Gnome schreef:MarlindeRooz schreef:Wat ik niet snap. Want als je een laag inkomen hebt en/of een uitkering, waarom stem je dan op partijen die dat willen afbreken? Die zeggen dat jij beter je best moet doen en dat arm zijn een keuze is.
Waarom mensen op partijen stemmen die niet in het voordeel van hun situatie zijn, is mij ook een raadsel. Denk in die gevallen gewoon onwetendheid of niet in verdiepen.
Fijn gesprek nu, leuk!
Dit vind ik een hele goede vraag, maar dan gaan we een beetje de filosofische kant op. Ik stem niet per sé in het voordeel van mijn eigen situatie, economisch gezien. Ik werk ver van huis, woon in het buitengebied, ga vaak met de auto, en de partij waarop ik stem betekent waarschijnlijk meer belasting voor mij, want ik verdien erg goed. Maar aan de andere kant heb niet alleen ik, maar ook mijn dochter zo veel baat bij goed onderwijs, een goede infrastructuur, en goede zorg. Mijn familie werkt grotendeels in zorg en onderwijs. Die werken ook heel hard, en voegen ontzéttend veel waarde toe aan de maatschappij, maar het loont daar vooralsnog niet zo heel hard. Een stuk minder dan mijn werk.
Ik stem dus niet op een partij waarvan ik verwacht dat die het alleen beter maakt voor mij, maar voor de maatschappij als geheel. Iedereen heeft baat bij goede zorg (en al helemaal nu - het gaat mentaal erg slecht met jongeren), iedereen heeft baat bij goed onderwijs, en iedereen heeft baat bij een goed functionerende rechtstaat. En daar zit hem denk ik fundamenteel de crux - stem je vanuit solidariteit, of vanuit individu?
Wat ik ook de mindfuck van de eeuw vind, is dat mensen met wie het het slechtst gaat het meest radicaal stemmen. Mensen die erg onzeker zitten, met een slechte gezondheid, met een groot wantrouwen (zie bijvoorbeeld https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... 25-de-pvv/). Economisch gezien is dat totaal tegen hun eigen belang - mensen met wie het neit goed gaat hebben veel meer baat blij links economisch beleid en bijvoorbeeld goed georganiseerde, laagdrempelige en toegankelijke zorg. Een overheid die ze helpt. Beter OV.
Altijd voert Scandinavie de lijstjes aan met de meest gelukkige mensen ter wereld. Waarom die mensen zo gelukkig zijn?
Internet schreef:Scandinaviërs zijn gelukkiger door een combinatie van een sterk sociaal vangnet (hoge belastingen betalen voor goede zorg, onderwijs, lage criminaliteit), lage inkomensongelijkheid, veel vertrouwen in elkaar en de overheid, een goede balans tussen werk en privé, en een diepe verbinding met de natuur en rustige levensstijl, wat zorgt voor minder stress en meer welzijn.
Solidair beleid en een stevige overheid is bewezen beter voor de maatschappij als geheel. Radicaal en indivudualitisch beleid niet. Ik krijg dus nog steeds niet gerijmd in mijn hoofd dat mensen radicalisme als oplossing zien. En dat minder belasting betalen altijd goed is.