Obesitas en bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mpepers

Re: Obesitas en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:00

Nouks: Ik lees precies wat jij allemaal hebt gezegd en mijn conclusie is dat je gewoon niet respectvol bent en dat je ook niet al te veel kennis van zaken hebt over dit onderwerp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:04

Ik heb ook alles gelezen en zoals je ziet, in het geval van Kawa, is het wel degelijk mogelijk dat er, hoe graag iemand ook wil, hoe hard iemand ook probeert, echt geen grammetje af gaat.
Verder vind ik het ronduit beschamend dat Nouks keer op keer zegt dat ze zenuwachtig wordt van dikke mensen die zeggen dat het ze niet lukt om af te vallen.
Te makkelijk gedacht, helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:15

Mpepers schreef:
[***]: Ik lees precies wat jij allemaal hebt gezegd en mijn conclusie is dat je gewoon niet respectvol bent en dat je ook niet al te veel kennis van zaken hebt over dit onderwerp.

Ik ben de laatste persoon op aarde die niet respectvol om zou gaan met te dikke mensen. Sterker nog, ik behandel iemand er helemaal niks anders om, of iemand nu een BMI van 16 heeft of van 36. Dit vind ik wel een redelijk en ongegrond verwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:15

russel schreef:
Cyntje schreef:

Dat er wat overheen blubbert wil niet direct zeggen dat het overgewicht is hoor Nagelbijten / Gniffelen
Vul je lengte en je gewicht eens in, in een BMI-meter dat weet je wat overgewicht is Knipoog

Ik kon vroeger ook nooit ontbijten, kreeg geen brood door mijn strot maar het is een kwestie van gewnning Ja echt waar. Nu kan ik het namelijk wel Vork

Nee, [***] dat is wel overgewicht.

Cyntje zegt dat dat niet per definitie overgewicht is, niet ik. Dank u.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:17

Als ik het allemaal goed heb begrepen en heb gelezen valt Nouks alleen over mensen die zich verschuilen achter hun dik zijn zonder dr maar ook een poging aan hebben gewaagd om het aan te pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:18

wie met een maatje meer heeft nooit eens wat geprobeerd?
Ik ken ze niet hoor Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:19

Hoi allemaal,

ik wilde even vertellen dat ik komende zomer ga werken als vrijwilliger op een kamp voor kinderen met overgewicht. Op mijn kamp komen kinderen van 14 tot 17 jaar. Het is geen 'fatcamp' ,waarbij volgens Amerikaanse taferelen de kids de godganse dag alleen maar keihard móeten sporten, nauwelijks mogen eten en dus 10 kilo lichter vertrekken na 2 weken, en 1 week later weer net zo zwaar zijn.

Nee, zo werkt het niet.

Het is een kamp waar kinderen geleerd wordt gezonde keuzes te maken. Niet langer naar die donut te grijpen in de kantine op school, maar zelf je brood klaar te maken thuis. En waar een kind altijd zelf keuzes moet maken. Wil je een keer 10 witte boterhammen met hagelslag eten als ontbijt? Prima, zijn/haar keuze. Er wordt wel voorlichting gegeven, en hulp op psychologisch/voedings/bewegings-vlak, zodat een kind altijd weet dat die 10 witte boterhammen met hagelslag geen gezonde keuze is.
Kortom, het is waar je zelf voor kiest, gezond leven of niet. En overgewicht is ingewikkelder dan 'minder eten', het is zoveel meer dan dat. Het is die knop omzetten, maar die kun je pas omzetten als je in een omgeving verkeert die je steunt, en wanneer je er zelf 10000% achterstaat. Komende zomer ga ik een groep pubers helpen hiermee om te gaan, en hopelijk heeft het zin. Want het is geen kwestie van 2 weken op kamp gaan, maar van een leven lang gezonde keuzes maken.

Zelf heb ik dit ook ondervonden. Ik ben fanatiek gaan sporten, gezonder gaan eten. En ja, binnen een paar maanden was ik 10 kilo kwijt. Die is er nog steeds af, en daar ben ik trots op (al zou ik er het liefst nog wel 7 af willen). Komende zomer wil ik dus kinderen gaan helpen te leren inzien dat je beter nú kunt beginnen aan jezelf te werken, dan 'later als je groot bent'.

Overigens is het doel van het kamp niet dat de kinderen moeten afvallen. Het doel is dat de kinderen leren wat een gezond eet- en beweegpatroon is, en mogelijkheden zien dit zelf toe te passen in hun dagelijkse leven. Ze wat meer zelfvertrouwen te geven (je mag er best zijn, ondanks je overgewicht). En vooral in te leren zien dat obesitas of overgewicht geen kwestie is van simpelweg minder eten.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:19

Chiqa schreef:
Als ik het allemaal goed heb begrepen en heb gelezen valt Nouks alleen over mensen die zich verschuilen achter hun dik zijn zonder dr maar ook een poging aan hebben gewaagd om het aan te pakken.

Zo zie ik het ook,... helaas pakken sommige mensen het nogal persoonlijk op in mijn ogen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 12:19

Ik heb eigenlijk nog nooit iemand ontmoet die geen poging hebben gewaagd, eerder die elk dieet in het boekje hebben geprobeerd.
En oppervlakkig vet is ook zoveel moeilijker aan te pakken, denk dat het ook een factor is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:20

Daar sla je de spijker op de kop, Katiavl.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:20

Hmm, maar de laatste paar pagina's gaan toch niet over obesitas, maar over gewoon overgewicht?

Helaas zie je vaak wel dat die mensen in een spiraal zitten van verkeerd eten én te weinig beweging.
Wanneer je ziet dat iemand dik is, maar wel veel beweegt, gezond eet, toon je daar meer respect voor. Die persoon heeft ook zelfrespect.
Ik denk (weet Knipoog ) dat de uitstraling veel doet als het gaat om positieve en negatieve reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:21

Als je genoeg negatieve reacties krijgt, valt het zelfrespect na een tijd vanzelf ver te zoeken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:22

katiavl schreef:
Ik heb eigenlijk nog nooit iemand ontmoet die geen poging hebben gewaagd, eerder die elk dieet in het boekje hebben geprobeerd.
En oppervlakkig vet is ook zoveel moeilijker aan te pakken, denk dat het ook een factor is

Halfslachtige pogingen lijken me geen serieuze pogingen. Plus dat ik nergens ontken dat het moeilijk kan zijn om een juist diëet en bewegingsschema te vinden dat bij jou persoonlijk aanslaat. Ik doe heus niet alsof het allemaal een kwestie is van éven een knop om en je eetschema aanpassen en drie maand later ben je slank, dat denken jullie erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:23

Halfslachtige pogingen lijken me geen serieuze pogingen

nu leg jij woorden in de mond die niemand heeft gezegt...het geen waar jij steeds boos om wordt omdat we dat bij jou zouden doen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:24

Wat een tegenstrijdige post, Nouks. Er zijn ook mensen die van een poging die bepaald niet halfslachtig is, nog geen gram afvallen!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:24

superwoman schreef:
Hmm, maar de laatste paar pagina's gaan toch niet over obesitas, maar over gewoon overgewicht?

Helaas zie je vaak wel dat die mensen in een spiraal zitten van verkeerd eten én te weinig beweging.
Wanneer je ziet dat iemand dik is, maar wel veel beweegt, gezond eet, toon je daar meer respect voor. Die persoon heeft ook zelfrespect.
Ik denk (weet Knipoog ) dat de uitstraling veel doet als het gaat om positieve en negatieve reacties.

Precies, als iemand open-minded in het leven staat, bezig is met zijn of haar lichaam, dan kan ik dat alleen maar aanmoedigen hoor.
Maar, aan de andere kant zou ik nooit een persoon die er in mijn ogen niets aan doet daarop aanvallen of negatief behandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:25

suleilitha schreef:
Wat een tegenstrijdige post, [***]. Er zijn ook mensen die van een poging die bepaald niet halfslachtig is, nog geen gram afvallen!!!!

Voor hen is dus het tweede gedeelte van die post van toepassing: eindeloos zoeken naar het juiste, passende diëet Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:25

runningkawa schreef:
Halfslachtige pogingen lijken me geen serieuze pogingen

nu leg jij woorden in de mond die niemand heeft gezegt...het geen waar jij steeds boos om wordt omdat we dat bij jou zouden doen Lachen

Niet waar, ik beweer niet dat het ging om halfslachtige pogingen, ik maak een uiteenzetting van wat "pogingen" voor mij in kan houden

A) halfslachtige pogingen: doe eens een goede
B) pogingen die niets uithalen: wellicht verkeerde diëet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 12:26

Ik snap niet hoe jij kan oordelen hoe hard een persoon heeft geprobeerd, dat kunnen diëtisten, chirurgen, psychiaters en iedereen die in het traject zit met veel moeite.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:28

Het is niet bedoeld als verwijt nouks, maar mijn persoonlijke mening...

Citaat:
Chiqa schreef:

Maar waarom moet er over deze mensen een oordeel uitgesproken worden?? DAT bedoel ik telkens met respect. Deze mensen hebben misschien wel weer andere oorzaken waarom zij niet van hun overgewicht af komen, weten wij veel!?

Anoniem

katiavl schreef:
Ik snap niet hoe jij kan oordelen hoe hard een persoon heeft geprobeerd, dat kunnen diëtisten, chirurgen, psychiaters en iedereen die in het traject zit met veel moeite.

Ik oordeel toch ook niet over hoe hard iemand het heeft geprobeerd?

superwoman

suleilitha schreef:
Als je genoeg negatieve reacties krijgt, valt het zelfrespect na een tijd vanzelf ver te zoeken....

Maar wat komt eerst?
Heeft iemand genoeg respect om goed voor z'n lichaam te zorgen - er verzorgt uit te zien?
Zijn mensen ineens zwaar? Wat hebben de ouders voor rol in het gewicht en het zelfbeeld?
Het is makkelijk om een ander de schuld te geven en er niks meer aan doen.
Kijken waar het probleem ligt en op lossen (zelfbeeld dus)
Imo is het grootste obstakel het zelfbeeld en is de uitstraling de key.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:29

Mpepers schreef:
Het is niet bedoeld als verwijt [***], maar mijn persoonlijke mening...

Maar waarom moet er over deze mensen een oordeel uitgesproken worden?? DAT bedoel ik telkens met respect. Deze mensen hebben misschien wel weer andere oorzaken waarom zij niet van hun overgewicht af komen, weten wij veel!?

Ik spreek nooit mijn oordeel uit over iemands figuur, ik wéét hoe kwetsend dat kan zijn. Sterker nog, twee weken terug ben ik een paar dagen behoorlijk overstuur geweest doordat iemand zich herhaaldelijk uitsprak over MIJN figuur.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 12:29

Chiqa schreef:

dit bedoel ik Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:31

katiavl:

[***] schreef:
Ik word alleen godsgruwelijk zenuwachtig van dikke mensen die de hele dag lopen te zeuren over dat ze er niks aan kunnen doen dat ze zo dik zijn. Ik heb GEEN problemen met dikke mensen, ik zal ze ook nooit vragen naar de oorzaak, het zal mij eigenlijk een zorg zijn of ze nu dik zijn of niet. Pas op het moment dat 9 op de 10, zo niet 10 op de 10 (veel) te dikke mensen tegen mij beginnen met "jamaar ik kan er niets aan doen", gaan bij mij de nekharen recht overeind staan. Tot die tijd: BOEIEH!