Voice of Holland 2022 stilgelegd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:25

Alleen doe ik niet zozeer aannames, maar geef aan dat we niet exact de situatie weten dus dat het niet fair is om dan voor het gemak van de meest ernstige versie uit te gaan, zonder ook te bedenken dat er aan de andere kant ook nog een minst ernstige versie net zo goed waar kan zijn...en allerlei grijs er tussenin :)*

Of je het nu wil of niet, 'fout' en 'over de grens' heeft wel gewoon gradaties en dat mag ook best benoemd worden.

Het maakt voor mij persoonlijk geen fluit uit om wie het precies gaat, als ik zie dat er op basis van allerlei vage verhalen de meest negatieve aannames over iemand gedaan worden terwijl het heel prima een heel stuk minder door en door slecht kan zijn geweest, dan vind ik het fair om voor iemand op te komen. Ook al is het een eikel, ook al heeft 'ie dingen gedaan die niet okee zijn. Maar dat is geen reden om niet alsnog met enige medemenselijkheid naar de situatie te blijven kijken en te blijven beseffen dat je op moet passen met je beeldvorming.

Met 'flink ontwikkelde jongedame' bedoel ik overigens gewoon een heel seksueel actief zijnde jongedame, die al precies weet waar Abraham de mosterd haalt, en ook open over haar seksleven praat. In tegenstelling tot een bleu klein kind dat daar helemaal niet mee bezig is. Daar zit imo echt verschil in wat die rare appjes betreft.

Het blijft voor mij heel raar en ongemakkelijk, maar praten over seks was niet bepaald nieuw / raar / ongemakkelijk voor haar als je de verhalen moet geloven. Dat vind ik wel verzachtend voor zijn beslissing om zo'n appje aan haar te sturen.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 08-12-25 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:31

Ik ga ook puur af op wat hij gewoon zelf toegegeven heeft. Over de rest ga ik me inderdaad niet uitlaten, want ik geloof ook zeker dat die moeder ook niet zuivere koek is en dat die meid ook niet perse in een gezonde omgeving is opgegroeid. Kan me enigszins voorstellen dat het dus een omgeving is waarin Marco's grenzen vertroebelen door de tijd (al moet je je afvragen als een volwassen vent zulke gedachtes krijgt, dat sowieso al flink mis is) en je weet niet wat allemaal anders verdraaid is, er zijn ook nog advocaten in het spel die elk hun eigen spel spelen voor hun client en ga zo maar door. Maar puur afgaand op wat hij gewoon heeft toegegeven vind ik dan persoonlijk gewoon niet dat er een grijs gebied is. En ook niet zou moeten zijn wanneer het hier gaat om zo'n jonge meid nog volop in ontwikkeling tegenover een 50 jarige man. Maar goed, ieder zijn eigen mening natuurlijk. Het blijft een oprecht heftig onderwerp zo. Ik kan in ieder geval alleen maar denken aan die meid in deze, vind het vreselijk in welke posities zij gezet is geworden, ongeacht hoe volwassen ze misschien al mag hebben uitgezien of zich hebben gedragen. Er zijn volwassenen in het spel die echt beter hadden moeten weten.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:33

Om even alleen voor mezelf te spreken; ik oordeel over de feiten die naar buiten zijn gebracht, niet aannames, niet speculatie, niet 'het zou weleens kunnen dat'.
Puur over wat hij zelf heeft toegegeven.

Minderjarigen kunnen seksueel actief zijn, maar dat betekent niet dat een volwassene daarmee een andere grens krijgt.
Het gaat om leeftijd, machtsverhouding en verantwoordelijkheid, niet om hoe 'ervaren' een kind is.

Nuance zou nooit een excuus moeten zijn om grensoverschrijdend gedrag minder te maken.

pmarena schreef:
Praten over seks was niet bepaald nieuw / raar / ongemakkelijk voor haar als je de verhalen moet geloven. Dat vind ik wel verzachtend voor zijn beslissing om zo'n appje aan haar te sturen.
-O-
Laatst bijgewerkt door Saga op 08-12-25 09:35, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:34

cursebreaker schreef:
Ik ga ook puur af op wat hij gewoon zelf toegegeven heeft. Over de rest ga ik me inderdaad niet uitlaten, want ik geloof ook zeker dat die moeder ook niet zuivere koek is en dat die meid ook niet perse in een gezonde omgeving is opgegroeid. Kan me enigszins voorstellen dat het dus een omgeving is waarin Marco's grenzen vertroebelen door de tijd (al moet je je afvragen als een volwassen vent zulke gedachtes krijgt, dat sowieso al flink mis is) en je weet niet wat allemaal anders verdraaid is, er zijn ook nog advocaten in het spel die elk hun eigen spel spelen voor hun client en ga zo maar door. Maar puur afgaand op wat hij gewoon heeft toegegeven vind ik dan persoonlijk gewoon niet dat er een grijs gebied is. En ook niet zou moeten zijn wanneer het hier gaat om zo'n jonge meid nog volop in ontwikkeling tegenover een 50 jarige man. Maar goed, ieder zijn eigen mening natuurlijk. Het blijft een oprecht heftig onderwerp zo. Ik kan in ieder geval alleen maar denken aan die meid in deze, vind het vreselijk in welke posities zij gezet is geworden, ongeacht hoe volwassen ze misschien al mag hebben uitgezien of zich hebben gedragen. Er zijn volwassenen in het spel die echt beter hadden moeten weten.

Jep, dat sowieso :j

Het is gewoon piep voor die jongedame dat die met deze gevoelens achterblijft.
Zeker als je oprecht alleen maar excuses wilde en het dan zo uit de klauw is geescaleerd....

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:38

pmarena schreef:
Alleen doe ik niet zozeer aannames, maar geef aan dat we niet exact de situatie weten dus dat het niet fair is om dan voor het gemak van de meest ernstige versie uit te gaan, zonder ook te bedenken dat er aan de andere kant ook nog een minst ernstige versie net zo goed waar kan zijn...en allerlei grijs er tussenin :)*

Of je het nu wil of niet, 'fout' en 'over de grens' heeft wel gewoon gradaties en dat mag ook best benoemd worden.

Het maakt voor mij persoonlijk geen fluit uit om wie het precies gaat, als ik zie dat er op basis van allerlei vage verhalen de meest negatieve aannames over iemand gedaan worden terwijl het heel prima een heel stuk minder door en door slecht kan zijn geweest, dan vind ik het fair om voor iemand op te komen. Ook al is het een eikel, ook al heeft 'ie dingen gedaan die niet okee zijn. Maar dat is geen reden om niet alsnog met enige medemenselijkheid naar de situatie te blijven kijken en te blijven beseffen dat je op moet passen met je beeldvorming.

Met 'flink ontwikkelde jongedame' bedoel ik overigens gewoon een heel seksueel actief zijnde jongedame, die al precies weet waar Abraham de mosterd haalt, en ook open over haar seksleven praat. In tegenstelling tot een bleu klein kind dat daar helemaal niet mee bezig is. Daar zit imo echt verschil in wat die rare appjes betreft.

Het blijft voor mij heel raar en ongemakkelijk, maar praten over seks was niet bepaald nieuw / raar / ongemakkelijk voor haar als je de verhalen moet geloven. Dat vind ik wel verzachtend voor zijn beslissing om zo'n appje aan haar te sturen.

Ik vind dat laatste dus niet.
Al is zij een prof in praten over sex.
Hij is en blijft een volwassen man die verantwoordelijk is voor zijn eigen "daden" en het sturen van appjes over Sex. Het aanraken van een kont dus betasten etc zijn niet ok. Hoe je het wend of keert hij is de volwassene die dat besluit.

Sowieso dat hij in is blijven gaan op verzoeken ook van haar moeder ipv afstand te nemen. Hij is niet veroordeeld maar hij is niet onschuldig ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:51

Dat zeg ik ook steeds, dat hij duidelijk over de schreef is gegaan.
Maar ik maak wel het onderscheid van de gradatie van hoe ver over die schreef. Want ik vind dat dat uitmaakt.
En het onderscheid tussen moreel en wettelijk. Blijkbaar was er wettelijk gezien weinig aan de hand....

Al die situaties die er steeds bij worden gehaald als 'bewijs' hoe een viezerd het is....die vind ik best potentieel heel grijs gebied en het lijkt alsof men het daar toch eigenlijk wel mee eens kan zijn.

Wat hij zelf heeft toegegeven van wel echt gericht seksuele handelingen tja daar hoef je geen discussie over te voeren want dat is gewoon fout bij een 15- / 16- / 17- jarige, door een ruim volwassen vent.

Wat dan wel weer frappant is dat dat in het topic goedgepraat wordt om als ruim 18 plusser met een 14- / 15-jarige te seksen en ineens niet meer zo erg gevonden wordt... als je daarna maar samen trouwt :=

Dat hij geen afstand heeft genomen is ook weer 'goed bedoeld' te verklaren, dat hij ze niet wilde laten vallen. Want ik neem aan dat laten vallen ook betekent van ze raakt haar inkomen kwijt en wil hij dat dan op zijn geweten hebben. Maar zoals het klinkt is hij uiteindelijk wel op dat punt gekomen omdat ze te ver bleef gaan in die 'mores' en niet corrigeerbaar was daarin. Als je de verhalen mag geloven. Dus tja.... zo zwart-wit zijn die dingen er omheen gewoon niet vind ik.

Wat hij heeft toegegeven is gewoon fout, dat is helder.

Maar al die dingen er omheen vind ik lastig om op basis van weinig en dubieuze info hem daarmee ook nog eens extra naar te sabelen. Meer dan dat punt wilde ik niet maken.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:06

Citaat:
Wat hij zelf heeft toegegeven van wel echt gericht seksuele handelingen tja daar hoef je geen discussie over te voeren want dat is gewoon fout bij een 15- / 16- / 17- jarige, door een ruim volwassen vent.

Puur alleen om wat feitelijk bekend is, kun je wat mij betreft die uitspraak namelijk al doen.
Je bent gewoon een viezerd als je zulke appjes naar een minderjarige stuurt, als je aan diens billen en benen zit en naar de slaapkamer gaat als je weet dat ze daar naakt aanwezig is.
De rest hoef je dan niet eens mee te nemen als mogelijk zijnde.

Ik zie hier overigens niemand zeggen dat het niet erg is wanneer een 18-plusser seks heeft met een 14/15 jarige.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:36

Is het juist niet zo dat we alles in een bepaalde nuance moeten zien? Ik bedoel op papier kunnen we hem allemaal veroordelen. Maar zoals PMarena zegt, het gaat om de situatie die op dat moment gaande is, om dat specifieke moment. Dat is niet na te bootsen. En heeft niet elke vrouw op een later moment terug kijkend op een situatie een gevoel van dat was niet oké. Dat is op zeker grensoverschrijdend gedrag geweest, maar op dat moment heb je jezelf bij elkaar geraapt of gedacht so be it?

Nogmaals niet om ook maar iets goed te praten, want daar gaat niemand over dan het slachtoffer zelf. Zij heeft het zo ervaren. Alleen zij kan oordelen of het voor haar buiten de lijntjes was.

Edit: Het lijkt nu alsof ik het gedrag van een dader goed wil praten, dat is niet zo. Kan een situatie voor beide partijen anders hebben aangevoeld? Waarbij een dader zonder verkeerde intenties op gaat in een situatie, zich als het ware mee laat voeren, waarbij het slachtoffer terugkijkend op de situatie denkt dit was niet oké.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:41

Sommige vrouwen hebben inderdaad achteraf momenten waarvan ze denken: "Dat voelde toch niet helemaal oké."
Dat is iets heel anders dan een situatie waarin er een duidelijke machtsongelijkheid is en iemand minderjarig is.
Bij minderjarigen ligt de verantwoordelijkheid namelijk volledig bij de volwassene en is het juist de wet die erkent dat een minderjarige niet kan overzien wat voor gevolgen bepaalde 'keuzes' met zich meebrengen.
Daarom is het niet zo dat alleen het slachtoffer mag bepalen of iets buiten de lijntjes was.

Dus nuance: ja.
Relativeren: nee.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:50

Kaja schreef:
Is het juist niet zo dat we alles in een bepaalde nuance moeten zien? Ik bedoel op papier kunnen we hem allemaal veroordelen. Maar zoals PMarena zegt, het gaat om de situatie die op dat moment gaande is, om dat specifieke moment. Dat is niet na te bootsen. En heeft niet elke vrouw op een later moment terug kijkend op een situatie een gevoel van dat was niet oké. Dat is op zeker grensoverschrijdend gedrag geweest, maar op dat moment heb je jezelf bij elkaar geraapt of gedacht so be it?

Nogmaals niet om ook maar iets goed te praten, want daar gaat niemand over dan het slachtoffer zelf. Zij heeft het zo ervaren. Alleen zij kan oordelen of het voor haar buiten de lijntjes was.

Edit: Het lijkt nu alsof ik het gedrag van een dader goed wil praten, dat is niet zo. Kan een situatie voor beide partijen anders hebben aangevoeld? Waarbij een dader zonder verkeerde intenties op gaat in een situatie, zich als het ware mee laat voeren, waarbij het slachtoffer terugkijkend op de situatie denkt dit was niet oké.

Maar in dit geval gaat het niet over een volwassen vrouw, maar een op dat moment minderjarige tiener? Ik kan dan weer niet begrijpen dat iemand daar nuance in wilt zien eerlijk gezegd. Misschien is dat de moeder in me, van een nu tiener. Juist iemand van haar leeftijd kan dat niet altijd bepalen of het buiten de lijntjes was nu. Dat is het gevaarlijke ervan. Met 15/16 jaar kun je die inschatting meestal niet maken. Juist hier moet je kunnen verwachten dat volwassen mensen om je heen je in bescherming nemen.

Ik vind dat persoonlijk niet te vergelijken helemaal. Ik als vrouw zijnde kan gelukkig gewoon zeggen dat ik me nooit zo gevoeld heb, toen ik jonger was niet en nu ook niet. Dat vind ik niet perse iets wat normaal is, of dat zou het ook niet moeten zijn wat dat betreft, dat een vrouw dit 'altijd wel heeft op een later moment'. Als vrouwen dat wel ervaren, zegt dat wel weer over dat er structureel nog veel fout gaat wat dat betreft allemaal.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:54

BeFunny schreef:
Jis_ schreef:
@Electra63, Ah oké, ik ken het verhaal van André en Rachel niet goed. En wat waar is wat betreft haar ouders. Het is bizar als je dat doet met je dochter. En André heeft daar ook een keus in gemaakt.

Maar die zijn getrouwd en volgens mij was zij ook gewoon echt verliefd.
Ik vind dat toch heel anders.
Ook in een andere tijd. Ik vind het niet vergelijkbaar.

Zijn deze 2 verhalen echt niet een beetje vergelijkbaar? Meisje van 15 wordt overrompelt door een man van 34 waar ze tegenop kijkt, die haar slaapkamer in komt. We hebben verschillende karakter en reageren anders op situaties. Ik ben blij voor haar dat ze het niet als erg heeft ervaren maar gezond was de situatie niet.

We zijn er feller op geworden maar toen was het al niet oké.
Ik heb geen idee in hoever dit in het nieuws kwam, was André toen al aardig bekent of zong hij vooral nog de kroeg zonder veel bekendheid.
Ik ben 2 jaar jonger dan Rachel en als ik op mijn 14e thuis kwam met een 34 jarige man had mij vader daar echt een stokje voor willen steken. Een 18 jarig vriendje vonden ze al te oud voor mijn 14 jarige stiefzusje.

Hier wat te vinden hoe het eraan toe ging in huize Hazes, geen gezonde situatie.
Ik denk dat tiener meisjes met een veel oudere vriend vaker in een ongezonde relatie terecht komen dan in een gezonde relatie.
https://www.parool.nl/nieuws/lijfwacht- ... bb6e8c97e/

Een stukje van een dame die er ervaring mee heeft
Citaat:
Nu ben ik in de dertig, een volwassen vrouw dus, maar als 15-/16-jarig meisje had ik iets met een man van 37, toen ik net 18 was een affaire met een man van begin 40.

Ik voelde me aangetrokken tot deze oudere mannen om verschillende redenen. Een stereotype verklaring is het zoeken naar een soort vaderfiguur. Ik heb dit nooit als zodanig ervaren (vaderlijk was hun houding naar mij toe ook niet), maar ik ben wel opgegroeid zonder vader.

Wat mij aantrok was hun (ogenschijnlijke) zelfvertrouwen en hun overredingskracht. Een soort romantisch beeld van mij als een jong (in de liefde redelijk onervaren) meisje dat ‘veroverd’ of verleid werd door een oudere man met ervaring en inhoud. Ik wilde als het ware dat zij mijn meerdere waren en ik ondergeschikt was. Een verstoorde machtsverhouding. (Een geïdealiseerd romantisch beeld, als een soort naïeve, jonge, onbedorven Jane Eyre die geschaakt wordt door Mr. Rochester.)

Ook voelde ik mij als het ware extra bemind of begeerd door deze oudere mannen. Ze benadrukten het leeftijdsverschil, vroegen zich af waarom ik als zo’n jong meisje iets zag in hen, alsof ze probeerden te zeggen dat ze mijn liefde en jonge lichaam niet waard waren en mij extra op waarde wisten te schatten.

Ik kijk niet met spijt op deze ervaringen terug, maar wel met hernieuwde inzichten en gemengde gevoelens. Vage grenzen zijn wellicht toch ook overschreden. De man van destijds 37 (en ik toen 15) bleek later meerdere escapades te hebben met meisjes van dezelfde leeftijd, waardoor ik ben gaan inzien dat dit toch wel echt een afwijking was (zeker lijdend aan efebofilie, waarschijnlijk hebefilie). Deze man was ook niet groot geschapen en ik denk dat seksueel contact met minderjarige meisjes hem minder onzeker maakte en minder intimiderend was.

De andere man bleek, nu terugkijkend, ook onzeker en jaloers, en voelde zich denk ik ook meer zelfverzekerd en gesterkt in zijn broze ego door zijn contact met mij als jong ‘onschuldig’ meisje dat misschien makkelijker te manipuleren was.
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 08-12-25 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:55

Babootje schreef:
cursebreaker schreef:
Hier is gewoon zoveel fout. Het leeftijdsverschil, de macht positie waarin hij zat, de duidelijk niet goede manier van leven met die moeder van wat we er zo van meekrijgen... Dat is gewoon imo sowieso allemaal echt niet normaal en moet ook niet afgedaan worden als 'het is niet zo extreem, het is niet zo erg allemaal, we weten het niet.'

Spot on. Het zit hem niet alleen in het leeftijdsverschil, maar ook in de relatie. Hij was voor haar een vaderfiguur. Maar naar verloop van tijd is hij haar anders gaan zien (MB's eigen woorden, "want alles zat er al op en aan") Dat op zich is al heel ranzig. En dan heb ik het nog niet over zijn status, macht als idool.
Juist door die relatie had hij van haar af moeten blijven, ook al zou ze zich op een presenteerblaadje hebben aangeboden en ook op 16, 17 en 18 jarige leeftijd. Maar hij heeft zn kans gegrepen zonder rekening te houden wat dat geestelijk met dat meisje zou doen. Bah, bah bah. Ik vind het zo'n egoistische viespeuk....

100% mee eens. MB is stevig in de fout gegaan, wat er ook bijgehaald wordt door sommigen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:47

pmarena schreef:

En hier ga je alweer. De vetgedrukte woorden zijn allemaal jouw aannames. Zonder dat je het meisje überhaupt kent. En op basis van "de verhalen" (van MB en zijn advocaten), die aardig hun best hebben gedaan om het meisje en haar moeder door het slijk te halen, oordeel jij zonder het meisje te kennen dat ze "heel"seksueel actief was (in plaats van gewoon seksueel actief) en dat ze "open over haar seksleven praatte" waar al helemaal geen basis voor is. En daarom vind jij dat er "verzachtende omstandigheden" zijn.
(mn kaken liggen hier alweer van op mn knieen)

Als je die nu even die verhalen van MB en de verdediging buiten beschouwing laat want die zijn gekleurd door MB's eigen waarheid wat blijft er dan helemaal van over?

We kunnen in ieder geval uit concluderen dat de smeercampagne van MB en zijn team goed heeft gewerkt bij sommige mensen, die alles aangrijpen om het gedrag van MB goed te praten.

Bij mij heeft dat juist een tegenovergesteld effect. MB doet volop aan victimblaming wat zijn gedrag nog vele malen erger maakt in mijn ogen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 12:15

CharleyT schreef:
100% mee eens. MB is stevig in de fout gegaan, wat er ook bijgehaald wordt door sommigen.

Jep. Hij is moreel overduidelijk de fout in gegaan, kijkend naar wat hij zelf toegegeven heeft.
Blijkbaar niet in de mate van strafbaarheid.

En voor de rest hoeft er inderdaad niets bijgehaald te worden want de rest is allemaal speculatie en beeldvorming op basis van veel te weinig info om het eerlijk te kunnen duiden.

Babootje schreef:
pmarena schreef:

En hier ga je alweer. De vetgedrukte woorden zijn allemaal jouw aannames. Zonder dat je het meisje überhaupt kent. En op basis van "de verhalen" (van MB en zijn advocaten), die aardig hun best hebben gedaan om het meisje en haar moeder door het slijk te halen, oordeel jij zonder het meisje te kennen dat ze "heel"seksueel actief was (in plaats van gewoon seksueel actief) en dat ze "open over haar seksleven praatte" waar al helemaal geen basis voor is. En daarom vind jij dat er "verzachtende omstandigheden" zijn.
(mn kaken liggen hier alweer van op mn knieen)

Als je die nu even die verhalen van MB en de verdediging buiten beschouwing laat want die zijn gekleurd door MB's eigen waarheid wat blijft er dan helemaal van over?

We kunnen in ieder geval uit concluderen dat de smeercampagne van MB en zijn team goed heeft gewerkt bij sommige mensen, die alles aangrijpen om het gedrag van MB goed te praten.

Bij mij heeft dat juist een tegenovergesteld effect. MB doet volop aan victimblaming wat zijn gedrag nog vele malen erger maakt in mijn ogen.

Wat snap je niet aan het stukje 'als je de verhalen moet geloven'...?
Het zijn voor jou en mij allemaal maar verhalen, van verschillende partijen die we persoonlijk niet kennen.

Ik neem alles met een korrel zout, en vind het daarom niet fair om maar klakkeloos mee te gaan in jullie beeldvorming dat alles maar goorlapperij was.

Ik vind het overigens geen victim-blaming als je gewoon de situatie uit wilt leggen om aan te geven dat niet alles dat wordt geroepen, zo zwart-wit was. Omdat dat in de publieke opinie voor veel mensen wel degelijk verschil maakt. En ik kan me heel goed voorstellen dat je je uitleg / preciese omstandigheden mee vindt tellen als je in de publieke opinie kapot bent gemaakt en neer bent gezet als 1 of andere verkrachtende pedo...

Kan je je daar nou serieus geen enkele voorstelling bij maken op welke manier ik dat 'verzachtende omstandigheden' bedoel...?

Zie jij nou echt geen verschil tussen Pietje die zo'n rare app stuurt naar een onnozele nog heel kinderachtige tiener, of naar een jongedame die volgens de verhalen openlijk over haar seksleven praat...? Vind jij echt beide situaties even erg dan...? En op de dag na naar 18e verjaardag is het dan ineens okee...?

Er wordt zo dramatisch gedaan over het zien van en wijzen op gradaties maar doen alsof dat niks uitmaakt, dat vind ik pas raar.

Het is onsmakelijk. Raar. Ongepast. Creepy. Maar blijkbaar niet strafbaar.
En het plaatje van een vieze hijgerige telefoonseks pedo poging hoeft er niet overheen geplakt te worden volgens mij.... het is van zichzelf al raar genoeg zonder dat extra drama.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 12:27

Het enige waarom het niet strafbaar is, is het gebrek aan bewijs wat helaas heel erg vaak voorkomt bij zedenzaken. Waarbij het niet wil zeggen dat er niks strafbaars is gebeurd.

pmarena

Re: Voice of Holland 2022 stilgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 12:50

Precies. Er is gebrek aan bewijs, en dat kan zijn omdat het bewijs ontbreekt....of omdat het niet gebeurd is, of omdat hetgene dat wel gebeurd is, niet strafbaar is. De appjes an sich zijn bekend en ook niet betwist zover ik weet. Blijkbaar zijn die ook niet heftig genoeg om strafbaar te zijn. Moreel blegh maar blijkbaar niet ernstiger dan dat.

Overigens natuurlijk wel een groot probleem dat wanneer een man je echt te pakken neemt dat die dan wegwandelt omdat je geen bewijs hebt... maar dat mag geen reden zijn om elke beschuldiging zonder bewijs dan maar voor waarheid aan te nemen. Het is gewoon een rot situatie....

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 14:12

pmarena schreef:
Dat zeg ik ook steeds, dat hij duidelijk over de schreef is gegaan.
Maar ik maak wel het onderscheid van de gradatie van hoe ver over die schreef. Want ik vind dat dat uitmaakt.
En het onderscheid tussen moreel en wettelijk. Blijkbaar was er wettelijk gezien weinig aan de hand....

Al die situaties die er steeds bij worden gehaald als 'bewijs' hoe een viezerd het is....die vind ik best potentieel heel grijs gebied en het lijkt alsof men het daar toch eigenlijk wel mee eens kan zijn.

Wat dan wel weer frappant is dat dat in het topic goedgepraat wordt om als ruim 18 plusser met een 14- / 15-jarige te seksen en ineens niet meer zo erg gevonden wordt... als je daarna maar samen trouwt :=

Dat hij geen afstand heeft genomen is ook weer 'goed bedoeld' te verklaren, dat hij ze niet wilde laten vallen. Want ik neem aan dat laten vallen ook betekent van ze raakt haar inkomen kwijt en wil hij dat dan op zijn geweten hebben. Maar zoals het klinkt is hij uiteindelijk wel op dat punt gekomen omdat ze te ver bleef gaan in die 'mores' en niet corrigeerbaar was daarin. Als je de verhalen mag geloven. Dus tja.... zo zwart-wit zijn die dingen er omheen gewoon niet vind ik.

Wat hij heeft toegegeven is gewoon fout, dat is helder.

Maar al die dingen er omheen vind ik lastig om op basis van weinig en dubieuze info hem daarmee ook nog eens extra naar te sabelen. Meer dan dat punt wilde ik niet maken.

In de tijd van toen. Nu is dat heel anders. Dat is ook een verschil.

Ik ben het grotendeels met jou eens maar dus niet in alles. En je lange teksten die steeds het zelfde zeggen om je punt maar te blijven maken vind ik persoonlijk vermoeiend.

Of hij strafbaar over de schreef is gegaan daar kun je over discussiëren tot je een ons weegt. Het punt is dat hij is vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs.

Dat zegt dus niets over of het strafbaar is. Eigenlijk zegt het feit dat het voor de rechter kwam dat wel.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 14:38

@pmarena: ik blijf erbij dat een volwassen kerel die zich zo gedraagt richting minderjarig meisje een probleem heeft met het respecteren van dat meisje . Zo'n viespeuk had echt niet in de buurt van mijn dochter moeten komen en ook geen smerige appjes sturen etc. Gewoon Niet Doen kerel! je kon haar vader zijn! Waar ging het mis in je bolletje?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 15:16

pmarena schreef:
Precies. Er is gebrek aan bewijs, en dat kan zijn omdat het bewijs ontbreekt....of omdat het niet gebeurd is, of omdat hetgene dat wel gebeurd is, niet strafbaar is. De appjes an sich zijn bekend en ook niet betwist zover ik weet. Blijkbaar zijn die ook niet heftig genoeg om strafbaar te zijn. Moreel blegh maar blijkbaar niet ernstiger dan dat.

Overigens natuurlijk wel een groot probleem dat wanneer een man je echt te pakken neemt dat die dan wegwandelt omdat je geen bewijs hebt... maar dat mag geen reden zijn om elke beschuldiging zonder bewijs dan maar voor waarheid aan te nemen. Het is gewoon een rot situatie....

Mwah daar denk ik persoonlijk iets anders over, zijn gedrag van wat bewezen is vindt ik zeker grensoverschrijdend. Dat doe je gewoon niet als 50 jarige kerel bij een tiener, of alles er nu op of aan zit of niet. Dat zou geen moreel dilamma moeten zijn voor een 50er. Het is dan misschien niet bewezen strafbaar maar mij zegt het wel een heleboel over die persoon. Met in het achterhoofd houden dat de meeste zedenzaken beginnen met grensoverschrijdend gedrag wat steeds iets verder gaat..

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 15:55

Ik vind het ook wel opvallend hoe de mensen die, hoe zeg ik dit zorgvuldig, niet vinden dat Borsato echt grensoverschrijdend gedrag heeft laten zien, juist heel veel erbij halen over de gezinssituatie/moeder/opvoeding, maar dan tegen de rest zeggen dat ze niet mogen speculeren.
Wat zo goed als niet gebeurt, aangezien het hier echt over de bewezen zaken gaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:00

Elisa2 schreef:
pmarena schreef:

Mwah daar denk ik persoonlijk iets anders over, zijn gedrag van wat bewezen is vindt ik zeker grensoverschrijdend. Dat doe je gewoon niet als 50 jarige kerel bij een tiener, of alles er nu op of aan zit of niet. Dat zou geen moreel dilamma moeten zijn voor een 50er. Het is dan misschien niet bewezen strafbaar maar mij zegt het wel een heleboel over die persoon. Met in het achterhoofd houden dat de meeste zedenzaken beginnen met grensoverschrijdend gedrag wat steeds iets verder gaat..

Ik denk er net zo over hoor. Je schrijft in deze post niets waar ik het niet mee eens ben.
Ik heb ook niks anders gezegd als je goed leest :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:01

Electra63 schreef:
Ik kan Pmarena prima volgen in haar berichten, ik ben het volledig met haar eens.

+ 1 eindelijk iemand die wat nuance aan brengt. Ik vind het schokkend dat er zoveel mensen zo extreem zwart / wit denken. Als je iets van nuance aan wil brengen wordt je meteen afgeschoten als wild want dan ben je net zo'n viezerik als MB, want je praat meteen alles goed terwijl dat totaal niet het geval is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:04

Saga schreef:
Ik vind het ook wel opvallend hoe de mensen die, hoe zeg ik dit zorgvuldig, niet vinden dat Borsato echt grensoverschrijdend gedrag heeft laten zien, juist heel veel erbij halen over de gezinssituatie/moeder/opvoeding, maar dan tegen de rest zeggen dat ze niet mogen speculeren.
Wat zo goed als niet gebeurt, aangezien het hier echt over de bewezen zaken gaat.

Ik heb in ieder geval de laatste pagina's niemand gezien die zegt dat hij niks grensoverschrijdends heeft gedaan.
Volgens mij is iedereen het daar gewoon over eens.

Alleen niet over de mate waarin er vanalles bijgehaald wordt als een soort extra bewijs, dat imo nogal zwakjes is.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:08

Zoals wat? Wat wordt erbij gehaald voor 'extra bewijs'?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:55

Er wordt niks bijgehaald, we baseren dingen op wat MB heeft toegegeven. En dat blijft om te kotsen. Hoe je het ook wendt of keert, hij is de volwassene in de situatie en draagt alle verantwoordelijkheid.

Geen bewijs is niet automatisch onschuldig. Het betekent alleen dat strafbare feiten niet vast gesteld konden worden. Dat is vrij logisch bij dingen die geen sporen nalaten, maar hij heeft het zelf nota bene toegegeven. Dit was on een abnormale relatie met ontucht en ik snap niet hoe mensen dat anders kunnen zien.