Oekraïne

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:31

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:40

_San87_ schreef:
Nog nooit de grens bij België overgestoken, zeker ;(.

Maar serieus, het is denk ik idd voornamelijk zoals jij zegt. Maar een stukje grond hebben waar je flink gas kunt pompen is natuurlijk heel wat waard. Ongeacht waar je dat gas heen brengt, het levert centen op voor het land waar het gas gepompt is.

Hahahahaha :') Oke, point taken :')

Voordat ze beginnen met veroveren omwille van gas moeten ze even naar Groningen kijken... :+
Ook die baltische staten liggen niet bepaald op rotsen lijkt me... Maar mijn grote bosatlas ligt bij m'n ouders :')

Het lijkt me dat de problematiek met betrekking tot milieu velen doet realiseren dat de aarde geen onuitputtelijke resources heeft en dat het juist een zaak is om samen te werken om daarin te kunnen ontwikkelen. En als elk land daar een steentje aan kan bijdragen binnen zijn eigen kwaliteiten, dit het grootste resultaat levert.

Landjepik vanwege grondstoffen lijkt me net zo achterhaald als het nederlandse schoolsysteem. Als elk land (ofwel kind) zijn eigen talenten optimaal kan ontwikkelen en gebruiken, kom je zo veel verder dan wanneer elk land in een zelf gecreëerd hokje gaat zitten met oogkleppen op voor de talenten die gebundeld kunnen worden.

Wellicht iets te idealistisch van mij :')

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:41

Ben wel blij met jullie updates bokkers.

Zag net nog de update op NOS, filmpje van vluchtende burgers uit voorstad van Kiev.
Rennende ouders, ouderen slecht ter been, kinderen, mensen met hun honden en andere huisdieren. Steeds moeten liggen. Weer opstaan en verder vluchten. Iemand die z’n Duitse herder probeerde op te tillen rennend.

Die beelden trek ik niet hoor. appelflap wat een klotezooi.

Ik ga dan ook niet meer kijken.

En ondertussen gaan er duizenden mensen ook nog steeds van de honger dood in Jemen en weetikveel waar allemaal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:42

Maar wat er precies is gebeurd? Hij werd verdacht/beschuldigd van verraad van de Oekraïense regering, spion van Poetin dus en zou bij arrestatie zijn omgekomen. Maar officieel niets bevestigd en was gisterochtend al op Twitter te lezen.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:45

Hannanas schreef:
Ben wel blij met jullie updates bokkers.

Zag net nog de update op NOS, filmpje van vluchtende burgers uit voorstad van Kiev.
Rennende ouders, ouderen slecht ter been, kinderen, mensen met hun honden en andere huisdieren. Steeds moeten liggen. Weer opstaan en verder vluchten. Iemand die z’n Duitse herder probeerde op te tillen rennend.

Die beelden trek ik niet hoor. appelflap wat een klotezooi.

Ik ga dan ook niet meer kijken.

En ondertussen gaan er duizenden mensen ook nog steeds van de honger dood in Jemen en weetikveel waar allemaal.

Pff ik zag het net ook ja, kippenvel over m'n hele lijf. Wat moeten die mensen ontzettend bang zijn.. :(:)

Janine1990

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:50

Ik lees diverse getallen aan opgepakte demonstranten in Rusland. Maar zijn er ook totaalcijfers? Volgens mij wordt er al meer dan een week veel gedemonstreerd... Iemand?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:50

Janine1990 schreef:
tamary schreef:
Als Rusland in elkaar klapt hebben we pas echt oorlog. Alle buren willen wel een stukje en intern zal er hier en daar ook wel ambitie voor eigen koninkrijkjes zitten.
Navalny is geen verbetering voor de gewone Rus (de mensen dus die altijd de hardste klappen krijgen in oorlogen, en economische problemen).

Kan je dit verder onderbouwen? Wat zou het motief zijn van Letland, Estland, Belarus, Georgië om wat extra grond te krijgen?

Eerder de "Stans", China en eventueel zelfs Japan.
Palladium en nog een aantal andere grondstoffen buiten olie en gas om.
Grondstoffen dus, Rusland heeft daar aardig wat van en nu de aarde warmer wordt komt er meer bereikbaar.
Betere Uitleg :

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:54

Janine1990 schreef:
_San87_ schreef:
Nog nooit de grens bij België overgestoken, zeker ;(.

Maar serieus, het is denk ik idd voornamelijk zoals jij zegt. Maar een stukje grond hebben waar je flink gas kunt pompen is natuurlijk heel wat waard. Ongeacht waar je dat gas heen brengt, het levert centen op voor het land waar het gas gepompt is.

Hahahahaha :') Oke, point taken :')

Voordat ze beginnen met veroveren omwille van gas moeten ze even naar Groningen kijken... :+
Ook die baltische staten liggen niet bepaald op rotsen lijkt me... Maar mijn grote bosatlas ligt bij m'n ouders :')

Het lijkt me dat de problematiek met betrekking tot milieu velen doet realiseren dat de aarde geen onuitputtelijke resources heeft en dat het juist een zaak is om samen te werken om daarin te kunnen ontwikkelen. En als elk land daar een steentje aan kan bijdragen binnen zijn eigen kwaliteiten, dit het grootste resultaat levert.

Landjepik vanwege grondstoffen lijkt me net zo achterhaald als het nederlandse schoolsysteem. Als elk land (ofwel kind) zijn eigen talenten optimaal kan ontwikkelen en gebruiken, kom je zo veel verder dan wanneer elk land in een zelf gecreëerd hokje gaat zitten met oogkleppen op voor de talenten die gebundeld kunnen worden.

Wellicht iets te idealistisch van mij :')

Een mooie gedachte, maar zo lang we elkaar nog uitmoorden om geloof of overtuiging, wel utopisch ben ik bang.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:59

Iemand hier al iets over gelezen ergens ? Heb geen abo, dus kan het hele artikel niet lezen.

Citaat:
“We staan waar Duitsland stond in 1944.” Hoe een Russische geheim agent de oorlog beschrijft in een uitgelekte brief
“Er is geen uitweg voor ons land. Er is geen weg meer naar een zege en een nederlaag betekent het einde.” Dat schrijft een analist van de Russische geheime dienst in een uitgelekte brief. Hij schetst een uitzichtloze toestand, waarin hij het risico op een beperkte nucleaire aanval reëel noemt. “Er wordt nu al verwoed gezocht naar bewijzen dat Oekraïne zelf atoomwapens probeerde te maken om zo’n aanval te rechtvaardigen”, beweert de man. Hoe goed geïnformeerd hij is en hoe waarheidsgetrouw, valt niet te verifiëren. Maar het is alleszins een huiveringwekkend relaas.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:02

Sizzle schreef:
Grappig ook dat veel mensen er vanuit gaan dat je nog wel met de auto weg komt. Dat is echt totaal niet vanzelfsprekend (benzine, wegblokkades etc)

In dit panische scenario komt de dreiging uit het oosten. Je komt niet ver met je opeltje in de Noordzee.

Ook vind ik het wat pijnlijk dat terwijl er nu kinderen gebombardeerd worden er hier mensen zijn die de zorgen over hun kat ventileren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:03

Wat betreft de grondstoffen in Oekraïne. Dit stukje kreeg ik per mail door.

Citaat:
Voor degenen die vragen: "Waarom is Oekraïne belangrijk?"
Is een van de grootste landen in Europa met 41 miljoen inwoners, waar hoogopgeleiden (35,3 mln) sterk gemotiveerd zijn om te werken.
Hoe men Oekraïne rangschikt:

1e in Europa in bewezen winbare reserves van uraniumertsen;
2e plaats in Europa en 10e plaats in de wereld in termen van titaniumertsreserves;

2e plaats in de wereld in termen van verkende reserves van mangaanertsen (2,3 miljard ton, of 12% van de reserves van de wereld);

2e grootste ijzerertsreserves ter wereld (30 miljard ton);

2e plaats in Europa in termen van kwikertsreserves;

3e plaats in Europa (13e plaats in de wereld) in schaliegasreserves (22 biljoen kubieke meter)

4e in de wereld door de totale waarde van natuurlijke hulpbronnen;
7e plaats in de wereld in steenkoolreserves (33,9 miljard ton)

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:06

Landje pik word al jaren door China toegepast maar dan legaal, in Afrika hebben ze klauwen met geld geïnvesteerd in landen met grondstoffen. Denk aan mijnen opkopen enz.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:08

Pandora2 schreef:
Iemand hier al iets over gelezen ergens ? Heb geen abo, dus kan het hele artikel niet lezen.

Citaat:
“We staan waar Duitsland stond in 1944.” Hoe een Russische geheim agent de oorlog beschrijft in een uitgelekte brief
“Er is geen uitweg voor ons land. Er is geen weg meer naar een zege en een nederlaag betekent het einde.” Dat schrijft een analist van de Russische geheime dienst in een uitgelekte brief. Hij schetst een uitzichtloze toestand, waarin hij het risico op een beperkte nucleaire aanval reëel noemt. “Er wordt nu al verwoed gezocht naar bewijzen dat Oekraïne zelf atoomwapens probeerde te maken om zo’n aanval te rechtvaardigen”, beweert de man. Hoe goed geïnformeerd hij is en hoe waarheidsgetrouw, valt niet te verifiëren. Maar het is alleszins een huiveringwekkend relaas.

Ik geloof dat het om deze tekst gaat:

https://www.facebook.com/152405455661/p ... 499670662/

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:10

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:11

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:15

tamary schreef:
Janine1990 schreef:
Kan je dit verder onderbouwen? Wat zou het motief zijn van Letland, Estland, Belarus, Georgië om wat extra grond te krijgen?

Eerder de "Stans", China en eventueel zelfs Japan.
Palladium en nog een aantal andere grondstoffen buiten olie en gas om.
Grondstoffen dus, Rusland heeft daar aardig wat van en nu de aarde warmer wordt komt er meer bereikbaar.
Betere Uitleg :
[ Video ]

Thanks...
Alleen ben ik hem even gaan Googlen en dit is wat men er op Reddit over zei voor deze oorlog:
https://www.reddit.com/r/armenia/commen ... ianreport/

In het kort, er is geen andere Youtuber die dit doet, hij schijnt facts te mixen met persoonlijke opinie en achtergrond. Dus het is een beetje lastig om het voor de keiharde waarheid aan te merken.
Het is meer een educated en biased guess naar mijn idee. Zolang er geen tegenhangende video's zijn, wordt het lastig als leek om dit niet voor waarheid aan te zien.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:15

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:16

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:21

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:34

Ik moet mij eerst aanmelden bij FB zegt het schermpje :P

Je mag altijd pm'en als je tijd en zin hebt :D
Edit; gevonden. Thanks !

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:50

Kuggur schreef:
Sizzle schreef:
Grappig ook dat veel mensen er vanuit gaan dat je nog wel met de auto weg komt. Dat is echt totaal niet vanzelfsprekend (benzine, wegblokkades etc)

In dit panische scenario komt de dreiging uit het oosten. Je komt niet ver met je opeltje in de Noordzee.

Ook vind ik het wat pijnlijk dat terwijl er nu kinderen gebombardeerd worden er hier mensen zijn die de zorgen over hun kat ventileren.

Ik zie niet in waarom iemand zich geen zorgen over zijn / haar kat mag maken. Dus omdat er ergens anders oorlog is mogen mensen zich geen zorgen maken over iets dat hen zeer dierbaar is? Er is altijd ergens oorlog, deze komt alleen wat harder binnen omdat er ook een dreiging naar jezelf vanuit gaat...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:52

Kuggur schreef:
Sizzle schreef:

In principe mee eens, waarbij ik ook wel eens denk, die mensen hebben (door welke omstandigheden dan ook) misschien maar een heel klein wereldje? Waarin die kat voor hun heel belangrijk is :') Wie ben ik dan om daar een oordeel over te hebben?

Daks schreef:
_San87_ schreef:
https://mobile.twitter.com/KyleJGlen/st ... 0%2F8%2F25

En weer vuren op de humanitaire corridors :.

Niet geverifieerd, maar klinkt waar gezien de documentatie onder de tweet.

Bij Mariupol ook

In #Mariupol, #Russian forces disrupted the evacuation of civilians by shelling the "green corridor" https://t.co/MAAeVK7oKv

https://twitter.com/nexta_tv/status/150 ... R5f4w&s=19

Afschuwelijk... |(

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 16:08

Om hoeveel mensen zou het eigenlijk gaan?

Afbeelding

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 16:10

Kuggur schreef:
Sizzle schreef:

In Oekraïne zie je ook mensen met kind, koffer én kat in doosje of hond op de vlucht slaan. Voor sommigen is die kat ook gewoon belangrijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 16:20

Zelf zou ik het heel fijn vinden als we ons bij de feiten houden hier en wat het wellicht voor onszelf kan gaan betekenen in een ander topic neerschrijven. Want dat is voor nu toch allemaal koffiedik kijken en toekomst.
De een is bezig met zijn kat te redden en de ander is in het hoofd aan het managen wat er betekent kan worden voor eventuele vluchtelingen en hoe dat te regelen. Alles heeft te maken met de persoon, daar waar je woont en wie je dus bent.
Ik vind het voor de ander allemaal niet zo interessant waar ieder in zijn hoofd mee bezig is eerlijk gezegd en hou me liever in dit topic bezig met het uitzoeken van de feiten, de ontwikkelingen en waar we nu staan met deze hele oliebol zooi.

De beelden blijven hartverscheurend van al die vluchtelingen. |(

In Rusland wordt de situatie nijpend. Ik quote 2x uit het pb contact met mijn kennis waarin ze bevestigd dat in Nederland het nieuws over de situatie in Rusland aardig klopt met de feiten

Citaat:
Hi Pien! The news are true. There are less companies now that can fly out of Russia, and the plane tickets have become extremely expensive. We can’t access our saving because they are locked in our investment bank account. The money we have right now is not enough. We’re waiting for my husband’s pay check. Maybe by then there will be a little less demand and a little more planes!

Waarop ik antwoord wat een oliebol toch allemaal, en excuus voor dit woord

Citaat:
Don’t apologize, this is the most correct word for the current situation joy _O-

En we eindigen weer met de verdrietige schaterende lach. Tja je moet toch wat.

In verder pb contact blijkt dat er meer mensen in die vervelende cirkel zitten. Het geld staat op de bank en men kan er niet bij. Er zijn te weinig vliegtuigen en elke dag minder en minder. En het is dus heel erg moeilijk om weg te komen . Zij hebben de hoop gevestigd op een cheque die nog moet komen.
Tevens raken de winkels leger en leger. Dus het is echt random misère ook in Rusland in met name de grote steden (denk ik).
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-03-22 16:21, in het totaal 2 keer bewerkt