Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Internet schreef:Een partij wordt als radicaal beschouwd wanneer de ideologie afwijkt van de gevestigde politieke normen en principes, en zich kenmerkt door nativisme (het idee dat alleen 'inheemse' bewoners tot de natie behoren), autoritarisme (nadruk op 'law and order' en sterke staat) en populisme (het idee van een directe band tussen het volk en een sterke leider, vaak met een anti-elite boodschap). Radicaal-rechtse partijen, bijvoorbeeld, vallen vaak onder dit concept.
Nativisme: De partij stelt dat alleen 'inheemse' bevolking bij de natie hoort en beschouwt migranten en andere ideeën als een bedreiging voor de nationale identiteit, cultuur en tradities.
Autoritarisme: Er is een sterke focus op orde, veiligheid en een krachtige overheid. Dit kan zich uiten in strengere wet- en regelgeving.
Populisme: De partij presenteert zich als de spreekbuis van het volk tegen een "elitaire" overheid of media. Dit gaat vaak gepaard met het creëren van sterke verhalen die emoties oproepen en angst aanwakkeren.
Ondermijning van democratische principes: Hoewel radicaal-rechtse partijen in principe de democratische regels respecteren, kunnen hun ideeën indruisen tegen principes als de bescherming van minderheidsrechten en politiek pluralisme.
Normalisering: Radicaal-rechtse partijen proberen hun gedachtegoed te normaliseren in de samenleving. Soms doen ze dit door bepaalde ideeën, zoals die over "omvolking", te presenteren als feiten.
juval schreef:_San87_ schreef:Er hebben wel vaker dorpen/woningen/boerderijen plaats moeten maken voor voorzieningen die voor het hele land van belang zijn. Dat is niet nieuw en er is, imo, ook niet meteen iets mis mee. Mits er goed gecompenseerd wordt.
Dan is de vraag of industrie algemeen belang is.
nps schreef:Als je nooit iets mag opofferen voor zaken van algemeen belang, hoe moet je als kabinet dan in vredesnaam ooit iets voor elkaar krijgen? Het doet altijd ergens wel een beetje pijn.
Over het verschil GL/PvdA (ja, GL zit erbij - maar het ís niet de GL) - VVD en het verschil D66 - Ja21 - Ja21 is een radicale partij. Of iets een radicale partij is of niet is niet mijn mening, ik haal de definitie er nog eens bij:Internet schreef:Een partij wordt als radicaal beschouwd wanneer de ideologie afwijkt van de gevestigde politieke normen en principes, en zich kenmerkt door nativisme (het idee dat alleen 'inheemse' bewoners tot de natie behoren), autoritarisme (nadruk op 'law and order' en sterke staat) en populisme (het idee van een directe band tussen het volk en een sterke leider, vaak met een anti-elite boodschap). Radicaal-rechtse partijen, bijvoorbeeld, vallen vaak onder dit concept.
Nativisme: De partij stelt dat alleen 'inheemse' bevolking bij de natie hoort en beschouwt migranten en andere ideeën als een bedreiging voor de nationale identiteit, cultuur en tradities.
Autoritarisme: Er is een sterke focus op orde, veiligheid en een krachtige overheid. Dit kan zich uiten in strengere wet- en regelgeving.
Populisme: De partij presenteert zich als de spreekbuis van het volk tegen een "elitaire" overheid of media. Dit gaat vaak gepaard met het creëren van sterke verhalen die emoties oproepen en angst aanwakkeren.
Ondermijning van democratische principes: Hoewel radicaal-rechtse partijen in principe de democratische regels respecteren, kunnen hun ideeën indruisen tegen principes als de bescherming van minderheidsrechten en politiek pluralisme.
Normalisering: Radicaal-rechtse partijen proberen hun gedachtegoed te normaliseren in de samenleving. Soms doen ze dit door bepaalde ideeën, zoals die over "omvolking", te presenteren als feiten.
Vooral op Immigratie ís Ja21 heel radicaal, en bestaat uit leden die in behoorlijk radicale partijen hebben gezeten. GL/PvdA is - als je deze definitie aanhoudt - níet radicaal. En daar zit het verschil in met het wel of niet samen kunnen komen. Alle niet-radicale is hebben een meer gemeenschappelijke grondhouding (advies aannemen van wetenschap, overeenstemming dat stikstof een probleem is, geen onrechstatelijke anti-immigratie punten). Ook al schuurt VVD gezellig tegen radicaal aan, van origine is de partij dat zelf niet. Ook al doen ze nu ineeens alsof.
Daarnaast - VVD is niet in de leiding. D66 wel. Het is gek dat die dan met een behoorlijk radicale partij in zee zouden moeten bij wie ze ideologisch heel ver vandaan zitten, en níet met een partij waar ze veel comfortabeler mee zijn omdat VVD de arrogantie heeft om dwarst te gaan liggen doen, is heel gek. En politieke zelfmoord, want D66 wordt na de regeerperiode natuurlijk weer afgerekend. Het is écht bijzonder onverstandig voor D66 om met Ja21 te gaan.
Electra63 schreef:Elisa2 schreef:Grappig dan dat ik mijn mening steeds weet te onderbouwen met bronnen en jij niet..
En nu houdt ik er over op, als je door gaat ga je gewoon op de Foei lijst.
Ik zie echter geen bron dat Nederland geen stikstofcrisis heeft ?

_San87_ schreef:Elisa2 schreef:
Heel bijzonder..450 hectare voor energiestations, dat is dus een direct gevolg van overstappen op meer stroom/ energie etc. Ik vraag me dan ook af of dit bij een dorp gaat blijven of dat er meer 450 hectare grond nodig gaat zijn voor energie stations.
Maar wat is het alternatief?
We willen allemaal stroom voor onze televisies, lampen, verwarming, we willen allemaal producten kunnen blijven kopen.
De overheid is rijkelijk te laat met het daarop anticiperen, de netbeheerders hebben 30 jaar geleden al aangegeven dat het stroomnet in de toekomst een probleem ging worden, maar ze mochten toen niet investeren. Dat moet nu allemaal alsnog gebeuren om onze standaard van leven te behouden.
Voor de mensen die er wonen is het echt heel naar dat zij hun huizen kwijt gaan raken in de toekomst. Bah.
nps schreef:Vooral op Immigratie ís Ja21 heel radicaal, en bestaat uit leden die in behoorlijk radicale partijen hebben gezeten.
nps schreef:GL/PvdA is - als je deze definitie aanhoudt - níet radicaal. En daar zit het verschil in met het wel of niet samen kunnen komen. Alle niet-radicale is hebben een meer gemeenschappelijke grondhouding (advies aannemen van wetenschap, overeenstemming dat stikstof een probleem is, geen onrechstatelijke anti-immigratie punten).
nps schreef:Ook al schuurt VVD gezellig tegen radicaal aan, van origine is de partij dat zelf niet. Ook al doen ze nu ineeens alsof.
journee schreef:nps schreef:Vooral op Immigratie ís Ja21 heel radicaal, en bestaat uit leden die in behoorlijk radicale partijen hebben gezeten. GL/PvdA is - als je deze definitie aanhoudt - níet radicaal. En daar zit het verschil in met het wel of niet samen kunnen komen. Alle niet-radicale is hebben een meer gemeenschappelijke grondhouding (advies aannemen van wetenschap, overeenstemming dat stikstof een probleem is, geen onrechstatelijke anti-immigratie punten). Ook al schuurt VVD gezellig tegen radicaal aan, van origine is de partij dat zelf niet. Ook al doen ze nu ineeens alsof.
Daarnaast - VVD is niet in de leiding. D66 wel. Het is gek dat die dan met een behoorlijk radicale partij in zee zouden moeten bij wie ze ideologisch heel ver vandaan zitten, en níet met een partij waar ze veel comfortabeler mee zijn omdat VVD de arrogantie heeft om dwarst te gaan liggen doen, is heel gek. En politieke zelfmoord, want D66 wordt na de regeerperiode natuurlijk weer afgerekend. Het is écht bijzonder onverstandig voor D66 om met Ja21 te gaan.
Dus jij wilt suggereren dat D66 niet met partijen zou kunnen samenwerken omdat ze radicaal zijn? Je weet dat de PPR en PSP zijn overgegaan in GroenLinks toch? Dat waren radicaal linkse partijen.

Elisa2 schreef:_San87_ schreef:Maar wat is het alternatief?
We willen allemaal stroom voor onze televisies, lampen, verwarming, we willen allemaal producten kunnen blijven kopen.
De overheid is rijkelijk te laat met het daarop anticiperen, de netbeheerders hebben 30 jaar geleden al aangegeven dat het stroomnet in de toekomst een probleem ging worden, maar ze mochten toen niet investeren. Dat moet nu allemaal alsnog gebeuren om onze standaard van leven te behouden.
Voor de mensen die er wonen is het echt heel naar dat zij hun huizen kwijt gaan raken in de toekomst. Bah.
Weet ik ook niet hoor, ik vind het lastig omdat ik moeilijk overzicht heb op langer termijn wat er gaat gebeuren bij bepaald beleid. Ben het eens met wat Raineri schrijft dat er zoveel korte termijn oplossingen zijn die alleen pleisters op een wonde plakken.
Ik mis echt een lange termijn plan die goed doordacht wordt.
nps schreef:@Babootje - ook al zijn ze uit de partijen, ze zaten er wel ooit in. Dat zegt voor mij wel wat over waar je grenzen stelt qua waar je graag aan deelneemt. Ze zijn niet ineens andere personen geworden ofzo.
nps schreef:Nieuwsgierig - waar haal je vandaan dat VVD ooit linkser is geworden? Juist niet - ze is opgeschoven naar rechts. Eerder door de deur open te zetten naar PVV, en nu wéér door wel te willen samenwerken met rechts-radicaal, maar niet met links. VVD was volgens mij altijd centrumrechts, maar zit nu knus tegen rechts-radicaal aangeplakt. Ik heb het idee dat dat ze juist kiezers heeft gekost - de gematigde kiezer is naar andere partijen gegaan (weet je nog, die laagste verkiezingsuitslag sinds 1971 voor de VVD?). En dat eerder was juist hun trouwe achterban.
nps schreef:Je kan internationaal gewoon zien wat de gevolgen van bijvoorbeeld rechts-conservatief economisch beleid zijn (denk engeland brexit, denk trump nu, denk orban etc) en links-progressief (denk scandinavie). En dan kan je binnen Amerika ook nog eens zien per staat wat meer links of rechts beleid voor gevolgen heeft - kijk bijvoorbeeld naar het verschil tussen diep-rode staten (rechts, diep conservatief) en rode staten (links, meer progressief).
Op bijv niveau van voorzieningen of hoe de staat economisch presteert. Het is echt niet dat we niet weten wat bepaald beleid voor gevolgen heeft op langere termijn.
Elisa2 schreef:nps schreef:Je kan internationaal gewoon zien wat de gevolgen van bijvoorbeeld rechts-conservatief economisch beleid zijn (denk engeland brexit, denk trump nu, denk orban etc) en links-progressief (denk scandinavie). En dan kan je binnen Amerika ook nog eens zien per staat wat meer links of rechts beleid voor gevolgen heeft - kijk bijvoorbeeld naar het verschil tussen diep-rode staten (rechts, diep conservatief) en rode staten (links, meer progressief).
Op bijv niveau van voorzieningen of hoe de staat economisch presteert. Het is echt niet dat we niet weten wat bepaald beleid voor gevolgen heeft op langere termijn.
Oh nee? Stroom netwerk wat nu overbelast raakt hadden ze ookal jaren geleden aan kunnen zien komen. Is niet gebeurd..
Ik heb het over het 'gebrek' aan beleid in NL. Bijvoorbeeld over hoe ze met de boeren omgaan, steeds weer wat anders en nieuws verzinnen.
BigOne schreef:Laten we hopen dat er een kabinet komt dat in ieder geval de rechtsstaat respecteert.
https://www.uu.nl/nieuws/rechtsstatelij ... ijd-met-de

Cer schreef:Ik vind overigens alleen maar een rapport uit 2024, en commentaar op de rapportage manier van NOvA, door een sectie van de UvA, (staats en bestuursrecht)
https://www.burgeroverheid.nl/artikel/k ... rogrammas/
Dus ja, wat moet je daar dan weer van vinden
juval schreef:Cer schreef:Ik vond dit wel bijzonder.. een dorp dat waarschijnlijk over tien jaar weg moet zijn omdat de industrie uit moet breiden
https://www.nu.nl/binnenland/6375636/do ... strie.html
Ben benieuwd waar ze die mensen gaan huisvesten, met een beetje mazzel worden ze gunstig uitgekocht, maar of dat altijd zo is als de gemeente iets wil hebben?
lijkt me verschrikkelijk om gedwongen je huis kwijt te raken...
verootjoo schreef:juval schreef:
Lijkt me ook echt de hel, een heel dorp weg. Bizar.
Voor de bouw van bv de wijk Vathorst in Amersfoort/hooglanderveen zijn ook mensen hun huis/boerderij kwijt geraakt.
Heel naar… ik ben benieuwd hoe dat destijds is gecompenseerd.
verootjoo schreef:juval schreef:
Lijkt me ook echt de hel, een heel dorp weg. Bizar.
Voor de bouw van bv de wijk Vathorst in Amersfoort/hooglanderveen zijn ook mensen hun huis/boerderij kwijt geraakt.
Heel naar… ik ben benieuwd hoe dat destijds is gecompenseerd.