Oorlog Israël

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 18:57

Ja, en hun berichtgeving: over een omsingeld ziekenhuis "het Israëlische leger zegt dat ze vermoeden dat Hamas uit die regio opereert". Alsof je daarom ziekenhuizen mag aanvallen. Ik vrees dat de wereld er stilaan aan went en misschien al niet meer door heeft dat dat illegaal is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 13:17

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:14

Als ik het zo lees - en ik hoop het van harte - is dit hier een "oog om oog" spelletje, maar gelukkig geen volle oorlog. Blijkbaar was er al een document gelekt over Israëls plannen voor vergelding.

Wat de presidentsverkiezingen in de VS betreft: de VS-ambassadeur in België zegt dat Israël altijd een bondgenoot van de VS zal blijven (ik erger me rot aan zijn retoriek: hij doet het conflict weer af als strijd tegen het terrorisme, en pusht ons om meer uit te geven aan defensie :( ).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:18

Gisteren tekst vertaald en samengevat op vraag van Palestina Solidariteit, ik post deze hier ook even. Ik heb het heel neutraal samengevat, maar in mijn binnenste ergerde ik mij aan de Israeli, die zich enkel zorgen maakte om de reputatie en het voortbestaan van Israël en het IDF, de Palestijnen kunnen hem geen bal schelen.

IDF-soldaten moeten bevelen weigeren die mogelijk oorlogsmisdaden zijn, zegt voormalige Israëlische adviseur aan de BBC
Eran Etzion, ooit hoofd van de veiligheidsdienst van Israël, en zelf voormalig IDF-soldaat, waarschuwt dat het IDF mogelijk oorlogsmisdaden begaat in Noord-Gaza. “Officieren en troepen zouden illegale orders moeten weigeren.”
Ziekenhuispersoneel uit het Indonesian Hospital in Jabalia zendt noodkreten naar de internationale gemeenschap. Een uitgeputte verpleger aan het woord: “Ik kan niet zeggen hoe moe ik ben. De watertank is leeg, en we mogen die niet vullen van het IDF. We weten niet wat er morgen zal gebeuren. De situatie is echt heel ernstig.” Een ander personeelslid is moe en duizelig van de honger. “Ik kan niet goed praten. Ik heb niet gegeten sinds gisteren. Het weinige voedsel dat we vonden, hebben we gegeven aan de patiënten en familie, zelf eten we niet.” Ook het Kamal Adwan Hospital is compleet overrompeld, zo meldt Artsen zonder Grenzen.
De Britse expert in internationaal recht, Philippe Sands KC, zelf een nazaat van joodse holocaust-overlevenden, erkent ook dat Israël internationaal recht overtreedt onder het mom van zelfverdediging na 7 oktober 2023. “Het moet proportioneel zijn, het moet voldoen aan internationale mensenrechten en moet onderscheid maken tussen burgers en militaire doelen. Het is niet toegestaan om honger als wapen te gebruiken, of om grote groepen mensen gedwongen te verplaatsen of te evacueren”.
“Het lijkt alsof internationaal recht op de helling staat, maar toch moeten we eraan vasthouden, want zonder dit keren we terug naar de jaren 1930, waarbij er niets op papier staat. Nu hebben we tenminste een systeem van regels en wetten waarbij mensen kunnen opstaan en zeggen: “dit is een overtreding van dit verdrag”.
Lees het volledige artikel hier: https://www.bbc.co.uk/news/articles/cx24ngy9g70o

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:34

Het is niet toegestaan om honger als wapen te gebruiken of om grote groepen mensen gedwongen te verplaatsen of te evacueren, maar dat doen ze op grote schaal en geen enkel land grijpt in. :n

Gebruiken jullie de app No Thanks al? Is nieuw. Hiermee kan je producten in de supermarkt scannen om te zien of het in Israel is geproduceerd. Als je meedoet aan de boycot maakt dit het winkelen een stuk makkelijker. Ik heb de app gister geïnstalleerd en ben nog niet in de supermarkt geweest, maar ik ga het zeker uitproberen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:47

Ik word er steeds naarder van. Zoveel mensen lijden fysiek, geestelijk, geen enkele plek die nog veilig is. En de wereld kijkt toe te kijken alsof er niks raars gebeurd |( en ik voel me machteloos dat ik er niks tegen kan doen -O- zo veel ellende en haat.

Dan las ik dat de kolonisten nu hun kans grijpen om nieuwe stukken land te bevolken. Het zou wat zijn als Nederland de walen en de duitssprekende belgen (vanwege Napoleon en Hitler, dus de vijand) zouden willen uitroeien. Al mag je dan geloof ik niet zeggen. Omdat Nederland van mening is dat frans of duits spreken in Belgie not done is want wie weet dat ze fan zijn van Napoleon of de duitse taal niet zijn als van de vijand) En als we dan Wallonie en omstreken hebben vernietigd de Nederlander via Maastricht de grond gaat gebruiken om onze "woningnood" op te lossen. En tussendoor vallen we de Eiffel ook maar even aan ivm hun "te nauwe banden" met de duitssprekende belgen. -O-

Al is dat natuurlijk van heel andere orde maar zo kijk ik er wel tegenaan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 20:46

Imre schreef:
Gebruiken jullie de app No Thanks al? Is nieuw. Hiermee kan je producten in de supermarkt scannen om te zien of het in Israel is geproduceerd. Als je meedoet aan de boycot maakt dit het winkelen een stuk makkelijker. Ik heb de app gister geïnstalleerd en ben nog niet in de supermarkt geweest, maar ik ga het zeker uitproberen.

Via Palestina Solidariteit heb ik al van de app gehoord, maar nog niet geïnstalleerd. Ik ga echter verder met mijn boycotacties, en boycot ook de grote Amerikaanse bedrijven die overal hun vertakkingen hebben, zoals Coca Cola, McDonalds, Starbucks,... Aangezien ik geen dadels en olijven lust, is de kans best klein dat ik Israëlische producten koop vermoed ik. Maar laat het gerust weten als je courante producten vindt die wel van daar afkomstig zijn (want je zou ook niet denken dat bijv. Moroccan Oil Israëlisch is)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 22:24

Kritische joodse stemmen in België, die het Israëlische beleid afkeuren, en duidelijk de term "genocide" in de mond durven nemen. Bijvoorbeeld een joodse vrouw die een vluchteling uit Gaza in huis heeft.

https://archive.is/uDKHX

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 09:31

In België zijn ze zo veel feller tegen het hele gebeuren dan hier in NL. Mooi om te zien.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 16:30

Goh, er wordt hier ook wel te weinig gedaan hoor, zeker nu we niet weten wie aan te schrijven door de regeringsonderhandelingen. Jullie hebben dan weer heldinnen als Anja Meulenbelt, daar kan geen Belg tegenop (al komt onze Ludo De Brabander van Vrede vzw wel al aardig in de buurt).

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 07:44

Dus Netanyahu roept nu dat er een zeer gewelddadig incident heeft plaatsgevonden tegen de Israelische voetbalsupporters in Amsterdam en stuurt een vliegtuig om ze te helpen. Als dit zeer gewelddadig is, hoe noem je wat ze in Gaza doen dan? :x

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:22

Imre schreef:
Dus Netanyahu roept nu dat er een zeer gewelddadig incident heeft plaatsgevonden tegen de Israelische voetbalsupporters in Amsterdam en stuurt een vliegtuig om ze te helpen. Als dit zeer gewelddadig is, hoe noem je wat ze in Gaza doen dan? :x

Deze hooligans schijnen zelf geprovoceerd te hebben door afschuwelijke liederen te zingen (in Ghaza zijn geen scholen, omdat er geen kinderen meer zijn), Palestijnse vlaggen van muren getrokken en in brand gestoken.

Ik heb het idee dat Netanyahu deze voetbalrellen mooi als excuus gebruikt.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:49

Exact dat. Hoezo zijn de hooligans hier het slachtoffer? :o?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:53

Moderatoropmerking:
Bericht tegen de regels geformuleerd
Laatst bijgewerkt door ynskek op 08-11-24 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht tegen de regels geformuleerd

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:07

We hadden kunnen weten dat dit ellende op zou leveren. Er is weer eens niet geanticipeerd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:09

Imre schreef:
Exact dat. Hoezo zijn de hooligans hier het slachtoffer? :o?

Het is natuurlijk een mooi excuus voor Wilders en aanhang om Halsema af te branden en de schuld volledig bij de moslims neer te leggen.

Hooligans zijn vaak extreem-rechts, dus om deze als slachtoffer te benoemen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:16

Dat zal hij vast weer doen.
Dit is niet iets waar je Halsema of de driehoek voor verantwoordelijk kunt stellen. Dit soort dingen moeten wat mij betreft op overheidsniveau geregeld worden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:53

Electra63 schreef:
Imre schreef:

Deze hooligans schijnen zelf geprovoceerd te hebben door afschuwelijke liederen te zingen (in Ghaza zijn geen scholen, omdat er geen kinderen meer zijn), Palestijnse vlaggen van muren getrokken en in brand gestoken.

Waar kan ik dat lezen? Ik lees alleen dat een (1) Palestijnse vlag van een muur/gebouw getrokken is.....
EDIT: Geert gaat idd weer los....

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:10

Het wordt door de telegraaf ook gebruikt om de moslims/Marokkanen in een kwaad daglicht te plaatsen. Jodenhaat, jodenjacht, jodenvervolging, aanval op de joden, geen woord over wat die supporters hebben gedaan. Het zet alleen maar aan tot meer haat. Geweld bestrijden met geweld gaat echt niets oplossen. :n

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:16

Moderatoropmerking:
Laatst bijgewerkt door ynskek op 08-11-24 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht tegen de regels geformuleerd

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:18

Cowboy55 schreef:
Electra63 schreef:

Waar kan ik dat lezen? Ik lees alleen dat een (1) Palestijnse vlag van een muur/gebouw getrokken is.....
EDIT: Geert gaat idd weer los....[/quote]

Op SM zie je bij reacties filmpjes geplaatst worden, waaronder het in brand steken van de vlag.
De liedjes.

Ik vind het absoluut geen excuus, maar een deel van deze supporters zijn hooligans en we weten allemaal dat deze uit zijn op rellen en vechten, zoals alle hooligans van voetbalclubs.
Daarbij de frustraties van moslims over de situatie in Ghaza en iedereen had kunnen weten dat dit zou leiden tot groot geweld.

Maar ik vind wel dat Wilders dit weer uitbuit en zo wordt het steeds erger.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:20

Ik zag een interview met Halsema waarin ze zei dat ze hebben gekeken naar de reputatie van de supporters en dat ze op basis daarvan niet kon verbieden dat ze kwamen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:21

Imre schreef:
Het wordt door de telegraaf ook gebruikt om de moslims/Marokkanen in een kwaad daglicht te plaatsen. Jodenhaat, jodenjacht, jodenvervolging, aanval op de joden, geen woord over wat die supporters hebben gedaan. Het zet alleen maar aan tot meer haat. Geweld bestrijden met geweld gaat echt niets oplossen. :n

Precies en dat is al lang aan de gang.

Er wordt zo weinig afstand genomen door de politiek en media op het geweld van Israël op onschuldige burgers en met name de gevolgen voor kinderen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:38

Popstra schreef:
Moderatoropmerking:

Dat heb je vaker gezegd maar dat is dus juist niet (meer) het geval. De militante joden zijn al sinds de 19e eeuw naar het Britse mandaatgebied getrokken juist om nooit meer slachtoffer te zijn. Sinds de oprichting van de staat Israël slaan ze juist hard van zich af. Soms terecht, soms onterecht.

Maar dit alles heeft weinig te maken met de rellen van vannacht. Gewoon tuig, van beide kanten blijkbaar.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:36

Nou een of andere israelische minister had op zijn sm een filmpje geplaatst met de woorden joden vervolging en kristalnacht over wat er in Adam gebeurde.

Dan heb ik alweer gescheten..