Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 20:33

mysa schreef:
Hmm, nou centrumrechts vind ik VVD, JA21 en D66 (en CU) niet echt. Dat is toch gewoon rechts?

D66 is centrumlinks, CU zit ook op het centrum, CDA is centrumrechts, en VVD en JA21 zijn beiden rechts. 3x centrum en 2x rechts zie ik toch echt als centrumrechts.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 20:42

Denk dat ze met ja21 erg uit moeten kijken, heb nooit zoveel vertrouwen in partijhoppers alhoewel coenradi in ieder geval niet tegenviel als bewindspersoon. Maar die heeft nog maar 1 keer gehopt ;)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 20:47

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 21:14

Mocht er serieus worden overwogen om zonder de VVD te gaan regeren, ben ik zéér benieuwd hoelang het gaat duren voor de VVD alsnog een (fatsoenlijke) nieuwe lijsttrekker naar voren schuift := .

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 23:54

Eerdmans sluit coalitie met GroenLinks-PvdA uit
Joost Eerdmans van JA21 heeft zich voor het eerst uitgesproken tegen een coalitie met GroenLinks-PvdA. "Nee, daar kun je een streep doorheen zetten", zei Eerdmans in een reportage van Nieuwsuur. Tegen verkenner Wouter Koolmees had Eerdmans nog gezegd geen enkele partij van tevoren uit te sluiten.

Een coalitie van D66, GroenLinks-PvdA, CDA, JA21 en ChristenUnie was een mogelijkheid die Rob Jetten (D66) tegen Koolmees noemde. Zo'n coalitie klinkt sowieso onwaarschijnlijk, vanwege grote ideologische verschillen tussen GroenLinks-PvdA en JA21. Zo heeft JA21 standpunten op migratie die GroenLinks-PvdA te ver vindt gaan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 00:11

Jammer dat ze het niet eens proberen…

Lekker hypocriet wel. “Stop met uitsluiten!” Om vervolgens zelf ook uit te sluiten :=

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 00:26

IMANDRA schreef:

Lekker hypocriet wel. “Stop met uitsluiten!” Om vervolgens zelf ook uit te sluiten :=

Ja, gelukkig doet D66 dat niet, Jetten is overduidelijk wel bereid om met VVD en JA21 om de tafel te gaan, daarom is hij nu ook met partijen in gesprek. :+

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 07:45

Eerdmans doet een VVD’tje. Jammer. Het is welnweer duidelijk wie het meest constructief wél een coalitie willen bouwen.

Net plaatje van eenvandaag opiniepanel gezien. Het weer lekker verdeeld - stemmers van rechts(radicale ) partijen hebben begrip voor de houding van Yesilgoz, alles “links” van VVD niet. Dat maakt dat 49% wel begrip heeft, en 45% niet. Van het Eenvandaag opiniepanel dus.

Bron: eenvandaag opiniepanel

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 07:53

journee schreef:
IMANDRA schreef:

Ja, gelukkig doet D66 dat niet, Jetten is overduidelijk wel bereid om met VVD en JA21 om de tafel te gaan, daarom is hij nu ook met partijen in gesprek. :+

D66 heeft alleen de PVV uitgesloten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 07:54

Tja, misschien wordt het tijd om dat gehele uitsluiten te verbieden in de politiek?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 07:56

Elisa2 schreef:
Tja, misschien wordt het tijd om dat gehele uitsluiten te verbieden in de politiek?

Lijkt me een bijzonder slecht plan. Als zelfs VVD de PVV uitsluit dat zegt genoeg. Het is niet om de denkbeelden bij de VVD. Politiek bedrijven is samenwerken. Dat wil Wilders niet. Ja dan houdt het op.

Daarbij kan je het niet verbieden ook. Want dan doen ze alsof ze overleggen. En dan zeggen ze “wordt niks”.

Of je verplicht partijen een coalitie te vormen. Dan klapt dat gegarandeerd in 3 dagen. :=

Ik vind ook dat het de stemmer duidelijkheid geeft. Als D66 vooraf gezegd had te willen samenwerken met de PVV of FVD, dan had ik ergens anders op gestemd. Ik vind de rechtsstaat en mensenrechten belangrijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 08:01

Dus eigenlijk zeg je dat hypocrisie prima is? Het is alleen jammer als het ook bij andere partijen dan de PVV gebeurd?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 08:21

Elisa2 schreef:
Dus eigenlijk zeg je dat hypocrisie prima is? Het is alleen jammer als het ook bij andere partijen dan de PVV gebeurd?

Alleen linkse partijen mogen niet uitgesloten worden - dat snap je toch wel? :')

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 08:43

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:

Lijkt me een bijzonder slecht plan. Als zelfs VVD de PVV uitsluit dat zegt genoeg. Het is niet om de denkbeelden bij de VVD. Politiek bedrijven is samenwerken. Dat wil Wilders niet. Ja dan houdt het op.

Daarbij kan je het niet verbieden ook. Want dan doen ze alsof ze overleggen. En dan zeggen ze “wordt niks”.

Of je verplicht partijen een coalitie te vormen. Dan klapt dat gegarandeerd in 3 dagen. :=

Ik vind ook dat het de stemmer duidelijkheid geeft. Als D66 vooraf gezegd had te willen samenwerken met de PVV of FVD, dan had ik ergens anders op gestemd. Ik vind de rechtsstaat en mensenrechten belangrijk.

Ik heb om dezelfde reden op JA21 gestemd: niet meewerken aan een kabinet met glpvda en D66.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 08:48

Dan houdt het voor JA21 sowieso op? D66 zal of linksom of rechtsom in de coalitie zitten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:03

Jildau schreef:
Elisa2 schreef:

Alleen linkse partijen mogen niet uitgesloten worden - dat snap je toch wel? :')

Ja kennelijk.. :o

Ik ben ook geen fan van Wilders en vind hem wat te dictoriaal, maar meten met twee maten gaat echt tegen mijn gevoel in.

Dus of partijen mogen en blijven elkaar maar uitsluiten en alles wordt steeds moeilijker..of niemand sluit iemand meer uit en ze gaan luisteren naar het volk en samenwerken. Zoeken naar verbinding en raakvlakken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:10

Ja, daar ben ik het mee eens. Vooraf uitsluiten hoort niet. Ga eerst eens met elkaar in gesprek. Serieus in gesprek. Ala daarna blijkt dat er geen samenwerking mogelijk is, dan is dat zo.

Al heb ik wel serieus twijfels of dat mogelijk is met een 'partij' die geen leden heeft en daarmee zelf al niet democratisch is. Laten we wel wezen, de PVV doet al heel wat jaren mee, is eigenlijk maar 1 persoon, kamerleden waren er meer niet dan wel, ze hebben een serieuze kans gehad en die royaal verkloot...

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:12

_San87_ schreef:
Dan houdt het voor JA21 sowieso op? D66 zal of linksom of rechtsom in de coalitie zitten.

Nee ze willen alleen niet met en D66 en Glpvda. Alleen D66 wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:12

Gnome schreef:
_San87_ schreef:

Nee ze willen alleen niet met en D66 en Glpvda. Alleen D66 wel.

Ah, dan las ik verkeerd.

Ik ben benieuwd, die optie heeft geen meerderheid.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:13

Nee ik ben ook geen fan van Wilders maar aangezien hij 26 zetels heeft gehaald net als D66, vind ik het wel lastig met uitsluiten... Maar ik snap uitsluiting wel als je op belangrijke punten echt lijnrecht tegenover elkaar staat. Neem bijvoorbeeld een BBB die er voor de boeren is en daar campagne op richt, en een GLPvdA die de veestapel wil halveren en eigenlijk van de boeren af wil en ze gedwongen wil uitkopen. Dan kan een BBB daar toch niet mee gaan samenwerken zonder dat de achterban het gevoel krijgt enorm in de steek gelaten te worden? Tenzij GLPvdA dat punt even laat voor wat het is tijdens deze regeerperiode. Even als voorbeeld want ik weet deze twee partijen samen nu niet aan de orde zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:16

Maar GL/PvdA wil niet van boeren af. Als dat je zienswijze is dan sluit je om de verkeerde reden uit.

En dat is volgens mij het hele probleem op dit moment. Er worden dingen uit programma's gehaald, opgeblazen naar hullie en zullie willen hier vanaf, terwijl de werkelijkheid veel genuanceerder ligt. Vervolgens wordt wel uitgesloten op die opgeblazen punten.

Saga

Ik vrees dat als Wilders/de PVV erbij gaat, het binnen de kortste keren weer terug bij af is en er opnieuw gestemd kan worden.

Gnome

Jildau schreef:
Nee ik ben ook geen fan van Wilders maar aangezien hij 26 zetels heeft gehaald net als D66, vind ik het wel lastig met uitsluiten... Maar ik snap uitsluiting wel als je op belangrijke punten echt lijnrecht tegenover elkaar staat. Neem bijvoorbeeld een BBB die er voor de boeren is en daar campagne op richt, en een GLPvdA die de veestapel wil halveren en eigenlijk van de boeren af wil en ze gedwongen wil uitkopen. Dan kan een BBB daar toch niet mee gaan samenwerken zonder dat de achterban het gevoel krijgt enorm in de steek gelaten te worden? Tenzij GLPvdA dat punt even laat voor wat het is tijdens deze regeerperiode. Even als voorbeeld want ik weet deze twee partijen samen nu niet aan de orde zijn.

Ik zag gisteren die Faber weer in de kamer zitten. Ik word daar gewoon verdrietig van.. Kwam echt helemaal niks goeds uit. Moest er in het begin om lachen maar het is natuurlijk enorm triest als dat niveau in je kabinet en nu weer tweede kamer zit.

Ik heb eerder ook PVV gestemd maar naar mijn idee hebben ze niks bereikt, ook simpelweg omdat de plannen totaal onhaalbaar waren. Daar schiet je niets mee op en kost klauwen met geld en tijd. Snap best dat geen partij zo gek is, om dat nog een keer aan te gaan.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:18

Saga schreef:
Ik vrees dat als Wilders/de PVV erbij gaat, het binnen de kortste keren weer terug bij af is en er opnieuw gestemd kan worden.

Eens. Ik hoop op rechts maar geen PVV. Volg 'm ook op Insta om op de hoogte te blijven maar het is alleen maar opruien ipv eens ff te reflecteren op het laatste jaar.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:21

_San87_ schreef:
Maar GL/PvdA wil niet van boeren af. Als dat je zienswijze is dan sluit je om de verkeerde reden uit.

En dat is volgens mij het hele probleem op dit moment. Er worden dingen uit programma's gehaald, opgeblazen naar hullie en zullie willen hier vanaf, terwijl de werkelijkheid veel genuanceerder ligt. Vervolgens wordt wel uitgesloten op die opgeblazen punten.

En toch als je hun uitspraken hoort en het partijprogramma leest gaat bij de agrarische sector de nekharen overeind. Ze zeggen het niet letterlijk maar het komt er in the end wel op neer met wat ze willen.