Vanmiddag om 13.43 voorspelde ik in dit topic het volgende:
Citaat:
De peilingen zeggen nu weer dat paars+ de grootste kans heeft, terwijl ik met een zekerheid van 99.9% voorspel dat de VVD zo dwars gaat liggen dat paars+ onmogelijk gaat blijken te zijn. VVD gaat nooit genoeg inleveren om die andere 3 tevreden te stellen, en andersom ook niet. Rutte heeft zijn zinnen gezet op een kabinet met CDA en PVV en voorlopig zal hij die voorkeur niet in de ijskast zetten. Hij zit ook in een hele comfortabele positie wat dat betreft, want hij hoeft alleen paars+ tegen te houden omdat een links kabinet al door de kiezers tegengehouden is. PVDA is weer niet in voor een nationaal kabinet, en zo komt het toch weer op een VVD-PVV-CDA coalitie uit. Persoonlijk zou ik dat betreuren want dat betekent het langzame einde van de PVV, denk ik. Liever nog wat in de oppositie en nog meer proteststemmers verzamelen.
Nu blijkt dat mijn studie politicologie niet voor niks is geweest want zojuist is dit in de pers gekomen:
NOS Teletekst schreef:Rutte op zoek naar 'middencoalitie'
Update: vrijdag 18 jun 2010, 15:57
VVD-leider Rutte stuurt nu aan op een 'middencoalitie' van VVD, PvdA en CDA. Hij zal dat later vandaag voorstellen aan informateur Rosenthal, zo melden bronnen rond de formatiebesprekingen.
De VVD ziet niets in Paars-plus, wat de voorkeur heeft van PvdA, D66 en GL. In VVD-kring wordt dat een links kabinet genoemd, onder VVD-leiding. Als Rosenthal die mogelijkheid wil onderzoeken, wordt dat een erg korte ronde, zeggen bronnen.
De coalitie van VVD, PvdA en CDA kan wat de VVD betreft worden aangevuld met D66 als dat nodig is om de PvdA over de streep te trekken. Cohen wil niet in een kabinet met alleen de VVD en het CDA.
Rutte is hiermee het CDA uit hun tent aan het lokken. Nu moeten die duidelijk een standpunt gaan innemen omtrent deelname aan een kabinet. Het CDA kan nu niet meer het spelletje van afgelopen dagen spelen door eerst te zeggen dat de PVDA en VVD er eerst maar uit moeten zien te komen en dat zij er dan wel bij aan willen schuiven. Zodra ze dat gedaan hebben zal Rutte genoeg obstakels opwerpen die een nationaal kabinet onmogelijk maken en dan weer met de PVV en het CDA willen gaan onderhandelen. Daarmee zit het CDA in een hoek gedrukt omdat ze dan hun eigenlijke beweegreden, niet met de PVV willen regeren, kenbaar zullen moeten maken. Dit wil het CDA niet omdat ze dat wederom zetels gaat kosten, dat weten ze heel goed. En zetels winnen zullen ze niet met dat standpunt want anders hadden ze die met de verkiezingen al wel gehad. De zwarte piet komt hoe dan ook bij het CDA uit en die raken ze alleen kwijt door met een rechts kabinet mee te gaan doen. Wordt vervolgd.
Laatst bijgewerkt door janesmith op 18-06-10 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt