Oorlog Israël

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 21:13

mysa schreef:
Ik mag het zelf online niet lezen maar dit essay van Arnon Grunberg zet wel aan het denken.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/10/04/zo ... t-a4868181

Interessant artikel, Mysa, ben het met het meeste eens, al vind ik zijn oplossingen best wel radicaal (zelfs naar mijn mening). Hij heeft het bijvoorbeeld over een zerostatenoplossing, waarbij alle Israeli's de kans krijgen om te emigreren naar Europa. Eerst vond ik dit bizar, maar anderzijds is hij zelf joods, en orthodoxe joden geloven dat ze pas een staat krijgen bij het laatste oordeel of zo (sorry, ben niet zo bijbels aangelegd).

Maar zijn analyse over de regering Netanyahu klopt absoluut. "De vrede leek bedreigender dan het zwaard" doet me denken aan de boeken van Anja Meulenbelt, eentje heeft zelfs een vergelijkbare titel. Inderdaad: wapenstilstand geeft de mogelijkheid om te onderhandelen over vrede en een tweestatenoplossing, en dat zal vrees ik letterlijk over Netanyahu's lijk zijn (ik zou zeggen: liever vandaag dan morgen).

Daarom ga ik hier even een link zetten ernaar die hopelijk wel voor iedereen leesbaar is: https://archive.is/8PWAF

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 09:17

Merci
Ik vind zijn hypothese inzake de zero state ook het zwakste deel.

Gespeend van realiteitszin maar misschien was dat de bedoeling ook wel.

De analyse is, zoals jij ook opmerkt, heel scherp.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 21:40

mysa schreef:
Merci
Ik vind zijn hypothese inzake de zero state ook het zwakste deel.

Gespeend van realiteitszin maar misschien was dat de bedoeling ook wel.

En ook wel met behoorlijk wat hooghartige arrogantie: ik heb begrepen dat volgens hem de komst van vele Israëli's in Europa het intellectueel niveau in Europa uit de slop konden halen, zo kwam het toch over op mij.

Popstra

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 09:10

En dan komt er nu een giro 555 actie voor alle oorlogs slachtoffers incl israeliers daar in dat midden oosten.

Hoe gestoord is dat!???
Nederland die Israel steun bied door wapens en onderdelen voor wapens te leveren van ONS belasting geld en wij die nu uit medeleven een bedrag kunnen overmaken...

Is dat om ons te wassen in onschuld of hoe noemt men dat!?

Hoe dan!?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 13:52

Heb de actie net eens gegoogled, en er is inderdaad heel wat meningsverschil blijkbaar: de ene vinden dat Israël niets moet krijgen (vind ik trouwens ook, ze hebben nog nooit betaald voor de brokken die ze gemaakt hebben, heel wat infrastructuur in Gaza dat betaald is met Europees geld hebben ze om de haverklap weer platgebombardeerd), anderen die pro Israël zijn, willen dan weer dat Israël meer krijgt. En Oxfam Novib vinden ze dan weer "te politiek gekleurd" omdat die een klacht ingediend heeft tegen de wapenleveringen (vind ik juist logisch, zou bij wapenleveringen aan Rusland toch ook het geval zijn dacht ik?). Blijkbaar zouden meerdere omroepen er al niet voor zitten te springen.

Tja, en hypocriet is het inderdaad wel, een beetje zoals Biden die in zijn afscheidsspeech voor de VN zei dat hij hoopte op vrede. Tja, stoppen met wapens te leveren kan al helpen, toch? Maar anderzijds toch wel goed dat het weer onder de aandacht komt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de actualiteit nu iets minder volg, ik tel wel af voor Vredesloop en vredesbetoging volgend weekend, en op 17/10 ga ik de film "Where olive trees weep" kijken, maar daar blijft het momenteel bij.

Voor wie wil steunen: ik overwoog eerst om UNWRA te steunen, maar ik vrees dat hun fondsen tegengehouden worden door Israël. Heel wat geld van hulporganisaties wordt tegengehouden, zelfs bij de zgn "eerlijke" banken als Triodos. Gelukkig heeft Palestina Solidariteit wel nog een weg om hun fondsen ter plaatse te krijgen, als ik steun, zal het aan hen zijn. Of misschien vraag ik van mijn familie wel een donatie voor Palestina Solidariteit als kerstgeschenk. Ik weet niet hoe het zit met Pax Christi.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 21:18

Ook VN-blauwhelmen werden al meermaals geviseerd (en dan is het volgens Israël natuurlijk weer de schuld van de vijand die daar in de buurt zit 8)7 ), maar van toeval gelooft UNIFIL zelf ook geen bal, en Israël blijft maar zowel in Gaza als in Libanon mensen op te roepen hun huizen te verlaten, waarna ze weer doodleuk de gebieden bombarderen waar ze de mensen heen sturen.

https://nos.nl/collectie/13970/liveblog ... orden-gaza

Weet iemand trouwens of het eigenlijk toegestaan is om mensen te dwingen hun gebieden te verlaten? Ik had eerst gehoord dat dit tegen internationaal recht is, maar ChatGPT zegt nu iets anders, en ik heb geen idee van betrouwbare bronnen hierin.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 21:24

Het gaat om burgers die wat krijgen, niet om de strijdende politiek leiders.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 22:05

hwn schreef:
Weet iemand trouwens of het eigenlijk toegestaan is om mensen te dwingen hun gebieden te verlaten? Ik had eerst gehoord dat dit tegen internationaal recht is, maar ChatGPT zegt nu iets anders, en ik heb geen idee van betrouwbare bronnen hierin.

Bij natuurrampen zijn er verplichte evacuaties, ook om te voorkomen dat de reddingswerkers gevaar lopen buiten normale risico's om.
Oorlog is net zo goed een ramp. Het is alleen inderdaad de vraag of gedwongen vertrek mag uitgaande van wie dat eist in deze situatie. Al is er wel een VN resolutie dat hezbollah niet in zuid-libanon mag zijn dacht ik? En dan is het uitvoeren daarvan, want unifil doet dat niet, toegestaan. Of iedereen die dan weg moet terecht een label hezbollah krijgt is een andere discussie. Niemand die dat zal toegeven als het zo is.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 22:27

Tja, anderzijds zijn er ook al heel wat VN-resoluties die zeggen dat Israel weg moet uit de bezette gebieden dacht ik? Kan me wel voorstellen, als de ene partij de resoluties niet respecteert, dat de andere het dan ook niet zal doen. Maar dan zit je inderdaad met twee overtreders en nog geen duidelijkheid wat legaal is. Maar ik krijg eerder een vermoeden dat Israël Zuid-Libanon ook wil inpalmen, dan zullen ze het wel weer een bufferzone noemen, en daarna volgen de nederzettingen... Maar ik moet stoppen met mijn vermoedens uit te spreken, want helaas worden ze maar al te vaak werkelijkheid :( (geloof me, ik zou het graag fout hebben hoor)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 18:06

Ik ben niet pro contra welke partij dan ook, maar dit: https://nos.nl/artikel/2540629-tanks-is ... el-libanon gaan we dus NIET doen. Ik heb klasgenoten en collega’s gehad die zwaar beschadigd uit Zuid Libanon terug zijn gekomen en die zetten we nou 40 jaar later niet te kakken ze en vertellen dat ze voor de kat z’n k*t in de kreukels zijn te gaan!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 20:49

Ik vind het ook gewoon zo bizar dat Israël dit soort geintjes gewoon kan doen zonder dat dat een reactie op komt.

Hamas, Rusland, Iran, China, wie dan ook zou zo iets moeten flikken joh. De halve westerse wereld zou klaar staan met dreigementen en het klaarzetten van troepen. En nu zenden we gewoon in het nieuws een stukje van Netanyahu uit die zegt dat de blauwhelmen gewoon maar moeten vertrekken. Alsof het heel normaal is.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 21:23

Ja inderdaad, ze hebben in dit conflict toch al echt alles aangevallen wat je niet mag aanvallen. Ze beschouwen de VN ook gewoon als antisemieten (ik hoorde onlangs ergens - ik denk zelfs in dit topic - iemand zeggen dat het internationaal recht antisemitisch is 8)7 )

En de wereld blijft maar oorverdovend stil. Er zouden nu juist massa's VN-blauwhelmen daar moeten gaan optreden, zodat Israël moet stoppen met hun oorlogen (want zelfs wie nog denkt dat dit begon op 7 oktober, kan een oorlog tegen een quasi ongewapend volk in Gaza toch geen zelfverdediging meer noemen), maar ik durf wedden dat ze die ook gewoon plat bombarderen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 21:46

julius_juut schreef:
Ik vind het ook gewoon zo bizar dat Israël dit soort geintjes gewoon kan doen zonder dat dat een reactie op komt.

Hamas, Rusland, Iran, China, wie dan ook zou zo iets moeten flikken joh. De halve westerse wereld zou klaar staan met dreigementen en het klaarzetten van troepen. En nu zenden we gewoon in het nieuws een stukje van Netanyahu uit die zegt dat de blauwhelmen gewoon maar moeten vertrekken. Alsof het heel normaal is.

De westerse hypocrisie. Het gaat enkel maar om belangen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:16

Dat beeld van dat levend brandende kindje in die tent... Ik krijg het niet van mijn netvlies. :\ Waarom grijpt niemand in?!
Laatst bijgewerkt door Imre op 14-10-24 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:23

Ik begrijp er ook niks meer van. We herdenken 7 oktober maar het volle jaar erna van continue vernietiging van zowat de hele regio en iedereen die daar leeft en we komen niet verder dan foei,

Waarom mag rusland niet meer meedoen met de olympische spelen, voetbal, eurovisie songfestival en overal sancties enz en Israel komt overal mee weg en leveren we onderdelen voor wapens want dat moeten we vanwege een contract, 8)7 wat moeten zij nog meer doen voordat er echt een grens wordt getrokken van dit gaat te ver? Of zal die grens er nooit komen want dan is het "antisemitisme en tweede wereld oorlog enz" voor mij echt een raadsel. |(

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:50

Imre schreef:
Dat beeld van dat levend brandende kindje in die tent... Ik krijg het niet van mijn netvlies. : Waarom grijpt niemand in?!

Dit dus. Dat dit (met goedkeuring van het Westen!) kan blijven doorgaan... :n

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:59

Oorlog is big bussines!
Money..money..money

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 21:35

Eentje gepikt van de FB-pagina van Anja Meulenbelt. Fijn (voor zover je dat woord in deze context mag gebruiken) dat er in Nederland toch ook nog best wat eerlijke en kritische stemmen zijn.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 16:01

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 07:38

https://theintercept.com/2024/10/18/isr ... -congress/

Wil iemand dit artikel eens voor mij lezen en zien of die het begrijpt? Blijkbaar wil de VS een deal sluiten met Saudi-Arabië en hen (militaire) bescherming bieden in geval van oorlog. Palestina (ik vermoed zelfs enkel Gaza, de West Bank komt niet ter sprake, dus waarschijnlijk laten ze die zelfs in handen van Israël, maar dat is nu een veronderstelling, geen feit), Gaza/Palestina zou (zonder overleg met hen) een soort enclave worden van Saudi-Arabië, en ik vermoed dat ze dan weer zouden aandringen op goede relaties tussen Israël en Saudi-Arabië en zo, dus weer neokoloniaal spelletje zonder zelfbeschikking voor de Palestijnen.

Ik stuur de link ook even door naar mijn connecties van Palestina Solidariteit, want ik raak er niet wijs uit.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 20:55

Vorige zondag was er eindelijk nog eens een pro-Palestina (en deze keer ook pro Libanon) betoging in Brussel. De media had het over 32000 betogers, maar de inschatting van de organisatoren, zo'n 70 000, zal dichter in de buurt komen.

Ik had al de eerste trein gemist, in de veronderstelling dat ik 4 minuten later een tweede had, maar die reed niet door hinder op het spoor. Volgende trein dik een halfuur later, met overstap in Gent. Bij de overstap hadden we nog een minuutje, maar mochten niet meer instappen omdat de trein al afgeladen vol zat, vooral met betogers.

Zelfs de "te late" trein (we moesten dan nog een kwartier wachten op de volgende) zat nog halfvol betogers, waardoor de betoging een halfuur later vertrok dan gepland.

Het was een indrukwekkende massa, georganiseerd door allerlei organisaties, zowel vredesbewegingen, ngo's, politieke partijen, joodse antizionisten... Mooi en verbindend, maar nog meer dan vroeger had ik weer een gevoel van "dit is niet genoeg", het kon me deze keer geen rust of hoop geven, zeker nu ik gelezen heb dat er plannen gelekt zijn over een aanval op Iran.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 21:21

Hebben jullie dit artikel gelezen van CNN over IDF-soldaten die getraumatiseerd terugkomen uit Gaza omdat ze 'met bulldozers over honderden terroristen moesten rijden - dood en levend - en daar nachtmerries van hebben'? https://edition.cnn.com/2024/10/21/midd ... index.html Ik vind er van alles van. Dat ze terroristen als algemeen woord voor Palestijnen gebruiken ook... :x

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 15:37

Ik heb het zelf niet gelezen, maar ik las wel de reactie van Dyab Abou Jahjah op zijn FB-pagina: het komt neer op het superioriteitsgevoel van de IDF-soldaten, die een naam, een gezicht, gevoelens... toegeschreven krijgen, terwijl er niet stilgestaan wordt bij wat de slachtoffers en hun nabestaanden voelen. Zo wordt dader afgeschilderd als slachtoffer, en slachtoffer als veroorzaker van de nachtmerries van de dader (dus als dader). Beetje primitief samengevat, maar daar komt het imo op neer.

Many posted about this CNN article in indignation. I would like to pause and reflect on this without anger. Just to understand the message.
The narrative of the traumatized Israeli soldier, haunted by the faces of his Palestinian victims in nightmares, has always been dominant in the West. Movies have been made about this (Waltz with Bashir for instance, remember that one? But also every movie about a G.I returning from Vietnam or Iraq), and Western audiences have reacted with admiration, viewing this portrayal as a deep expression of soul-searching.
The soldier becomes the focus of sympathy. In this narrative, the victims are hidden. They do not exist as individuals, but merely as numbers, serving one function: to be killed.
Their deaths are not seen as significant.
What is significant is the experience of the killer, the Israeli soldier himself.
Unlike his victims, he is portrayed as a person, human, and an individual with feelings and emotions. He deserves our sympathy. When he kills himself, the audience feels sadness for him, for the monster, not for his victims.
The killer is humanized, and the victims are dehumanized.
This is complicity and identification with the killer. And a whitewashing of his crimes through a psychologisation discource, turning the killer to a victim and his victims to a background to his story. To some noise in his performance of his lamentation.
The supreme being is always a victim even when he is the killer. The sub-human, even when he is massacred, he is the killer because he has caused the supreme being sadness and agony.
This reveals a lot... everything.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 21:45

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 22:23

En de westerse wereld kijkt er naar en zwijgt.