Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:52

Inderdaad goed gezegd.
Daarnaast het merendeel pakt gewoon die Nederlandse kansen. Als die dat wel kunnen waarom die relschoppers dan niet? Dat is naar mijn idee hun karakter.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:00

_Penotti schreef:
Inderdaad goed gezegd.
Daarnaast het merendeel pakt gewoon die Nederlandse kansen. Als die dat wel kunnen waarom die relschoppers dan niet? Dat is naar mijn idee hun karakter.

Lees eens even wat berichten terug van mij of Aksja, volgens mij wil je de mogelijke oorzaken gewoon niet horen

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:39

Ja hoor die wil ik lezen, maar net als oomens zo mooi verwoord ben ik niet eens met jou of Aksja.
Dan kan ik van jou toch net zo goed zeggen je wilt niet horen?

We staan er anders in, dat wil niet zeggen dat die ander dan niet leest, alleen zelfs na dat lezen deelt die niet het standpunt wat jij graag zou willen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:41

oomens schreef:
SinneJ schreef:
Er is een verband tussen criminaliteit en armoede en omdat dat verband bestaat, is er ook een verband tussen etnische groeperingen en criminaliteit.

Maar de crux van dit verhaal is, zoals dat erg vaak voor verwarring zorgt, het verschil tussen correlatie en causaliteit.

Toch is er ook echt een culturele component hoor, die maakt dat bepaalde typen criminaliteit in bepaalde groepen vaker voorkomt. Het is te kort door de bocht om dat allemaal af te doen als veroorzaakt door armoede.

Zo hoor je zelden iets over Chinezen die op straat mensen beroven, terwijl Marokkanen en Roemenen daarin oververtegenwoordigd zijn. Omgekeerd zijn Chinezen dan weer relatief vaak betrokken bij illegaal gokken, en schijnt er wat vaker huiselijk geweld voor te komen.
Marokkanen worden dan weer zelden met alcohol op achter het stuur betrapt, terwijl dat bij arme Oost-Europeanen waarschijnlijk wat vaker dan gemiddeld gebeurt.

Dat soort verschillen zijn echt niet alleen terug te voeren op armoede, en dus ook niet zonder meer op te lossen met 'kansen bieden'.

Klinkt leuk, alleen klopt het niet. Als je kijkt naar de misdaad waar Marokkaanse jongeren in oververtegenwoordigd zijn, dan is dat misdaad waarin jongeren uit de sociaal lagere groepen vertegenwoordigd zijn. Als je de cijfers corrigeert voor dat gegeven dan blijken Marokkaanse jongeren helemaal niet oververtegenwoordigd te zijn. M.a.w. afkomst is in dit geval niet oorzaak van oververtegenwoordiging maar de armoe.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:45

MCE schreef:
je haalt ze wel uit het land maar het land niet uit hun, dat zit in hun genen

en voor hun geldt lands wijs lands eer en dat is niet altijd het land waarin ze wonden

met dat verschil dat het hier voor de crimineeltjes een waar paradijs is en ze daarom ook hier blijven

MCE schreef:
Danique_G schreef:
Ik denk dat je dit bericht nog even goed moet nalezen want dit staat er wel heel vreemd. Het lijkt nu of iedereen uit een bepaald land crimineel is en zich zo gedraagt.

nee hoor, niets vreemd aan, integratie is veelal mislukt, voelen zich nog steeds niet geaccepteerd, hebben gewoon een andere manier van leven, denken en doen - ook de 3e of 4e generatie- nog steeds anders, d.w.n.z dat iedereen crimineel is, (1)

hier heerst een ander arbeidsmoraal en dat is voor veel nederlanders met twee paspoorten/statushouders "als dat niet in je genen zit" of zoals veel nederlanders hier generaties lang het "met de paplepel" hebben binnen gekregen is het best lastig in mee te gaan en als het dan ook niet lukt valt ineens alles onder racisme en discriminatie (2)

dat geldt voor mij als nederlander met één paspoort toch ook, als ik niet over de juiste mentaliteit/diploma's -passend binnen een bedrijf/instelling - beschik wordt ik ook niet aangenomen, (3)

dat is toch geen reden om in de criminaliteit je "status" te zoeken, waarin "de licht getinte" overigens wel discrimineren en racisme toe passen en is de blanke cq oudere meestal het doelwit,
heel begrijpelijk want binnen hun eigen cultuur heersen andere normen en waarden en die moet je wel respecteren. (4)

Waarom dan niet de normen en waarden respecteren van het land waar in je woont
en waarvan je ook een paspoort hebt? (6)

Ik nummer even je reactie want vind quotes uit elkaar halen dingen zo uit zijn verband trekken. Ik wil namelijk op alles even reageren dus ik reageer per nummer even.

(1) Maar wat is integratie? Is dat je volledig Nederlands bent of dat je beide culturen in elkaar kunt laten smelten na een aantal generaties? Naar mijn idee is integratie dat je beide culturen aanneemt. Ik heb een tijd geleden gehoord dat de Chinese bevolking in Nederland het minst geïntegreerd is, zij blijven chinees spreken en mengen zich relatief matig. Marokkanen daarentegen zijn het best geïntegreerd in Nederland. Zij hebben het meest twee culturen aangenomen en zelf een eigen 'taal' ontwikkelt (straattaal). Ik denk eerder dat polarisatie het probleem is hier (mensen voelen zich niet geaccepeerd).

(2) vind arbeidsmoraal beetje ongelukkig gekozen. Denk dat dit breder te trekken valt. Er is een andere cultuur hier met normen en waarden. Dat strookt niet met andere culturen. Is dat een probleem? Ik denk van niet. Denk dat inclusiviteit en flexibiliteit in de maatschappij alles bepalend hierin zijn. Ik probeer te begrijpen wat jij precies hier erg aan vindt. Een ander arbeidsmoraal lijkt me erg verfrissend om tegen te komen.

(3) Begin nu een beetje te begrijpen wat je zegt. Maar denk dat je heel erg spreekt vanuit je eigen situatie. Maar het is niet jouw situatie. Er zijn genoeg onderzoeken die ondersteunen dat iemand met exact hetzelfde profiel die enkel door afkomst niet eens op gesprek worden gevraagd. Mijn vriend heeft een Arabische naam bijvoorbeeld en via via is hij er achter gekomen dat dat voor een aantal werkgevers een probleem was.

(4) Nee eens, er is nooit een reden om het criminele pad op te gaan. Maar de mens is heel erg beïnvloedbaar voor onze omgeving. We zijn minder superieur en sterk dan we denken. Als je als kind jarenlang daaraan wordt blootgesteld neem je dat makkelijker over dan wij die compleet beschermd zijn opgevoed en het geluk hadden met een bepaalde welvarendheid en met paarden <3 . We mogen criminaliteit best hard afstraffen. Maar veel simpeler is om mensen te accepteren, culturele verschillen te omarmen en goed onderwijs voor iedereen. Komt nog eens bij: Nederland wordt steeds veiliger. Er is natuurlijk een bepaalde paradox hier.

(6) Oef wat een lastige weer. Je zegt normen en waarden respecteren maar krijg meer het idee door wat je eerder zei dat ze die compleet moeten aannemen. Respecteren en overnemen zijn verschillende dingen. Het mooie in Nederland is dat het een vrij land is en zolang onze normen en waarden de wet niet overschrijden het gewoon mag en kan. En gelukkig maar. Ik vind wel dat je normen en waarden moet respecteren van anderen (zelfs als ze afwijken van die van jou). Met of zonder Nederlands paspoort. Verschillen zijn mooi en je kunt er van leren. Niet iedereen hoeft Nederlandse normen en waarden te hebben. Dan zou alles saai zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:10

Danique, dank voor je reactie
1, integratie is leven en het accepteren van de wetten van het land waar je gaat leven, chinezen hanteren hun eigen wetten, maar houden dat ook binnen hun cultuur en zorgen verder ook voor weinig tot geen overlast
2. arbeidsmoraal is in de westerse wereld wat sneller dat is voor veel migranten lastig bij te houden, is dat een probleem? ja soms wel het past niet altijd binnen onze productie maatschappij waar alles snel sneller bovendien maakt hun opleiding het vaak lastiger omdat deze vanuit het land van herkomst vaak niet overeenkomen met de eisen die we hanteren
flexibiliteit is mooi maar niet altijd toepasbaar
3. nee hoor ik heb altijd goed mijn werk kunnen vinden, lees verder 2.
4. dank je wel, maar dat dan graag ook vanuit de allochtoon en niet steeds van uit de autochtoon, aanpassingen moeten van beide komen
6. idem, het hoeft niet alleen vanuit de autochtoon te komen, ja dat baart me zorgen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 15:35

Onderstaand een artikel uit 2006 !!

Dit geeft een inkijk hoe sommige autochtone jongeren vervallen tot zwaar crimineel gedrag . Aangezien blijkbaar buurtvaders het als rolmodel ook niet op kunnen lossen denk ik dat het een blijvend en verergerend probleem zal zijn.

https://www.nemokennislink.nl/publicati ... n-de-zaak/

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:40

bigone schreef:
Wanneer ik mij vroeger verveelde en rotzooi schopte kreeg ik er van mijn ouders nog driedubbel op mijn donder bij. Niet leuk maar leer je wel van.

Nou precies.
Stukje moraal wat echt bij de nodige gezinnen ontbreekt.
Het begint nog altijd thuis.

Wordt tijd voor een harde aanpak, dat softe gedoe in Nederland.
Burgerwacht en burgerpolitie vind ik ook best een idee, al is het alleen maar om de straten schoon te vegen en ervoor te zorgen dat je je in de grote steden veilig mag voelen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:05

ravellie schreef:
bigone schreef:
Wanneer ik mij vroeger verveelde en rotzooi schopte kreeg ik er van mijn ouders nog driedubbel op mijn donder bij. Niet leuk maar leer je wel van.

Nou precies.
Stukje moraal wat echt bij de nodige gezinnen ontbreekt.
Het begint nog altijd thuis.

Wordt tijd voor een harde aanpak, dat softe gedoe in Nederland.
Burgerwacht en burgerpolitie vind ik ook best een idee, al is het alleen maar om de straten schoon te vegen en ervoor te zorgen dat je je in de grote steden veilig mag voelen.

Wat is er zo onveilig in de grote steden dan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:26

Wat zijn mensen toch dol op geweld. Ik voel me veilig in een land zonder burgerwachten en burgerpolitie. Dat een stel verveelde tieners aan het rellen is is al vervelend genoeg, dat de rest daar ook nog aan wil meedoen met extra geweld maar dan gelegitimeerd vind ik heel eng.
Doe maar niet.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:07

Een stel verveelde tieners?......

Wat er aan de hand is in de grote steden?.....

Serieus? :+ .....

Ik zie al voor mij dat ik als tiener hier de boel afbrak.
Denk dat mijn vader dan allang langs was gekomen met zijn leren sandaal.

Tijd om serieus te gaan handhaven lijkt mij.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:31

ravellie schreef:

Serieus? :+ .....

Ik zie al voor mij dat ik als tiener hier de boel afbrak.
Denk dat mijn vader dan allang langs was gekomen met zijn leren sandaal.

Tijd om serieus te gaan handhaven lijkt mij.

Beantwoord de vraag dan als het zo vanzelfsprekend is. Ik voel mij nooit onveilig namelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:33

Danique, je niet onveilig voelen doet niets af aan de problemen natuurlijk.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:36

bigone schreef:

Ja dat klopt, maar ik vraag wat er speelt volgens ravellie om me er in te kunnen verplaatsen. Als je alleen A kunt zeggen en geen B ben je net zo hard aan het opruien als de tieners die op fb plaatsen dat ze gaan rellen :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:36

bigone schreef:

wel als het probleem letterlijk is dat mensen zich - volgens jou toch - niet veilig voelen :o?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:37

ravellie schreef:

Dat was in elk geval het voornaamste dat er hier aan de hand was het afgelopen weekend.

Er schijnen ook nog wat trekkers rond te rijden (maar niet per se in een grote stad) omdat vrijheid van meningsuiting heel belangrijk is tenzij het gaat om iemand die niet zegt wat je wilt horen.
En er stonden (wel in een grote stad) nog wat mensen op een veld expres de coronaregels te overtreden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:43

Wanneer je in een grote stad woont en nog nooit iets vervelends hebt meegemaakt dan is het logisch dat je je veilig genoeg voelt. Ik woon op het platteland en dertig jaar geleden kwamen Utrechtse Marokaanse jeugdcriminelen al met vier , vijf tegelijk om woningen leeg te roven. Auto's op naam van een katvanger, op klaarlichte dag. Ze belden gewoon aan, werd er open gedaan vroegen ze de weg, werd er niet open gedaan was je je spullen kwijt. Politie stond machteloos, ze zijn later nog bij ons geweest met drie boeken met foto's, of ik de daders er nog uit kon pikken.
Dus kom niet aan met verhalen dat het verveling is, want die criminelen van toen hebben nu ook zelf kinderen. En absoluut zijn er veel meer goede Marokaanse jongeren dan deze raddraaiers maar echt, doe niet alsof het allemaal lieverdjes zijn.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:50

Heel vervelend Bigone :knuffel: ik kan me voorstellen dat dat impact maakt op je ondanks dat het zo’n tijd geleden is. Ik wil totaal niet afdoen aan wat je hebt meegemaakt.
Maar het feit is wel dat Nederland heel veilig is en steeds veiliger wordt. De problemen die wij hebben hier omtrent veiligheid zijn nihil. Ik weet niet het relatieve gevoel van veiligheid in Nederland maar ik vraag me af wat “die grote” dreiging dan precies is. Behalve de paradox die door media wordt gecreëerd. Je hebt meer kans jezelf van het leven te beroven dan dat iemand anders je om het leven brengt in Nederland.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:40

Ja dat heeft zeer veel impact gehad op de mensen tegenover ons, binnen tien minuten hun huis totaal doorzocht en aandenkens aan hun huwelijk en overleden kindje weg geroofd , alle kleine zaken van waarde weg inclusief hun vertrouwen in mensen want het waren al wat oudere mensen, ze zijn er nooit overheen gekomen. Ik heb de inbrekers gezien, naar buiten gevlogen , kenteken opgenomen en politie gebeld en hun kinderen. Ik ben het met je eens dat ons land een veilig land is maar het hangt er heel veel vanaf waar je woont. En de kans dat je door een ander gedood word lijkt me toch aardig toegenomen gezien de hoeveelheid doden en gewonden de afgelopen twee weken door kogels en steekpartijen .

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:21

Ik heb tot een paar maanden geleden in Rotterdam gewoond.
In de jaren 70 gingen wij naar openlucht zwembad de Plompert.
Als meisje werd je daar altijd lastig gevallen door groepen jongens vol hormonen, vooral Nederlandse jongens, allochtone jonge jongens waren toen ver in de minderheid.

Er is ooit ingebroken in ons huis, terwijl wij lagen te slapen. Niets van gemerkt en dader njet gepakt.
Paar maanden later werd er op Oudejaarsavond bij mijn buren ingebroken, die niet thuis waren.
Inbreker werd gepakt door andere buurman en mijn man: hij was een Nederlander van een jaar of 40.
Als inwoner van een grote stad ervaar je toch vaak overlast en of dat dan van een Nederlander of van een allochtoon is, het is even vervelend. Maar ik en ook mijn dochters hebben ons nooit onveilig gevoeld. Maar wel alert, met name in het donker.

Nu zijn wij verhuisd naar een plaats op het witte eiland ;) en ik zie uit mijn slaapkamer de drugs verhandeld worden. Ook door de autochtone inwoners.
Ik zie en hoor hoeveel vooroordelen een deel van de oorspronkelijke bevolking heeft.
Ook hier worden homo's niet door iedereen geaccepteerd.
En het liefst ga je om met de mensen van dezelfde kerk.

Dus ik kan niet zeggen, dat ik me onveiliger voel in de stad of bang was/ben in de stad ( ik werk in Den Haag, rand Schilderswijk). Maar ik denk wel na. Ik ga niet in mijn uppie in het donker geld halen.
En ik laat geen spullen in mijn auto ljggen.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:23

Die boeren worden door de ME tegengehouden
Misschien een idee...

Shadow0 schreef:
ravellie schreef:

Dat was in elk geval het voornaamste dat er hier aan de hand was het afgelopen weekend.

Er schijnen ook nog wat trekkers rond te rijden (maar niet per se in een grote stad) omdat vrijheid van meningsuiting heel belangrijk is tenzij het gaat om iemand die niet zegt wat je wilt horen.
En er stonden (wel in een grote stad) nog wat mensen op een veld expres de coronaregels te overtreden.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:25

ravellie schreef:
Die boeren worden door de ME tegengehouden
Misschien een idee...

Gek he, als je met een trekker aan komt zetten :+

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:34

Maar die slopen niet alles. Het hek en het grasveld wat ze vernield hebben is vergoed. Bekogelde geen politie. En ik denk niet dat mensen bang van ze waren. Maar omdat ze trekkers hebben is het ernstiger wat ze deden?
Het leger had al lang ingezet moeten worden. Dit is pure discriminatie... Maar dan richting de boeren.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:35

:')

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:38

Princess_ schreef:
:')

Moeilijk om nu een goed argument te bedenken dat ergens op slaat ik begrijp dat wel :j