Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:02

nps schreef:
Maar een mooie start betekent toch ook dat ze fijn kunnen studeren en een huis hebben? Ik denk terug aan mijn studententijd, lang gelden. Ik had stufi, ook al woonde ik thuis, een ov-jaarkaart… het leven was toen echt best relaxed

Klopt maar ik leef nu dus met het idee dat zij geen stufi krijgen, moeilijk aan een eigen huis zouden kunnen komen, zonder onze steun. Daar werk en spaar ik hard voor zodat ik ze daarbij kan ondersteunen als dat straks inderdaad nodig is. Misschien ligt er tegen die tijd wel weer een idee op tafel waarbij dat niet meer nodig is maar ik ga er nu vanuit dat het wel nodig gaat zijn.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:07

MarlindeRooz schreef:
Wat ik niet snap. Want als je een laag inkomen hebt en/of een uitkering, waarom stem je dan op partijen die dat willen afbreken? Die zeggen dat jij beter je best moet doen en dat arm zijn een keuze is.

Waarom mensen op partijen stemmen die niet in het voordeel van hun situatie zijn, is mij ook een raadsel. Denk in die gevallen gewoon onwetendheid of niet in verdiepen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:15

Gnome schreef:
MarlindeRooz schreef:
Wat ik niet snap. Want als je een laag inkomen hebt en/of een uitkering, waarom stem je dan op partijen die dat willen afbreken? Die zeggen dat jij beter je best moet doen en dat arm zijn een keuze is.

Waarom mensen op partijen stemmen die niet in het voordeel van hun situatie zijn, is mij ook een raadsel. Denk in die gevallen gewoon onwetendheid of niet in verdiepen.

Ja dat ben ik met je eens…

Ik ken mensen met een uitkering / minimumloon die pvv en FvD stemmen want ze haten links. Zonder te zeggen waarom. Terwijl een van hun zeker weten zijn uitkering kwijt gaat raken als rechts zijn zin krijgt.

Hij krijgt namelijk een royale WAjong (= afgekeurd zijn) en daarbovenop salaris. Al toont hij al 25 jaar te kunnen werken dan nog behoudt hij zijn volledige uitkering + salaris. :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:20

Gnome schreef:
Dat weet je toch nooit? Ik vind dat echt bangmakerij.
Voor mij en heel veel anderen is het dagelijkse realiteit, en dan loop je echt heel makkelijk tegen enorme barrieres op. Het is best goed om erbij stil te staan dat ook jij of je familie wellicht een keer het sociale vangnet nodig zullen hebben - en dat het er dan niet meer is.

Lees je wel eens rapportages en stukken van Michelle van Tongerlo over haar werk in de Pauluskerk (opvang en steun voor daklozen)? Zij beschrijft onder andere hoe het iedereen kan overkomen als je pech hebt. Ook miljonairs, ook mensen die zaken echt voortreffelijk op orde hebben. (En de Toeslagenaffaire bewees dat ook. Dat trof mensen met prima vaste banen, voldoende inkomens, die geen fouten hebben gemaakt, toegang tot advocaten zochten... en uiteindelijk toch alles kwijt zijn geraakt buiten hun schuld om.)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:20

Gnome schreef:
nps schreef:
Maar een mooie start betekent toch ook dat ze fijn kunnen studeren en een huis hebben? Ik denk terug aan mijn studententijd, lang gelden. Ik had stufi, ook al woonde ik thuis, een ov-jaarkaart… het leven was toen echt best relaxed

Klopt maar ik leef nu dus met het idee dat zij geen stufi krijgen, moeilijk aan een eigen huis zouden kunnen komen, zonder onze steun. Daar werk en spaar ik hard voor zodat ik ze daarbij kan ondersteunen als dat straks inderdaad nodig is. Misschien ligt er tegen die tijd wel weer een idee op tafel waarbij dat niet meer nodig is maar ik ga er nu vanuit dat het wel nodig gaat zijn.

Oke, maar in plaats van met dat idee te leven kan je dus ook door middel van je stemgedrag invloed uitoefenen zodat ze wél stufi krijgen, zodat ze wél makkelijker aan een huis kunnen komen? Zodat jouw steun een leuk extraatje wordt in plaats van hard nodig om te kunnen studeren / eigen woning hebben?

Zoals die HRA: het is niet zo dat het afschaffen daarvan alleen maar de overheid wat extra geld teruggeeft. Het is ook dat, over langere termijn, huizen (mede) daardoor goedkoper worden. Weet niet precies meer hoe het zat, maar onderzoekers gaven iets aan als dat omdat je door die HRA meer kan lenen, er meer overboden wordt en zo de huizenprijzen hoger worden. Het staat natuurlijk niet op zichzelf en er zijn meerdere factoren die er invloed op hebben, maar het is wel een van de maatregelen die de overheid in kan zetten die dus veel op kan leveren.

Dat het effect van een maatregel langer duurt voordat deze zichtbaar wordt vind ik geen reden om het dan maar niet te doen, zeker niet als die maatregel eigenlijk vrijwel niet merkbaar wordt afgebouwd door de jaren heen.

Als ik voor mijn kortetermijn portemonee zou moeten stemmen zou ik waarschijnlijk ook rechts moeten stemmen. Maar ik kijk liever socialer en vooral naar de lange termijn.

Ook klimaatmaatregelen: ja dat kost geld, maar kan op andere vlakken ook weer veel geld opleveren. Lagere maandlasten als het gaat om je energierekening bijvoorbeeld. Of, als we het breder trekken, economisch voordelig als we daar -net als bij water- een thought leader positie voor kunnen verwerven, als we marktleider worden op dat gebied.

Je zei bijvoorbeeld dat je bij links bang bent dat hun maatregelen bedrijven wegjagen. Maar -en dat is ook onderzocht- zo snel zal een bedrijf niet weggaan. Een hogere belasting is vervelend, maar er zijn zo veel factoren waar een groter bedrijf van afhankelijk is. Logistiek zodat medewerkers erheen kunnen komen. Sociale voorzieningen zodat medewerkers productiever zijn. Een bepaald ondernemersklimaat waar ze voordeel uit kunnen halen. Belastingen zijn daar eigenlijk maar een puzzelstukje van, en zeker niet alles bepalend. Als je de hogere belasting wel in balans houdt met de rest, gaat een bedrijf echt niet zo maar weg.

I mean, kijk naar hoe het nu in Amerika gaat. Dat gebrek aan sociale voorzieningen en de extreem-rechtse regering die er nu zit, heeft behoorlijk wat impact op het ondernemersklimaat daar. Daar kan geen voordelige belasting tegenop...

Ik vind dat rechts altijd veel te zwart-wit kijkt naar dingen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:21

Dat mensen FvD/PVV stemmen heeft met de asielzoekers te maken. Deze groep maakt immers alles kapot. (Terwijl er onderzoeken zijn geweest dat dit niet zo is).

Als je maar lang genoeg schreeuwt wat de ander wil horen dan kom je er wel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:21

MarlindeRooz schreef:
Hij krijgt namelijk een royale WAjong (= afgekeurd zijn) en daarbovenop salaris. Al toont hij al 25 jaar te kunnen werken dan nog behoudt hij zijn volledige uitkering + salaris. :=

Dat klopt niet hoor. Als je salaris ontvangt ontvang je over dat deel geen Wajong. Dus hij ontvangt geen volledige Wajong.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:32

Gnome schreef:
MarlindeRooz schreef:

Fijn gesprek nu, leuk!

Dit vind ik een hele goede vraag, maar dan gaan we een beetje de filosofische kant op. Ik stem niet per sé in het voordeel van mijn eigen situatie, economisch gezien. Ik werk ver van huis, woon in het buitengebied, ga vaak met de auto, en de partij waarop ik stem betekent waarschijnlijk meer belasting voor mij, want ik verdien erg goed. Maar aan de andere kant heb niet alleen ik, maar ook mijn dochter zo veel baat bij goed onderwijs, een goede infrastructuur, en goede zorg. Mijn familie werkt grotendeels in zorg en onderwijs. Die werken ook heel hard, en voegen ontzéttend veel waarde toe aan de maatschappij, maar het loont daar vooralsnog niet zo heel hard. Een stuk minder dan mijn werk.

Ik stem dus niet op een partij waarvan ik verwacht dat die het alleen beter maakt voor mij, maar voor de maatschappij als geheel. Iedereen heeft baat bij goede zorg (en al helemaal nu - het gaat mentaal erg slecht met jongeren), iedereen heeft baat bij goed onderwijs, en iedereen heeft baat bij een goed functionerende rechtstaat. En daar zit hem denk ik fundamenteel de crux - stem je vanuit solidariteit, of vanuit individu?

Wat ik ook de mindfuck van de eeuw vind, is dat mensen met wie het het slechtst gaat het meest radicaal stemmen. Mensen die erg onzeker zitten, met een slechte gezondheid, met een groot wantrouwen (zie bijvoorbeeld https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... 25-de-pvv/). Economisch gezien is dat totaal tegen hun eigen belang - mensen met wie het neit goed gaat hebben veel meer baat blij links economisch beleid en bijvoorbeeld goed georganiseerde, laagdrempelige en toegankelijke zorg. Een overheid die ze helpt. Beter OV.

Altijd voert Scandinavie de lijstjes aan met de meest gelukkige mensen ter wereld. Waarom die mensen zo gelukkig zijn?

Internet schreef:
Scandinaviërs zijn gelukkiger door een combinatie van een sterk sociaal vangnet (hoge belastingen betalen voor goede zorg, onderwijs, lage criminaliteit), lage inkomensongelijkheid, veel vertrouwen in elkaar en de overheid, een goede balans tussen werk en privé, en een diepe verbinding met de natuur en rustige levensstijl, wat zorgt voor minder stress en meer welzijn.

Solidair beleid en een stevige overheid is bewezen beter voor de maatschappij als geheel. Radicaal en indivudualitisch beleid niet. Ik krijg dus nog steeds niet gerijmd in mijn hoofd dat mensen radicalisme als oplossing zien. En dat minder belasting betalen altijd goed is.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:38

MarlindeRooz schreef:
Ja dat ben ik met je eens…

Ik ken mensen met een uitkering / minimumloon die pvv en FvD stemmen want ze haten links. Zonder te zeggen waarom. Terwijl een van hun zeker weten zijn uitkering kwijt gaat raken als rechts zijn zin krijgt.

Ik denk dat veel mensen in zo'n situatie ook een makkelijke zondebok zoeken en gevoelig zijn voor roeptoeterij rond migratie.

Ik ontken de overlast rond migratie trouwens niet. Zie het iedere week hier in het ov maar dat is ook maar weer een x% op alle migranten.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:39

Shadow0 schreef:
Gnome schreef:
Voor mij en heel veel anderen is het dagelijkse realiteit, en dan loop je echt heel makkelijk tegen enorme barrieres op. Het is best goed om erbij stil te staan dat ook jij of je familie wellicht een keer het sociale vangnet nodig zullen hebben - en dat het er dan niet meer is.

Lees je wel eens rapportages en stukken van Michelle van Tongerlo over haar werk in de Pauluskerk (opvang en steun voor daklozen)? Zij beschrijft onder andere hoe het iedereen kan overkomen als je pech hebt. Ook miljonairs, ook mensen die zaken echt voortreffelijk op orde hebben. (En de Toeslagenaffaire bewees dat ook. Dat trof mensen met prima vaste banen, voldoende inkomens, die geen fouten hebben gemaakt, toegang tot advocaten zochten... en uiteindelijk toch alles kwijt zijn geraakt buiten hun schuld om.)

Vind het heel rot dat jij wel in zo'n situatie zit, oprecht. Ik kies er echter bewust voor om daar nu gewoon niet vanuit te gaan. Dat bevordert m'n levensgeluk nu niet bepaald eerlijk gezegd. Dan liever even struisvogel tot het echt op de stoep staat.

Gnome

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:43

Als ik bovenstaande lees, zie ik veel verschil tussen voor jezelf kiezen met stemmen of voor de maatschappij als geheel en daarmee misschien ook weer voordelen voor jezelf of je nageslacht. Goed punt maar voor nu voor mij geen keuze om te wisselen haha. Mijn eerlijke realiteit is dat ik daar te egoïstisch voor ben.

Hoop dat er nog meer rechtse visies gedeeld worden nu want ik vind de toon nu heel prettig onderling. Dank daarvoor.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:44

Shadow0 schreef:
Gnome schreef:

Ik ben blij dat haar naam eindelijk eens genoemd wordt :o
Ik vond haar boek ook echt een eye-opener met betrekking tot hoe slecht sociale zaken geregeld zijn voor mensen die onderaan de samenleving bungelen. En hoe snel jijzelf onderdeel kan worden van de "onderkant van de samenleving", ook als je het nu idd nog wel goed voor elkaar hebt. Er wordt altijd geroepen dat er "heel veel geregeld" is, maar de praktijk wijst ook uit dat er eigenlijk heel veel vooral niet kan. En dat we vooral ook heel veel geld over de balk smijten waarbij je je kan afvragen of dat echt nodig is op deze manier. En dat geld bijv. ook weer eens de reden is dat bepaalde groepen mensen in ziekenhuizen niet geholpen worden, totdat ze vrij letterlijk op sterven liggen en de zorgkosten (en gezondheidsschade) dus vele malen hoger uitvallen puur en alleen omdat op "preventiekosten" of goedkopere interventies bespaart is.

Maar net als MarlindeRooz heb ik zelf ook iemand in mijn omgeving gehad die door familie op de been gehouden is. Hadden zij niet financieel zwaar bijgedragen dan had hij nav een ongeluk en de nasleep daarvan (nu ruim 2 jaar later staan er nog steeds operaties op de planning) zeer waarschijnlijk zijn huis kwijtgeraakt en was dan op straat beland. Ondanks alle sociale "zekerheden" die er zijn. En dat ging gewoon om een sociale huurwoning want zo rijk was diegene niet.

Maargoed, ik heb in de zorg ook genoeg gezien waarbij ik het heel naïef vind om te denken dat "zoiets jou/mij niet kan overkomen".

Ik denk dat ik politiek vrij links op het spectrum zit, maar ik mis echt wel eens de saamhorigheid en de "it takes a village". Niemand gaat er ooit vanuit dat "jou iets overkomt", maar hoe fijn is het dan als er iig iets geregeld is dat je (of je kinderen, familieleden, vrienden, ...) met een dak boven je hoofd kan leven en zorg kan krijgen die nodig is, ipv (ziek) op straat te belanden?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 14:02

Zo sta ik er ook in,ik ben erg sociaal daarin en help elkaar waar kan. En haat de ikke maatschappij en houding.het weinige dat ik heb deel ik met liefde met diegenen die nog minder hebben. :j Als ik stem is het om een land en maatschappij en de zwakkeren/oudere/ziekeren/onfortuinlijken te steunen die weinig tot niets kunnen doen om hun situatie te verbeteren.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 14:12

Nog meer mensen die het debat kijken nu? PVV was weer genieten, not. Zijn hele toon is al zo haatdragend en niet meewerkend. Maar wel heel beledigd zijn dat ie niet meer aan tafel wordt uitgenodigd. Joejoe.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 14:29

Hoewel je er heel anders instaat dan ik ( ik stem dus idd vanuit het collectieve belang en solidariteit) even een compliment voor je openheid en wijze van posten Gnome!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 14:30

Swah schreef:
Hoewel je er heel anders instaat dan ik ( ik stem dus idd vanuit het collectieve belang en solidariteit) even een compliment voor je openheid en wijze van posten Gnome!

_/-\o_ dank

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 14:43

Swah schreef:

Ja, helemaal mee eens :D.

Gnome schreef:
Nog meer mensen die het debat kijken nu? PVV was weer genieten, not. Zijn hele toon is al zo haatdragend en niet meewerkend. Maar wel heel beledigd zijn dat ie niet meer aan tafel wordt uitgenodigd. Joejoe.

Nee, ik moest dingen doen (volwassen zijn is stom, soms ;( ). Waar ging het over? De formatie?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 14:44

Ik heb momenteel even geen energie om me te mengen in de discussie, maar ik vind het ook fijn dat je je in dit topic gemeld hebt Gnome! Het is prettig om zo standpunten te kunnen uitwisselen zonder passief-agressieve ondertoon :)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:01

@San ja over het feit dat ze nu met drie partijen verder gaan praten eerst.

Ik heb een klein stukje van Yeşilgöz kunnen zien. Ze blijft heel stellig over het niet samenwerken met GLPvdA. Bikker stelde haar daarop de vraag waarom ze de onderhandelingen niet aangaat met ze aangezien ze in een eerder kabinet ook heel veel erdoor hebben gekregen. Daar heeft PvdA daarna ook voor moeten boeten.

Daarop antwoordde ze dat het een belofte aan de kiezers was en dat ze die daarom niet gaat breken.

FvD vroeg ook naar de dealbreker HRA omdat D66 en CDA die in hun stuk gaan afbouwen. Daarop probeerde ze politiek correct te zijn met 'daar ga ik over onderhandelen' maar ik denk dat we die wel als verloren kunnen beschouwen haha. Was niet echt overtuigend.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:05

Gnome schreef:
Swah schreef:

_/-\o_ dank

Eens, mag ook even benoemd worden. Tof!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:07

@Gnome, Ah ja, daar zal Wilders wel verbolgen over zijn. Maar eerlijk gezegd heeft hij het daar zelf naar gemaakt.

Ik vind het wel grappig dat de ene belofte echt echt echt gestand moet houden, maar dat de andere belofte gewoon aan de kant geschoven wordt. Maar goed, dat is hoe het werkt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:19

_San87_ schreef:
@Gnome, Ah ja, daar zal Wilders wel verbolgen over zijn. Maar eerlijk gezegd heeft hij het daar zelf naar gemaakt.

Ik vind het wel grappig dat de ene belofte echt echt echt gestand moet houden, maar dat de andere belofte gewoon aan de kant geschoven wordt. Maar goed, dat is hoe het werkt.

Ja Jette zei ook.. Als je je aan alle dealbreakers moet houden, komt er nooit iets van de grond. En zo ist natuurlijk ook.

FvD is net geweest. Ik ben het inhoudelijk niet perse met hun eens maar ik vind wel dat ze echt netjes en duidelijk over komt. En kan me best vinden in haar idee dat ze het wel prettig vindt dat een minderheidskabinet steun moet zoeken met alles in de kamer zodat je de kamer altijd moet betrekken in het vinden van een meerderheid en daarmee heel democratisch maakt. Ik beschrijf het volgens mij echt dramatisch maar A for effort.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:25

Vd Plas zojuist. Zelfde vibe als Wilders. Vind haar nooit lekker overkomen en ook wat zuur. Viel Buma ook echt aan vond ik over het feit dat er geen beter resultaat is gekomen terwijl ik dan denk.. Als VVD gewoon NIET wil, wat verwacht je dan van Buma? Niet netjes en ze werd ook wel ff gecorrigeerd door Bontebal omdat ze vind dat Buma verantwoordelijk is voor de inhoud van het stuk.

Al met al, gatenkaas.

Zitten jullie te wachten op deze verslagen eigenlijk? :')

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:26

Ja, vind het fijn als je het even kort samenvat. Kan nu helaas niet kijken door al mijn deadlines en vele schoolwerk, maar vind het fijn om op de hoogte te blijven.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:27

Ik wel, want ik ben aan het werk en kan af en toe heel snel even op mijn telefoon kijken :D