Project X Haren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Project X Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:25

Stel dat ik daar terecht was gekomen, omdat ik er woon ofzo, onderweg naar huis, en dan kom je dat tegen.. Nou, dan rij ik wel om of ik ga naar een vriend of weet ik veel, maar ik ga daar echt niet tussen staan :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:29

gummie schreef:
Asyaa schreef:
Als de ME een charge uitvoert en jij een knuppel in je nek krijgt omdat iemand 5 meter verderop aan het poedersuiker is doet dat weinig om sympathie te kweken richting de politie.

Dat is de omgekeerde wereld he.... Politie moet sympathie kweken? Nee, je hebt daar niks te zoeken! Als je op 5 meter afstand staat van die rellen daar, moet je je toch hard gaan afvragen wat je daar doet. Als er tijdens een normale uitgaansgelegenheid ellende uitbreekt en je staat er dan helaas tussen, dan is het een ander verhaal. Dan maak je dat je wegkomt neem ik aan. Maar die ME komt niet uit de lucht vallen. Als je tussen het moment dat er ellende ontstaat en het moment dat iemand van de ME met een knuppel uithaalt, niet gauw maakt dat je weg bent... Sorry, maar dan heb je niets te piepen.

Het is niet de taak van de politie om sympathie te kweken.

En dat is nou juist het punt want niemand lijkt te beseffen hier. Je kan niet weg. Aan beide kanten staan woonhuizen, vooraan staat de ME en achteraan komen er nieuwe groepen mensen. Iedereen loopt hier te bleren 'verdiende loon' en 'aanpakken dat tuig', maar weinig mensen lijken te beseffen dat er daar ook mensen stonden die niet kwamen om de boel te verzieken.

Het lijkt wel alsof iedereen hier probeert om wat er in haren is gebeurd af te schuiven op het stereotype relschopper.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-09-12 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:31

en die mensen hadden daar dus uberhaubt niet hoeven te staan.. dát is het punt.
Ik geloof direct dat er ruim voldoende mensen waren die niks kwaads in de zin hadden, maar ook die hadden er niks te zoeken, en dat lijk (oa) jij niet te beseffen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:34

stef schreef:
Ik geloof direct dat er ruim voldoende mensen waren die niks kwaads in de zin hadden, maar ook die hadden er niks te zoeken, en dat lijk (oa) jij niet te beseffen...

Die mensen hadden daar natuurlijk niks te zoeken, wat heb je nou ingodsnaam op een uitgaansavond te zoeken in een uitgestorven dorp. Maar feit blijft dat die mensen er wel stonden, en het was van te voren bekend dat die mensen daar zouden gaan staan. Waar ik over val is dat er niet geprobeerd is om deze mensen massa te beheersen en de 'klojos' van de normale nieuwsgierige feestgangers te scheiden. IMO als dit correct gedaan zou zijn dan zou 80% van al het gezeik voorkomen kunnen worden en zou Haren nu nog bestaan. Nu is het achteraf zeiken terwijl imo het grotendeels voorkomen had kunnen worden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:37

Wat Stef zegt, als die mensen überhaupt niet gekomen waren (zoals duidelijk gezegd was vantevoren), hadden ze het probleem ook niet gehad dat ze niet weg konden komen.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:39

Asyaa schreef:
stef schreef:

Die mensen hadden daar natuurlijk niks te zoeken, wat heb je nou ingodsnaam op een uitgaansavond te zoeken in een uitgestorven dorp.

Er zit geen maar aan vast, dit is het, punt. Die mensen hadden er NIKS te zoeken. Echt helemaal niks. Er is geprobeerd ze te weren, tja, als je dan toch komt onder het mom van "ff kijken hoeveel mensen er op af komen" dan ben je gewoon niet snugger. Je helpt namelijk mee aan het creeëren van een grotere groep mensen. Hoe groter de groep, hoe moeilijker in toom te houden.
Dus ja: ik vind het dom als je daar heen gaat om alleen ff te kijken hoeveel andere mensen daar ook heen gaan. Echt, als je dat wilde zien had je ook de tv aan kunnen zetten....

En ik ben het dan ook helemaal met Stef eens, niemand had daar iets te zoeken. Punt.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:40

Ja, ik ben ermee eens dat ze er uberhaupt niet hadden moeten zijn. Er zou helemaal geen feest zijn, dus beetje raar dat er dan nieuwsgierige feestgangers op af komen. Die hadden ook gewoon elders een wel leuk feestje kunnen gaan vieren, i.p.v. op straat in een of ander dorp terwijl ze van te voren wisten dat er niks zou zijn. Behalve mogelijk een hoop ellende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:41

Rinske schreef:
Er zit geen maar aan vast, dit is het, punt. Die mensen hadden er NIKS te zoeken. Echt helemaal niks. Er is geprobeerd ze te weren, tja, als je dan toch komt onder het mom van "ff kijken hoeveel mensen er op af komen" dan ben je gewoon niet snugger. Je helpt namelijk mee aan het creeëren van een grotere groep mensen. Hoe groter de groep, hoe moeilijker in toom te houden.
Dus ja: ik vind het dom als je daar heen gaat om alleen ff te kijken hoeveel andere mensen daar ook heen gaan. Echt, als je dat wilde zien had je ook de tv aan kunnen zetten....

En ik ben het dan ook helemaal met Stef eens, niemand had daar iets te zoeken. Punt.

Dus volgens jou is het precies goed wat er gebeurd is? Rellen, mensen in elkaar getimmerd en dorp plat? Het doel heiligt de middelen want ze moesten maar een lesje geleerd worden?

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:43

Asyaa schreef:
Rinske schreef:

Dus volgens jou is het precies goed wat er gebeurd is? Rellen, mensen in elkaar getimmerd en dorp plat? Want ze moesten maar een lesje geleerd worden?

Er wordt alleen gezegd dat mensen er in eerste instantie niet heen hadden moeten gaan, niet dat het goed is wat er gebeurd is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:43

Asyaa schreef:
Die mensen hadden daar natuurlijk niks te zoeken, wat heb je nou ingodsnaam op een uitgaansavond te zoeken in een uitgestorven dorp. Maar feit blijft dat die mensen er wel stonden, en het was van te voren bekend dat die mensen daar zouden gaan staan. Waar ik over val is dat er niet geprobeerd is om deze mensen massa te beheersen en de 'klojos' van de normale nieuwsgierige feestgangers te scheiden. IMO als dit correct gedaan zou zijn dan zou 80% van al het gezeik voorkomen kunnen worden en zou Haren nu nog bestaan. Nu is het achteraf zeiken terwijl imo het grotendeels voorkomen had kunnen worden.

Dit vind ik echt ook weer zo'n typisch voorbeeld van 'de beste stuurlui staan aan wal', sorry hoor.
Ze hadden er inderdaad gewoonniet moeten zijn. Er is zo ontzettend vaak opgeroepen om niet te komen. En wat doet iedereen? Naar Haren gaan. -O-

En ik weet niet waar jij vandaan haalt dat Rinske of iemand anders hier het goed vindt wat er gebeurd is, dat lees ik er nou echt niet in...

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:45

Ik vind dat er nog veel harder opgetreden had mogen worden, en veel eerder. Je kunt hooligans niet in toom houden door ze gezellig op een plein of grasveld bij elkaar te laten komen. Zoals ik al een keer eerder heb gezegd, deze mensen komen om te rellen en om niks anders. Ze pikken het niet als ze allemaal een veldje op worden gestuurd. Deze mensen zijn uit op dingen kapot maken.
Dus ja, dan maar een knuppel in hun nek!!

En nee, natuurlijk vind ik het niet goed wat er in Haren is gebeurd, duh. Maar het is pertinent NIET de schuld van de politie/ME/burgemeester. Het is de schuld van de mensen die daar tóch heen zijn gegaan, ondanks alle waarschuwingen vooraf. Je WEET gewoon dat het uit de hand gaat lopen, waarom ga je er als weldenkend mens dan nog naartoe? Om aapjes te kijken? Nee, je gaat voor de spanning, en hooligans houden daarvan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:45

Roskur schreef:
Er wordt alleen gezegd dat mensen er in eerste instantie niet heen hadden moeten gaan, niet dat het goed is wat er gebeurd is.

Ik ontken ook absoluut niet dat die mensen daar nooit hadden horen te staan. Maar ze gingen er nou eenmaal staan, pech. De vraag is dan redden we wat er te redden valt of 'leren we ze een lesje' terwijl het dorp afbrandt.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:46

Volgende keer zullen we ze een knuffel geven Asyaa, kijken of dat werkt met hooligans...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:52

Met hooligans niet, dat kan ik je vertellen. Oppakken, berechten en lange tijd niet buiten laten.
Met mensen die een kijkje komen nemen? Mwah, een knuffel zal niet veel doen maar wellicht dat je ze op andere manieren wel beter kan controleren.

In haren is het niet gelukt (of zelfs geprobeerd) om die 2 groepen te scheiden, was dat wel gelukt dan zou de schade aanzienlijk minder zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:52

Asyaa schreef:
Rinske schreef:

Dus volgens jou is het precies goed wat er gebeurd is? Rellen, mensen in elkaar getimmerd en dorp plat? Het doel heiligt de middelen want ze moesten maar een lesje geleerd worden?

Ik heb het stuk van rinske echt 5 x gelezen en snap niet hoe je tot deze conclusie komt :n

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:53

Het lijkt of project X ineens een hype gaat worden, zag het voor afgelopen weekend in alkmaar staan en geloof dat amsterdam of rotterdam het nu gaat doen.... :?

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:58

Asyaa schreef:
En dat is nou juist het punt want niemand lijkt te beseffen hier. Je kan niet weg. Aan beide kanten staan woonhuizen, vooraan staat de ME en achteraan komen er nieuwe groepen mensen. Iedereen loopt hier te bleren 'verdiende loon' en 'aanpakken dat tuig', maar weinig mensen lijken te beseffen dat er daar ook mensen stonden die niet kwamen om de boel te verzieken.

Het lijkt wel alsof iedereen hier probeert om wat er in haren is gebeurd af te schuiven op het stereotype relschopper.

Niet op het stereotype relschopper. Op het stereotype dom.

Want waarom zijn die mensen daar uberhaupt heen gegaan? Er wás niets! En iedereen wist dat! Snappen al die mensen dan echt niet dat dit een vrijkaartje voor vechten was, bij voorbaat al? Als je zoveel mensen bij elkaar zet, met drank en niets om ze te vermaken, dat gáát dat mis, 1+1= nog steeds 2...
Oftewel: iedereen die daar was, relschopper of loltrapper, ze hadden er allemaal NIETS te zoeken. En als het dan dus misgaat... Tjsa... Had dan van tevoren even je hersens gebruikt. En al helemaal niet achteraf gaan jammeren dat het de schuld is van de ME, dat is wel heel zwak.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:01

Asyaa: HOE wil je deze mensen op voorhand dan scheiden? Als ik als hooligan afspreek met mijn maten dat we allemaal in pak gaan, en ons pas gaan misdragen wanneer wij met de toeschouwers wél het centrum in mogen, hoe wil je dat voorkomen? Vertrouw je mensen op hun blauwe ogen? Selecteer je op het merk van de kleding die ze aan hebben? Selecteer je op bontkraagjes? Op de hoeveelheid sieraden die ze aan hebben?

M.a.w. je kunt NIET selecteren, want je weet niet van te voren wie zich gaat misdragen! En die "kijkers" die toch doorslaan? Hoe wil je dan doen?

Echt, hoe jammer ook, je oplossing is geen oplossing, gewoon omdat het onuitvoerbaar is. Punt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:04

Afbeelding

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:05

De meeste mensen die in Haren waren gingen erheen om even een kijkje te nemen of er wel mensen waren... en juist daardoor zijn er zoveel mensen geweest! (misschien dat de relschopper-kern zich daardoor ook wel veiliger waande, in de massa tegen minder politie)
Ik vind die mensen die "even gingen kijken om het kijken" net zo fout. Ik woon er een paar straten vanaf en ben er ook niet heen geweest want ik had er niets te zoeken, er was tenslotte geen feest dat was duidelijk gezegd. Bovendien ahd ik zelf al wel het gevoel dat het uit de hand ging lopen, dan kan je maar beter ook niet alleen even gaan kijken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:07

Plaatje kan ik niet zien, Lovely?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:08

Asyaa schreef:
Nu is het achteraf zeiken terwijl imo het grotendeels voorkomen had kunnen worden.

Als je niet weet wat je kan verwachten (zoals een slapend dorp in Groningen dat niet kan... het is geen Amsterdam die zich voorbereidt op de komst van duizenden Oranjevoetbalfans he) dan is het denk ik vrij lastig om hierop in te gaan.

Achteraf kunnen mensen allemaal zeggen ja hehe, moet je kijken hoeveel mensen er waren... dat was te verwachten...; dat zeggen we nu.
Maar om 19.00u was het nog best wel rustig en leek er niets aan de hand te zijn. Ook ik dacht, misschien, hopelijk, zit iedereen op internet te trollen en valt het wel mee straks.

Natuurlijk zijn er achteraf ook dingen die ik nogal raar vond, (AH tot laat open met drankverkoop, allemaal karretjes buiten, jaa dat kan gewoon in een dorpje)
maar ik probeer me voor te stellen dat mensen in Haren gewoon nog nooit echte rellen hadden meegemaakt en deze ook niet hadden verwacht, en ook niet op deze manier.
Ik ben ook verbijsterd van het grove geweld dat is toegepast.

Rinske schreef:
Asyaa: HOE wil je deze mensen op voorhand dan scheiden?

Er was sprake van de voetbalvenden, maar ten eerste liepen de mensen massaal terug naar het dorp.
Ten tweede, de mensen gingen voor dié straat en dát huis, als ze al bij voorbaat de voetbalvelden op waren gedreven dan hadden ze denk ik hoe dan ook terug gegaan naar het centrum.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:09

Ik ook niet Lovely!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:09

Ilsemarie schreef:
De meeste mensen die in Haren waren gingen erheen om even een kijkje te nemen of er wel mensen waren... en juist daardoor zijn er zoveel mensen geweest! (misschien dat de relschopper-kern zich daardoor ook wel veiliger waande, in de massa tegen minder politie)Ik vind die mensen die "even gingen kijken om het kijken" net zo fout. Ik woon er een paar straten vanaf en ben er ook niet heen geweest want ik had er niets te zoeken, er was tenslotte geen feest dat was duidelijk gezegd. Bovendien ahd ik zelf al wel het gevoel dat het uit de hand ging lopen, dan kan je maar beter ook niet alleen even gaan kijken.

Tuurlijk, de ME kan niet goed ingrijpen als ze omringd zijn met ''onschuldige'' burgers.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:11

Ook voordat ik wist hoeveel mensen er daadwerkelijk waren wist ik al wel dat het uit de hand zou gaan lopen Nicolletje... Dat lag zo ontzettend in de lijn der verwachtingen... Ik heb het iig vrijdagmiddag al voorspeld. In dat opzicht 'valt het nog mee' trouwens: ik zei namelijk dat er dooien zouden vallen.