hwn schreef:@Rennie, dat is niet mijn tekst, een vriendin mailde me dit toen ze vertelde over die uitzending van 1Vandaag.
Ik keur inderdaad 7 oktober niet harder af dan de vele moorddadige acties tegen de Palestijnen (verzet is in eerste instantie altijd legitiemer dan agressie van de bezetter, al zijn er die dag natuurlijk ook niet legitieme zaken gebeurd, maar dat geldt minstens evenzeer voor de tegenpartij), daar zit de rol van de media ook voor iets tussen dat het westen dit niet gelijkstelt, plus dat er over 7 oktober heel wat meer leugens de wereld in gestuurd zijn (die vaak achteraf ontkracht zijn maar bij sommigen zijn blijven hangen). Ik persoonlijk denk niet dat het wraak was, volgens mij zagen ze (oa door Netanyahu's plannen voor akkoorden met de Arabische wereld, waarin geen Palestina op de kaart te zien was) dat de Palestijnen anders stilzwijgend van de kaart geveegd gingen worden (want die 700 000 kolonisten in de West Bank zijn er ook niet in één dag gekomen, en ze gaan daar nog ongestoord mee door, het uitbreiden van de illegale nederzettingenpolitiek staat zelfs in hun regeerakkoord).
Dit is trouwens geen oorlog tegen Hamas, maar zoals we stilaan beginnen beseffen: 7 oktober als vrijbrief voor Israël om hun plan tot uitschakelen van de Palestijnen (voor wie er nog aan twijfelt: zoiets heet genocide) uit te voeren. Want hoe verklaar je anders wat er gebeurt in de West Bank, waar Abbas aan de macht is, die niets doet voor de Palestijnen maar integendeel eerder de politieagent van Israël speelt?
En dat ze nu beginnen tegen Libanon: Libanon heeft altijd gezegd dat ze zouden stoppen met raketten afschieten op Israël als er een staakt-het-vuren kwam in Gaza. De hele wereld vraagt dit staakt-het-vuren, alleen vraagt Libanon het iets minder beleefd. Lijkt me toch duidelijk dat Israël uit is op een escalatie. Ik hoop alleen dat ze hun tanden weer stukbijten op hun grondoffensief, zoals in 2006. Maar dan vrees ik dat ze weer de techniek van verschroeide aarde (met veel schade onder de burgers) zoals in Gaza gaan toepassen, iets wat compleet illegaal is, maar omdat het Israël is, kunnen ze toch ongestoord hun gang gaan.
FIFA zou de voorbije week beslissen over schorsing van Israël, maar ze moeten het nog maar eens wat langer onderzoeken. Pff, na de uitspraak van het ICJ is het toch niet zo moeilijk? Apartheidsstaat zoals Zuid-Afrika, dus schorsen zoals Zuid-Afrika?
HWN ik zou zo veel liever zien dat je gewoon eens zou zeggen ik keur 7 oktober af en ik vind het vreselijk dat dat is gebeurd. Net zoals ik zeg dat ik het ingrijpen van Israel in Gaza afkeur en vreselijk vind wat daar gebeurt.
Daarbij vinden we denk ik met zn allen dat hiermee geen bestendige vrede wordt bereikt in het midden-oosten.
Echter bij jou komt er altijd een "maar" achteraan waarmee je toch het handelen van Hamas probeert te rechtvaardigen. En geef je je eigen draai tegen de strijd nu tegen Hezbollah, wat helemaal de werkelijkheid niet hoeft te zijn.
Ik ben net als Ruitje wel benieuwd naar wat jij als oplossing ziet. *Edit* Ik zie dat je al op Ruitje hebt gereageerd.