Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 15:41

verootjoo schreef:
Het zou er voor mij idd aan liggen hoe je gecompenseerd wordt.
Hier in het dorp heeft ook iemand zijn land verkocht aan de gemeente, en aan het huis gezien wat er nu staat, zijn zij idd enorm gecompenseerd. Er stond een oude half vervallen boerderij met enorm veel grond. En nu nog een beetje maar wel best veel grond met een miljoenenkasteel erop.

Voor veel geld zou ik best tot veel bereid zijn :o

Er zullen vast ook mindere verhalen zijn, maar ik sta dus inderdaad ook niet per se negatief tegenover uitkopen maar dan moet er dus inderdaad wel goed gecompenseerd worden.

Saga schreef:
Het lijkt mij persoonlijk wel echt heftig.
Het is niet altijd maar een hoop stenen met een dak, het is vaak echt iemands thuis, iemands veilige haven.
Iets waar iemand soms keihard voor heeft geknokt om ervan te maken wat het nu is, soms een heel levenswerk, zoals bij bepaalde boeren.
Het gaat soms om een gevoel, niet persé om de materialistische waarde ervan.

Is het ook. Mijn grootouders vonden het ook echt verschrikkelijk, waren enorm emotioneel want de boerderij was al decennia in de familie. Maar ze waren ook realistisch. Er was geen opvolger, het bedrijf zou niet kunnen groeien op die plek, dus had waarschijnlijk tegenwoordig sowieso al niet meer bestaan. Dus emotioneel was het voor hen een enorme klap, zakelijk was het iets waar ze absoluut veel beter uit zijn gekomen.

En uiteindelijk, en dat heeft best wel een poos geduurd, waren ze wel blij dat het zo gelopen was voor ze.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 15:49

anjali schreef:
_San87_ schreef:
Er hebben wel vaker dorpen/woningen/boerderijen plaats moeten maken voor voorzieningen die voor het hele land van belang zijn. Dat is niet nieuw en er is, imo, ook niet meteen iets mis mee. Mits er goed gecompenseerd wordt.

Het afpakken van prive-eigendom omdat dat goed zou zijn voor het hele land, dat is communisme.

In het kader van het kapitalisme zijn in Duitsland hele dorpen verdwenen voor de bruinkoolwinning..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 16:04

In ons dorp is er een aantal jaren geleden ook een villawijk uit de grond gestampt, percelen van 3500 tot 5000 vierkante meter , de boer zelf heeft er ook een villa opgezet, net verkocht voor 1,5 miljoen. En de huizen daar gaan nu voor minimaal een miljoen weg. De projectontwikkelaar was hele goede vrienden met de wethouder bouwen en wonen , toevallig. Er was in ons dorp verder genoeg ruimte voor nieuwbouw dus dat beet elkaar niet maar er wonen alleen mensen uit voornamelijk het westen , die vonden het een koopje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 16:07

kebie schreef:
Rutte vond dat visie niet nodig was, want de markt zou alles netjes oplossen. Dat is wat er de afgelopen 15 jaar is gebeurt. De VVD heeft dat standpunt nog steeds. D66 gaat daar gedeeltelijk in mee, en GL/Pvda vind dat de overheid de meeste regie moet pakken.

Maar door dat marktdenken worden er nu grote villa’s en dikke vakantieparken gebouwd, want daar wordt winst op gemaakt. En worden er geen kleine goedkope huurwoningen neergezet.

Het wegvallen van onze eigen gasopbrengsten hoefde ook niet te worden voorzien, want als er meer vraag kwam naar elektriciteit zou de markt het wel oplossen. En dus is er nu een stroomnet wat absoluut niet berekend is op de vraag.

Asiel: als de hele wereld vrede kent, hoeft er nooit iemand asiel aan te vragen. Maar helaas. Door te bezuinigen op de asielketen, houden we de asielcrisis zelf in stand.

En tenslotte stikstof: boeren waren ondernemers, en de markt zou zelf zorgen voor het verminderen van de boerenstand. Stomme is, dat gebeurt ook. Boeren stoppen massaal. Maar het wil niet zeggen dat we dan ook minder beesten krijgen, of minder mest. Of een meer biodivers landschap. Ook daar zou een stukje beleid echt wel helpend zijn.

Juist, precies dit.. er is nergens een langer termijn plan met een stappenplan voor de komende 30 jaar zeg maar. Die dan goed en volledig doordacht wordt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 16:22

De jongeren afdeling van de VVD vindt Yesilgoz veel te star richting PvdAGl was vanmorgen op de radio :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 16:26

Electra63 schreef:
Elisa2 schreef:
Grappig dan dat ik mijn mening steeds weet te onderbouwen met bronnen en jij niet..

En nu houdt ik er over op, als je door gaat ga je gewoon op de Foei lijst.

Ik zie echter geen bron dat Nederland geen stikstofcrisis heeft ?

Ik ben niet van mening dat er geen stikstofcrisis is. Maar hierbij de bron die ik bedoelde over het gebrek aan vertrouwen in het rekenmodel wat gebruikt wordt:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... kelijkheid

BigOne

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 16:36

Volgens mij heeft de doorberekening van de partijprogramma’s nu juist naar de lange termijn gekeken. Helaas lezen veel mensen dat niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 16:41

Jawel maar programma,s geven niet echt het vertrouwen in een wel doordacht beleid. Want dit probleem speelt al jaren in de politiek.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 17:18

De stabiele factor de laaste regeringen was altijd de VVD en die werd nooit afgestraft, wel de verschillende coalitiepartijen.

Wat lange termijn betreft; niemand had Corona verwacht met alle gevolgen. Ook de oorlog Rusland/Oekraïne heeft grote impact pp onze economie.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 17:30

En dan was er een fonds om in de toekomst pandemieën het hoofd te bieden, maar dat werd weer afgeschaft door het huidige demissionaire kabinet :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 17:32

Dat was toch ook wel dankzij de regering de jaren voor corona, dat er toen wel een spaarpot was?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 17:55

Er was een goede spaarpot, maar niet per sé om een pandemie van te financieren. Vlak daarna dachten ze hier moeten we wat mee voor in de toekomst, ook een viruswatch commissie in het leven roepen, maar dat is gewoon weer terug gedraaid. Net als het geld dat voor de vrijwillige uitkoop van boeren bestemd was, geld voor de Lelylijn, geld voor het klimaatfonds en ga zo maar door. Allemaal lange termijngeld dat voor de korte termijn is gebruikt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 18:04

Nou ik bedoel er was een spaarpot.. :j

Daarna niet meer, zeg maar.
Maar dat is ook wat jij aangeeft denk?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 18:08

De spaarpot is nu leeg ben ik bang :\

En die "spaarpot", oftewel een zeer laag begrotingstekort, was altijd mijn reden om VVD te stemmen, maar na de afgelopen twee jaar is mijn vertrouwen in die partij op dit gebied in ieder geval weg.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 18:13

Cer schreef:
Dat was toch ook wel dankzij de regering de jaren voor corona, dat er toen wel een spaarpot was?

Niks gehad aan die spaarpot als zelfstandige. :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 18:15

Babootje schreef:
Cer schreef:

Niks gehad aan die spaarpot als zelfstandige. :D

Ik ook niet in loondienst. :)

Maar dat was niet het enige waar die spaarpot voor was.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 18:18

Is dat ook niet een kenmerk van een zelfstandige, dat je zelf voor je risico's opdraait? Niet dat dat mijn voorkeur is, maar het is wel het ultieme liberale standpunt :=

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 18:18

prompter schreef:
Is dat ook niet een kenmerk van een zelfstandige, dat je zelf voor je risico's opdraait? Niet dat dat mijn voorkeur is, maar het is wel het ultieme liberale standpunt :=

Ook zelfstandigen kregen coronasteun. :)

Maar ik ben het er mee eens. Als je zekerheid wil moet je zelf dat inbouwen of in loondienst. Maar goed ik doe de boekhouding van veel diverse ondernemers en maar weinig van hen hebben verzekeringen etc voor ziekte. Of pensioen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 18:37

prompter schreef:
De spaarpot is nu leeg ben ik bang :

En die "spaarpot", oftewel een zeer laag begrotingstekort, was altijd mijn reden om VVD te stemmen, maar na de afgelopen twee jaar is mijn vertrouwen in die partij op dit gebied in ieder geval weg.

Terwijl Kaag minister van financiën was ;)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 18:51

Ondanks de coronasteun, heeft Sigrid Kaag wel het ministerie van financien in goede staat achter. De staatschuld was nog nooit zo laag sinds 2008.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 19:17

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 19:17

Benzz schreef:
Ondanks de coronasteun, heeft Sigrid Kaag wel het ministerie van financien in goede staat achter. De staatschuld was nog nooit zo laag sinds 2008.

Ik ben niet voor niets naar D66 geswitcht :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 20:06

journee schreef:
Volgens dit linkje zouden CDA en D66 ook een mogelijke coalitie zien met GL-PvdA, CU en JA21, zonder VVD. Als de toevoeging van JA21 voor partijen niet het probleem is, dan lijken ze toch vooral een probleem te hebben met een centrumrechts kabinet? Dus de wil om 'samen te werken in het landsbelang' is er dan alleen als het geen centrumrechts kabinet wordt?

https://www.nu.nl/politiek/6375630/tussenfase-formatie-is-nodig-om-tijd-te-kopen-voor-coalitie-met-of-zonder-vvd.html

Ik denk omdat JA21 bereid is veel concessies te doen om mee te kunnen regeren. En dat dit ook uit de gesprekken naar voren kwam.

Waarbij een GL/PvdA het extreem(?) rechtse afzwakt.

Een combinatie die niet in mij op zou komen, maar best nog eens potentie kon hebben. CU heb ik vanwege persoonlijke overtuigingen meer moeite mee.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 20:23

_San87_ schreef:
journee schreef:
Volgens dit linkje zouden CDA en D66 ook een mogelijke coalitie zien met GL-PvdA, CU en JA21, zonder VVD. Als de toevoeging van JA21 voor partijen niet het probleem is, dan lijken ze toch vooral een probleem te hebben met een centrumrechts kabinet? Dus de wil om 'samen te werken in het landsbelang' is er dan alleen als het geen centrumrechts kabinet wordt?

https://www.nu.nl/politiek/6375630/tussenfase-formatie-is-nodig-om-tijd-te-kopen-voor-coalitie-met-of-zonder-vvd.html

Ik denk omdat JA21 bereid is veel concessies te doen om mee te kunnen regeren. En dat dit ook uit de gesprekken naar voren kwam.

Daar lijkt het inderdaad wel op, hoewel JA21 in zo'n coalitie naar mijn idee een beetje vreemde eend in de bijt is? Het lijkt mij ook een beetje onwaarschijnlijke combinatie, maar je weet natuurlijk nooit. Ik kan me alleen niet voorstellen dat die coalitie de voorkeur zal hebben bij JA21, boven een coalitie met VVD. :)

Voor mijn gevoel wordt er nu even op de rem getrapt omdat verschillende partijen echt een hele sterke voorkeur hebben voor een coalitie met GL-PvdA en VVD en partijen misschien hopen dat VVD straks alsnog op hun besluit terug gaat komen? Ik vraag me alleen af of een coalitie met VVD, JA21 (en CU?) door D66 ook wel als serieuze optie wordt gezien als VVD voet bij stuk gaat houden. Of dat ze dan mogelijk toch de voorkeur geven aan een minderheid kabinet over links, boven een centrumrechts kabinet?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 20:26

Hmm, nou centrumrechts vind ik VVD, JA21 en D66 (en CU) niet echt. Dat is toch gewoon rechts?