Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 19:36

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 19:41

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 19:42

Wat staat er? Ik kan het artikel niet lezen? -O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 19:44

karuna schreef:
Wat staat er? Ik kan het artikel niet lezen? -O-

Staat achter betaalmuur.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 19:46

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 19:51

Dan nog niet :+ iets met mobiele wifi en over de grens denk ik maar de link blijft bufferen maar opent niet -O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 19:51

_San87_ schreef:

Bedankt. Mijn oude link van archive doet het niet meer.
Inderdaad eng dit soortwnsem die als kruisvaarders zo'n haat verspreiden tegenover mensen. Brrrrrr

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 19:53

Vreselijk enge mensen, dat type. De witte cis-man aan de macht.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 20:12

_San87_ schreef:

Met je eerste zin ben ik het eens, maar jouw tweede zin stoort mij een beetje. Mensen die zo onverdraagzaam zijn, zijn inderdaad een heel naar type. Maar dat is niet alleen voorbehouden aan de blanke cis man.

Er zijn genoeg blanke cis mannen die wel heel ruimdenkend zijn, ook mannen met macht. Dus iedereen over één kam scheren? Liever niet. :)

Shimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:07

Wat mij altijd zo verbaast bij mensen die strijden in de naam van het geloof is dat hun God niet zelf zou kunnen zorgen voor hetgeen wat die fanatiekelingen graag willen uitbannen.

God is de machtige schepper van alles, dus ook schepper van al hetgeen waar ze zo fel op tegen zijn.
En God heeft dus acties van miezerige mens mannetjes nodig?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:54

Shimar schreef:
Wat mij altijd zo verbaast bij mensen die strijden in de naam van het geloof is dat hun God niet zelf zou kunnen zorgen voor hetgeen wat die fanatiekelingen graag willen uitbannen.

God is de machtige schepper van alles, dus ook schepper van al hetgeen waar ze zo fel op tegen zijn.
En God heeft dus acties van miezerige mens mannetjes nodig?

In mijn optiek ook een gevalletje hoogmoed. :)
Ik heb ook nooit begrepen waarom Joden, Islamieten en Christenen elkaar in naam van God bevechten. Ieder van hen is het erover eens dat er maar één God is. Hoe moeilijk is het dan om daaruit te concluderen dat iedereen dus ook dezelfde God aanbid en het dus waanzin is om elkaar uit naam van God te bevechten?

Maar nee, zelfs vandaag de dag wordt er tegen elkaar gestreden, terwijl mensen gelijken zijn als broeders of zusters in hun geloof. Het is echt onbegrijpelijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 22:06

Ik heb respect voor gelovigen, ik vind het een mooi iets, in een God kunnen geloven. En ik vind het ook, goh, ja, soort van hypocriet om lelijk te doen over gelovigen en ze niet de vrijheid te geven te mogen geloven wat ze willen.

Want ik wil andere groepen ook de ruimte geven om te zijn wie ze willen zijn of te geloven wat ze willen geloven.

Of ze nou links, rechts, gelovig, homo of CIS zijn: doe lekker wat je zelf wil maar dring het een ander niet op :o

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 22:19

ruitje schreef:
Ik heb respect voor gelovigen, ik vind het een mooi iets, in een God kunnen geloven. En ik vind het ook, goh, ja, soort van hypocriet om lelijk te doen over gelovigen en ze niet de vrijheid te geven te mogen geloven wat ze willen.

Want ik wil andere groepen ook de ruimte geven om te zijn wie ze willen zijn of te geloven wat ze willen geloven.

Of ze nou links, rechts, gelovig, homo of CIS zijn: doe lekker wat je zelf wil maar dring het een ander niet op :o

Helemaal mee eens hoor. Juist door jezelf als gelijke te zien als ieder ander en een ander als gelijke te zien met jezelf, is naar mijn mening de manier om ook als gelijke gezien en behandeld te worden. Iedereen is tenslotte anders dan een ander, dus 'anders' zijn is eigenlijk juist heel gewoon. :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 08:00

Citaat:
Of ze nou links, rechts, gelovig, homo of CIS zijn: doe lekker wat je zelf wil maar dring het een ander niet op
en dat opdringen dat gebeurt. Alle lhtb+ mensen zijn door Trump uit het leger geknikkerd etc..er gebeurt zoveel vijandigs. Heel naar en geloof, of geloven is prima maar niet dit. Staat ook haaks op het geloof imo.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 08:50

ik moest eerst opzoeken wat cis nu weer betekent :o

waarom altijd die labels, verdeeldheid (polarisatie?). We zijn in wezen allemaal mensen, ik snap de angst niet, ik snap godsdienst meestal ook niet, waarom er zoveel mensen uit naam van een god moeten sterven?? schiet mij maar lek (liever niet).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 08:54

journee schreef:
_San87_ schreef:

Met je eerste zin ben ik het eens, maar jouw tweede zin stoort mij een beetje. Mensen die zo onverdraagzaam zijn, zijn inderdaad een heel naar type. Maar dat is niet alleen voorbehouden aan de blanke cis man.

Er zijn genoeg blanke cis mannen die wel heel ruimdenkend zijn, ook mannen met macht. Dus iedereen over één kam scheren? Liever niet. :)

Weet ik. Het is gewoon een referentie naar vroegere tijden, die weer omhoog lijken te komen.

Shimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:36

Persoonlijk gezien vind ik dit stukje wel duidelijk omschreven waarom Trump aan de macht is gekomen: gekopieerd van user AmphibianImaginary11 die al een poos in Amerika woont van Reddit als dat mag

https://www.reddit.com/r/nederlands/com ... met_trump/

dan de politiek: Als je dan een Biden hebt die duidelijk heel broos is en tot het allerlaatste moment volhoudt dat “hij de enige is die Trump kan verslaan” (opa, tijd om de sleutels in te leveren) en een democratische senaat en congres die allemaal zo het bejaardentehuis in kunnen en alleen maar dromen over vroeger. Gecombineerd met een opvolger die vanaf de allereerste dag al niet sterk was…. Die opmerkt in een talkshow op de vraag wat zij anders dan Biden zou doen “er schiet mij zo even niets te binnen” naast al het andere geneuzel waar links overal ter wereld last van lijkt te hebben, dan ga je dus niet winnen.

De democratische partij hier zit ergens heel diep in het bos. Absoluut gegijzeld door de trans beweging, de milieu beweging, de immigranten beweging, de indianen beweging. Voor de gewone man en vrouw is daar niks meer te zoeken dat aanspreekt en waarvan ze het gevoel hebben dat het hen kan helpen

Voor mijn gevoel heeft Trump de voorheen NIET STEMMENDE rednecks weten te bereiken en zijn die massaal achter hem gaan staan.
Laatst bijgewerkt door Shimar op 03-03-25 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:40

Ik denk dat de Democraten in Amerika eenzelfde 'probleem' hebben als de linksen in Nederland.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:41

_San87_ schreef:
Ik denk dat de Democraten in Amerika eenzelfde 'probleem' hebben als de linksen in Nederland.

en de linksen in Europa..

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:55

De opmerking richting witte cis-mannen is denk ik omdat dit soort types eigenlijk altijd daaronder vallen. Welke engerik op het hoge toneel is openlijk gay of trans? Niemand, want die mogen of willen daar niet wezen. Mensen die zich nergens zorgen over hoeven te maken omdat ze perfect in het heteronormatieve plaatje vallen zijn daarom nogal overgerepresenteerd op dit toneel, met enkele zeldzame uitzonderingen daar aan toe, natuurlijk (kan niemand bedenken, maar zeg nooit nooit).
Minderheidsgroepen zullen zo'n rol als tiran of politieke onruststoker niet snel vervullen, aangezien zij weten hoe het voelt om onderdrukt en uitgekotst te worden door de grote meerderheid (die vaak wit en cis is ;)). Of beter gezegd misschien: al zouden ze het willen, ze komen er niet zomaar terecht.
Het niet inzien dat dit soort dingen gaande is meestal omdat je zelf in het witte cis-plaatje valt. En dat is helemaal niet erg (ben ik ook!), zolang je je maar bewust bent van het privilege en het feit dat bijna iedereen met een hoge functie in de Westerse wereld dit is, en dit dus niet per se de samenleving weerspiegeld.

Sorry, dat was het :o Maar even een opheldering vanuit gen-Z voordat iedereen struikelt over het door oudere generaties beruchte "cis" woord.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:13

Shimar schreef:
Persoonlijk gezien vind ik dit stukje wel duidelijk omschreven waarom Trump aan de macht is gekomen: gekopieerd van user AmphibianImaginary11 die al een poos in Amerika woont van Reddit als dat mag

https://www.reddit.com/r/nederlands/com ... met_trump/

dan de politiek: Als je dan een Biden hebt die duidelijk heel broos is en tot het allerlaatste moment volhoudt dat “hij de enige is die Trump kan verslaan” (opa, tijd om de sleutels in te leveren) en een democratische senaat en congres die allemaal zo het bejaardentehuis in kunnen en alleen maar dromen over vroeger. Gecombineerd met een opvolger die vanaf de allereerste dag al niet sterk was…. Die opmerkt in een talkshow op de vraag wat zij anders dan Biden zou doen “er schiet mij zo even niets te binnen” naast al het andere geneuzel waar links overal ter wereld last van lijkt te hebben, dan ga je dus niet winnen.

De democratische partij hier zit ergens heel diep in het bos. Absoluut gegijzeld door de trans beweging, de milieu beweging, de immigranten beweging, de indianen beweging. Voor de gewone man en vrouw is daar niks meer te zoeken dat aanspreekt en waarvan ze het gevoel hebben dat het hen kan helpen

Voor mijn gevoel heeft Trump de voorheen NIET STEMMENDE rednecks weten te bereiken en zijn die massaal achter hem gaan staan.

Ik denk dat met name veel mis- en desinformatie de democraten ook de das om hebben gedaan, in combinatie met andere factoren zoals deze. Gegijzeld door die bewegingen, ik waag het ook te betwijfelen, want ik heb ook echt wel meer inhoud gehoord dan die bewegingen. Zwakkere kandidaat is ook geen rationele beschrijving. Haar communicatie kon wel wat werk gebruiken maar dat komt met name omdat ze specifiek tegenover Trump stond met z'n oneliners -was het een redelijke republikein geweest die net campagne voerde, dan was dat wellicht ook anders geweest. En volgens mij heeft Kamala op 2 na de meeste votes ooit gehaald, dus slecht? Nee, ze had er meer dan Trump's vorige poging. Maar Trump (en Biden in 2020) hadden er meer. En het verschil met Trump was nu ook niet bepaald veel. Vorige keer verloor Trump met 7mio stemmen. Nu won Trump met 2mio.

Persoonlijk stem ik ook veel liever een wat zwakkere kandidaat die mogelijk hetzelfde doet als haar voorganger (die het feitelijk gezien echt niet slecht deed, integendeel), dan een blaaskaak die onmogelijke, racistische en economie-afbrekende dingen roept. Die de ene dag iets zegt en de volgende dag erop terugkomt, of dat nu liegen of vergeten is, beide is niet goed.

(Wilders is minder erg dan Trump, maar valt voor mij ook in datzelfde straatje).

Maar goed, dat ben ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:21

Daarbij komt ook dat Harris enorm laat pas met haar campagne kon beginnen en ik vind dat ze het heel goed heeft gedaan.

Waarbij ik me ook afvraag on hoeverre de verkiezingen zonder inmenging hebben plaatsgevonden. Ik hoop het echt, maar als er later anders blijkt sta ik niet raar te kijken.
Ik vind het nl wel gek dat Trump als een hondje aan de leiband van Poetin loopt. Begrijp er niets van.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:41

Was geloof ik Chroestjov die zei dat de Sovjet Unie geen oorlog nodig had voor werelddominatie. We veroveren de onwelwillende landen van binnen uit.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:44

ik zie het zo voor me dat Putin en Trump een paar afspraken hebben gemaakt...

Rusland krijgt Oekraine
Amerika krijgt Groenland
Rusland krijgt Afrika
Amerika krijgt Canada
Rusland krijgt China
Amerika krijgt Zuid-amerika... etc etc.

gewoon een spelletje risk

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:09

Lynnepinny schreef:
De opmerking richting witte cis-mannen is denk ik omdat dit soort types eigenlijk altijd daaronder vallen. Welke engerik op het hoge toneel is openlijk gay of trans? Niemand, want die mogen of willen daar niet wezen. Mensen die zich nergens zorgen over hoeven te maken omdat ze perfect in het heteronormatieve plaatje vallen zijn daarom nogal overgerepresenteerd op dit toneel, met enkele zeldzame uitzonderingen daar aan toe, natuurlijk (kan niemand bedenken, maar zeg nooit nooit).
Minderheidsgroepen zullen zo'n rol als tiran of politieke onruststoker niet snel vervullen, aangezien zij weten hoe het voelt om onderdrukt en uitgekotst te worden door de grote meerderheid (die vaak wit en cis is ;)). Of beter gezegd misschien: al zouden ze het willen, ze komen er niet zomaar terecht.
Het niet inzien dat dit soort dingen gaande is meestal omdat je zelf in het witte cis-plaatje valt. En dat is helemaal niet erg (ben ik ook!), zolang je je maar bewust bent van het privilege en het feit dat bijna iedereen met een hoge functie in de Westerse wereld dit is, en dit dus niet per se de samenleving weerspiegeld.

Sorry, dat was het :o Maar even een opheldering vanuit gen-Z voordat iedereen struikelt over het door oudere generaties beruchte "cis" woord.

Klopt, inderdaad.