Gorilla ontsnapt in Blijdorp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Calanddra

Re: Gorilla ontsnapt in Blijdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:40

Wil niet weten hoeveel stress het wel niet bij Bokito zal veroorzaken als hij zal moeten verhuizen Nagelbijten / Gniffelen

Het enige slachtoffer in dit verhaal (dit is mijn mening) is Bokito.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:41

ik vind het een triest voorval.

En wil niet gelijk een wijzende vinger uitsteken. Een dierentuin is zeker verantwoordelijk voor dieren en bezoekers maar als het verblijf aan alle richtlijnen voldoet en nu blijkt dat die richtlijnen niet voldoende streng zijn denk ik dat Blijdorp dat misschien niet had kunnen voorzien.

Het gedrag van die vrouw lijkt mij ook niet slim maar daarmee wil ik zeker niet zeggen dat dit allemaal haar eigen schuld is, ik denk dat haar bedoelingen wel goed waren.

Las net nog een artikel op http://www.nu.nl

http://www.nu.nl/news/1083986/89/%27Dierentuinbezoekers_moeten_zich_beter_gedragen%27.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:42

Ik hoop dat Blijdorp een goede advocaat heeft, dit kan nog wel eens een heel lastig zaakje worden, mits het uitdagen van wilde dieren voor de wet verboden is, maar daar vrees ik voor...

Hoe zit dat eigenlijk als jou hond een kind bijt?
Wie is er dan aansprakelijk?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6401 ... od_gorilla¿s.html?p=6,2

Overdreven Verdrietig Apen zitten al sinds mensen heugenis in dierentuinen, en sinds mensen heugenissen
wordt er al op de ramen geklopt.....Ik heb dat ongetwijfeld ook wel eens gedaan in mijn kinderjaren....
En om nu de hele boel op één hoop te gooien door één zo'n obsessief wijf...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:43

@Calanddra: Ken jij de inhoud van de waarschuwing? (misschien: mevrouw doe dat maar niet... vinden de andere apen niet zo leuk....die willen ook wel eens aandacht). Heb ook in eerste instantie deze versie gehoord. Maar kan niet meer terugvinden waar.
Een échte waarschuwing had ook zeker schriftelijk moeten gebeuren. Zo heeft ie geen enkele waarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:44

Dat doen ze alleen met het oog op de schadeclaim Knipoog

Ik ga al jaren naar Ouwehands, maar er hangt nergens een bordje "betreden op eigen risico, de directie stelt zich niet aansprekelijk voor ongevallen als dieren losbreken" Nagelbijten / Gniffelen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:46

Chiqa schreef:
Ik hoop dat Blijdorp een goede advocaat heeft, dit kan nog wel eens een heel lastig zaakje worden, mits het uitdagen van wilde dieren voor de wet verboden is, maar daar vrees ik voor...

Hoe zit dat eigenlijk als jou hond een kind bijt?
Wie is er dan aansprakelijk?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6401 ... od_gorilla¿s.html?p=6,2

Overdreven Verdrietig Apen zitten al sinds mensen heugenis in dierentuinen, en sinds mensen heugenissen
wordt er al op de ramen geklopt.....Ik heb dat ongetwijfeld ook wel eens gedaan in mijn kinderjaren....
En om nu de hele boel op één hoop te gooien door één zo'n obsessief wijf...

Bij ons was het strikt verboden, weet nog toen ik kind van vier jaar was. Had een speelgoedauto en we gingen naar het dolfinarium. En de dolfijnen kwamen voorbij en ik ging met dat autotje over het raam.
Heb het nog lang mogen horen Haha!

Jij als eigenaar bent aansprakelijk, maar soms vind ik dat zo een knalwet die geen uitzonderingen toelaat

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:47

faye schreef:
Dat doen ze alleen met het oog op de schadeclaim Knipoog

Ik ga al jaren naar Ouwehands, maar er hangt nergens een bordje "betreden op eigen risico, de directie stelt zich niet aansprekelijk voor ongevallen als dieren losbreken" Nagelbijten / Gniffelen

Heeft ook geen zin want die bordjes zijn niet rechtsgeldig Haha!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:47

slimmerik schreef:
@Calanddra: Ken jij de inhoud van de waarschuwing? (misschien: mevrouw doe dat maar niet... vinden de andere apen niet zo leuk....die willen ook wel eens aandacht). Heb ook in eerste instantie deze versie gehoord. Maar kan niet meer terugvinden waar.
Een échte waarschuwing had ook zeker schriftelijk moeten gebeuren. Zo heeft ie geen enkele waarde.

Heb in meerdere artikelen gelezen dat de verzorgers hadden gezegd om afstand te houden van Bokito en om geen oogcontact meer te zoeken. Deze waarschuwing is bevestigd door haar man.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:50

slimmerik schreef:
Het is ook een mogelijkheid dat de bewakers nu pas iets gezegd hebben. De aap was al enkele weken zeer onrustig. Waarschijnlijk door de verhuizing van familiegenoten van hem naar China. Blijft een feit dat ze haar al veel eerder hadden moeten waarschuwen. Misschien heeft Bokito juist toevlucht tot haar willen zoeken, maar is door haar gegil en de stroomstoot die hij net gehad had in paniek geraakt.

we gaan ook wel allemaal heel makkelijk uit van de meest voor de hand liggende theorie

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:50

Calanddra schreef:
Heb in meerdere artikelen gelezen dat de verzorgers hadden gezegd om afstand te houden van Bokito en om geen oogcontact meer te zeggen. Deze waarschuwing is bevestigd door haar man.

Áls dat werkelijk zo is en het is geen jounalistiek stunt dan zullen de advocaten er wel mee aan de slag gaan. Maar die waarschuwing zal niet gepaard zijn gegaan met de vermelding: en als u dat niet doet, springt ie over de omheining en vliegt u aan! Dus......

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:51

slimmerik schreef:
Calanddra schreef:
Heb in meerdere artikelen gelezen dat de verzorgers hadden gezegd om afstand te houden van Bokito en om geen oogcontact meer te zeggen. Deze waarschuwing is bevestigd door haar man.

Áls dat werkelijk zo is en het is geen jounalistiek stunt dan zullen de advocaten er wel mee aan de slag gaan. Maar die waarschuwing zal niet gepaard zijn gegaan met de vermelding: en als u dat niet doet, springt ie over de omheining en vliegt u aan! Dus......

Vraag me af hoe je dat van te voren wilt vaststellen als dat gebeurt.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 21-05-07 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:51

Maar vind wel ver gaan om de vrouw volledig vrij te spreken, ze was verkeerd bezig hoe je het draait of keerd. Het zijn nog altijd eigen acties ik vind blijdorp ook de grootste foutmaker, maar om de schuld volledig af te leggen vind ik een beetje ver gaan
Laatst bijgewerkt door lesilla op 21-05-07 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:53

Toch zal ze vrijuit gaan, en terecht! Ze heeft niet geslagen, niet met stenen gegooid oid.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:54

faye schreef:
Toch zal ze vrijuit gaan, en terecht! Ze heeft niet geslagen, niet met stenen gegooid oid.

er zijn lichaamshoudingen die even erg zijn voor dieren

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:57

faye schreef:

En jij bent ineens een expert op juridisch gebied?

Ik leg ook niet alle schuld bij de vrouw, maar vind wel degelijk zij er ook schuld aan heeft. Ben het er dan ook mee eens dat een schadevergoeding onterecht is. Zoals wendyashley al zei kunnen ze dat geld beter gebruiken om het verblijf veiliger te maken.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:00

Dus wij moeten nu maar allemaal mee betalen aan de schade claime van een vrouw die het heerlijk vind om een aap kwaad te maken? Een vrouw die elke waarschuwing in de wind slaat en nu het zielige slachtoffer uit gaat hangen. Wel erg toevallig he dat bokito juist haar te grazen neemt, de vrouw die hem altijd treiterde, het zal wel de druppel geweest zijn voor hem.

Laten ze haar die schade claim geven en meteen een verbod tot toegang van deze dierentuin.

Hoeveel bewijs willen ze nog als zelfs haar man beaamt dat ze meerdere keren is gewaarschuwd, deze vrouw ging gewoon lekker door omdat ze waarschijnlijk het idee had dat ze wel veilig stond, lekker veilig van een afstandje een dier treiteren.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:01

Als iemand bij mij thuis mijn hond treitert en hier na mijn waarschuwing mee doorgaat is het zijn/haar eigen schuld dat ie daarna een vinger mist.
En als mensen mijn paard dwars zitten is het ook hun eigen schuld als ze gebeten of geslagen worden.

Wie niet horen wil moet maar voelen.

Geen schadeclaim voor de vrouw, eerder voor Bokito, of de dierentuin voor de aangerichte schade. Wel een verbod tot toegang.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:02

Calanddra schreef:
faye schreef:

En jij bent ineens een expert op juridisch gebied?

Ik leg ook niet alle schuld bij de vrouw, maar vind wel degelijk zij er ook schuld aan heeft. Ben het er dan ook mee eens dat een schadevergoeding onterecht is. Zoals wendyashley al zei kunnen ze dat geld beter gebruiken om het verblijf veiliger te maken.

er zal nog wel heel wat juridisch uitgevochten gaan worden want deze situatie is niet alledaags.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:04

Calanddra schreef:
Ik leg ook niet alle schuld bij de vrouw, maar vind wel degelijk zij er ook schuld aan heeft. Ben het er dan ook mee eens dat een schadevergoeding onterecht is.

Helemaal mee eens!
Een gewaarschuwd mens telt voor twee....en dan gewoon doorgaan met drammen...
Ik zou het écht belachelijk vinden als ze een schadevergoeding zou eisen.

Overigens heeft tot nu toe nog niemand een schadevergoeding geeist.
Alle gedupeerden hebben een vrijkaartje gekregen of krijgen hun geld terug.

faye schreef:

dat is aan de advocaten en rechters, ik denk dat die het er al lastig genoeg mee hebben...
Of heb jij rechten gestudeerd Faye Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-05-07 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:04

Schadevergoeding lijkt me volkomen terecht, dierentuin is gewoon verantwoordelijk voor het gedrag van de dieren en moet zorgen dat ze niet kunnen ontsnappen (al denk ik dat het niet mogelijk is om alles 100% veilig te maken, kan altijd wel iets gebeuren waardoor er een dier ontsnapt, dat risico loop je gewoon als je een dierentuin in gaat).
En ja de vrouw was dom bezig, Bokito is eigenlijk het grootste slachtoffer, maar imo blijft de dierentuin verantwoordelijk voor de dieren.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:08

wendyashley schreef:
Hoeveel bewijs willen ze nog als zelfs haar man beaamt dat ze meerdere keren is gewaarschuwd, deze vrouw ging gewoon lekker door omdat ze waarschijnlijk het idee had dat ze wel veilig stond, lekker veilig van een afstandje een dier treiteren.

Nu is ze al meerdere keren gewaarschuwd? Kijk en dat doet de pers nu ook. Ze horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt.

De vrouw stond op een voor publiek openbaar terrein. Ze heeft entree betaald. De dierentuin garandeert veiligheid. (doen ze nu nog eens met nadruk na vrijdag) Dus dan zit je toch altijd fout als dierentuin? En natuurlijk betaalt de dierentuin de schade niet zelf. Daar zijn ze voor verzekerd.

De dierentuin neemt iig tot woensdag (persconferentie) om een betere smoes te verzinnen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:10

Chiqa schreef:
dat is aan de advocaten en rechters, ik denk dat die het er al lastig genoeg mee hebben...
Of heb jij rechten gestudeerd Faye Haha!

off topic: Waarom val je de mensen toch steeds persoonlijk aan? Eerst ThePast03 en nu weer faye.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 21-05-07 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:12

En ookal is ze meerdere keren gewaarschuwd en blijft ze alsnog doorgaan, als de verzorgers dat zien moeten ze haar imo gewoon wegsturen en niet door laten gaan.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:15

Calanddra schreef:
Wil niet weten hoeveel stress het wel niet bij Bokito zal veroorzaken als hij zal moeten verhuizen Nagelbijten / Gniffelen

Het enige slachtoffer in dit verhaal (dit is mijn mening) is Bokito.

en ook de mijne. En deel ook jouw mening dat men zich eerst eens moet verdiepen in het fenomeen aap.
Maar dit laatste geldt i.m.o. voor alles wat met dieren te maken heeft. Veelal wordt er aangekocht/aangeschaft zonder dat men er zich überhaupt in verdiept heeft....met alle gevolgen dan dien en die zijn bijna altijd ten nadele (!!!) van het dier in kwestie.
Laatst bijgewerkt door djuno op 21-05-07 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:16

En toch kun je van de gemiddelde dierentuinbezoeker niet verwachten dat hij zich in alle dieren verdiept.