Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Re: Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:50

Ik vind dat we wél elkaars oordeel mogen respecteren
en niet iemand dwingen vegetariër te worden Knipoog

Dit werkt averechts.
Ik ben gewoon lekker 6,5 jaar vega, ja leuk toch voor mij, ik ben er blij mee en ik voel mij er goed bij!
Als iemand gewoon bewust ervoor kiest om vlees te blijven eten prima!
Zolang ze mij er niet mee lastig vallen, dus denk dat het andersom ook zo werkt Knipoog

Al mag het natuurlijk wel eens onder ogen worden gebracht voor dierenleed er in de wereld is!

Maar aub kijk niet de boeren aan,
't is nog altijd de overheid en consument die het diernleed alleen maar erger maakt!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:56

Ik koop mijn stukje vlees in de winkel. Soms in de AH, soms bij een biowinkel. En nee.. eerlijk gezegd denk ik er niet bij na als ik mijn pinpas door de pinautomaat haal, om mijn boodschappen af te rekenen.. Dat mijn geld het loon wordt voor deze slagers.

Natuurlijk wil ik dat paarden humaan geslacht kunnen worden. Dat verdienen ze. Pijnvrij en stressvrij hun leven eindigen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:56

Marjolein_18 schreef:
Allereerst, respect voor je Ninx, dat je zo begaand bent met het lot van de paarden.

Maar als ik als gevoelloos wordt bestempeld.. Dan is dat júllie mening. Natuurlijk heb ik een hart en ben ik dol op dieren.
Maar kom op zeg, er zijn 100-en petities voor dierenmishandeling, stierenvechten, slachten.. En je tekent ze.. En wat doen ze ermee? Geen ruk.
En al zou het verboden worden, dan doen ze het wel illegaal.

Ik mag graag een stukje vlees, zo ook paardenvlees. Als je bij elk stukje vlees moet gaan nadenken waar het vandaan komt, kan je wel aan de gang blijven. Zo is de voedselketen nou eenmaal..

Dank voor het respect, maar dat kun je zelf ook heel makkelijk verdienen.
Al die actie helpt wel; zo is het 'dansen van beren' (beren op een kokend hete plaat laten 'dansen') in de meeste landen al verboden, zijn inmiddels vele diersoorten beschermd, mogen huiden/ schedels/ etc.... van vele dieren niet meer in- of uitgevoerd worden, etc... Maar wel dankzij mensen die 'van hun luie kont' kwamen, betere keuzes maakten en in actie kwamen.
Wanneer iedereen passief was geweest in de geschiedenis zag de wereld er heel anders uit. En al doe je het niet voor een ander, dan zorg je toch dat je met beleid vlees eet voor je eigen geweten?

En dan nog dit: je hebt respect voor me dat ik zo begaan ben met paarden? Maar jij zit op een paardenforum notabene, en bent bezig met paarden, en toch vind je het 'okay' dat het vlees in jouw snack van een paard komt dat levend in stukken is gehakt in Mexico? Dat kan toch niet samen gaan?

@xxx Veronaxxx: je hebt helemaal gelijk! Kijk hier inderdaad niet de boeren op aan, maar de consument. De consument kan de vraag sturen, en dus ook bepalen hoe het aanbod geregeld wordt.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:57

De boeren hebben het beste voor met hun dieren,
moet ook wel, want dat is hun inkomsten he Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:59

xXVeronaXx schreef:

Helemaal waar. Maar boeren worden wel tot het uiterste gedreven, net zoals hun dieren. Omdat de vraag maar stijgt, en de prijzen maar blijven zakken.
De consument moet zich echt eens achter de oren krabben.
Wanneer het je niet interesseert voor de dieren dat de veeteelt netjes geregeld wordt, doe het dan voor de boeren... hoeveel boeren gaan hier niet aan onderdoor?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:00

xXVeronaXx schreef:

Zie dat in mijn directe omgeving toch echt anders hoor... Wat is het beste voor hebben met de dieren? is misschien voor iedereen anders....

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:02

klopt als een bus.

Maar ik wilde even duidelijk maken dat jullie elkaar moetn respecteren en niet iets opdringen, dit heeft geen zin, ieder heeft zijn eigen mening en dat moeetn we wel respecteren Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:02

Zammie schreef:
xXVeronaXx schreef:

Zie dat in mijn directe omgeving toch echt anders hoor... Wat is het beste voor hebben met de dieren? is misschien voor iedereen anders....

@ Zammie: er zijn inderdaad grote uitzonderingen... grotendeels door de 'werkdruk' die ik hierboven beschrijf... maar ook omdat boeren nu eenmaal ook mensen zijn, en daar zitten ook harteloze zakken tussen.
Jammer voor hen dat hun koeien vele malen minder melk geven dan op een stal waar het dierenwelzijn op nr.1 komt.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:04

Zammie schreef:
xXVeronaXx schreef:

Ze hebben heus hun dieren liever op het land,
maar dan moeten ze betalen aan mestoverschot of zoiets was het ..
Nou dan zetten ze ze binnen om van alle geze.k af te zijn.
En dan heb je nog meer "mooie" regeltjes van de overheid.
Boeren komen echt onder druk te staan.

Ik weet niet hoe jij de boeren ervaart?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:12

@Ninx (komen we elkaar alweer tegen Knipoog ) In mijn directe omgeving is een boer die het nieuwste van het nieuwste heeft... Nieuwe boerderij, nieuwe stal, met melkrobot en helaas is de koe er toch de duppe van geworden. De melkkoeien komen nooit meer buiten en lopen dan wel los rond, maar oppervlakte is nu ook weer niet zo groot als die lekkere groene weide... Kom daar geregeld en de kalfjes (gaan natuurlijk meteen na geboorte bij mams weg) en komen dan in een aardappelkist te staan. daar blijven ze en behoorlijk poos in totdat ze in een poststal (in dezelfde grote schuur) komen te staan en zie ze daar bij de zomerdag ook in staan. Er lopen wel jonkies buiten, maar die zijn alweer ouder. Tuurlijk is er verbetering dat ze nu los kunnen lopen en niet meer vast staan gedurende de winter, maar vind het zo jammer dat ze niet meer buiten komen... Collega van mij heeft een varkenshouderij. Ik las in dit topic dat de varkens verplicht speelgoed behoren te hebben in de stal en heb dit natuurlijk gevraagd aan collega. Volgens haar was dat niet zo. Varkens bij haar zijn er puur voor de slacht en zitten echt als worstjes op elkaar gepakt. Dit heeft niets met diernewelzijn te maken, dit is puur om winst te maken. wat ik gedeeltelijk wel begrijp, maar het kan toch ook anders?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:13

Ligt het nu aan mij, of zijn er een paar posts verdwenen? Ik kreeg een hele rare foutmelding....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:13

Ninx schreef:
Ligt het nu aan mij, of zijn er een paar posts verdwenen? Ik kreeg een hele rare foutmelding....

Die van mij staan er op....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:22

Zammie schreef:
Ninx schreef:

Die van mij staan er op....

Mmm, misschien heb ik de gekke koeienziekte! Hahaha!
Maar inderdaad, het beeld dat je schetst spreekt mij ook niet aan. Te meer omdat ik vroeger altijd op de boerderij werkte, en de koeien daar alleen in de wintermaanden binnen stonden.
De manier waarop varkens gehouden worden weet ik ook, ook ik had een kennis wiens ouders een varkensbedrijf hadden. En aangezien varkens bijzonder intelligente dieren zijn (intelligenter dan honden) vind ik het 'not done' ze op die manier te houden.
Bij Boer Zoekt Vrouw was het voor iedereen weer even zichtbaar hoe prachtig het leven van een varken is Huilen Huilen Huilen
Dat mensen vlees willen eten en dat ook zullen blijven doen staat vast, en van mij zullen ze geen preken krijgen.
Maar die business anders aangepakt moet worden lijkt me duidelijk.
We produceren zelfs zoveel vlees dat we enorme overschotten hebben (vleespakhuizen), maar we vernietigen het liever dan dat we het verschepen naar landen waar minder vlees voorhanden is.... we verdienen er nl niet genoeg op.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 06:01

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 07:41

goh er zij nveel berichtjes bijgekomen,even bijgelezen.
word ik bv als niet vegetarier gevoelloos gevonden,zoals gezegd word een paar pagina's terug,of ging dat meer om de toon van het bericht?

nou ik moet zeggen ik eet ook geen paard,omdat dat voor mij niet goed voelt.
misschien hypocriet volgens sommige bokkers,maar ik doe wat me goeddunkt.

natuurlijk verdiend geen enkel dier het om op van die walgelijke manieren behandeld te worden......

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:03

Laatst bijgewerkt door Ninx op 19-03-08 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:10

Snoevie schreef:
word ik bv als niet vegetarier gevoelloos gevonden,zoals gezegd word een paar pagina's terug,of ging dat meer om de toon van het bericht?

natuurlijk verdiend geen enkel dier het om op van die walgelijke manieren behandeld te worden......

Het gaat volgens mij meer om de ongepaste 'grappige' toon waarmee mensen even komen vertellen dat ze lekker op een frikandel kauwen en vooral niet aan de manier denken waarop het paard aan zijn einde gekomen is....
Dus het gaat volgens mij niemand om het feit dat mensen vlees eten, ook mij niet, en ik ben volgens mij bijna de enige 'totale vegetarier' (en nog een aantal mensen) in dit topic.
Het gaat nog steeds om bewustwording en vlees eten met mate....

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:17

joostvangestel schreef:

Wow, dat is wel heftig. Ik ben sowieso tegen het slachten van dieren, maar als je dan moet kiezen tussen een slacht in de US of een lange, pijnlijke transport naar Mexico. Tsja, dan ben ik ook voor een slacht in de US. Ook nogal hypocriet om paarden naar Mexico te transporteren voor een slacht omdat 't in eigen land niet mag. Maar ze kunnen hun paard toch ook gewoon laten inslapen in plaats van 'm te laten doodhongeren? Of is inslapen heel erg duur?

Zelfs de paarden zijn slachtoffer van de hypotheekrentecrisis, kennelijk... Verdrietig 't Gaat écht slechter met de economie. En daar lijden dieren natuurlijk als eerste onder.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:21

Ninx schreef:
Snoevie schreef:

Het gaat volgens mij meer om de ongepaste 'grappige' toon waarmee mensen even komen vertellen dat ze lekker op een frikandel kauwen en vooral niet aan de manier denken waarop het paard aan zijn einde gekomen is....
Dus het gaat volgens mij niemand om het feit dat mensen vlees eten, ook mij niet, en ik ben volgens mij bijna de enige 'totale vegetarier' (en nog een aantal mensen) in dit topic.
Het gaat nog steeds om bewustwording en vlees eten met mate....

Inderdaad. Snoevie, jij hebt tenminste een respectvolle toon. Ik word gewoon superkwaad na het zien van die afschuwelijke Mexico filmpjes als mensen hier vrolijk komen melden dat ze een frikadel eten... Grrr..

Het gaat inderdaad om bewustwording Ninx. Het vreemde is alleen (ik merk het in mijn omgeving) dat mensen die bewustworden eerst beginnen met bijv minder en biologisch vlees eten en tenslotte overstappen naar vegetarisme. Maar daar hebben biologische dieren niets meer aan. Zo ben ik ook een beetje begonnen, al at ik al nauwelijks vlees. En nu probeer ik vrijwel geen dierlijke producten meer te gebruiken en ZEKER nooit meer vlees. Dus de biologische vleesindustrie heeft geen steun meer van mij. En dat is eigenlijk jammer, want ik vind het heel goed wat ze doen. Maarja.. het staat me gewoon tegen om een dood, rottend dier te eten...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:50

@ Fitch: ik begrijp helemaal wat je bedoelt, en ik ga daar in mee.
Ook ik kan niet met dieren omgaan, een band opbouwen, gunsten van ze vragen (zoals rijden), en tegelijkertijd toestaan dat ze in stukken gezaagd op mijn bord liggen. Maar dat ben ik.... en ik ben nogal een gevoelig type, en ik veroordeel zeker niet iedereen die dan wel af en toe vlees eet.
Vroeger was vlees een 'luxe-product', en werd het met mate gegegeten. Met alle gunstige voordelen voor boeren en dieren die samenhangen met matigheid en een eerlijke prijs.
Nu eten veel mensen, ook met lage inkomens, hompen supermarkt vlees van dieren die en werkelijk afschuwelijk bestaan hebben.
Nu heeft e.e.a. ook te maken met je karakter, of je een sterke wil hebt of niet.
Omdat ik mezelf onder mijn hol schop en geen slappe drol wil zijn, pak ik meestal de fiets ipv de auto, eet ik geen vlees (en koop evt biovlees bij een lokale slager wanneer ik eens iemand op visite krijg voor het eten die graag vlees eet), eet ik alles met mate zodat ik niet uit mijn voegen groei, probeer mijn electriciteitsgebruik te minimaliseren, etc...
Maar de mens zit in essentie niet zo in elkaar. Ook mijn instinct zegt: 'verspeel nu niet zoveel energie als het makkelijker kan'. Dus ook ik wil best graag vaker en meer snoepen, heb ook geen zin om te sporten, en vind de auto ook makkelijker dan de fiets, etc....
Maar ik zal godsamme daar niet aan toegeven, trap onder mijn reet, en trots zijn op mezelf.... dat wil ik graag.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:53

Snoevie was niet richting jou bedoeld Bloos , maar naar Marjolijn die op een ( vond ik ) erg ongeinteresseerde manier vertelde dat ze geen stukje vlees minder at ook al worden paarden en andere dieren op een gruwelijke manier geslacht voor onze consumptie. Verdrietig

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:55

Fitch schreef:
joostvangestel schreef:

Wow, dat is wel heftig. Ik ben sowieso tegen het slachten van dieren, maar als je dan moet kiezen tussen een slacht in de US of een lange, pijnlijke transport naar Mexico. Tsja, dan ben ik ook voor een slacht in de US. Ook nogal hypocriet om paarden naar Mexico te transporteren voor een slacht omdat 't in eigen land niet mag. Maar ze kunnen hun paard toch ook gewoon laten inslapen in plaats van 'm te laten doodhongeren? Of is inslapen heel erg duur?

Zelfs de paarden zijn slachtoffer van de hypotheekrentecrisis, kennelijk... Verdrietig 't Gaat écht slechter met de economie. En daar lijden dieren natuurlijk als eerste onder.

Slacht in de US is niet veel beter hebben jullie die slacht ( of eigenlijk het vervoer ) van de runderen niet gezien in het nieuws.

Ging er werkelijk van over mijn nek.

Ze werden LEVEND even aan de kant geduwd met een trackter, die beesten hadden zoveel pijn echt heel zielig.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:59

Ik geloof wel in karma, en ik denk dat deze mensen.... met hun beestachtig gedrag, de dans niet ontspringen.
Dit wreekt zich.
Iemand die wreed is tegen dieren, heeft een geestelijk defect en kan ook aan het einde van de dag geen liefdevolle ouder of partner zijn.
Ik vind het vreselijk dat ik deze aardbol met dit soort mensen moet delen.
Als er een delete-knop was, was er flink wat meer ruimte op deze aardkloot Haha!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:00

Nou dat heb ik idd ook nooit gesnapt dat er mensen zijn die dat gewoon kunnen.

En karma ja daar geloof ik zeker in.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:45

@ ninx, wat versta jij onder vroeger? Ruim dertig jaar terug was het niet veel beter hoor, alleen werd het toen op kleinere schaal toegepast en werden de dieren niet over de gehele aardbol getransporteerd. In 1 van mijn eerste berichten in dit topic gaf ik ook aan dat mij met name het vervoer van dieren en dus ook de paarden (waarvan iedereen overtuigd is dat die zo'n goed leven hebben gehad, nou kijk dan maar eens bij wat handelaren hier in de buurt die ze voor de slacht verkopen) hier in nederland en omstreken, dat het daar nog steeds heel erg slecht mee is gesteld. Een oom van mij heeft een poosje varkens vervoert naar slachthuis en wat die vertelde, nou ik heb inderdaad heel gemengde gevoelens bij het eten van vlees.... Vroeger hadden wij altijd een kalfje (stiertje) die dan het land inging en er pas weer uitkwam als het geslacht moest worden. Was natuurlijk de mooiste manier van zo'n dier houden, daartegenover staat het varken wat juist wel in een hok werd gestald en het buitenlicht niet zag en alleen vetgemest werd, om daarna in de vriezer te balanden. Dingen zijn verbeterd, maar sommige echt nog niet....