Oorlog Israël

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:21

Ja tuurlijk die buiten het uit. Blijft wel een feit dat we dat soort beelden tot nu toe alleen kenden uit de nazi-tijd. En van de pogroms daarvoor maar daar zijn natuurlijk geen beelden van.

Voor mij is dit nog steeds voetbalgeweld, geen pogroms. Al denk ik dat het voetbaltuig vooral onder de Israelische fans zat en dat de tegenstanders vooral anti-israël tuig was.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:28

Cowboy55 schreef:
Electra63 schreef:
[

Deze hooligans schijnen zelf geprovoceerd te hebben door afschuwelijke liederen te zingen (in Ghaza zijn geen scholen, omdat er geen kinderen meer zijn), Palestijnse vlaggen van muren getrokken en in brand gestoken.

Ik heb het idee dat Netanyahu deze voetbalrellen mooi als excuus gebruikt.

Waar kan ik dat lezen? Ik lees alleen dat een (1) Palestijnse vlag van een muur/gebouw getrokken is.....
EDIT: Geert gaat idd weer los....[/quote]

Ik hoorde het hier in België op de radio: daags voor de rellen hadden de voetbalsupporters idd al Palestijnse vlaggen losgetrokken en mensen van Arabische origine gaan provoceren. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de laatste dagen geen nieuws meer gevolgd heb, ben sowieso al behoorlijk last van mijn maag de laatste tijd, en van het nieuws word ik dan helemaal kotsmisselijk. :(

Ik hoorde ook op de radio nog een stapje in het "etnische zuiverings" plan van de regering Netanyahu: familieleden van terroristen die in Israël wonen, zullen uit Israël gezet worden en verbannen worden naar Gaza of een ander land. De term terrorisme in Israël is ook wel een heel rekbaar begrip hebben we al gemerkt. Bovendien zal hier geen rechtbank meer aan te pas komen, maar kan de minister van Binnenlandse Zaken dit beslissen. Geen idee wie op dat postje zit, maar aangezien bijna heel die regering extreem-rechts is, is dat weer een excuus voor een groot-Israël zonder Palestina en zonder Palestijnen.

hwn

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:43

Edit: misschien handig om weten dat het radionieuws hier ook meldde dat er intussen ook best wel veel fake filmpjes circuleren, dus opletten met wat je gelooft. Geen idee of het fake nieuws van één of beide kanten kwam, dat zeiden ze er niet bij.

@Cowboy, die beelden van die vlaggen die neergehaald werden, zijn effectief waar, zie vrt factchecks in de link hieronder: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/11/08 ... amsterdam/

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:48

Dank voor de link.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 22:43

Intussen ook een hele reportage gezien van Bender (kennen jullie vast, was mij onbekend), die was er blijkbaar als enige media bij. De moeite van het uitkijken waard, ondanks de tig storende reclame-onderbrekingen, en de politie had het duidelijk niet te best georganiseerd: eerst geen politie aanwezig, later wel voldoende manschappen, maar ze laadden de supporters in bussen, vlak voor een huis dat vol hing met Palestijnse vlaggen. De helft ging in de bus, de andere helft gooide met stenen naar dat huis.
Het is me niet duidelijk of hij ook vandalisme door pro Palestijnen gezien/gefilmd heeft, wel veel boze taxichauffeurs die toeterden. De hooligans bewapenden zich wel met alles wat ze konden los krijgen: paaltjes uit de grond, lattenbodem uit elkaar getrokken en die latten als wapens gebruikt (wat doet een lattenbodem trouwens in Amsterdam op straat? 8)7 ), vuurwerk afsteken en zelfs gooien naar mensen. Ook werd de jongen bedreigd.

https://www.vkmag.com/magazine/bender-l ... Xzq_RbteBg

DUS ALS IEMAND MIJ NOG EENS ZEGT DAT IK ONGENUANCEERD BEN, KIJK GVD EERST EENS NAAR JULLIE EIGEN MEDIA EN REGERING. MISSCHIEN BEN IK WEL JUIST DE MEEST GENUANCEERDE PERSOON. -:(- (Sorry, dit moest me even van het hart)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:14

Waar ik vanaf het begin twijfelde over de late reactie en vervolgens ontketende slachtpartij van Israël , namelijk dat Netanyahu met zijn intelligence zeer waarschijnlijk wel wisten dat 7 oktober zou gebeuren en hij dit door heeft laten gaan om een aanleiding te hebben om Palestijnen en Gaza te vernietigen zou zo maar eens geen rare gedachte zijn geweest;

https://x.com/muhammadshehad2/status/18 ... EopP3zUX6Q

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:21

BigOne schreef:
Waar ik vanaf het begin twijfelde over de late reactie en vervolgens ontketende slachtpartij van Israël , namelijk dat Netanyahu met zijn intelligence zeer waarschijnlijk wel wisten dat 7 oktober zou gebeuren en hij dit door heeft laten gaan om een aanleiding te hebben om Palestijnen en Gaza te vernietigen zou zo maar eens geen rare gedachte zijn geweest;

https://x.com/muhammadshehad2/status/18 ... EopP3zUX6Q

Dan is mijn eerste vraag: wie is meneer Muhammad Shedad en vanuit welke hoek bericht hij dit?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 17:18

Misschien uit dezelfde hoek die een jaar geleden al zeiden dat Netanyahu gewaarschuwd was dat er iets ging gebeuren? Geen idee.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 13:54

Het is wel algemeen al een jaar of zo geleden in het nieuws geweest (bevestigd ook door Israël) dat ze bijna letterlijke info hadden van wat Hamas van plan was, volgens Netanyahu wisten ze gewoon niet waar.
Ik heb hier dan eventjes niet meer over nagedacht, maar sinds de beepers, en het feit dat ze gewoon iedere hoge Hamas- en Hezbollah leider hebben kunnen lokaliseren en vermoorden, maakt het sterk onwaarschijnlijk dat ze het niet wisten. Benieuwd of er nu echt bewijsmateriaal is en of dit zal uitgebracht worden, of dat het enkel bij speculatie zal blijven.

Mocht blijken dat Netanyahu en zijn haviken op de hoogte waren, dan zou dit hopelijk de doodsteek betekenen voor hun politieke carrière, maar of hun opvolgers beter zouden zijn, is nog de vraag, aangezien de meerderheid van de Israeli's (ik geloof iets van 60%) liever oorlog dan vrede willen (gelezen op Haaretz als ik me niet vergis). Op dat vlak zou de VS best druk kunnen uitoefenen dat daar meer een vredesduif aan de macht komt, maar helaas heeft Israël meer invloed op de politiek in de VS dan vice versa.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:48

Eventjes dit topic weer nieuw leven in blazen, want hé, de genocide is verre van over hoor, alleen boeit het blijkbaar niet meer.

Net gelezen dat de Nederlandse rechtbank beslist heeft dat er geen reden is om wapenleveringen aan Israël te verbieden -:(- 8)7 . Zijn die rechters benoemd door Wilders of zo? Geen idee of het in het Nederlands nieuws geweest is, ik volg bijlange niet alles.

https://www.aljazeera.com/news/2024/12/ ... h-nnRatc-A

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:09

[quote="hwn"]Eventjes dit topic weer nieuw leven in blazen, want hé, de genocide is verre van over hoor, alleen boeit het blijkbaar niet meer.

Net gelezen dat de Nederlandse rechtbank beslist heeft dat er geen reden is om wapenleveringen aan Israël te verbieden -:(- 8)7 . Zijn die rechters benoemd door Wilders of zo? Geen idee of het in het Nederlands nieuws geweest is, ik volg bijlange niet alles.

/quote]

Als een uitspraak van een rechtbank je niet bevalt moet je niet gelijk met zo'n domme suggestie komen. Voor de duidelijkheid: rechters worden in Nederland niet benoemd door een fractieleider uit de Tweede Kamer.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:30

Deze rechterlijke uitspraak is veel dommer dan mijn suggestie hoor. Kan je me dan een enigszins logische verklaring geven waarom een rechter wapenleveringen nog zou goedkeuren aan een land waarvan er een internationaal arrestatiebevel loopt tegen de leider (naast de genocide aanklacht en de uitspraak van apartheid en bezetting, die ook niet gesteund mag worden door de rest van wereld) ?

Laffer dan laf deze rechtsspraak, en medeplichtig.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:52

hwn schreef:
Eventjes dit topic weer nieuw leven in blazen, want hé, de genocide is verre van over hoor, alleen boeit het blijkbaar niet meer.

https://www.aljazeera.com/news/2024/12/ ... h-nnRatc-A

Het is toch van de zottehe!?
Lekker geld er in pompen door wapens weg te geven terwijl onze eigen defensie wel wat meer kan gebruiken getuige de uitspraken van Rutte eerder deze week

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:55

Nederland stelt zich doorgaans zo op. Ze onthouden zich ook regelmatig van stemming bij de VN als het over deze kwestie gaat.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 17:11

Popstra schreef:
Het is toch van de zottehe!?
Lekker geld er in pompen door wapens weg te geven terwijl onze eigen defensie wel wat meer kan gebruiken getuige de uitspraken van Rutte eerder deze week

Ja, al neem ik de uitspraken van Rutte wel met een serieuze korrel zout (ik ben sowieso tegen geld voor wapens, heb al een petitie hier in België van Pax Christi getekend hierover), hij is voorzitter van een oorlogsorganisatie, hij spreekt ook voor zijn eigen winkel. Mocht hij voorzitter zijn van een sportclub, dan zou hij vast ook meer geld vragen voor sportmateriaal.

Nederland heeft nu wel in de VN voor een staakt-het-vuren gestemd, maar was één van de weinige landen die zich onthouden heeft van steun aan UNWRA.

https://www.reuters.com/world/middle-ea ... 024-12-11/

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 17:43

Even afgezien van Israël; die ene zin van je: ik ben sowieso tegen geld voor wapens.
Ik ook. Maar toch, als een ander land plannen heeft voor jouw eigen land, of zelfs voor werelddominantie..
Wat doe je dan? Je andere wang toekeren? Je land laten overlopen/bezetten? Ik vind het een dilemma. Wat als we nazi-Duitsland zijn gang hadden laten gaan bijvoorbeeld?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 21:46

Ik zou met een witte vlag zwaaien en zeggen dat we willen onderhandelen. Trouwens, denken dat een piepklein landje als België zich met wapens kan beschermen tegen een vijand, lijkt me toch ook wel wat grootheidswaanzin. Liever voorkomen dan genezen. Lijkt me niet dat de oorlogen van de laatste decennia voor iemand een beter leven of een betere wereld gebracht hebben (behalve voor de mannen in de wapenindustrie), tenzij jij een voorbeeld kent waar het nu wel goed gaat? (ik volg ook niet alle actualiteit, kan best dat ik iets gemist heb).

Anderzijds geef ik toe dat ik wel met twee maten en gewichten meet: ik zou intussen militair ingrijpen tegen Israël wel steunen (in de vorm van VN-blauwhelmen in Gaza), naast/na boycots en zo. Maar zo zou ik er waarschijnlijk ook over denken als België al 50 of 75 jaar bezet zou zijn.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 22:43

hwn schreef:
Ik zou met een witte vlag zwaaien en zeggen dat we willen onderhandelen.

Maar hoe ga je onderhandelen als je geen macht hebt om je wensen mee af te dwingen? Als je degene die je aanvalt geen pijn kan doen heeft die geen reden om met je te onderhandelen immers. Dan kan die gewoon over je heen lopen en je witte vlag gebruiken om de viezige rode restjes die er van je over zijn van z'n schoenen te vegen.

Ik vind het beschamend hoe Nederland in de Gaza/Israël kwestie staat, deze rechterlijke uitspraak past geheel in het plaatje. Het lijkt hier ook behoorlijk te verdwijnen uit het nieuws, no news from the western front. -O-

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:24

@Julius juut, voor zover ik weet is het enkel Israël die schiet op mensen met een witte vlag. Trouwens, het is echt belachelijk dat men zoveel wil inzetten op bewapening, terwijl dit nergens toe leidt.

Ik zag onlangs nog (ik dacht op instagram van Academics for Peace) iemand die zei: "Sinds 1973 heeft Israël, ondanks hun militaire overmacht, geen enkele oorlog meer gewonnen." Dus als zo'n zwaarbewapend land al geen oorlog tegen een burgerbevolking kan winnen, hoe kunnen er dan nog oorlogen gewonnen worden? Afghanistan moest zogezegd de Taliban weg, die zijn weer aan de macht. Irak is er veel slechter aan toe dan voor de Amerikaanse inval (ik kan het weten, ik was er in 2002 en 2003 en heb nog contact met de toenmalige reisleider), Syrië is nu in handen van een Al Qaeda strijder die waarschijnlijk wel het beste voor heeft met het Syrische volk, maar om de VS en Israël niet tegen zich in het harnas te jagen, de Palestijnse verzetsorganisaties vogelvrij verklaard heeft.

Trouwens, denk je nu echt dat België of Nederland iets kunnen aanvangen in een oorlog? Legerdienst hebben we hier al +30 jaar niet meer, dus nee, vechten is sowieso zelfmoord.

Ik vind het ook erg dat - voor het eerst dat ik genoeg verdien om belastingen te betalen - er zoveel geld naar defensie zal gaan. Ik zoek liever nog snel enkele goede doelen om mijn geld kwijt te raken.

Hier blijft het nog wel wat in het nieuws, maar te weinig, en de verontwaardiging over het feit dat Israël nu nog een ander land aanvalt, is ook ver te zoeken. Er staan wel weer enkele betogingen gepland.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:45

Helaas moet vrede van 2 kanten komen, maar heeft geweld slechts 1 kant nodig.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 22:11

Dat is mooi gezegd, Tamary. Ik las net (maar of ik het mag geloven is een andere zaak) dat ze dichtbij een staakt-het-vuren zijn. Dan is het vooral kwestie van de vredesbewegingen dat ze blijven hameren op een definitieve en eerlijke oplossing, en Israël als pariastaat gaan behandelen tot ze zich gaan gedragen. Want nu zijn een aantal kolonistenorganisaties ook al doodleuk het "greater Israël" aan het promoten, met concrete plannen voor nederzettingen in Libanon en Syrië, en nog hoor ik geen plannen voor sancties tegen Israël.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 22:37

Op de west bank zijn joodse vrijwilligers actief die nacht na nacht bij Palestijnse gezinnen slapen omdat daar de kolonisten een ware terreur uitoefenen. Dringen huizen binnen, richten geweren op kinderen en waarschuwen de bewoners dat ze binnen 24 uur weg moeten zijn anders worden ze aangepakt.
Israëlische regering geloofde dit niet dus nu worden ze gefilmd door die joodse vrijwilligers. Daar waar zij slapen laten ze de Palestijnen nu met rust.
Ik ben niet tegen joden maar wat zitten daar ook een partij rotzakken bij.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 09:46

Dapper van die beschermers, kan gemakkelijk fout gaan en dan zijn ze zelf ook de klos.

Interessante laatste zin trouwens.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 09:53

Dat is hoopgevende berichtgeving BigOne.

Anderzijds las ik net dat de Palestijnse Autoriteit in Jenin zelf het Palestijnse verzet tegen Israël aan het aanpakken is en daarbij ook enkele kinderen en tieners gedood heeft. Hoe corrupt kan je zijn! -:(-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 10:00

Inmiddels heeft Israel ook al dingen in Jemen gebombardeerd -:(- echt te erg voor woordenl laten we als nederland nog meer middelen sturen zodat ze hun hele regio kunnen verwoesten |(