steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 13:17

riegje schreef:
Wie zegt dat ik niet verder lees, dan de kop! tis toch uberhaupt te zot voor woorden dat moet gebeuren! Die mega stallen worden gebouwd met EU subsidies. hier moeten we oprotten en daar kan en mag alles wel. hier vechten we voor bestaansrecht!!!!!

Het huidige bestuur van de EU wil meer boeren.

Zijn er in de Oekraïne megastallen gebouwd met EU subsidie?
Dat kan, maar in Nederland is er veel EU geld gestopt in agro business. Zij het dat er een omslag aankomt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 13:21

Kinke schreef:
Jessix schreef:
Vrij om actie te voeren is wat anders dan blokkeren. Je bent ook vrij om actie te voeren, maar niet om een stal te bezetten.

Nou, mag best hoor, kost je ongeveer 300 euro, en dan heb je waar voor je geld gekregen, ben je toch wel 10 uur in zo'n stal geweest :+

Probleem is dat de grootste oproerkraaiers en schreeuwers gehoord worden, ook in de FB groep van FDF, al dat geblaat over Nexit, buitenlanders etc.etc...... niet mijn club

Oh dat is een koopje! :D ;)

Ik heb werkelijk nog nooit op de FB van FDF gekeken en geloof ook niet dat ik er wat aan mis.. Ik sta sowieso mijlen ver van waar zij voor staan, maar als de boeren zelf zich al gaan distantiëren dan zegt dat voor mij al genoeg. Maar je hebt gelijk, het is wel jammer...

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 13:26

Vandaag ruim 4 uur in de auto gezeten voor 20km. Moest nog 50 richting Groningen maar heb het opgegeven. Komt geen einde aan. Vind het verschrikkelijk! Ambulances die er niet door konden.. huilen stond me nader. Punt is wel gemaakt. Laat mensen gewoon weer van a naar b gaan zeg.

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 13:41

Ik lees nu toch wel alles een beetje met stijgende verbazing en heb het gevoel dat het hier en daar wel uit de hand gaat lopen. De boeren bedenken het wel steeds een beetje gekker. In het begin van het topic dacht ik nog alla, goed punt en helemaal mee eens, maar complete wegen afzetten, politie/ambu niet doorlaten en dat soort dingen gaat me ook wel een beetje te ver.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 13:42

ingedebruijn schreef:
Vandaag ruim 4 uur in de auto gezeten voor 20km. Moest nog 50 richting Groningen maar heb het opgegeven. Komt geen einde aan. Vind het verschrikkelijk! Ambulances die er niet door konden.. huilen stond me nader. Punt is wel gemaakt. Laat mensen gewoon weer van a naar b gaan zeg.

Ik heb die file gezien, zelf reed ik de andere kant op. Ik snap niet zo goed waarom er 10 km file is, ikzelf was er ergens afgegaan en tussendoor gaan rijden. Vooral op dat stuk snelweg kun je zo ongelooflijk goed binnendoor rijden, dan ga je voor de boeren de snelweg weer op.

Ondertussen ken ik met al die ongelukken de sluiproutes wel. Zo moeilijk zijn die routes echt niet.

Het is niet Amerika ofzo waar de enige route die achter de trekkers is.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 18-12-19 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:04

Net heerlijk tijdens een lunchwandeling in Leeuwarden aapies, eh boeren gekeken. We konden er wel om lachen. Maar gelukkig reis ik met de trein, anders had ik inderdaad anders gepiept. Dus ik snap best dat mensen mopperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:10

germie schreef:
Net heerlijk tijdens een lunchwandeling in Leeuwarden aapies, eh boeren gekeken. We konden er wel om lachen. Maar gelukkig reis ik met de trein, anders had ik inderdaad anders gepiept. Dus ik snap best dat mensen mopperen.

Ik was vanochtend blij dat ik standaard binnen door naar joure moet. Zag allemaal trekkers over de snel weg hahaha

Lijkt zoals de leeuwarder courant schrijft wel vrij rustig daar, en vooral gezellig :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:21

riegje schreef:
fransje23 schreef:
Gezien het akkoord met LTO etc en het feit dat de spoedwet is aangenomen denk ik dat de acties nog weinig zullen bijdragen.
Misschien wel voor het "wij-gevoel" onder de boeren.

Er is geen akkoord.

https://www.nos.nl/l/m/2315264
Er is wel degelijk een akkoord.
De meeste boerenorganisaties (minus FDF) zien namelijk wel in dat een kritische maar constructieve houding meer oplevert dan in standje oorlog blijven hangen.
Ik ga ervan uit dat een deel van de boeren die vandaag actie voeren, dit ook niet zozeer doen omdat ze het akkoord per definitie niet steunen, maar om nog eens te onderstrepen dat de overheid hen serieus moet nemen als gesprekspartner.
FDF niet, die willen alleen maar op een gele hesjes-achtige manier de boel opstoken en ontregelen en zijn sowieso niet uit op een akkoord.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:23

Maar de NOS is alleen maar linkse propaganda hoor :+

En als je zendtijd eist krijg je dat niet eens .. {:)-:(

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:24

Marije_1997 schreef:
germie schreef:

Ik was vanochtend blij dat ik standaard binnen door naar joure moet. Zag allemaal trekkers over de snel weg hahaha

Lijkt zoals de leeuwarder courant schrijft wel vrij rustig daar, en vooral gezellig :)

Klopt. Geen gespannen sfeer.
Ik heb ook rustig wat fotos gemaakt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:25

Kinke schreef:
Jessix schreef:
Vrij om actie te voeren is wat anders dan blokkeren. Je bent ook vrij om actie te voeren, maar niet om een stal te bezetten.

Nou, mag best hoor, kost je ongeveer 300 euro, en dan heb je waar voor je geld gekregen, ben je toch wel 10 uur in zo'n stal geweest :+

En je auto wordt vernield door de dorpsjeugd, toch? Of kost dat extra?
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 18-12-19 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:26

germie schreef:
Marije_1997 schreef:

Klopt. Geen gespannen sfeer.
Ik heb ook rustig wat fotos gemaakt.

Dat haalde ik ook al uit de artikelen. M'n moeder zei wel dat ze vanaf crystalic tot aan haar werk (is normaal nog geen 10 min) 20 min heeft gedaan. Ik zou zwaar gefrustreerd worden, dat word ik sowieso al als ik normaal achter een trekker aan moet rijden hahahaha

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:30

Ik vraag me af hoe hard de voorstanders nog roepen als een van hun eigen familieleden door dit soort acties niet op tijd geholpen wordt door een ambulance of in het ziekenhuis een spoedoperatie niet kan ondergaan omdat het personeel het ziekenhuis niet kan bereiken.....let wel ik gun het niemand maar dit soort dingen gebeurt nu wel.

Maar he dan heb je wel je fantastische protest gehad, lekker gillen met zijn allen en wat ben je ermee opgeschoten? Niets, behalve dat onderhand heel NL hier zo klaar mee is want er worden zoveel onschuldigen gedupeerd door dit soort onbezonnen acties. Ik ben er echt helemaal klaar mee.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:43

Boeren zijn zielig als enige. Leraren, de zorg en politie zijn tenslotte maar ambtenaren.

Misschien toch maar ns de landbouw subsidies stopzetten.

Ik vind het echt achterlijk dat ze zendtijd EISEN, weer half Nederland blokkeren en roepen dat ze er net zo slecht aan toe zijn als de joden in de tweede wereldoorlog. :r

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:50

daffodil schreef:
Ik vraag me af hoe hard de voorstanders nog roepen als een van hun eigen familieleden door dit soort acties niet op tijd geholpen wordt door een ambulance of in het ziekenhuis een spoedoperatie niet kan ondergaan omdat het personeel het ziekenhuis niet kan bereiken.....let wel ik gun het niemand maar dit soort dingen gebeurt nu wel.

Maar he dan heb je wel je fantastische protest gehad, lekker gillen met zijn allen en wat ben je ermee opgeschoten? Niets, behalve dat onderhand heel NL hier zo klaar mee is want er worden zoveel onschuldigen gedupeerd door dit soort onbezonnen acties. Ik ben er echt helemaal klaar mee.

maar daar zou ik dan wel cijfers van willen zien.. Hoeveel mensen zijn er daadwerklijk ernstig gedupeerd qua zorgverlening...

Want eens, dit kan en mag nooit gebeuren, maar ik wil eerst feiten voordat ik er wat over zou zeggen (als ik er al wat van te zeggen heb).

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:58

Dat valt niet mee Cer, wnat je kunt je voorstellen dat een ziekenhuis niet toe gaat geven dat er iemand is komen te overlijden omdat een operatie niet op tijd uitgevoerd werd. Dat levert een enorme rechtszaak op. Dus cijfers ga je daar niet van krijgen. Maar raar eigenlijk dat je dat wilt zien. Kun je je niet voorstellen dat dat gebeurt? Dat de zorg aan huis bij mensen die dat zelf niet kunnen, hierdoor ook in de knel komt? Dat een ambulance niet op tijd ergens is omdat die er niet doorkan en twee keer zo lang erover doet?

Raar....dat lijkt mij een simpel stukje inleving. Juist dat stukje inleving waar de voorstanders zo over lopen te roeptoeteren dat iedereen zich wel voor moet kunnen stellen hoe slecht de boeren het hebben! Nog raarder dat dat dan blijkbaar eenrichtingsverkeer is.....

Denk een beetje na, het is toch logisch dat er toestanden ontstaan bij zulke stupide acties? Je zult brand hebben en de brandweer doet er een kwartier langer over (en dat is maar een kwartier).....je bent wel mooi je huis kwijt. Maar dat telt waarschijnlijk alleen als je een boerderij hebt want de rest van NL is volkomen onbelangrijk in deze discussie.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 15:01

germie schreef:

Wat ben jij direspectvol zeg. Ga in een hoekje schamen. En zelf je eten verbouwen als die boeren apen zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 15:08

daffodil schreef:
Dat valt niet mee Cer, wnat je kunt je voorstellen dat een ziekenhuis niet toe gaat geven dat er iemand is komen te overlijden omdat een operatie niet op tijd uitgevoerd werd. Dat levert een enorme rechtszaak op. Dus cijfers ga je daar niet van krijgen.

weet ik niet, want tijdens die telefoonstoring van het noodnummer heb ik, meen ik, wel berichten voorbij zien komen over mensen voor wie hulp te laat kwam omdat ze niemand konden bereiken... maar dat is al enige tijd geleden..

Citaat:
Maar raar eigenlijk dat je dat wilt zien. Kun je je niet voorstellen dat dat gebeurt? Dat de zorg aan huis bij mensen die dat zelf niet kunnen, hierdoor ook in de knel komt? Dat een ambulance niet op tijd ergens is omdat die er niet doorkan en twee keer zo lang erover doet?
Raar....dat lijkt mij een simpel stukje inleving. Juist dat stukje inleving waar de voorstanders zo over lopen te roeptoeteren dat iedereen zich wel voor moet kunnen stellen hoe slecht de boeren het hebben! Nog raarder dat dat dan blijkbaar eenrichtingsverkeer is.....

Nou ja, ik kan me ook voorstellen dat boeren met trekkers aan de kant gaan bij aankomst van een ambulance, net zoals dat bij een andere file zou moeten gebeuren.
Bij files door sneeuw kan niemand ergens heen, dus dat is heel lastig. Maar trekkers kunnen toch bewegen? Ik weet niet precies hoe de files staan, en ik weet niet precies hoe de stadse toegangswegen tot ziekenhuizen e.d. geblokkeerd staan en of ze daar uit de weg gaan bij aankomst van een hulpdienst..

Citaat:
Denk een beetje na, het is toch logisch dat er toestanden ontstaan bij zulke stupide acties? Je zult brand hebben en de brandweer doet er een kwartier langer over (en dat is maar een kwartier).....je bent wel mooi je huis kwijt.

Ik probeer na te denken en dingen op te zoeken, maar ik sta niet letterlijk overal met mn neus bovenop..

Citaat:
Maar dat telt waarschijnlijk alleen als je een boerderij hebt want de rest van NL is volkomen onbelangrijk in deze discussie.

weet ik niet, ik heb geen boerderij.. maar dat onderscheid zou niet moeten mogen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 15:20

Maar als het helemaal vol staat kan je niet zomaar weg. En alsnog kost het tijd

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 15:21

speedfiets_2 schreef:
germie schreef:

Wat ben jij direspectvol zeg. Ga in een hoekje schamen. En zelf je eten verbouwen als die boeren apen zijn.

{:) {:) Relax joh, last van lange gevoelige tenen? Gewoon een uitdrukking, maak niet alles groter dan het is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 15:24

Magrathea schreef:

Ja dat is ook echt wel een kwalijke zaak...
Niet overal is een vluchtstrook denk ik (en soms zijn vluchtstroken extra rijbanen dus dan staan die ook vast)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 15:25

Arabesk schreef:
Boeren zijn zielig als enige. Leraren, de zorg en politie zijn tenslotte maar ambtenaren.

Misschien toch maar ns de landbouw subsidies stopzetten.

Ik vind het echt achterlijk dat ze zendtijd EISEN, weer half Nederland blokkeren en roepen dat ze er net zo slecht aan toe zijn als de joden in de tweede wereldoorlog. :r

Die vergelijking met de jodenvervolging is by far de stompzinnigste opmerking in tijden. Geen boer hoeft te vrezen voor zijn leven, geen boer komt in een doorgangs- of vernietigingskamp, geen boer moet verplicht met een merkteken op de kleding rondlopen. En dan vergeet ik vast nog wat.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 15:30

Cer schreef:
Magrathea schreef:

Ja dat is ook echt wel een kwalijke zaak...
Niet overal is een vluchtstrook denk ik (en soms zijn vluchtstroken extra rijbanen dus dan staan die ook vast)

Langs de A7 een hoop vrachtwagens op de vluchtstrook. Bij nood kon niemand ergens heen. Dan moet je als politie gewoon de stekker eruit trekken. Vind het echt bizar dat dit schijnbaar allemaal maar kan.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 15:31

Jullie zijn al een paar pg's verder, maar ik wil hier toch nog op reageren:
Cer schreef:
Ik vind het heel dubbel...

Aan de ene kant vinden 'we' het vervelend voor de boeren, maar willen 'we' verder ook nergens last van hebben. Ze moeten het pratend maar op zien te lossen, terwijl ondertussen gebleken is dat dat niet werkt.
Hoe lang moeten mensen (of het nu Zorg, Politie, Leraren etc) proberen te praten en zich vervolgens met een kluitje in het riet laten sturen... ?

We vinden het allemaal erg dat mensen weinig zorg krijgen, maar eigenlijk doet níemand er echt wat aan.

ik vind het wel bewonderingswaardig dat deze groep iets probeert wat effect heeft. Niet dat het effect (files en vertraging) wenselijk is, maar het heeft wél effect. Of het uiteindelijk nog positief voor de onderhandelingen uitpakt, is de vraag..

Als ik dit nederlandse lijstje lees:
De top 10 van bedrijven die het meeste uitstoten in Nederland:
1. RWE Eemshaven centrale
2. Uniper centrale Maasvlakte
3. Tata Steel IJmuiden
4. Chemelot
5. Nuon Power Velsen
6. Shell Nederland Raffinaderij
7. Yara Sluiskil
8. RWE Amercentrale
9. ENGIE Centrale Rotterdam
10. Nuon centrale Hemweg

maar Tata en RWE mogen waarschijnlijk gewoon hun industrie blijven uitvoeren, dus daar hoor je niemand over dus die hoeven geen actie te voeren.
De grootste uitstoter wereldwijd is de USA meen ik... Ik geloof niet dat Trump, een klimaatprobleemontkenner, ook maar íets gaat doen om een oplossing te bedenken..

En in dat perspectief kan ik als niet boer héél goed begrijpen dat bouw en boer het zat zijn om de spreekwoordelijke druppel op de gloeiende plaat te zijn, en het 'als niemand het doet gebeurt er nooit wat'-labeltje te krijgen... lekker makkelijk als het jezelf niet betreft.

A) Denkfout. Het lijstje wat je noemt betreft CO2-emissie. Ja, dat heeft ook te maken met het klimaat (opwarming) maar is wat anders dan de stikstofdiscussie waar het hier over gaat, en die zich voornamelijk richt op NH3 en NOx. De stikstofcomponenten zorgen vooral voor verzuring en vermesting. Ja, er is wel een relatie met de CO2-emissie. Bij de verbranding van (fossiele) brandstoffen ontstaat NOx doordat de stikstof (N2) uit de lucht en/of het aardgas ook verbrand wordt. Helaas heeft Gronings aardgas een zeer hoog stikstofgehalte (N2 dus), wat niet meehelpt bij het terug dringen van de stikstofemissie (NOx) van Nederland. NH3 ontstaat vanuit mest.

B) Hier worden allemaal IPPC installaties genoemd. Deze soort industrie is en wordt al “aangepakt”. Dat heet o.a. BBT, Best Beschikbare Techniek. Dat is vastgelegd in Europese Bref’s (Best available technique reference document) en dat moet al 10 – 20 jaar geïmplementeerd zijn. Na de IPPC-richtlijn zelf hebben we nu ook de IED (Industrial Emissions Directive). Aangezien deze industrieën al jarenlang met BBT werken is daar m.b.t. stikstofreductie niet heel veel meer te halen.

C) Verder hoor je nog niemand uit/over de industrie, omdat de hele heisa op dit moment alleen nog maar gericht is op de boeren en de bouwers en is er (nog?) helemaal geen visie op de industrie. Op dit moment weet binnen de industrie nog niemand waar die aan toe is en wat de nieuwe regels voor effect gaan hebben. Dat is zorgelijk. Heel veel projecten die goed zijn voor de NL economie (en ook de bouw) liggen stil. Zie o.a. ook:
https://www.sb-eemsdelta.nl/wp-content/ ... et-PAS.pdf

En voor iedereen die misschien geïnteresseerd is in BBT binnen de industrie, via de link hieronder kan een overzicht gevonden worden (over regeltjes gesproken):
https://www.infomil.nl/onderwerpen/duur ... onclusies/

Verder Cer vind ik over het algemeen dat je goede reactie’s schrijft, dus zie dit vooral niet als een aanval Y;( .

#kruipt weer onder de meeleessteen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 15:32

De boeren waren er in de tweede wereldoorlog als de kippen bij om onderduikers voor de arbeidseinzats zelf te werk te stellen op hun boerderij en stadslui hun tafelzilver af te troggelen in de hongerwinter.....