Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 14:15

MyChoice schreef:
In Epe een wolf midden in het dorp. Het begint daar wel echt de spuigaten uit te lopen. Normaal gedrag.....

Persoonlijk denk ik dat dit bij deze hoeveelheid wolven op relatief kleine oppervlakte in Nederlands druk bevolkt gebied helaas wèl normaal gedrag is.

Ik denk dat normaal gedrag echter prima ook onwenselijk gedrag kan zijn.

Dus normaal in deze omstandigheden: ja,
Wenselijk: absoluut niet.

Het lijkt vaak alsof als er geroepen wordt dat iets normaal gedrag is, er dan ook meteen vanuit gegaan moet worden dat het wenselijk is

Het grote gevaar zit er mijns inziens nou net in dat normaal gedrag ook gewoon gevaarlijk en onwenselijk is.

Zolang er steeds geroepen wordt dat iets een uitzondering is of zeldzaam wordt er niets aan het grote probleem gedaan, maar alleen op individueel wolvenniveau ingegrepen.

Pas als mensen doorkrijgen dat dit 'normaal' is, èn tegelijkertijd onhoudbaar, kan het probleem pas serieus besproken en aangepakt worden.

BrankaZ

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 14:18

Helemaal met je eens Femke. Naar omstandigheden normaal is niet acceptabel/gewenst.
Als wolven hun van nature schuwe gedrag moeten vertonen moet de situatie zo zijn dat dat gedrag nuttig voor ze is. Nu is dat het niet en dat is dit brutale/niet schuwe wel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 14:21

Misschien is het wel "goed" dat de wolf nu bij de schaapskooi naar binnen is gegaan.

Want ja die poedersuiker boeren geven niks om hun dieren.
Duizenden euro's aan materiaal plus tig uren verder is dat nog steeds de uitspraak.
Allemaal eigen schuld.

Hopelijk is dat beeld bij diverse mensen anders als het om de dieren van een herder gaat.

En slaat zo het beeld toch eens om dat afrastering niet de oplossing is.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 14:27

Vermoed dat dat beeld al aan het omslaan is als je de reactie van Glenn Lelieveld leest dat we die wolven zelf hebben geleerd om over hekken te springen omdat er zoveel afrasteringen in Nederland staan.

Weet het niet hoor, maar de meeste mensen willen toch voor hun dieren, zichzelf en weggebruikers voorkomen dat hun dieren op de straat belanden. In de meeste gevallen werkt een afrastering daar vrij goed bij. Koeien blijven keurig achter een enkel stroomdraadje in de wei.
Om wolven aan de goede kant van de erfgrens te houden moet je een soort Alcatraz-achtige afrastering neerzetten en dan is het alsnog met de vingers gekruist zitten of het echt werkt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 14:28

En áls we dat al zouden willen mág het vaak ook nog niet!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 14:34

Dat komt er nog bij.
Net zoals dat als een wolf erin komt de dieren die erdoor beschermd moeten worden er niet uit kunnen. Vluchtweg afgesloten, bloedbad te verwachten.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 14:42

tienus63 schreef:
Als provinciale Staten van Drenthe akkoord gaan, wordt het bedrag voor subsidie voor Drentse dierhouders voor de tweede keer dit jaar verhoogd.

Bron rtvdrenthe.
Subsidie wolfwerende rasters weer omhoog, nu fors https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/177962 ... redArticle #rtvdrenthe
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

In dit artikel wordt gezegd:

"In Barneveld sprong een wolf bijna twintig keer over een wolfwerend raster. Maar volgens provinciaal wolvenconsulent Jaap Mekel is dat een uitzondering. "We hebben dit gedrag bij wolven in Drenthe nog niet gezien. De wolf is tien jaar terug in Nederland gekomen en dit is voor zover wij weten de eerste wolf die dit doet."

In dit artikel uit januari 2024, genaamd "Het regent wolvenaanvallen in Drenthe: 'Wolfwerende rasters werken niet meer'" staat:

"Ynze en Marjoke Oenema uit Wittelte hebben hun schapen blijvend binnen gezet omdat ze binnen 11 dagen vier keer bezoek hebben gehad van waarschijnlijk een wolf binnen een goedgekeurd wolfwerend raster.
"Het stressniveau is zo hoog opgelopen bij de schapen, dat we hebben besloten om ze niet meer buiten te doen. En niet meer elke ochtend wakker te worden met het idee: hoe zou het nu zijn? Ze gaan helemaal niet meer naar buiten", zegt Marjoke Oenema."

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/162316 ... -niet-meer

Ik zou Jaap Mekel graag even taggen hier.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-25 14:42

Omstanders in Spanje redden een geit of kalf van een beer.
Citaat:
18 september 2025/Spanje
Buren redden een geit van een aanval van een bruine beer midden in de stad

Een omheinde boerderij, een kalf, een groot roofdier.
Het zou niet ongebruikelijk zijn als deze scène zich in de bergen afspeelde. Maar deze beer heeft een stedelijk gebied bereikt en zijn aanval wordt gezien en vastgelegd door voorbijgangers.
De geit rende voor zijn leven. Daarachter rent de zichtbaar magere bruine beer om zijn honger te stillen. Een ongelijke strijd tussen een roofdier aan de top en een jonge prooi, nog onhandig en zonder andere manier om zich te verdedigen dan een langzame, onhandige ren.
Maar de locatie die de beer heeft gekozen om het dier aan te vallen, zal doorslaggevend zijn voor het voortbestaan ​​van de geit. Er zijn veel buren daar, aangezien het een druk stedelijk gebied is, die ook in actie komen om het leven van het kalf te redden.

Ze tillen de geit op om het van de beer te redden.
Ze gooien stenen naar de beer, schreeuwen en gebaren met hun armen. Er zijn ook honden in de buurt die naar het roofdier blaffen. Niets lijkt de carnivoor, die vastberaden op zijn hulpeloze prooi afgaat, bang te maken. Gelukkig voor het dier en de rancher slagen de buren erin hem te redden door hem op te pakken en naar de andere kant van het hek te dragen.

Een indrukwekkende video die laat zien dat roofdieren niet bang zijn om stedelijke gebieden in te gaan om op huisdieren te jagen, die zo makkelijk te vangen zijn.
Afgaande op de beelden lijken ze ook geen respect te hebben voor mensen, zelfs niet als ze in zulke grote aantallen aanwezig zijn als we zojuist hebben gezien.

https://www.club-caza.com/article/art/3 ... U1sLexoG_A

Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf in cultuurlandschap
Dier raakt niet gewond door beer of reddingsactie.
https://www.facebook.com/share/v/19Yfi7 ... tid=wwXIfr

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 14:53

Magere beer deze tijd van het jaar heeft geen kansen om de winter door te komen. Dat verklaart een heel stuk niet onder de indruk zijn, teveel honger. En "hopelijk" ook dus te zwak om dan maar een lastpak in de weg staand mens te pakken. Verdrietige situatie, voor alle partijen.

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 15:11

BrankaZ schreef:
Vermoed dat dat beeld al aan het omslaan is als je de reactie van Glenn Lelieveld leest dat we die wolven zelf hebben geleerd om over hekken te springen omdat er zoveel afrasteringen in Nederland staan.

Weet het niet hoor, maar de meeste mensen willen toch voor hun dieren, zichzelf en weggebruikers voorkomen dat hun dieren op de straat belanden. In de meeste gevallen werkt een afrastering daar vrij goed bij. Koeien blijven keurig achter een enkel stroomdraadje in de wei.
Om wolven aan de goede kant van de erfgrens te houden moet je een soort Alcatraz-achtige afrastering neerzetten en dan is het alsnog met de vingers gekruist zitten of het echt werkt.

Alsof we erbij stonden met een clicker. }:0
En idd, ik vertik het om het hier af te rasteren alsof ik in Blijdorp woon!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-25 15:28

Citaat:
Op 4 april 2025 diende ik een handhavingsverzoek in bij de NVWA ivm het niet nemen van preventieve maatregelen tegen de wolf ter bescherming Exmoorpony’s van Mekelogisch Beheer in het Drents Friese Wold van Staatsbosbeheer. De behandeling van mijn handhavingsverzoek vergt weer meer tijd en verlengt de NVWA de beslistermijn wederom met 8 weken. Tuurlijk kan er ook nog wel bij.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1Ba3fQ ... tid=wwXIfr

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 15:57

DubbelFun schreef:
SusanH schreef:
Lees net in de app dat de schapen van de kudde in Ede zijn aangevallen. Die staan achter een hoog raster..
Is dat de plek waar de kudde staat als ze niet op de hei grazen (aan de overkant van de weg bij juffrouw Tok) ?

Ik vermoed de kudde die aan de kant van het Natuurcentrum staat. Achter dat hele hoge raster. Daar zijn vaker aanvallen geweest vandaar dat men ze daar achter een heel hoog raster heeft staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 16:00

Ik herinner me dat er daar eens een stuk of 40/50 schapen het slachtoffer zijn geworden.
Aan de overkant van Juffrouw Tok schijnt de ander broer /herder te zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-25 17:40

Citaat:
18 september 2025/de Stentor
Gemeente met ‘100% wildgarantie’ wil per direct actie tegen wolvenoverlast

Toeristen worden er al jaren gelokt met ‘100% wildgarantie’. Wat de gemeenteraad van Epe betreft past de wolf echter niet meer in dat plaatje. Na meerdere incidenten binnen korte tijd eist de raad maatregelen om de overlast van het roofdier te beteugelen. Het instellen van een wolvenmeldpunt moet daarbij helpen.
Steeds meer inwoners voelen zich onveilig, constateert de plaatselijke politiek vrijwel unaniem. Ze durven niet meer te wandelen in de natuur - zoals de Renderklippen en de Tongerense hei - zien de politieke partijen. Reden is dat ‘de wolven dicht bij de mensen komen en (aangelijnde) honden proberen aan te vallen’

Nadat een wolf tot twee keer toe een hond van de lokale schaapskudde aanviel, stuurden Epe en Heerde al een brandbrief naar de provincie. Kort daarna hielden tientallen hondenbezitters een wolvenprotest voor het gemeentehuis van Epe.

Dat enkele honderden inwoners daaraan deelnamen, toont aan dat er grote maatschappelijke onrust is, zeggen de partijen. Ze dragen het college van burgemeester en wethouders (B en W) daarom op om actie te ondernemen.

Epe is een van de vele gemeenten die op de een of andere manier met wolvenoverlast te maken hebben. Door de recente incidenten, het protest en de ligging in een wolvenrijk gebied met een grote recreatieve sector, heeft het echter een bijzondere positie, vinden de partijen.

‘Daardoor kan Epe een belangrijke rol spelen in de maatschappelijke discussie over de verhouding tussen mens en wolf.’
Dwingende oproep aan Den Haag

Ze willen dat de gemeente een ‘dwingende oproep’ doet aan de Tweede Kamer, het ministerie van Justitie en Veiligheid en het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN). Dat moet ertoe leiden dat wolvenbeheer via Justitie wordt georganiseerd.

Als dat daar wordt ondergebracht, zouden gemeenten en provincies bevoegdheden krijgen om in te grijpen. Ze wijzen naar Zweden en Finland, die dat zo hebben geregeld.

Alle gemeenten in Nederland moeten hiervan op de hoogte worden gebracht, krijgt het college van Epe als opdracht. Die zouden het verzoek moeten krijgen om een soortgelijke oproep naar Den Haag te sturen. Dat zou het signaal nog veel sterker maken, is de gedachte.

„Onze oproep aan het Rijk is onmiskenbaar”, stelt Joost Boermans (Hart voor Lokaal) namens vrijwel alle raadsfracties. „Organiseer een krachtig en uitvoerbaar wolvenbeheer. Geef gemeenten en provincies de bevoegdheden om in te grijpen. En pak de overlast nú aan – voordat de situatie verder escaleert.”
Aanlijngebod opheffen

In Epe zelf moet er een ‘protocol wolf’ komen, stellen de fracties. Daarin moet worden vastgelegd hoe de gemeente optreedt bij incidenten en maatschappelijke onrust. Bewoners krijgen dan de mogelijkheid incidenten te melden bij het in te stellen meldpunt.

De verplichting die is ingesteld om honden in het openbare recreatiegebied Renderklippen aan te lijnen, moet weer worden opgeheven, willen de raadsfracties.

Dat staat haaks op wat burgemeester Tom Horn na het wolvenprotest in Epe zei. Hij opperde toen juist om dat gebied af te sluiten.

De aanlijnplicht heeft al een ‘groot effect op het dagelijks leven en welzijn van inwoners en recreanten en hun honden’, stelt de gemeenteraad. Afsluiten van het hondenlosloop- en recreatiegebied hakt er nog veel meer in. De gemeente moet er bij de provincie Gelderland en terreinbeheerders op aandringen dat recreatiegebieden ‘veilig en openbaar toegankelijk zijn’.

Alle wettelijke middelen moeten worden ingezet om de wolf daaruit te verdrijven, stelt de raad. Met paintballgeweren als voorbeeld. De juridische strijd over de vraag of dat wel of niet mag, is echter nog in volle gang.

De motie waarin de gemeenteraad maatregelen eist, wordt volgende week donderdag ingebracht tijdens de raadsvergadering.

https://www.destentor.nl/epe/gemeente-m ... G3W3PT6dJQ

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1Ca56C ... tid=wwXIfr

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 19:00

Arme schaapjes gevangen in hun " bescherming".

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-25 20:02

Afbeelding
7 jonge wolven vzw Veluwe.
Citaat:
UNIEKE WAARNEMINGEN OP DE VELUWE

Vorig weekend deed een groep wildspotters van Landschap vzw een wel heel unieke waarneming op de Veluwe. Op zoek naar edelherten, damherten en wilde zwijnen was de waarneming van zeven (7!) uit de kluiten gewassen wolvenwelpen - ze zijn nu 4,5 maanden oud - toch wel de kers op de taart. Geen toeval, maar een rechtstreeks gevolg van onze scouting ter plaatse twee weken eerder tijdens de Wolvenreis Benelux in samenwerking met STARLING.

Zelf beleven? Check dan hier onze wolvenreis voor 2026. Die loopt nu al vol!

https://landschapvzw.be/activiteiten/wo ... starling-0

Foto's: Matthias Boon

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron
Jan loos

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 20:08

DubbelFun schreef:
Ik herinner me dat er daar eens een stuk of 40/50 schapen het slachtoffer zijn geworden.
Aan de overkant van Juffrouw Tok schijnt de ander broer /herder te zijn.

Op IG volg ik hem en het is idd tegenover Juf Tok gebeurd.

https://www.instagram.com/p/DOvTRY2jN-1 ... M0ZXdvNHh5

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 20:22

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 20:38

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 23:17

tamary schreef:
Magere beer deze tijd van het jaar heeft geen kansen om de winter door te komen. Dat verklaart een heel stuk niet onder de indruk zijn, teveel honger. En "hopelijk" ook dus te zwak om dan maar een lastpak in de weg staand mens te pakken. Verdrietige situatie, voor alle partijen.

Dit heeft overlap met het onderwerp dat ik heb ingebracht in de enquete (ook al heb ik zelf geen vee, bij mijn paarden adresje hebben ze dat wel, en daar direct met wolvengebied en wolfwerende omheining te maken, het zijn oude mensen zonder internet dus ik dacht dan vul ik m in vanuit hun situatie).

Wat ik dus heb ingebracht is het naar mijn idee onderbelichte thema ‘wat als de oudste wolven zo oud zijn dat ze niet meer goed kunnen jagen’.
Worden ze dan ook lastig/ trekken ze meer naar de dorpen zoals je in Afrika hebt met leeuwen die man killer worden genoemd omdat ze oud worden en geen wild meer kunnen vangen. En dan naar de dorpen trekken.

Voor bewezen oude en aftandse wolven zou afschot gewoon alvast geregeld en geoorloofd moeten zijn vind ik.
Goede enquete trouwens, ik hoop dat de student er iets moois van maakt.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 02:49

Is er trouwens nog nieuws over Daisy? Ik zag op fb dat er mogelijke Zichtmeldingen zijn geweest en dat de gevonden schedel mogelijk niet van Daisy is

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 06:26

Rivendell schreef:
Is er trouwens nog nieuws over Daisy? Ik zag op fb dat er mogelijke Zichtmeldingen zijn geweest en dat de gevonden schedel mogelijk niet van Daisy is

Ja, dat was een andere hond en helaas niet Daisy.
Tenzij er weer nieuwe zichtmeldingen zijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 07:44

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 07:57

Voor mij niet te lezen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 08:14

Afbeelding