Verschillende dreigingen tegen Wilders om film

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jameyskatje

Re: Verschillende dreigingen tegen Wilders om film

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:34

maar de christelijke cultuur komt toch voort uit de bijbel Knipoog.. en aangezien moslims ook in de orginele bijbel geloven.

en wat is er nog van de christelijke cultuur te zien??
weinig helaas

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:34

manutjuh schreef:
Marigold schreef:

[i] bij het jodendom zijn dat (sorry ik kan niet op de naam komen) van die hele strenge mensen die van die hoeden dragen, geen terrosristen maar zeker wel erg streng.

Chassidim bedoel je? ( Betekend de wijzen. Knipoog ) Die zijn dus echt niet gevaarlijk he? Clown Die bemoeien zich helemaal nergens mee, behalve met elkaar. Dé wereld zal ze echt een rotzorg zijn. Andere mensen zijn toch al verloren, en dus niet de moeite waard om zich mee te bemoeien. Beledigingen horen ze niet eens of ze lachen erom Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:39

botje schreef:
Weet je wat ik zo mooi vind?
Het argument: vrijheid van meningsuiting.
Ik vind dat deze vrijheid laatste tijd vooral misbruikt wordt, in plaats van gebruikt.
Het is echt iets geworden om je achter te verschuilen. Maar mag je alle fatsoensnormen over boord gooien, omdat je toch kunt terugvallen op vrijheids van meningsuiting? Ik vind van niet. Ik vind dat deze vrijheid ophoud op het punt dat je mensen pijn doet.

Een beetje inlevingsvermogen op zijn tijd is niet verkeerd.

maar het is wel hypocriet om homo's als varkens te bestempelen en vrouwen als prutsmutsen. is dat niet kwetsend?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:42

botje schreef:
Weet je wat ik zo mooi vind?
Het argument: vrijheid van meningsuiting.
Ik vind dat deze vrijheid laatste tijd vooral misbruikt wordt, in plaats van gebruikt.
Het is echt iets geworden om je achter te verschuilen. Maar mag je alle fatsoensnormen over boord gooien, omdat je toch kunt terugvallen op vrijheids van meningsuiting? Ik vind van niet. Ik vind dat deze vrijheid ophoud op het punt dat je mensen pijn doet.
Een beetje inlevingsvermogen op zijn tijd is niet verkeerd.

Afgod
En daarbij hebben we toch ook nog het recht op geloofsovertuiging? Of hoe je het ook noemt? Scheiding tussen staat en geloof? Die Wilders probeert de moslims de schuld te geven van alles door ze te pakken op de Koran. Dom gezwets. Er zijn ook zat 'slechte' Christenen enzo die hun eigen idealistische ideeën propageren ten koste van een ander geloof. Een geloof is om kracht uit te putten, om jezelf te verrijken, en is volgens mij nooit geschreven om haat en geweld te zaaien tussen WIE DAN OOK!!

De domme houding van Wilders (IK vind het zo, dus het IS zo ) is een lachtertje voor Nederland. Ik vraag me altijd af wat de rol van de Koningin is op zulke momenten, of zij hem niet tegen kan houden. Vrijheid van meningsuiting is een feit, maar haat en afgunst propageren is nooit een doel geweest binnen dit artikel van de grondwet.

@ Jameyskatje: Ik vind het knap van je dat je nog zo goed durft te reageren binnen deze discussie. Ik had allang de hoop opgegeven met de soms belachelijke "kort-door-de-bocht" antwoorden die ik hier voorbij zie komen.\

Faye: In de Bijbel vind je ook zat tekenen terug voor lijfstraffen en onderdrukkingen van mensen.;

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:44

Ok, ik druk me misschien niet zo makkelijk uit, maar ik ben ook niet gewend om de hele dag dit soort discussies te houden.

Maar we hebben hier in Nederland zo onze cultuur, gebaseerd op het christelijk geloof. Word ik ook niet blij van, maar de meeste van die zwaar verouderde gebruiken hebben we tenminste afgeworpen.

Vrouwen mogen stemmen, zijn gelijk aan mannen, we hebben gebruiken geen geweld als wel onze zin niet krijgen, we accepteren homo's, enz enz enz. Ik wordt er gewoon beroerd van als er weer een geval is waarvan mensen vreemdgaan en de vrouw krijgt de schuld en wordt uitgestoten uit de familie, of nog erger mishandeld of vermoord. Dan ben je toch beide fout? Het is toch niet normaal dat een vrouw die wat rondkijkt en uitprobeert voordat ze trouwt een prutsmuts is en dat de mannen het gewoon mogen, ff sorry zeggen en klaar?

Dat soort vage dingen hebben we hier in Nederland afgeschud, al jaren en dat hoef ik niet terug! Kijk in ieder geloof is in de basis goed en zit het probleem hem in de uitvoerenden, met sommige rotte appels, maar de tijd dat het geloof onze maatschappij beheerst is gelukkig voorbij. Ik wil niet 100 jaar terug! Ook niet in het Christelijke geloof, maar zeker niet in de Islam.

Maar om nou mensen met de dood te bedreigen omdat er een film gemaakt wordt? Waar gaat dat nou over?

Normen en waarden zitten niet alleen maar in het geloof, je hebt niet alleen maar goede mensen onder de gelovingen zitten, vaak juist niet vind ik dus. Mensen zijn gehersenspoeld en denken zelf niet meer na, doen maar wat hun opgedragen wordt, door priester of heilig bokje. Maar elkaar maar af, want jij graaft een tunnel onder mijn kerk/ moskee oid. Waar is dat goed voor? Ik snap het in iedergeval niet.

En als het geloof alleen maar goed is en niet van die misstanden kent, waarom maakt iedereen er dan zo'n heisa over?

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:45

faye schreef:
maar het is wel hypocriet om homo's als varkens te bestempelen en vrouwen als prutsmutsen. is dat niet kwetsend?

Zeker wel. Maar doen ze dat allemaal? En is dat meteen typerend voor de islam?
En bovendien, als een stel mensen dit doen, geeft dat ons dan een vrijbrief om hetzelfde te doen?

Dat is dan een beetje: de pot verwijt de ketel dat 'ie zwart ziet.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:46

Een geloof zet niet aan tot haat, dat doen de mensen zelf en de "leiders" die het geloof prediken.

De Koran verbieden zou net zo irrationeel zijn als de film van Geert Wilders verbieden. Bij beide zou een verbod mijns inziens een inbreuk zijn op verschillende grondwettelijke vrijheden.

Het is niet de Koran die verboden zou moeten worden, er zou harder opgetreden moeten worden tegen mensen die onverdraagzaam zijn, wreed zijn, misdaden plegen, etc. Van welke soort dan ook, van welk geloof dan ook, waar ze ook vandaan komen en wie ze ook zijn.

Zowel Wilders als diverse moslimleiders kan verweten worden dat ze aanzetten tot haat. Wilders roept alleen niet op tot moord. En dat is wel een wezenlijk verschil.

Hoe dan ook denk ik dat Wilders hiermee wel heeft bereikt wat hij wil. Door alle commotie is hij nu volop in het nieuws. En als er een aanslag wordt gepleegd, staat hij vast vooraan in de rij om te roepen "Zie je wel!!"

Het zal in mijn optiek echter nooit "de Islam" zijn geweest een aanslag pleegde. Net zoals het christendom, het jodendom, het boedisme etc. nooit een aanslag kunnen plegen. Het is een deel van de mensen die het uit naam van het geloof doen, maar daar kan een geloof niks aan doen. Het is maar net hoe het geïnterpreteerd wordt.

Als ik iemand vermoord in de naam van de democratie, maakt dat de democratie slecht? Hoeveel mensen zijn er vroeger wel niet om het leven gebracht tijdens kruistochten? Maakt dat het Christendom slecht? Moet een geloof erop beoordeeld worden dat een deel van zijn aanhang de ideeën verbuigt en in naam van het geloof vreselijke dingen doet?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:48

Er is maar 1 GOD [zeggen ze]en elk geloof heeft er een naam voor.God zou de wereld gemaakt hebben,nou voor mij heeft de natuur alles gemaakt!Maar wat maakt het uit opf het nou Allah heet of Jesus.Geloof wat je wil,maar laat anderen ook vrij in hun geloof.En ga niet dreigen door in de krant te zeggen "wacht maar tot WIJ in de meerderheid zijn".Dit werd gezegd door een moslim.Als dat niet dreigend klinkt?Ik vind het nix gek dat er mensen tegen de islam zijn in nederland.Zo vragen ze er toch om?Oke er zijn uitzonderingen bij.Voor mij is nederland geen nederland meer.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:53

ZE (moslims) vragen er niet om. ZE worden met een bepaalde stempel bekeken omdat ANDEREN het verzieken. De radicalen, de extremen, en de mensen die het geloof op zo'n manier interpreteren dat er misstanden ontstaan ten opzichte van de andere geloven in de wereld.

HIJ (wilders) zorgt ervoor dat ZIJ (moslims) nu slecht tegen nederland aankijken omdat HIJ z'n macht als politicus misbruikt. En daar schaam ik me als Nederlands staatburger nog het dieps voor.

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:53

gohya schreef:
Er is maar 1 GOD [zeggen ze]en elk geloof heeft er een naam voor.God zou de wereld gemaakt hebben,nou voor mij heeft de natuur alles gemaakt!Maar wat maakt het uit opf het nou Allah heet of Jesus.Geloof wat je wil,maar laat anderen ook vrij in hun geloof.En ga niet dreigen door in de krant te zeggen "wacht maar tot WIJ in de meerderheid zijn".Dit werd gezegd door een moslim.Als dat niet dreigend klinkt?Ik vind het nix gek dat er mensen tegen de islam zijn in nederland.Zo vragen ze er toch om?Oke er zijn uitzonderingen bij.Voor mij is nederland geen nederland meer.

En hoeveel mensen ben jij al tegen gekomen die geprobeerd hebben jou te bekeren tot hun geloof?
Ik vind dat een hoop mensen net doen alsof alle moslims naar Nederland komen om er een islamitisch land van te maken. Terwijl ik toch nog steeds denk dat het om de economische redenen of veiligheid gaat, en een hoop moslims wonen al generaties in Nederland.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:57

Ze proberen mij regelmatig te bekeren om Jehova getuige te worden.Ze geven maar niet op.Maar ik zeg ze beleefd,"sorry geen intresse"als ze aan de deur staan.Ze doen niet moeilijk en zeggen je netjes gedan en gaan weer,om vervolgens een maand later weer aan je deur te staan.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:02

Precies. Er zijn in elk land minderheidsgroeperingen die zich vooral door misverstanden de stempel 'lastig' opgedrukt krijgen.

Maar waarom houdt dat op bij moslims, of bij allochtone hangjongeren? Dit is gewoon een mediahype. Waar zijn de Lonsdalers, de extreem-rechtsen en de Jehova's gebleven? Idd, daar hoor je niks over omdat er veel te veel de nadruk wordt gelegd op de (helaas) Moslims. Er zijn wel cijfers en feiten bekend met bijv. de hangjongeren, maar wanneer de tijd die nu besteed wordt aan vergaderen en nadenken eens zouden inzetten voor een gerichte aanpak die gericht is op het integreren binnen de Nederlandse samenleving zou dit in mijn ogen een positief effect hebben!

Lees hier het eerste artikel van de grondwet!
Art. 1. [Geschiedenis: versie 21 maart 2002; versie 6 april 2006] • [Jurisprudentie: LJN AA4301; AA5111; AA8538; AD5014; AE0174; AE6409; AE6671; AE7389; AE9790]
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan

Is de heer Wilders hier niet zeer actief in? Hij zal zelf zeggen van niet, maar wanneer jij het boek wat bij een bepaalde Godsdienst negatief benaderd in een film maak je jezelf hier wel schuldig aan.

EDIT: Hier (http://www.st-ab.nl/wetgrondwet.htm#h1) vind je de gehele grondwet. Omdat er zoveel tegenstrijdigheden inzitten (zie art. 7) ontspringt Wilders waarschijnlijk de dans. En dat doet me pijn, want door het en z'n eigenwijze gedrag en zn egocentrische kütfilm voel ik me gewoon onveilig en bedreigd. Niet door moslims, maar door het onrealistische beeld wat Wilders schetst voor de rest van de wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:07

botje schreef:
faye schreef:

Zeker wel. Maar doen ze dat allemaal? En is dat meteen typerend voor de islam?
En bovendien, als een stel mensen dit doen, geeft dat ons dan een vrijbrief om hetzelfde te doen?

Dat is dan een beetje: de pot verwijt de ketel dat 'ie zwart ziet.

nee niet allemaal maar wel veel. Maar daar is nooit zo'n ophef over. De regering is degene die de meeste problemen maakt van de film. Ik moet wel zeggen dat Mark Rutte in mijn achting is gestegen, die zei ook dat hij die film gewoon mag maken en dat als hij dingen zegt die juridisch niet toegestaan zijn dat hij daar dan voor vervolgd kan worden.

In de bijbel staan ook vreselijke dingen, alleen worden deze niet meer gepraktiseerd. ik vind de vergelijking met de bijbel daarom ook kant noch wal raken.

Ik vind het prima dat je gelooft, maar leg daarmee niet anderen op wat ze wel of niet mogen zeggen en doen. Daar hebben we de wet voor.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-03-08 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:10

jameyskatje schreef:
maar de christelijke cultuur komt toch voort uit de bijbel Knipoog.. en aangezien moslims ook in de orginele bijbel geloven.

en wat is er nog van de christelijke cultuur te zien??
weinig helaas

Klopt, die komt voort uit de bijbel, maar dat wil niet zeggen dat er precies volgens de bijbel geleefd wordt. Je hoeft er ook niet zelf voor te geloven.
De gemiddelde nederlander leeft toch wel bewust al dan niet bewust volgens de 10 geboden. Iedereen krijgt het mee, kijk naar bijv dus de feestdagen. Wat is er met kerst gebeurd? Toen is jezus geboren ( dat dat helemaal niet zo is, dat maakt niet uit. Kerst is namelijk gejat van de Germanen en staat voor de terugkeer van het licht) Sint Maarten gaat over sint martinus die zijn mantel deelde met een bedelaar, dat wordt naar het snoep geven aan kinderen onder het mom van delen. Sinterklaas is Sint Nicolaas, de bisschop van Myra ( turkije ja) is doodgegaan op 6 dec, en sinterklaas is dus zijn herdenkingsdag. Hij stond er om bekend gul te zijn met het geld dat hij van zijn ouders had georven, daarom worden er dan cadeau's uitgedeeld.
Pasen is de dood en wederopstanding van jezus, Hemelvaart spreekt voor zich denk ik Haha! Pinksteren is de uitstorting van de heilige geest over de mensen.

Dat dit misschien niet altijd even duidelijk is komt door dat er dus ook in de bijbel staat dat het onerbiedig is om te koop te lopen met je geloof en jezelf ervoor op de borst te slaan.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:12

Petulan schreef:
Faye: In de Bijbel vind je ook zat tekenen terug voor lijfstraffen en onderdrukkingen van mensen.;

Dat werd gedaan door de vijanden van Israel, niet door de christelijken. Knipoog ( of joden)

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:15

ik ben tegen de ideeën van Wilders
hij breng heel Nederland in gevaar
maar al die media aandacht maakt mij wel heel nieuwsgierig naar die film nu!
ben toch wel benieuwd hoe extreem en beledigend hij nu uiteindelijk word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:15

Nou laten we elkaar nou geen mietje noemen, je maakt mij niet wijs dat christenen daar niet aan mee hebben gedaan. Maar dat is zo lang geleden, daar zijn we inmiddels in het westen te beschaafd voor en gelukkig maar. Daarom vind ik het zo verschrikkelijk triest dat we door het buitenland weer teruggedrongen worden naar tig jaar terug.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:17

Artikel 11 van de grondwet:
Art. 11. [Geschiedenis: versie 21 maart 2002; versie 6 april 2006]
Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.

Dit mag misschien wel 'toegestaan' zijn binnen de Islam, maar omdat Nederland een constitutionele monarchie is met een Christelijke inslag, zal dit boven de koran staan gezien de scheiding tussen kerk en staat.

Wat ik tevens op Wikipedia vindt is dat 48% van de Nederlanders niet-religieus is (ik val hier ook binnen, voor de duidelijkheid). Binnen de groep van 52% gelovigen is 5,7% Moslim.

Ook lees ik: Veel gelovigen vatten deze beschrijving letterlijk op. Moslimgeleerden benadrukken echter het allegorische karakter ervan
Allergorische = kijken naar de diepere betekenis, niet alles letterlijk nemen.
Dus dat alle vrouwen als vuil behandeld worden..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:17

gohya schreef:
Ze proberen mij regelmatig te bekeren om Jehova getuige te worden.Ze geven maar niet op.Maar ik zeg ze beleefd,"sorry geen intresse"als ze aan de deur staan.Ze doen niet moeilijk en zeggen je netjes gedan en gaan weer,om vervolgens een maand later weer aan je deur te staan.

Hier was er laats 1 waar ik tegen zei dat hij gerust terug mocht komen. Ze zijn echter nooit weer geweest Vork

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:25

botje schreef:
gohya schreef:

En hoeveel mensen ben jij al tegen gekomen die geprobeerd hebben jou te bekeren tot hun geloof?
Ik vind dat een hoop mensen net doen alsof alle moslims naar Nederland komen om er een islamitisch land van te maken. Terwijl ik toch nog steeds denk dat het om de economische redenen of veiligheid gaat, en een hoop moslims wonen al generaties in Nederland.

Er wonen zeker een hoop moslim generaties in Nederland, en de meesten spreken nog geen fatsoenlijk woord Nederlands en willen zich niet aanpassen. Het kost een hoop geld en ergernis! In het ziekenhuis worden bijvoorbeeld al speciaal folders uitgegeven in andere talen omdat bepaalde groepen zich niet aan willen passen, schandalig!!!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:29

Ik vind het geen nette zin "Zich niet aan willen passen".. Vaak zijn dit de 1e of 2e generaties van arbeidsmigranten, die in hun tijd nog niet de mogelijkheden/verplichtingen meekregen om hier in Nederland te integreren en actief deel te nemen aan de samenleving. Deze mensen kwamen hier als economische migraten envaak voor een tijdelijke basis. Je kunt een groot deel van deze mensen de taalachterstand niet kwalijk nemen, hier schort ook een groot deel overheidsbeleid aan!!

Al moet ik zeggen dat de huidige generatie immigranten en allochtonen een andere (duidelijkere) aanpak nodig hebben bij het actief deelnemen aan integratie en samenlevingsprojecten.

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:33

Ik heb niet alles gelezen. Maar als Wilders een film tegen de koran maakt ( waar hij vrij in is ) en hij zegt dat de Koran en de Islam geweld uitlokt. Nou dat kan niemand ontkennen is inmiddels duidelijk.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:35

dankzij wilders is de moslimhaat door nederlanders en nederlnadershaat door de moslim alleen maar groter geworden! Wilders kan met wat, jammer dat hij zoveel aandacht krijgt

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:39

Ik vind ook zeker dat de voor een deel schuldig is, zij zijn te tolerant. Ik werk bij een internationaal bedrijf en heb een aantal collega's die af en toe naar Nederland komen voor projecten. Allemaal spreken ze al een aardig woordje Nederlands, zonder opleiding of hulp van anderen. Het kan dus wel, maar het heeft met de instelling en motivatie te maken. Afgelopen week zat ik naar Trauma team op SBS te kijken en toen kwam er een Turkse vrouw met haar zoontje binnen. Allebei verstonden ze Nederlands en de vrouw kon ook Nederlands spreken tegen de artsen. Wat schetste mijn verbazing, de vrouw sprak in het Turks tegen het jongetje???

Turkse en Marokkaanse gezinnen sturen de kinderen vaak voor een paar jaar naar land van herkomst om daar de cultuur te leren kennen en de taal. Het kindje komt weer terug in Nederland en spreekt geen woord Nederlands. Gevolg is een achterstand, extra kosten en de andere kinderen uit de klas.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:42

Pff ik durf te wedden dat als sommige mensen hier een afschuwlijke film gaan maken over een andere cultuur dat hetzelfde gebeurd.. t gebeurd nu toevallig met de moslims..

Mijn schoonzus is ook moslim, VWO diploma afgestudeerd met een 8 voor Nederlands!! dat vergeleken met mij met mijn 6je... en ja zij praat ook met dr ouders arabisch.. who cares???