Omdat ik een aantal mensen vragen heb zien stellen over het feit dat veel lichamen en koffers nog heel zijn, wil ik hier wat uitleg daarover neerzetten.
Als eerste: wanneer zo'n raket een vliegtuig neerhaalt, ontploft deze niet in het vliegtuig, maar om zo'n 20 meter afstand van het vliegtuig. Ik kan even de exacte bron daarvan niet vinden. Maar
deze bon laat in elk geval zien wat het effect is van zo'n raket. Het verspreid gloeiend heet metaal over een groot oppervlak van het vliegtuig, met op die manier de meeste schade. De foto in deze link is een stuk van linksvoor van de cockpit (meest linkse twee raampjes gezien vanaf de piloten). Het betekent dus niet dat het vliegtuig in de lucht gelijk helemaal in stukjes ligt.
Dat zie je ook aan de grootste crashsite op de grond. De grafische foto's van de eerste dag lieten zien dat het grootste stuk op de grond lag, met de lichamen ongeveer in rijen, daaruit kon je ongeveer opmaken dat ze op de stoelen zaten toen het vliegtuig crashte. Waarom zijn die lichamen dan nog heel? [wat ik hier zeg is gebaseerd om natuurkundige kennis, sorry als het soms wat plastisch over komt] Omdat ze niet allemaal los vanaf 10 km hoogte vallen. Als een groot stuk vliegtuig valt, dan valt alles wat daar in zit, dus ook de plastic koffers, met dezelfde snelheid mee. Maar relatief ten opzichte van de stukken vliegtuig, zitten ze stil. Pas op het moment dat het vliegtuig de grond raakt, ontstaat er een klap, maar dat zorgt dan niet ervoor dat het er gigantische schade wordt verricht aan de lichamen, of koffers, omdat er nog een buffer zit tussen hen en de grond. Het gewicht van alles wat er bovenop komt is niet groot, dus er wordt niets geplet. Overigens zal een volle koffer ook minder snel breken dan een lege koffer.
En dan nog de ontploffing op de grond. De kerosine in de het vliegtuig is erg vluchtig, zodra dit verbrand, ontploft het gelijk. Dit gaat heel snel. Omdat er dan kort ook een zuurstof gebrek op treedt door de verbranding (bijvoorbeeld vlak boven de grond), stopt het branden ook weer gelijk (naast dat een heleboel spullen bedekt zijn door een laag metaal bijvoorbeeld), op sommige plekken kan het wel nog door blijven gloeien en branden. Dit zou mijn uitleg zijn voor het niet verbranden van veel spullen
@Cyella: er zijn maar zeer weinig raketten die een vliegtuig op die hoogte kunnen raken.