? Ik heb geen idee welk woord in jouw bovenstaande zin nu echt van belang is om jouw bedoeling met dit verhaal te begrijpen :?

En als Roomse zuiderling ervaar ik de zin zelfs als enigszins onprettig >;)

;) ;) ;) Herkenbaar, maar als roomse noorderling ben ik inmiddels wel gewend aan het taalgebruik van
onze calvinistische collega bokker.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 12:58

@Janneke2,
Je schreef:
Mijn ouders hebben zich uitgesloofd om mij (en mijn ex-broer) keurig ABN zonder Rotterdams accent te laten spreken, maar delen van de familie spreken met buitenlandse woorden en accenten, overigens afkomstig van verschillende continenten.

Vraagje: je hebt het over je ex-broer. Een broer wordt toch nooit een ex?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 13:03

CharleyT schreef:
@Janneke2,

... ik geef toe, dat woord heb ik zelf maar verzonnen.
Ik heb op een goed moment (gebaseerd op nare ervaringen) besloten dat ik niets meer met hem te maken wenste te hebben.
Als mijn Drentse kennissen aan mij vragen 'of ik nog broers of zussen heb' zeg ik gewoon 'nee'. Als het contact intiemer wordt, en het aan de orde is/ ter sprake komt, wil ik best het hele verhaal vertellen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 13:57

CharleyT schreef:
@Janneke2,
Je schreef:
Mijn ouders hebben zich uitgesloofd om mij (en mijn ex-broer) keurig ABN zonder Rotterdams accent te laten spreken, maar delen van de familie spreken met buitenlandse woorden en accenten, overigens afkomstig van verschillende continenten.

Het is inderdaad in biologische zin onmogelijk om ex-broers,zusters vaders,moeders,etc. te hebben.Mits het echte biologische familie is.Van je biologische familie scheiden kan niet in biologische zin. Wel kun je besluiten dat ze zo vervelend zijn dat je niets meer met ze te maken wilt hebben.Je kunt ook een testament laten maken dat ze niets van je erven.Echter, ouders kunnen hun kinderen slechts gedeeltelijk onterven.Maar je broers en zusters kun je wel geheel uitsluiten van je erfenis.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 14:46

irmaz schreef:
Janneke2 schreef:
[
En mbt karikatuur van de geschiedenis: om één of andere reden vind ik het leuk om zo'n beetje in de middeleeuwen te beginnen en ik liet in mijn posting hier de 19e eeuw weg, of nu ja: ik vatte het baaie kort samen als 'er komt een vreemde eend in de bijt en daar wordt op neergekeken'.

Dat jij het leuk vindt om in de middeleeuwen te beginnen is niet zo vreemd. De "roemruchte" geschiedenis van Holland is van weinig betekenis hiervoor :D

Dit is totaal off topic maar de geschiedenis van Nederland leren vanuit een niet-Hollands perspectief is zo interessant!

Ik heb mij wel eens afgevraagd in hoeverre we daar nu nog last van hebben. Met name omdat veel van het collectieve goed geprivatiseerd zijn met alle gevolgen van dien voor de kleinere dorpen aan de randen. Laatst las ik een interessant artikel in het fd van een econoom over het feit dat het neo-liberalisme van veel zaken beschuldigd wordt terwijl we rijker zijn dan ooit. Ik deel die mening niet, sommige zaken zijn een recht. Ik zal eens zoeken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 14:53

https://fd.nl/samenleving/1498478/econo ... ewoon-goed

Gevonden! Wel ff accountje maken, vijf gratis artikelen per maand. Is het waard. Ik wilde wat quotes plaatsen maar krijg een melding over de algemene voorwaarden dus daar zal ik mij aanhouden.

Hij benoemt dat we in een paradox leven met groot ongenoegen maar dat de cijfers niet aantonen dat dit werkelijkheid is en dat ook “intellectueel Nederland” hierin mee gaat. De stijging in het aantal bij de voedselbank komt door het aantal Oekraïners dat nu in Nederland is. Hij zegt vrij veel en ik kan mij niet in alles vinden. Wel een ander licht op zaken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 15:14

Rainerei, een accountje bij 't FD is altijd goed, genoeg interessante dingen te lezen daar.
Wat we misschien moeten beseffen is dat de privatisering niet voor niets is geweest. Tuurlijk heeft marktwerking voor- en nadelen en de nadelen krijgen het meeste aandacht natuurlijk. Maar om alles publiek te houden, komst onnoemelijk veel geld en waar moet dat vandaan komen? Op de markt heb je zelf nog invloed, dat vergeten we wel eens.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 15:53

Raineri schreef:
https://fd.nl/samenleving/1498478/econo ... ewoon-goed

Gevonden! Wel ff accountje maken, vijf gratis artikelen per maand. Is het waard. Ik wilde wat quotes plaatsen maar krijg een melding over de algemene voorwaarden dus daar zal ik mij aanhouden.

Hij benoemt dat we in een paradox leven met groot ongenoegen maar dat de cijfers niet aantonen dat dit werkelijkheid is en dat ook “intellectueel Nederland” hierin mee gaat. De stijging in het aantal bij de voedselbank komt door het aantal Oekraïners dat nu in Nederland is. Hij zegt vrij veel en ik kan mij niet in alles vinden. Wel een ander licht op zaken.

Dank voor het delen! Ik kijk ook anders tegen veel dingen aan dan hij, maar juist daarom vind ik het een boeiend artikel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 15:58

Veronica2 schreef:
Maar om alles publiek te houden, komst onnoemelijk veel geld en waar moet dat vandaan komen? Op de markt heb je zelf nog invloed, dat vergeten we wel eens.

Dit is geen goed argument. Het gaat namelijk uiteindelijk over dezelfde mensen en dezelfde inkomsten waaruit zaken betaald moeten worden. Maar of je nou 100 euro moet betalen aan een belasting die garandeert dat je toegang hebt tot iets, of 100 euro aan een abonnement of losse kosten voor hetzelfde - het maakt in principe niet uit.

Wel maakt het natuurlijk uit voor een aantal organisatorische zaken. Maar er is geen fundamenteel verschil.

Op de markt heb je vaak minder invloed dan op democratisch beleid, en je wordt minder beschermd.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 15:59

Veronica2 schreef:
Rainerei, een accountje bij 't FD is altijd goed, genoeg interessante dingen te lezen daar.
Wat we misschien moeten beseffen is dat de privatisering niet voor niets is geweest. Tuurlijk heeft marktwerking voor- en nadelen en de nadelen krijgen het meeste aandacht natuurlijk. Maar om alles publiek te houden, komst onnoemelijk veel geld en waar moet dat vandaan komen? Op de markt heb je zelf nog invloed, dat vergeten we wel eens.

Welke invloed hebben we - nog- op de zorg markt??
Denk dat farmacie de touwtjes stevig in handen heeft, zowel bij mens als dier

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 18:42

mce schreef:
Veronica2 schreef:

Welke invloed hebben we - nog- op de zorg markt??
Denk dat farmacie de touwtjes stevig in handen heeft, zowel bij mens als dier

Scherp!!!
En ook de verzekeraar die teveel op de stoel van de artsen zitten en teveel registreren eisen. Zo zonde van al die tijd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 18:58

Verzekeraars eisen inmiddels allang niet alleen maar registratie, maar draaien gewoon de kraan dicht aan het eind van het jaar. Jammer, geen zorg meer, of het wordt in elk geval niet meer vergoed aan de mensen die het werk doen. Dat gaat veel verder dan alleen maar bureaucratie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 19:01

Klopt Shadow.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 20:53

Veronica2 schreef:
Wat we misschien moeten beseffen is dat de privatisering niet voor niets is geweest.

(... ooit was er een boek met de schone titel 'Taal is zeg maar echt mijn ding'.)
Privatisering is inderdaad niet gratis, maar ik vermoed dat jij iets anders bedoelde.
"Het was niet voor niets" kan ook betekenen dat X iets heeft opgeleverd.
Citaat:
Tuurlijk heeft marktwerking voor- en nadelen en de nadelen krijgen het meeste aandacht natuurlijk. Maar om alles publiek te houden, komst onnoemelijk veel geld en waar moet dat vandaan komen?

... dat geld wordt nu weggegooid.
Ik zeg het maar even.

Voorbeeldje: de post.
De PTT werd afgeschaft, we hebben inmiddels drie postbedrijven als ik het goed zeg en een serie pakketbezorgers. (Ik ben de tel een beetje kwijt.)
...en dat vier verschillende bedrijven binnen het uur in mijn straat pakketten afleveren - je gaat mij niet vertellen dat dit goedkoper is omdat vier bedrijven dit doen.
De hongerloontjes van de schijnzelfstandigen (tot en met de Hoge Raad moest er geprocedeerd worden) laat ik nog buiten beschouwing.
Citaat:
Op de markt heb je zelf nog invloed, dat vergeten we wel eens.

Ja, je hebt de "vrijheid" om iets wel of niet te kopen.
De zorg is een prima voorbeeld: daar wens ik deze "vrijheid" niet, ik wil gewoon goede zorg voor iedereen.
(Ja, dat kost wat. Het zij zo. Het levert ook veel op.)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 20:58

irmaz schreef:
Janneke2 schreef:
Oh, dear...
Een goede vraag, maar nu het antwoord nog.

De achtergrond van deze bijeenkomst was 'Limburg als de minst Nederlandse provincie'.
Als Rotterdamse zat ik in de 'rest van Nederland' groep.

Boven de grote rivieren kunnen "wij" (... wie dat dan ook precies is... ) zeggen dat 'we' de oorlog met Spanje gewonnen hebben.
Daarna werd de Republiek der zeven (acht - Drenthe telde letterlijk niet mee) verenigde provincies schatrijk en oppermachtig. Algemeen kiesrecht was er nog lang niet, maar er was wel een soort van democratie en zelfbestuur.

Wat nu het Nederlandse Limburg is, is maar een deel van het historische Limburg. En je word duizelig als je de geschiedenis bekijkt: de gebieden rond Venlo, Roermond en Maastricht veranderden bij wijze van spreken elke vijftig jaar van vorm en van heerser. Veel oorlogen, geen zelfbestuur, etc.
Ergens in de 19e eeuw komt deze provincie bij Nederland, maar 'boven de grote rivieren' kijkt men neer op 'die malle Zuiderlingen'. (Tot zover de inleiding ;))

En de lont in het kruidvat was dat ik een opmerking ter sprake bracht,
dat de pastoor en de fabrikant tegen elkaar zeiden/ gezegd zouden hebben
"Houd jij ze dom, houd ik ze arm."
Toen werd dus iemand erg boos op mij.
(Het woord 'dom' deed het 'm. Maar denkbaar kan ook 'arm' woede oproepen, of het gekonkel.)

Tja, ik hoorde op dat moment niet tot de grootste groep in die ruimte aanwezig,
ik hoorde wel bij de groep met de meeste macht,
en leuk vond ik het op dat moment beslist niet.

Maar zowel in deze bijeenkomst, als in allerlei gesprekken die ik met allerlei mensen 'uit het Zuiden' heb gehad, komt vroeger of later toch iets om de hoek kijken van 'boven de Moerdijk vinden ze zichzelf beter...'

Wow wat een karikatuur van een historisch verhaal :
Besef jij wel dat jouw kennis van de geschiedenis van Brabant en Limburg gevormd is door Nederlandse (Hollandse) propaganda van de afgelopen eeuw?

Eerst even over het verhaal van de pastoor en de fabrikant (meestal iemand uit het noorden). Dat een Limburger daar heel boos over wordt kan ik me levendig voorstellen. Limburg is bijna een eeuw lang als een kolonie bestuurd (en uitgeknepen) door "Nederland" zoals ook Nederlands Indië dit een aantal eeuwen is overkomen. Toen het gas in Groningen was gevonden, dat makkelijker en goedkoper gewonnen kon worden, heeft men Limburg gewoon laten vallen. De hele Limburgse economie was inmiddels rond de steenkoolmijnen ingericht en vrijwel iedereen had daar direct of indirect zijn inkomsten van. Toen de mijnen sloten werd daar niks voor in de plaats gebracht.
Een helder artikel over de door jou aangehaalde uitspraak en Limburg is hier te vinden: https://www.nd.nl/opinie/columns/959408 ... -ik-ze-arm

Dat Zuid-Nederlanders niet van Noord-Nederlanders houden komt eenvoudig doordat Noord Nederlanders zich in de geschiedenis lange tijd als overheersers hebben gedragen en deze provincies (samen met het door jou genoemde Drenthe) gebruikten als wingewesten. Bekijk de film "de bende van Oss" eens en let daarbij op de rol van de Staatse Politie. De argwaan naar de politie was zelfs eind 20ste eeuw nog aanwezig, een Brabander ziet de Politie niet als 'zijn vriend'.

Tijdens de tijd van de republiek Nederland (bijna 2 eeuwen lang) waren Brabant, (een deel van) Limburg en Drenthe zogenaamde generaliteitslanden, zonder stemrecht en zonder vrijheid van godsdienst. Het overwegend katholieke zuiden mocht dit in die tijd niet openbaar tonen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Generaliteitslanden
Citaat:
In economisch opzicht werden ze als wingewesten uitgebuit met zware belastingen en heffingen. Zoals een auteur het stelt: "Terug in de Nederlandse schoot werden deze zogenoemde generaliteitslanden lange tijd bestuurd als een soort interne koloniën, waarbij katholieken als tweederangs burgers werden behandeld, tot 1795 de jure en tot ver in de negentiende eeuw de facto".
Niet vreemd dat de Fransen in Brabant werden gezien als bevrijders.

En nog steeds zijn er trouwens lieden die denken dat Zuid Nederland een kolonie is. Zo vertelde onze voormalig premier Rutte zonder schaamte dat Zuid Nederland, en dan met name ASML, de Corona-crisis zou gaan betalen.

Wat geschiedenis van de Zuidelijke provincies:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiede ... togenbosch
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_Limburg
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_Heerlen
https://www.brabantserfgoed.nl/page/467 ... van-oorlog

Interessant Irmaz! Dit wist ik niet allemaal. Dank je!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 22:40

Vergeet niet het winstoogmerk als je het aan de markt overlaat. Wat denk je dat we betalen voor oa de marketing van de zorgverzekeraars? En de dividenduitkeringen?

En wat denk je dat grondspeculanten verdienen in de vrije woningmarkt?

Ik persoonlijk heb liever geen winstoogmerk oa op de zorg en woonsector.

Veel geld gaat naar de aandeelhouders, dan heb ik liever dat oa deze sectoren vanuit de belastingen worden betaald.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 22:51

Zorgverzekeraars hebben geen aandeelhouders volgens mij. Ze mogen van de regering een bepaalde buffer aanhouden en dat is het. Maar de verzekeraars zelf kosten ook nogal wat geld. En kundigheid is ver te zoeken want ze gaan steeds vaker op de stoel van de medici zitten met zeer droevig resultaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 23:02

Zorgverzekeraars heb je in soorten en maten.
Ik zit (expres) bij een organisatie zonder winstoogmerk.

Maar er zijn ook puur commerciële bedrijven met aandeelhouders en winstoogmerk en al.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 23:44

Janneke2 schreef:
Zorgverzekeraars heb je in soorten en maten.
Ik zit (expres) bij een organisatie zonder winstoogmerk.

Maar er zijn ook puur commerciële bedrijven met aandeelhouders en winstoogmerk en al.

Nee Janneke die zijn er niet! Niet bij de zorgverzekeraars. Die mogen winst maken maar dat gaat de reserves in, zorgverzekeraars hebben GEEN aandeelhouders.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 02:18

Veronica2 schreef:

Hoezo was privatisering niet voor niets? De meeste problemen in collectieve services zijn toch ontstaan door privatisering? De huizenmarkt doet het ook niet echt veel beter, geloof dat het redelijk aardig fungeerde voorheen. Tuurlijk is er meer, beleid was ook gewoon bagger. Enkel naar neoliberalisme wijzen is te simpel. Maar denk wel dat een belangrijke drijver was. Dat hele “efficiency” gedachtegoed zorgt er voor dat ziekenhuizen en buslijnen ophouden te bestaan in de randen van NL. Ik dacht eerst ook: “tsja, moet je maar niet in Schubbekutteveen wonen.” Maar daarmee diskwalificeer je direct een grote groep in het genieten van collectieve services die simpelweg een recht zijn. En dat kost geld, maar ik vind het oké daarvoor te betalen in alle eerlijkheid. Goed beleid kan die kosten ook prima drukken.

Wel met je eens dat wij invloed hebben op de markt: wij zijn de markt. Dat overbieden op huizen als een stel dwazen doet ook niet veel goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:22

Dat overbieden komt dus door andere oorzaken want huizen kopen/verkopen heeft volgens mij weinig met privatisering te maken. Wel de huurmarkt en die is van overheidswege totaal verknald door Stef Blok en zijn beleid van verkopen en later de verhuurders een heffing opleggen waardoor de vaak noodzakelijke uitgaven niet gingen doen. Duizenden huizen zijn in handen van buitenlandse investeerders. Die willen er nu weer vanaf door nieuwe regels die de winst beperkt, regering zou er alles aan moeten doen om te zorgen dat ze weer in Nederlands handen komen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:16

Raineri schreef:
Wel met je eens dat wij invloed hebben op de markt: wij zijn de markt. Dat overbieden op huizen als een stel dwazen doet ook niet veel goed.

Precies, wij zijn de markt en wij zijn elke markt. En om te zorgen dat buslijnen blijven bestaan, moet je er gewoon wat vaker in gaan zitten.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:33

Veronica2 schreef:
Raineri schreef:

Precies, wij zijn de markt en wij zijn elke markt. En om te zorgen dat buslijnen blijven bestaan, moet je er gewoon wat vaker in gaan zitten.

Zeker zijn wij markt maar we zijn ook de ontwikkeling van die markt. Buslijnen opdoeken, wegen niet onderhouden, voorzieningen sluiten en geen geld investeren in die regio's voor werkgelegenheid aan de randen van de regio/land is ook ervoor zorgen dat dit gebied zich maar moeizaam kan ontwikkelen. Wie wil er immers gaan wonen in een plaats waar je geen voorzieningen/banen zijn?
Neem nog maar eens de regio Eindhoven, zoals ik eerder deed. In Eindhoven was niks te beleven, er ging 2x per uur een trein naar het noorden of westen die verder nauwelijks aansluiting had, de dorpen rondom Eindhoven waren slecht bereikbaar met openbaar vervoer en ook binnen Eindhoven kon je met het OV nergens fatsoenlijk komen. Mensen uit de randstad wilde niet gaan werken in Eindhoven en techniek is in Nederland geen studie van aanzien. Inmiddels zijn een groot deel van de banen (en huizen) opgevuld door mensen uit het buitenland. Vreemd? Nope 50 jaar wanbeleid dat pas de laatste 10 jaar een beetje wordt rechtgetrokken.

Grappige ontwikkeling van de Nederlandse mentaliteit: Een stel wil voor een jaar op wereldreis. Ze besluiten hun huis te huur te zetten voor die tijd, gewoon huis, niks bijzonders in een dorp buiten Eindhoven. Ze besluiten 2500 euro te vragen en een expat huurt het huis. Ja, zeggen ze tegen de buurvrouw die wat verbaasd is over het enorme huurbedrag, het is dat we het aan een expat verhuren hoor, anders hadden we het ook best wel asociaal gevonden }:0