Verschillen tussen Belgen en Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renza

Re: Verschillen tussen Belgen en Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:04

Ow als we hier al picalily eten is dat met de boerenkool maar boerenkool is vies dus dat eten we bijna nooit Schijnheilig

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:06

Urielle schreef:
katiavl schreef:
Nee die vind je hier niet, omdat ze in nederland zo populair zijn wou ik ze eens proeven. Vind ze echt niet lekker Tong uitsteken

Bloos!

Maar het was niet van de ah, zou dat verschil maken?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:07

Denk het wel, die van de AH zijn lekker Vork

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:09

Ik haal ze alleen bij de AH dus verder weet ik het niet Haha!
En ik lust bijv. de kipsate niet, en de kip en rundvlees wel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:10

Maar ik wil ook wel weten wat jullie eten aan oriëntaals voedsel zonder op restaurant te gaan, want die aardappelen komen me echt mijn neus uit! ?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:11

Urielle schreef:
Maar ik wil ook wel weten wat jullie eten aan oriëntaals voedsel zonder op restaurant te gaan, want die aardappelen komen me echt mijn neus uit! ?

Gewoon zelf maken Lachen Afhankelijk waar je woont zijn er goede chinese winkels
Laatst bijgewerkt door lesilla op 21-01-08 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:12

line_king schreef:
Jullie doen echt wel rare dingen bij jullie frietjes hoor Lachen
Pindatoestanden en zo van die zoete mayonaise; 'frietsaus' heet dat zeker? Frietjes vragen toch oim hartige dingen en niet iets zoet...

Ik zit het grensgebied en hier vragen ze in de frituren elke klant of ze belgische of hollandse mayonaise bij de frieten willen. De hollandse is zoeter, de belgische smaakt zuur.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:20

ROFL haha.. heb dit topic doorgelezen.. moest echt heel erg lachen..

Ik ben zelf al puber van antwerpen naar zeeuws vlaanderen verhuisd..
dat is niet zonder communicatiestoornissen gegaan...

grappigste antwerpse uitdrukking vind ik toch "een elektrieken gasvuur"

ging zo eens een presspot kopen bij de blokker... die man deed alsof ik chinees sprak.. bleek een snelkook pan te zijn..
gelukkig heb ik het nu niet meer...

Heb eens een vriendje in ertvelde gehad.. is denk ik het raarst dialect dat ik ooit gehoord heb..

tooipe : samen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:21

Verschil Belgie - Nederland:

Om te beginnen: mijn ouders wonen in Belgie (en nee, dat zijn geen fiscusvluchtelingen geweest, mijn vader heeft daar gewerkt), en er zelf regelmatig op bezoek maar woon er niet en heb er nooit gewoond. Ik krijg idd vaker te horen dat we bot en onbeschoft zijn, misschien vinden jullie dat ook van datgene dat hieronder staat.

De Belgische snelwegen zijn verlicht, die zie je zelfs vanaf de maan. Het asfalt is er toch vaak minder, ik kan met ogen dicht de grens over tussen NL en Belgie, en hoor aan het verschil in asfalt dat we in Belgie zitten. Als er onderhoud aan de weg wordt gepleegd wordt er het hoognodige gedaan. Het blijft patchwork. Een straat met kasseien, en daar dan een laag asfalt over, dat blijft echt niet lang zitten.

Het bordje wegomlegging hoef je in Belgie niet altijd even serieus te nemen. Negen van de tien keer kun je gewoon doorrijden. Als er een weg dichtgaat vanwege onderhoud aan de weg, blijft hij een half jaar dicht (ook als er alleen nog maar strepen getrokken moeten worden).

Autorijden in Belgie is niet altijd even ontspannend en soms ronduit levensgevaarlijk. Ik kan redelijk ontspannen in Nederland rijden, op het moment dat ik de grens overga moet ik echt op mijn tellen passen. Helemaal voor de oudere weggebruiker met oudere auto's die er nog gloednieuw uitzien, met een oud nummerbord waarvan de letters met verf zijn bijgehouden, en de bestuurder een hoed op zijn hoofd heeft.

Rechts heeft altijd voorrang. Men presteerd het regelmatig om vanuit een uitrit van een huis even voor je neus een 80km weg op te draaien zodat je in de ankers moet.

In Belgie wordt er te krampachtig geprobeerd om de taal "rein" te houden. Ze hebben het over een geldbeurs, regenscherm, maar als ik een schroevendraaier nodig heb, moet ik vragen om een tournevis, als ik nieuwe banden nodig heb voor de auto moet ik om pneu's vragen, en als ik boodschappen ga doen op de fiets, doe ik commis op de velo (kan regionaal verschillen, maar dat is de ervaring die ik heb).

En helaas zelf meegemaakt dat er toch best wel corruptie heerst. Daar wil ik verder niet over uitweiden, wie daar meer over weten wil, moet me maar PB-en.

En nog een leuk topic om even aan te halen: de hele discussie afgelopen jaar omstreeks dezelfde tijd, over het Euro-Vignet dat Belgie in 2008 zou invoeren en dat er toch zeker zou komen....

[NM] E-vignet in Belgie vanaf 2008? Boycot Belgie?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:25

Belgische wegen zijn inderdaad verschrikkelijk van onderhoud, maar dat is al een punt van de laatste zeven jaar, de verlichting zijn op sommige steden ook al stopgezet.
Tournevis is antwerps, in westvlaanderen heb je weer een ander woord.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:28

Met Pasen is het niet de paashaas die de eieren brengt, maar de klokken van Rome.
En met Oud en Nieuw lezen de kinderen de grootouders een Nieuwjaarsbrief voor (of is dat ook regionale traditie?)

Ik moet af en toe ook erg lachen om de beschrijvingen van huizen bij de makelaar. Woonkamer is living, de hal is de inkom, en in de de keuken staat een elektrisch vuur en een dampkap...Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:31

Cassidy schreef:
Met pasen brengt de paashaas de eieren niet, maar de klokken van Rome.
En met Oud en Nieuw lezen de kinderen een Nieuwjaarsbrief voor (of is dat ook regionale traditie?)

Ik moet af en toe ook erg lachen om de beschrijvingen van huizen bij de makelaar. Woonkamer is living, de hal is de inkom, en in de de keuken staat een elektrisch vuur en een dampkap...Haha!

Nee die zijn in heel belgie, hebben jullie geen nieuwjaarsbrief. Wauw, wist ik niet!
En de klokken en de paashaas werken samen, zo gooide mijn mama vroeger paaseitjes uit het raam, zodat het leek alsof de klokken het doen. Vork

Wat ze in belgie ook goed kunnen, is op een plek wegenwerken doen, een week later ergens anders beginnen. En zo heb je tien stukken waar aan gewerkt word, en nooit afgeraakt Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:33

Yep, er wordt hard gewerkt maar efficient is het niet.

Als ik in een supermarkt sta en er staat een rij van 20 man voor 1 kassa en er lopen nog anderen rond, gaat de rest gewoon door met vakkenvullen. Degene die echt iedere keer zijn mond opendoet of er een kassa bijkan ben ik (en ja, dan ben je weer die onbeschofte Hollander). Ik kom weinig tegen dat er eigeninitiatief getoont wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:37

Oeh, hoe heet een dampkap officieel? Bloos!
die ken ik ook niet anders!

Ik heb een tijd kledingverkoop gedaan en vroeg iemand naar een vest met een tirette. Ik had echt geen idee Verward
(voor de Nederlanders die het lezen: een rits!)

Klitteband is velcro en een balpen is een Bic (naar de merknaam van die blauwe pennen). In je auto zit een (geen idee hoe je het schrijft) ambrajage of zoiets en ik geloof dat dat het koppelingsmechanisme is of zoiets. En de glijbaan heet een schuifaf of rijsaf. En schommelen was ook een ander woord voor.
Naar het KDV moet je bavetten meegeven en dat zijn slabbetjes Clown

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:38

Ah, dus de klokken en de paashaas werken samen Pling
Ik vroeg me altijd al af hoe dat in elkaar zat.
Wij nederlanders zijn zo nuchter dat we snappen dat klokken geen paaseieren rond kunnen brengen, alleen paashazen kunnen dat! Vork

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:38

Ik vraag me af of die oude mannetjes in auto's waarbij de nummerplaat met verf bijgehouden is, wel iets typisch Belgisch is? Het is in ieder geval wel zo dat elke normaalrijdende Belg zich eraan ergert. Gisteren nog heb ik me zitten ergeren (en ik zit niet eens achter het stuur) een zo'n Nederlandse wagen en ook een Poolse die 40/u op een 70/u baan reden. En als je ze voorbij wou steken, gaven ze gas... Daar kan ik dus niet tegen he Haha!

Je moet eens in Frankrijk rijden, daar kunnen ze pas niet 'met den otto rije', van richtingaanwijzers hebben ze zelfs nog nooit gehoord. Daar is het pas een ramp...

Over dat eten: hier in Hasselt is er zelfs een volledige supermarkt gewijd aan Chinese producten, vooral voeding dus, maar ook kledij, servies... Je ziet daar echt dingen die je ergens anders nooit tegenkomt.

Schommelen is hier ook gewoon schommelen. Maar een balpen is een balpen, of bic, of stylo Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:39

*bedenkt wat schommelen was*
tauteren! dat was het!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:40

o ja, wat ik nog steeds niet weet: wat zijn botten en wat zijn bottinnen?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:40

Urielle schreef:
Wat eet jij? Hier hebben ze alleen maar die vieze doosjes Verdrietig

Mijn grootouders van vader kant zijn Pools en we eten dus soms Poolse gerechten waarvan ik de naam niet weet te schrijven Haha! (pirogies? en kwonkies? Clown )

Verder heel veel Italiaans (zelfgemaakt, of soms ook uit de winkel maar dat is goed te eten), Turks (kebap Tong uitsteken ), Marokkaans, Grieks, Chinees(al is de Chinse keuken sterk verminderd nu mijn moeder vies is geworden van de hygiëne) etc....maar mijn vader heeft ook avondschool aan de hotelschool gevolgd. Hij combineert vaak dingen met elkaar waardoor je telkens nieuwe gerechten krijgt.

Je kan ook naar Piet Huysentruit kijken om iedeeën op te doen Tong uitsteken .

En Cassidy, ja maar dààr werken ze aan hoor Haha! . Overal waar je gaat moet je wel ergens een wegomleiding volgen omdat ze de weg aan het vernieuwen zijn, hier hebben ze de weg (die inderdaad in erbarmelijke staat was) een paar jaar geleden volledig vernieuwd. Alleen werken ze in België aan zo'n tempo dat waarschijnlijk na 100 jaar als de laatste weg vernieuwd is ze weer van voor kunnen beginnen Haha! .

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:41

Daar heb ik echt nog nooit van gehoord Haha!

Ik heb familie in Gent. Die zeggen altijd " 'k Peins da'k na de harage ha!" Waaaaattt??? Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:42

Urielle schreef:
o ja, wat ik nog steeds niet weet: wat zijn botten en wat zijn bottinnen?

Botten is wat je aan doet op het land, bottinen zijn meestal met hak de mode dingen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:42

Urielle schreef:
ambrajage

Ambriage Tong uitsteken . Is inderdaad een ander woord voor koppeling.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:43

Kwonkies moet ik echt een keer eten, alleen voor de naam! Wat is het? Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:43

Zijn er ook zoveel herhalingen op tv in nederland?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:44

xKatleentjex schreef:
Urielle schreef:
ambrajage

Ambriage Tong uitsteken . Is inderdaad een ander woord voor koppeling.

Haha, weet ik eindelijk het woord Haha!
En de pinkers. Pinkers vind ik echt een geweldig woord, zo snoezig!