De grote donorshow

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: De grote donorshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 22:25

gewoon vanaf je geboorte ben je automatisch donor, en als je dat niet wil kan je (of tot 18 jr je ouder) bezwaar maken. Iemand die geen donor is, mag ook niet ontvangen.
Zo simpel ben ik erover.
Vind het een geweldige stunt van BNN (en ik heb ook een donor codiciel aangevraagt, dacht dat ik het al was, maar na zoeken toch niet)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 00:12

Ann schreef:
Ik sluit me helemaal bij Nadya haar woorden aan! Lachen

Ik ook Ja Haha!

Ben ik nou de enige die wel een beetje verwacht had dat het een stunt was? Nagelbijten / Gniffelen

Ik zei na het zien van verontwaardigde Balkenende's op tv nog tegen mijn vriend: "en toen was het een grote stunt haha, zetten zij zich dan zo verontwaardigd neer Haha! "

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 00:17

Weet wel dat BNN lef heeft maar om dit door te voeren gingen ze toch aardig ver, het lag dus meer voor de hand dat er toch wel sprake was van een stunt. Toch hebben 12.000 (!) mensen een donorformulier ingevuld, ze hebben dus bereikt wat ze wilden, aandacht.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 01:08

Ik heb tijdens de uitzending ook een sms gestuurd om donor te worden! Had er eigenlijk niet zo bij stil gestaan,ik zou ooit dat formulier wel even invullen Bloos , maar toen ik die verhalen hoorde van die drie mensen vond ik toch dat ik het maar moest invullen!
Ik vind het erg goed dat ze de mensen wakker hebben geschud!(waaronder ikzelf)
Dat ze er in ieder geval eens over nadenken! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 09:17

Gisteren toch interessant te horen dat de Moslims geen donor mogen worden vanwege hun geloof. Nu wordt er op hoog niveau door de geestelijken vergaderd of er verandering in mag komen. Maar dan vraag ik mij af of ze wel mogen ontvangen en niet geven. Straks gaat donorschap niet door en mogen ze wel ontvangen. Dan worden donoren nog schaarser.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 09:53

Nicolletje schreef:
Ik ook Ja Haha!

Ben ik nou de enige die wel een beetje verwacht had dat het een stunt was? Nagelbijten / Gniffelen

Ik zei na het zien van verontwaardigde Balkenende's op tv nog tegen mijn vriend: "en toen was het een grote stunt haha, zetten zij zich dan zo verontwaardigd neer Haha! "

Hahaha, Nicolletje! Er waren gelukkig meerdere mensen die dachten dat het een stunt was.
Al hoewel ik wel wat in verwarring was gebracht door de superprofessionele houding van Laurens Drillich (de 'woordvoerder') van BNN. Wat heeft 'ie zich goed gehouden, zeg, petje af!! Haha!

Balkenende ziet alles altijd te serieus. Ja
Die is er gewoon keihard ingetrapt. Ja Hyper!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:51

Zelfs de Amerikaanse celebrity watcher Perez Hilton schrijft erover op zijn log:

http://perezhilton.com/topics/reality_television/

Citaat:
It Was Fake!

Those crafty Dutch TV producers!

The Big Donor Show, which we mentioned earlier this week, turned out to be a big media stunt to raise awareness of the lack of kidney donors (and most probably to get huge ratings too).

The patient who was supposedly going to give away her kidney was actually an actress and the participating patients 'competing' for the kidney were in on the stunt, several Dutch readers tell PerezHilton.com.

Producers revealed the truth at the end of the show.

Publicity from all over the world these last 7 days had more debates about the donor problem than the past seven years combined.

Camera crews from all over the world flew in to Holland for the show, which aired Friday night, so they got the attention they wanted for what we think is a good cause.

You see, the Dutch aren't as crazy as everybody thinks.

Well, maybe they are, but we love them for it!

Ik vind het ook een geweldige stunt en ik sta ervan te kijken dat er van tevoren niets over is uitgelekt. Haha!

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:56

beetje vaag is het wel. Eerst vond de regering het slecht voor het imago van het land, en opeens kan het niet genoeg publiciteit krijgen.

Geniale stunt van bnn trouwens. Wereldwijde aandacht voor hun omroep, past in het thema en ze verdienen weer bakken met geld van de sms'jes Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:59

Stoeptegel: heeft de regering hierop gereageerd dan? Volgens mij hebben die allemaal nog weekend en is er nog geen officiele reactie geweest.

Overigens ging het geld van de SMS'jes naar de Bart-foundation, en niet naar BNN zelf, dus zij verdienen er niet echt geld aan.

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:13

balkenende heeft gezegd dat de show het imago van nederland schaadde. Dat de opbrengt naar de bartfoudation gingen wist ik niet. Maar dat is wel beter natuurlijk Pling

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:16

Stoeptegel schreef:
balkenende heeft gezegd dat de show het imago van nederland schaadde.

Ja, weet ik. Maar Balkenende heeft verder niet meer gereageerd. De mensen die vinden dat de Donorshow alle aandacht verdient, zijn anderen, niet de regering. Daar is niets vaags aan.

Citaat:
Dat de opbrengt naar de bartfoudation gingen wist ik niet. Maar dat is wel beter natuurlijk Pling

Dat is in de show anders gewoon gezegd.

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:19

okio, dat wist ik niet, maar heb niet hele show ook gezien namenlijk. Vind het verder alleen maar goed wat bnn gedaan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:22

russel schreef:
Gisteren toch interessant te horen dat de Moslims geen donor mogen worden vanwege hun geloof. Nu wordt er op hoog niveau door de geestelijken vergaderd of er verandering in mag komen. Maar dan vraag ik mij af of ze wel mogen ontvangen en niet geven. Straks gaat donorschap niet door en mogen ze wel ontvangen. Dan worden donoren nog schaarser.

Mijn oom is homo en dus getrouwd met een man, maar zij mogen ook geen donor zijn... Ik vind het best raar, als je als homostel getrouwd ben mag je er toch vanuit gaan dat ze getest zijn en dat het net als bij een normaal stel gewoon goed is... Misschien zijn er wel heel veel mensen donor die af en toe eens lekker naar van die homoparkeerplaatsen gaan, maar omdat zij op papier niet officieel met een man gaan, kunnen ze wel gewoon donor zijn!

Aukjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:27

Ik vond de stunt echt helemaal goed! Ze wilden aandacht en dat hebben ze zeker gekregen! Toen ik voor het eerst hoorde van deze show vond ik het ook belachelijk! Ikzelf was al donor, vóór deze show al. Maar het blijkt dus ook echt te werken! Dat er al 12000 donorformulieren aangevraagd zijn!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:35

[quote="Relaxed]
Mijn oom is homo en dus getrouwd met een man, maar zij mogen ook geen donor zijn... Ik vind het best raar, als je als homostel getrouwd ben mag je er toch vanuit gaan dat ze getest zijn en dat het net als bij een normaal stel gewoon goed is... Misschien zijn er wel heel veel mensen donor die af en toe eens lekker naar van die homoparkeerplaatsen gaan, maar omdat zij op papier niet officieel met een man gaan, kunnen ze wel gewoon donor zijn![/quote]

Mogen zij ook geen orgaandonor zijn of alleen geen bloeddonor.

Ik vind het trouwens een superstunt. Had ook zoiets verwacht omdat BNN vaak grenzen opzoekt maar er niet overheen gaat. En door al het gedoe eromheen hebben ze nu ipv Nederland de hele wereld wakker geschut. Ben benieuwd of het buitenland ook nieuwe aanmeldingen gekregen heeft.
Voor mij is donor zijn vanzelfsprekend en ben dus ook verbaast dat er mensen zijn die weigeren. Maar ieder zijn goed recht. Zou inderdaad wel graag willen zien dat iedereen donor is mits je het schriftelijk afwijst.

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:40

Relaxed schreef:
russel schreef:

Mijn oom is homo en dus getrouwd met een man, maar zij mogen ook geen donor zijn... Ik vind het best raar, als je als homostel getrouwd ben mag je er toch vanuit gaan dat ze getest zijn en dat het net als bij een normaal stel gewoon goed is... Misschien zijn er wel heel veel mensen donor die af en toe eens lekker naar van die homoparkeerplaatsen gaan, maar omdat zij op papier niet officieel met een man gaan, kunnen ze wel gewoon donor zijn!

http://www.donorvoorlichting.nl/index.c ... t&ouder=16

Ik dacht dat ze alleen geen bloeddonor mochten zijn?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:42

Shadow0 schreef:
Overigens ging het geld van de SMS'jes naar de Bart-foundation, en niet naar BNN zelf, dus zij verdienen er niet echt geld aan.

Idd, en dat leek mij ook niet meer dan redelijk bij zo'n actie.

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:44

Karin schreef:
Shadow0 schreef:

Idd, en dat leek mij ook niet meer dan redelijk bij zo'n actie.

Maar vrijdag avond bij Nova (dacht ik?) zeiden ze, dat de kosten van de smsjes waren terugbetaald door de Bart-foundation?

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:50

Ben blij dat het nep was. Vond het een hoogst onethisch concept.

Ik blijf het wel wansmakelijk vinden. Ik ken de uitdrukking 'het doel heiligt de middelen', maar ben het daar zelden mee eens. Knipoog
Jullie zijn een ludiek volkje Knipoog .

Als ze nu gewoon al eens de wet aanpassen in Nederland... daar is toch geen donorshow voor nodig?

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:51

visje schreef:

Ik blijf het wel wansmakelijk vinden. Ik ken de uitdrukking 'het doel heiligt de middelen', maar ben het daar zelden mee eens. Knipoog

Als ze nu gewoon al eens de wet aanpassen in Nederland... daar is toch geen donorshow voor nodig?

Nou... de discussie laait nu wel weer op. Dus ik denk dat het wel nodig was.

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:51

visje schreef:

Omdat die stijfkoppen in Den Haag niks doen is die donorshow er?

Maar om het nog mooier te maken: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/89 ... l#comments

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:02

Tssss dat vind ik best wel raar...
Die mevrouw werkt mee aan een programma om zoveel mogelijk mensen donor te laten weorden, is ze het zelf niet!

Edit: Het is echt zo... staat in de telegraaf.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:07

visje schreef:

'Gewoon de wet aanpassen' is niet zo simpel. Knipoog

Daarbij blijf ik het een kwestie van eigen keus vinden en niet iets wat verplicht of opgedrongen moet worden.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:07

Niet dat de telegraaf zo betrouwbaar is... Kranten melden zelf genoeg onzin, dus om dit direct te geloven. Misschien is het wel waar hoor, maar geenstijl.nl en de telegraaf zijn nou niet echt betrouwbare bronnen.

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:09

Nee, ik vond geenstijl ook niet zo betrouwbaar, daarom heb ik even gezocht, en ik vond de telegraaf. Ik dacht eigelijk dat die het meestal wel goed had... Ik ga eens even verder zoeken dan.