katiavl schreef:IEn ik geef als voorbeeld:
India's goedkope proefkonijnen testen onze medicatie:
http://ipsnews.be/index.php?id=35&no_ca ... d%5D=16208
Afrika: http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/ni ... ijnproeven
Amerika: waar het nu begon, met het monster project die naar buiten kwam
vlug even gegoogeld er is een wereld van verdere info beschikbaar.
Ik zie in de bovengenoemde artikelen geen weeshuizen hoor, maar het is natuurlijk een kwalijke zaak als patienten voor geneesmiddelproeven gebruikt worden die niet begrijpen wat het allemaal inhoudt. En als geneesmiddelen wel goed werken, ze deze niet verder krijgen toegediend omdat dit te duur zou worden. Dat valt in mijn ogen onder de categorie "geneesmiddelen bijv. tegen Aids niet gratis ter beschikking stellen in landen van de derde wereld omdat ze het niet kunnen betalen". Dat is de beslissing van de pharmaceutische industrie.
De beslissing om naar derde wereld landen te gaan en daar te gaan testen is idd afhankelijk van geld. Dat er locaal misschien niet goed is voorgelicht, in hoeverre is de farmaceutische industrie dat aan te rekenen? En daar gaat het sporadisch gebruik van gedetineerden ook geen verandering in brengen.
Wat ik wel uit eerste hand weet is dat er een levering van medicijnen (noem het voor de grap Aspirine) die door een productiefout maar de helft van de werkzame stof bevatte, goedkoop naar Afrika is verkocht, omdat het op de Westerse markt niet verkocht mocht worden door die fout in de productie. Ipv het te vernietigen, ging het daar naar toe. Om de goede dosering te krijgen moesten de patienten ipv een, twee tabletjes nemen.
In landen zoals Brazilie heerst ook een levendige handel in organen. Straatschoffies die van de straat worden geplukt, waar een nier wordt verwijderd (als ze geluk hebben en het alleen die nier is, en niet nog meer dingen waar je echt niet zonder kunt zoals een hart) en vervolgens worden gedumpt, soms levend en soms niet. Soms wordt er bewust een orgaan verkocht, om geld te krijgen om te overleven. Aan die misstanden zou wat gedaan moeten worden, maar daar gaat het gebruik van gedetineerden ook geen verschil in maken.