Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 14:46

Er is toch al een maximum aantal kinderbijslag?
Volgens mij krijg je voor 10 kids niet allemaal bijslag hoor.
Ik dacht dat 5 oid de max was.
Maar iemand met zoveel kinderen verklaar ik al echt voor gek :o

Edit: gezocht maar er is idd geen limiet := als je er dus 10 hebt, krijg je een maandsalaris extra :Y)

En ik heb gevonden dat als ze 6 jaar worden je meer krijgt, en mijn kind is sinds gister 6 dus heb al zin in 1 juli :')

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:14

verootjoo schreef:

Edit: gezocht maar er is idd geen limiet := als je er dus 10 hebt, krijg je een maandsalaris extra :Y)

En ik heb gevonden dat als ze 6 jaar worden je meer krijgt, en mijn kind is sinds gister 6 dus heb al zin in 1 juli :')

Die verhoging krijg je niet per 1 juli maar pas een kwartaal later ;)

Hier 3 kids en uiteraard wel blij met de kinderbijslag.
Inkomensafhankelijk maken, lijkt mij indd niet een heel goed plan.
Al zou ik het wel een goed plan vinden dat het tot een max aantal kinderen is.
Als ik zie hoeveel gezinnen hier in het dorp 10-12 kinderen hebben :=

In DL is het ook anders geregeld.
Daar krijg je een steeds hoger bedrag per kind.
Het eerste kind krijgt het minst en hoe meer, hoe hoger het bedrag.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:59

Sinds 1979 krijgen zelfstandigen ook kinderbijslag, mijn schoonouders waren kleine boeren en kregen niets, met acht kinderen. De grootste traktatie was een sinaasappel op zondag.
In 1965 ging hij in loondienst werken en zijn vrouw ook, hij vertelde wel eens dat hij niet wist wat hem overkwam. Ziekenfonds ipv particulier verzekerd, twee inkomens en ook voor de jongsten nog enkele jaren kinderbijslag.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 16:05

Suzanne F. schreef:
Kinderbijslag zou ik zeker niet inkomensafhankelijk maken. Dan blijven alle bijstandgezinnen maar aan fokken. En daar geef ik DP wel gelijk in; voor een groot deel zijn dat toch immigranten. In ieder geval wel als ik Utrecht rondkijk en ook in de stad hier vlakbij.
Gewoon geen kinderbijslag meer. Je kiest toch zelf voor kinderen? Je krijgt toch ook geen huisdierenbijslag?

Je vergeet voor het gemak de Bible Belt ?

Marcella

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 16:21

Vergat trouwens minimumloon omhoog.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 08:19

DuoPenotti schreef:
Precies dat.
We hebben nu een stelsel dat op groei gebaseerd is. Dat kan niet meer want dat barst uit zijn voegen.
Dus daar mogen de knappe koppen wat op verzinnen, al zijn ze daar hopeloos te laat mee.

Daarnaast moet men ook gewoon eens filteren wat men hier binnenhaalt, dat doen andere landen ook.
Waarom een verblijfsvergunning voor altijd zonder dat daar iets voor terug geëist word?
Somaliërs waar bijna 70% van in de bijstand zit als voorbeeld.
Geef een verblijfsvergunning voor 5 jaar, die verlengd kan worden met nog eens 5. Voldoet men dan aan de eisen pas een echt Nederlandse nationaliteit geven.
Heeft men in die tijd niet de taal geleerd en minstens 65% van de tijd werk gehad is de vergunning weer ingetrokken. Geen pardon voor kinderen, die zijn ze ook niet verplicht te maken als ze zich niet inzetten voor een samenleving waar iedereen zijn steentje bijdraagt.
En uiteraard gaat het dan om gezonde mensen.
Maar als een Pool die de taal niet spreekt kan een ander persoon die de taal nog niet machtig is ook aan de slag.
We moeten niet alles en iedereen hier maar het zorgstelsel laten verkl.ten. Dat kan gewoon niet.
Mensen die hier mee willen doen met onze samenleving: welkom. Tijdelijk opvang van mensen in nood: prima.
Criminelen, niet intrigeren, dikke doei. Dat ga je maar elders doen.

In Denemarken korten ze op de uitkering en sturen ze ze terug als ze niet assimileren.

En ook al kunnen wij arbeidsmigranten gebruiken,waarom dan in godsnaam niet alleen op expatbasis? Geen gezinnen die worden meegesleept en hier ook van alles nodig hebben, geen uitkeringen en ook niet mee vergrijzen. Gewoon een paar jaar in de krachtigste jaren van hun leven en elke keer verversen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 08:23

ClaudiaHS schreef:
verootjoo schreef:

Die verhoging krijg je niet per 1 juli maar pas een kwartaal later ;)

Hier 3 kids en uiteraard wel blij met de kinderbijslag.
Inkomensafhankelijk maken, lijkt mij indd niet een heel goed plan.
Al zou ik het wel een goed plan vinden dat het tot een max aantal kinderen is.
Als ik zie hoeveel gezinnen hier in het dorp 10-12 kinderen hebben :=

In DL is het ook anders geregeld.
Daar krijg je een steeds hoger bedrag per kind.
Het eerste kind krijgt het minst en hoe meer, hoe hoger het bedrag.

Wat idioot! Ze zouden juist belasting moeten heffen vanaf elk 3e kind. En gewoon zorgverzekering betalen onder de 18, dan kan die verzekering voor iedereen omlaag.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:49

Mileuheffing op het hebben van meer als 2 kinderen _O-

Maar goed, het als samenleving betalen voor een sociaal stelsel is ansich goed, ik betaal belasting, zodat een ander die niet (meer) werken kan ook kan leven. Helemaal prima.

Maar, ik denk wel dat het sociale stelsel zoals wij dat nu in NL kennen geen 30 jaar meer houdbaar gaat zijn. Puur omdat het aantal werkenden procentueel gezien steeds minder aan het worden is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:07

Zorgverzekering niet meer gratis voor onder de 18 zou ik heel slecht vinden. Je wilt niet dat kinderen de dupe zijn van de financiële status van ouders. Het is al triest genoeg dat volwassenen zorg ontwijken omdat ze het niet kunnen betalen, kinderen moeten gewoon zorg kunnen krijgen.

Dat vond ik eigenlijk typisch iets wat iemand zegt die zelf geen kinderen heeft of wil. Die zorgverzekering is niet alleen duur omdat kinderen gratis meeverzekerd zijn, hoor. Ook omdat de zorg gewoon erg duur is. Chronisch zieken zijn ook erg duur. Ik denk dat ik veel meer kost als een kind. Of mensen die om elke scheet bij de arts zitten. Die kosten ook veel geld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:16

Gratis is misschien niet oke, maar voor alle kinderen die over een jaar geboren worden bijvoorbeeld 50 euro zou zo gek niet zijn.
Als ik om me heen hoor hoe vaak kinderen tegenwoordig voortaan bij een arts komen?
Zijn wij vroeger dan zoveel gezonder opgegroeid of wat is dat dan?

Voor mensen die elke scheet bij de arts zitten is dat eigen risico al in het leven geroepen.
Maar misschien zou dat voor de huisarts ook een idee zijn?
Al weet ik ook weer dat er genoeg mensen zijn die al zorg mijden omdat ze het eigen risico niet kunnen betalen. En dat zijn dus vaak mensen zonder (thuiswonende) kinderen.
Veel groepen worden vergeten, alleen aan die met kinderen word steeds gedacht. Dat zijn niet de enige die problemen kunnen hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:16

MyWishMax schreef:
Zorgverzekering niet meer gratis voor onder de 18 zou ik heel slecht vinden. Je wilt niet dat kinderen de dupe zijn van de financiële status van ouders. Het is al triest genoeg dat volwassenen zorg ontwijken omdat ze het niet kunnen betalen, kinderen moeten gewoon zorg kunnen krijgen.

Dat vond ik eigenlijk typisch iets wat iemand zegt die zelf geen kinderen heeft of wil. Die zorgverzekering is niet alleen duur omdat kinderen gratis meeverzekerd zijn, hoor. Ook omdat de zorg gewoon erg duur is. Chronisch zieken zijn ook erg duur. Ik denk dat ik veel meer kost als een kind. Of mensen die om elke scheet bij de arts zitten. Die kosten ook veel geld.

Naast dat de zorg een administratieve rompslomp is, dat het ook erg duur maakt.

Nee, kinderen moeten gratis meeverzekerd blijven om de reden die jij noemt, idd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:18

Electra63 schreef:
Suzanne F. schreef:
Kinderbijslag zou ik zeker niet inkomensafhankelijk maken. Dan blijven alle bijstandgezinnen maar aan fokken. En daar geef ik DP wel gelijk in; voor een groot deel zijn dat toch immigranten. In ieder geval wel als ik Utrecht rondkijk en ook in de stad hier vlakbij.
Gewoon geen kinderbijslag meer. Je kiest toch zelf voor kinderen? Je krijgt toch ook geen huisdierenbijslag?

Je vergeet voor het gemak de Bible Belt ?

Die mensen werken hard en leven heel sober.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:41

Worden er dan zoveel kinderen geboren door de oorlog in Oekraine dat de kosten voor de zorgverzekering en de kinderbijslag net nu uit de hand lopen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:17

MyWishMax schreef:

Precies !

Daarbij is ons stelsel gebaseerd op solidariteit, zeker wat betreft zorgkosten.
Een operatie met ziekenhuisopname kan echt niet worden betaald van jouw premie alleen.
Dat vergeten een aantal mensen hier.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:22

Ik ben daar heel blij mee, want ondanks dat ik alsnog bepaalde zorg ontwijk kan ik nu wel gedeeltelijk de hulp krijgen die ik nodig heb vanwege chronische ziekte. Maar mijn 185 euro per maand dekt absoluut de kosten niet, want ik ben erg duur. Eigen risico is in het 1e kwartaal al op. En zou officieel nog duurder zijn, want er zijn een aantal dingen waar ik enorm veel aan zou kunnen hebben, maar die jiet of niet volledig vergoed worden, dus doe ik niet. Ook al zou dat wel betere kwaliteit vab leven betekenen.

Maar dat heeft idd niks met de oorlog te maken, het is al jaren zo.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 13:31

Poosje niet gekeken in dit topic, maar wat een bizarre, zeg maar idiote berichten komen er voorbij. En dat allemaal on topic???
Veel plezier jullie.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 15:36

Het heeft er in zoverre mee te maken dat kinderbijslag omhoog gaat maar dat dit een rare vorm is van nu helpen. Want gezinnen zijn niet de enige die de stijging van bijvoorbeeld gas nu merken.
En ze worden al op veel vlakken extra geholpen wat iedereen mag betalen.
Dus verhoog niet de kinderbijslag maar verlaag de BTW op groente en fruit. Als een voorbeeld.
Van daaruit de berichten op de laatste pagina.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 18:42

elnienjo schreef:
En ook al kunnen wij arbeidsmigranten gebruiken,waarom dan in godsnaam niet alleen op expatbasis? Geen gezinnen die worden meegesleept en hier ook van alles nodig hebben, geen uitkeringen en ook niet mee vergrijzen. Gewoon een paar jaar in de krachtigste jaren van hun leven en elke keer verversen.

Jij denkt dat expats geen gezin bij zich hebben? :') Mijn overdag-klassen zitten vol met de partners van expats... De expats zelf komen dan vervolgens 's avonds.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:27

elnienjo schreef:

Besef je wel dat het mensen zijn? Geen robots!

Hoe krijg je dit soort opmerkingen uit je toetsenbord.........

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:43

Benzz schreef:
elnienjo schreef:

Besef je wel dat het mensen zijn? Geen robots!

Hoe krijg je dit soort opmerkingen uit je toetsenbord.........

We lieten mensen binnen met de intentie om ons sociale stelsel betaalbaar te houden. Om in dat kader mensen met arbeidscontract binnen te laten die vervolgens met werkervaring en zak(je) geld thuis iets kunnen opstarten is helemaal zo gek niet. Je helpt dan zowel je eigen land als doet in zekere zin iets aan ontwikkelingssamenwerking waar nu vaak de zakken geld in zakken van corrupte overheden belanden.

Want zoals het nu gaat qua zonder arbeidscontract komen gaat het vaak mis. En ons sociale stelsel dat eigenlijk nooit betaalbaar zou zijn/blijven kraakt nu al aan alle kanten en de echte bezuinigingen moeten nog komen...
Veel landen waar ook wij wel naar toe willen hanteren een eisenpakket om binnen te mogen komen of je moet geluk hebben en een van een kleine groep zijn die echt hulp nodig heeft en waarvoor dus ook de middelen zijn om die te helpen integreren, etc. Veel vingerwijzen ten spijt, (west-)Europa heeft grove fouten gemaakt op dit punt en dat gaat alle partijen een hoop ellende kosten.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 18:08

Australië, Nieuw Zeeland, Canada.....

Landen waar je niet zomaar binnenkomt om te gaan werken behalve als je het geluk hebt een specifiek beroep uit te oefenen of een flinke zak geld meeneemt.

Waarom kan dat in Europa/ Nederland niet?

Heb je iets toe te voegen? Dan ben je van harte welkom.

Kom je hier om alleen maar van ons systeem te profiteren? Dan kom je er niet meer in.

Het zal lastig zijn om dit alleen in Nederland te implementeren, aangezien wij geen eiland zijn en óók niet maar één landgrens delen met het buurland, maar toch moet het mogelijk zijn.

Gewoon goed paspoorten en aanvragen controleren en geen geldige aanvraag? Dan niet door de douane laten en direct op een vlucht naar herkomst.

Over land binnen gekomen?

Bij het toekennen van onderdak of een huis, de controle uitvoeren en indien niet op orde, direct de grens over naar België, Duitsland, daar zijn ze de grens namelijk over gekomen.

Het is héél wat jaren volgens mij prima gegaan, voordat we één Europa werden, dus het moet mogelijk zijn profiteurs terug buiten te werken.

Óók vluchtelingen uit bijvoorbeeld Syrië strenger gaan controleren én niet alleen op land, ook op uittreksel van bevolking op regio waar ze vandaan komen. Want genoeg regio's die wel veilig zijn in bijvoorbeeld Syrië.

We moeten kappen alles en iedereen maar met open armen te ontvangen want het gaat een keer goed fout binnenkort. Vanwege geldgebrek, huizengebrek enz... Nederland zit vol.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:25

Marcella schreef:

Die gaat in 2023,2024 en 2025 met 7,5% omhoog.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:27

Nou ja mensen die een uitkering ontvangen zonder er maar iets van een vinger voor uit te hoeven steken mogen van mij ook gekort worden.
Mits je voor boven de 75% afgekeurd bent, dan is er wel een reden waarom iemand niet kan werken.
Maar de andere groep die thuiszit en een uitkering ontvangt betaald door ons belastinggeld? Die mag er best wel iets voor doen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:28

Babsiej schreef:
Marcella schreef:

Die gaat in 2023,2024 en 2025 met 7,5% omhoog.

En daar heb je ook echt veel aan...niet dus...
Minimumloon naar 14 euro

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:34

purny schreef:
Nou ja mensen die een uitkering ontvangen zonder er maar iets van een vinger voor uit te hoeven steken mogen van mij ook gekort worden.
Mits je voor boven de 75% afgekeurd bent, dan is er wel een reden waarom iemand niet kan werken.
Maar de andere groep die thuiszit en een uitkering ontvangt betaald door ons belastinggeld? Die mag er best wel iets voor doen

ik ken mensen in de bijstand die daar niet horen.
Echt zieker dan ziek.
Met bijvoorbeeld ME/CVS.
Maar UWV mag als eerste op de schop met hun rare Functie mogelijkheden lijst die een niet luisterende afgekeurde arts uitvoert.

Ik ken iemand die deed braaf vrijwilligerswerk, maar ook dat is nooit vrijblijvend. Dus ook daar werd moeilijk over gedaan als ze er niet was.

Maar die mag van jou gekort worden???

Zelf heb ik dan gen uitkering, ja ik deed vrijwilligerswerk tot mijn auto het loodje legde.
En ik ga geen andere kopen, pas als ik een betaalde baan vind.
Gekort kan ik dus niet worden, maar ik weet nu wel dat on zorgnet er alleen is voor de happy few. Met daarin een grote meerderheid die nooit hier iets bij heeft gedragen en dat ook nooit gaat doen.