Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 19:52

In mijn geboorteplaats 5500 inwoners.
Wilde 350 asielzoekers plaatsen. 350
Daar werden dan huizen voor gebouwd.
Kinderen, die op zichzelf willen wonen is niets voor. Daar word geen wijk voor gebouwd.
350 alleenstaande mannen.
Uiteraard is men daar op tegen.
Er werd al gezegd, 50 oke, 350 nee.
Dus het is niet eens dan men niks wil, maar waarom zoveel in een klein dorp?

Ondertussen is dat van de baan en zitten er tijdenijk 150 in de gymzaal.
Die ander in Ter Apel buiten moeten slapen.
En wie gaat geloven dat het tijdelijk is?
Het loopt daar nog steeds vol en dat blijft het doen als de kraan open staat.
Letterlijk dweilen met de kraan open.
Dus ga er maar vanuit, dat huizen plan van eerder word gewoon door de strot geduwd.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 19:53

Veerootje
Toch staan heel veel mensen hier in de dorpen achter deze brief.
Niet of het correct geschreven is, maar wat de boodschap is, daar gaat het om.
De brief is geschreven na heel veel voorvallen, en het is een kleine gemeente dus iedereen weet ervan.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 19:56

Benzz schreef:
Oekrainers echte vluchtelingen en Afghanen niet? Oke......

Wij vergeten nooit hoe een groepje jonge Afghaanse mannen op 11 september 2001 luid juichten toen ze op de televisie in de sportschool zagen dat twee vliegtuigen de Twin Towers in New York binnen vlogen.

Laat ik er nou van uitgegaan zijn dat vluchtelingen op de vlucht zijn voor oorlog of regimes, en niet dat die geweld of terreur toejuichen.
Dus deze passage uit het stuk van Mika11 vind ik best bizar...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 19:56

_San87_ schreef:
Maar het is toch ook wel idioot dat grote aantallen asielzoekers in kleine dorpen geplaatst worden?

Oldebroek heeft 20k inwoners, maar het centrum van t Harde ligt dichterbij, en dat heeft maar 6k inwoners. Ter Apel heeft ook maar een kleine 10k inwoners. Budel t zelfde.

Ik snap de zorgen wel als je ervaringen tot nu toe bijna alleen maar slecht zijn.

In Rotterdam bijvoorbeeld heeft al 60% een migratie-achtergrond en wonen er meer dan 60 verschillende nationaliteiten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 19:58

Het plan is 300 mensen naar Elburg.
... tja, is dat veel of weinig?

Assen herbergt duizend vluchtelingen,
Rotterdam heeft een oud schip gecharterd waar 1500 mensen op bivakkeren.
En ik ben de tel kwijt, maar Rotterdam heeft zo'n 120 nationaliteiten binnen haar stadsgrenzen.

We leven in 2024 en die kraan die je kunt dichtdraaien en dan is het afgelopen bestaat niet.
(Ik zou ook graag mijn hoofd onder de dekens houden en lekker niks zien, 'maar dat werkt niet'.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 24-02-24 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 19:59

Citaat:
(Ik zou ook graag mijn hoofd onder de dekens houden en lekker niks zien, 'maar dat werkt niet'.)

Dat lijkt je anders aardig goed te lukken :o

Benzz

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:00

8% van de sociale huurwoningen gaan naar statushouders.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:03

Waarom heeft iedereen het toch altijd over die alleenstaande mannen? Ja natuurlijk zitten die ook onder de asielzoekers, maar tot een paar jaar geleden kwam ik bijzonder regelmatig op het station in Emmen, de plek waarvandaan de asielzoekers de bus naar ter Apel nemen en ik zag daar toch vooral een hele gemixte samenstelling met mannen, vrouwen en kinderen. En dan heb ik het vooral ook over de nieuwkomers, die altijd behoorlijk goed herkenbaar waren.

Als je naar de werkelijkheid kijkt, dan is het gewoon gezwam dat asielzoekers alleen maar die oh zo gevaarlijke alleenstaande jongemannen zijn. Ja, ze zitten ertussen maar het is gewoon niet de overgrote meerderheid. Het is gewoon weer een vorm van framing.

Wat Rotterdam betreft, dat is één van de plaatsen die het procentueel en ook in harde aantallen belachelijk slecht doet als het om de opvang van vluchtelingen gaat. Wat dat betreft kan de randstad zich sowieso schamen, want die verplaatsen het probleem maar al te graag naar de provincie. Alleen geeft dat de provincie nog steeds niet het recht om asielzoekers onterecht op een negatieve manier te framen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:05

Citaat:
Wij vergeten nooit hoe een groepje jonge Afghaanse mannen op 11 september 2001 luid juichten toen ze op de televisie in de sportschool zagen dat twee vliegtuigen de Twin Towers in New York binnen vlogen.

Laat ik er nou van uitgegaan zijn dat vluchtelingen op de vlucht zijn voor oorlog of regimes, en niet dat die geweld of terreur toejuichen.

Misschien snap ik het wel, dat mensen het bizar vinden.

Als je echt totaal niet weet welke rol de US of A gespeeld heeft (en soms nog een beetje speelt) in de Arabische wereld,
dan snap ik dat je raar opkijkt als onze bevrijders (... Nederlanders meten van alles af aan de Tweede Wereldoorlog...) 'op hun falie krijgen'.

Als jouw familie is uitgemoord met goedkeuring van en/of door toedoen van de US of A voelt het waarschijnlijk al heel anders.

... in principe ben ik tegen gejuich als er mensen sterven, maar als er in de nabijheid van de Russisch- Oekraïnse grens een Russisch vliegtuig neerstort (of noem het maar op, wat er allemaal gebeurt)
overtreed ik deze regel wel eens. :o

Dus ik vind de zin over 'wie vluchteling is, mag toch geen geweld of terreur toejuichen' een beetje vreemd.
(Het is een loodzware eis.)
(Een principiële Doopsgezinde zou het kunnen zeggen, maar die zijn niet zo van het eisen stellen aan anderen...)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 24-02-24 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:06

karl

Als het COA zelf aangeeft dat het om die groep gaat die bij jou in de buurt geplaatst wordt dan zeg jij dus dat het COA dat liegt?

kan, bijzonder maar kan....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:10

mika11 schreef:
Veerootje
Toch staan heel veel mensen hier in de dorpen achter deze brief.
Niet of het correct geschreven is, maar wat de boodschap is, daar gaat het om.
De brief is geschreven na heel veel voorvallen, en het is een kleine gemeente dus iedereen weet ervan.

Het gaat niet om correct Nederlands, de boodschap is totaal niet duidelijk (tenzij je de boodschap wit overbrengen dat Oldebroek een enorm racistisch dorp is) en de argumenten niet per se steekhoudend.
Als je echt iets wilt bereiken, moet je niet aankomen met zo’n suffe brief.

Sansevieria schreef:
Benzz schreef:
Oekrainers echte vluchtelingen en Afghanen niet? Oke......

Ik ook. Maar op zich zijn de Amerikanen hun niet echt tot grote hulp geweest. Ik begrijp best die aversie tegen Amerika. Je weet niet of ze juichten omdat ze achter de Taliban stonden of vanwege hun haat naar Amerika. (Die flink met de paplepel is ingegoten)
Om zulke dingen echt te begrijpen en te duiden zou je wat meer moeten verdiepen in internationale relaties en betrekkingen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:10

Benzz schreef:

Maar dit negeren is natuurlijk veel makkelijker kunnen we weer lekker door met ons af te reageren op de klassieke zondebok. Bonuspunten als deze zondebok er anders uitziet dan wij.

Zit al tijden hier een groot coa om de hoek. Prima om uit te breiden ook. Wat mij betreft hoeft niemand ergens af te sterven omdat ik bang ben voor vluchtelingen.

Ben voor een sterker EU en een betere spreiding (knipoog naar oost Europa). Wat zij doen is schandelijk. Net gemist de kans , maar zal volgende keer volt stemmen. Het is totaal onrealistisch een vreemd oord te worden met aparte regels.

Frankrijk en Italië nemen trouwens pas veel asielzoekers op.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:13

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:14

Heeft natuurlijk te maken met het soort beschikbare huisvesting. Gaat het om hotels met alleen 1 of 2 persoonskamers (dus geen familiekamers) dan kun je er geen hele gezinnen neerzetten.
Nogmaals, het gaat in zo'n geval echt om tijdelijke opvang, wat niet uitsluit dat er iedere keer weer andere alleenstaande mannen worden opgevangen. Veel ervan mogen niet blijven.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:14

Nee Janneke, juichen als er mensen vermoord worden of dood gaan kan er bij mij echt niet in.

Net zoals er bij een doodgereden wolf mensen juichen, hoe erg ik ook een hekel aan dat dier heb, staan juichen zou niet in me opkomen.
En als het om een mensenleven gaat al helemaal niet :(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:20

Benzz schreef:

Dat is een gemiddelde. Er zijn gemeenten die helemaal geen statushouders opvangen. Die 8% gemiddeld wordt veel zwaarder gevoeld in die gemeente die dat wel doen (meestal de grote steden). Daarom is die spreidingswet belangrijk, zodat alle "last" eerlijk wordt verdeeld.
Daarnaast zijn er veel groepen die ook allemaal urgentie krijgen die we tegenwoordig aandachtsgroepen noemen. Dat bij elkaar maakt dat het merendeel van de vrijkomende sociale huurwoningen gaat naar die groepen. En daar zijn statushouders een deel van.
Tel daarbij op dat nu al in korte periode uitgebreid in de media wordt uitgemeten dat statushouders een heel geschikte woning weigeren omdat ze m te klein vinden...
Dan snap je best hoe dat valt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:37

DuoPenotti schreef:
karl

Als het COA zelf aangeeft dat het om die groep gaat die bij jou in de buurt geplaatst wordt dan zeg jij dus dat het COA dat liegt?

kan, bijzonder maar kan....

Het probleem is dat iedereen het altijd erover heeft dat het bij hun alleen maar om alleenstaande jongemannen gaat. En dat kan niet, niet altijd en overal.

En als ik naar onze eigen situatie kijk, het asielzoekerscentrum bij ons in Emmen, daar zitten gewoon gezinnen, het asielzoekerscentrum in Meppen, een plaatsje net om de hoek, hetzelfde. Als ik kijk naar ter Apel, net aan de andere kant om de hoek tegen onze gemeente aan, heel veel vrouwen, kinderen en gezinnen. Als ik kijk naar de sporthal bij ons in de wijk die gebruikt is om ter Apel te ontlasten, gezinnen.

Dus laten we gewoon ophouden met doen alsof asielzoekers voornamelijk uit jonge alleenstaande mannen bestaat, want dat is gewoon onzin. Het is onzin die alleen maar bedoeld is om mensen schrik aan te jagen. want jonge mannen, dat moet wel eng zijn. Tenminste als ze geen blond haar en blauwe ogen hebben en Piet, Kees of Jan heten.

En dan komt er zo'n stichtelijk verhaaltje van die sportschoolhouder dat de meisjes niet veilig zijn. We hebben het hier over de f*cking bible belt. De plek waar je op zondag met je vrome kop in de kerk hoort te zitten, zodat je de rest van de week je volledig van God losgeslagen kan gedragen. Of je het nou hebt over fraude, vechten, verkrachting binnen en buiten het huwelijk, incest, het is niet bepaald een gebied wat het goede voorbeeld voor de rest van Nederland geeft, maar owee buitenlanders en niet zomaar buitenlanders, buitenlandse jongemannen, dat moet wel Sodom en Gomorra geven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:47

Je bent zelf ook niet wars van (voor)oordelen, zie ik :D.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:51

Omdat ze niet in Emmen zitten zitten ze dus elders meer...

57,6 procent uit volwassen mannen, 18,3 procent was een volwassen vrouw en 24,1 procent was kind

Dus tot zover onzin...
Het valt op dat diegene die steeds wijzen met dat andere die niet zo pro asielzoekerscentrum is zelf de feiten niet kennen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:13

Waar ik in de buurt zit, die moeten 112 mensen opnemen gezien het inwonersaantal. het worden er minstens 350 lijkt het nu. Zomaar vanuit het niks kwam het bericht vorige week en een info avond. de eersten komen volgende week al geloof ik. Pand wordt voor een kapitaal verbouwd, er zou eerst een respijthuis komen voor mensen die een paar weken op adem wilden komen. Dat is van de baan. Maar wel pal naast een school voor kwetsbare kinderen op hetzelfde terrein. Een eind van de bewoonde wereld maar wel naast een best drukke weg.

Eerder hebben er werknemers uit polen roemenen en bulgaren gewoond. Dat was een dusdanig succes kennelijk(kuch) dat het daarna niet meer mocht ivm overlast in de omgeving. En nu komt er dit. Met de bedoeling om ze daarna in de gemeente een woning te geven. Terwijl zo ongeveer de wachttijd voor een huurhuis bijna de langste is van heel nederland. -O- De gemeente en de pand eigenaar zullen er wel een beste bak geld voor krijgen van de coa.

Geen idee hoe het uit gaat pakken. Ze moeten ergens heen maar soms snap ik gemeentes niet. Waarom meer plaatsen dan je hoeft gezien je inwoners aantal.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:27

_San87_ schreef:
Je bent zelf ook niet wars van (voor)oordelen, zie ik :D.

Oh ik heb volop vooroordelen. Onder andere tegen mensen die op zondag vroom in de kerk zitten te knikken als de dominee het heeft over God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf, die dat op maandag gelijk weer vergeten zijn. Wat zij vergeten is dat je geen christen bent als je op zondag vooraan in de kerk zit, maar dat je christen bent als je naar je geloof leeft. En het op deze manier vooraf mensen veroordelen heeft niks met geloof te maken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:36

DuoPenotti schreef:
Omdat ze niet in Emmen zitten zitten ze dus elders meer...

57,6 procent uit volwassen mannen, 18,3 procent was een volwassen vrouw en 24,1 procent was kind

Dus tot zover onzin...
Het valt op dat diegene die steeds wijzen met dat andere die niet zo pro asielzoekerscentrum is zelf de feiten niet kennen

Dus iets meer dan de helft is man en welk deel daarvan is dan jong volwassen man?
Het is echt niet zo dat het grootste deel van de asielzoekers jong volwassen mannen zijn. Wat vermoedelijk wel waar is, is dat de groep jong volwassen mannen de meeste overlast veroorzaken.
Maar ook grote kans dat die jong volwassen overlast veroorzakende mannen voornamelijk veilige landers zijn en geen vluchtelingen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:46

Los daarvan zijn het de cijfers van één maand, december 2023. Ik heb al even gekeken of ik zou wat algemenere cijfers kan vinden, maar die zijn niet gemakkelijk te vinden.

Jong volwassen mannen zijn in het algemeen de grootste groep overlast veroorzakers, dat heeft niet zoveel met asielachtergrond van doen. En er zijn er ook wel relatief veel in verhouding met de overige groepen, maar het is echt onzin om te doen alsof asielzoekers alleen maar alleenstaande jonge mannen zijn. En zo wordt het op dit moment wel gebracht. Ze worden er in elke discussie aldoor opnieuw als dreigbeeld erbij gehaald.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:09

Karl66 schreef:
Los daarvan zijn het de cijfers van één maand, december 2023. Ik heb al even gekeken of ik zou wat algemenere cijfers kan vinden, maar die zijn niet gemakkelijk te vinden.

Jong volwassen mannen zijn in het algemeen de grootste groep overlast veroorzakers, dat heeft niet zoveel met asielachtergrond van doen. En er zijn er ook wel relatief veel in verhouding met de overige groepen, maar het is echt onzin om te doen alsof asielzoekers alleen maar alleenstaande jonge mannen zijn. En zo wordt het op dit moment wel gebracht. Ze worden er in elke discussie aldoor opnieuw als dreigbeeld erbij gehaald.

Vluchtelingenwerk houdt de cijfers goed bij:
https://www.vluchtelingenwerk.nl/sites/ ... 23_V04.pdf

En ja, de meesten asielzoekers in Nederland zijn man. 73% om precies te zijn. En ja; de meesten vallen in de categorie jongere. Dat kun je willen ontkennen. Of zeggen dat het geframed wordt, maar dit zijn de cijfers nu eenmaal.

Afbeelding

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:13

Ah, ik zat zelf bij het CBS te zoeken. En voor de rest, zou ik willen adviseren om eerst lezen wat ik zeg voor je reageert.