Walgelijk artikel in de Hoefslag waar ik even stil van werd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

steeffie

Re: Walgelijk artikel in de Hoefslag waar ik even stil van werd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:19

Lizzle schreef:
steeffie schreef:
Onderzoeken van afgestudeerde studenten, doorgaans onder begeleiding van een hoogleraar Knipoog Waarom zouden dat geen oplossingen kunnen zijn voor een ongeneeslijke ziekte?

Onderzoeken van leerlingen!

Wat bedoel je daar mee?

Over het functioneren van de DEC kan ik niet oordelen omdat ik daar niet van op de hoogte ben. Maar ik geloof echt niet dat er zoveel onderzoek "onnodig" onderzoek wordt gedaan op dieren. Maar goed, daarin verschillen we waarschijnlijk van mening, omdat ik onderzoek voor ernstige ziektes wél geoorloofd vind en jij niet. Knipoog

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:20

@ Lizzle: wat vind je eigenlijk van dierproeven die voor de dieren zelf gedaan worden (dus voor dierziekten, of hoe ze het best gehouden kunnen worden)?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:21

Lizzle schreef:
Machie schreef:
En zo hebben konijnen, ratten, muizen en geiten (die heb ik gezien Knipoog) het ook een stuk beter dan het gemiddelde huisdier..

Ik denk ook niet dat ze de serieus verminkte beesten aan studentjes laten zien. Ik kan me niet voorstellen dat je die walgelijke foto's (overal te vinden) kan tegenspreken doordat je één keer in een lab bent geweest.

hahaha, heb er 1 maand stage gelopen. Dus heb heel veel gezien! Niet alles is prettig, maar dramatisch slecht hebben die beesten het niet hoor

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 18:44

Elaine schreef:
Ja dieren worden onnodig gemarteld ja, maar niet alle proeven zijn condtionering.

In dit topic worden dierproeven veralgemeniseerd en dat is helemaal niet aan de orden.

Natuurlijk zijn er proeven waar dieren pijn gedaan worden, zoals met cosmetica testen en misschien ook wel met geneesmiddelen, maar daar weet ik niets van.

Maar met conditonering word die beesten echt geen pijn gedaan hoor. Tenminste, het is onmogelijk om het op een legale manier te doen. Laten we dat voorop stellen, illegaal is natuurlijk alles mogelijk.. maar op de legale en normale manier moet je door zoveel testpanels.

Ga van de week maar eens naar de bieb en haal wat boeken over condtionering. Er gaat een wereld voor je open die je nu niet kent.

En Lizzle, wie zegt dat als je 40 jaar gelukkig leeft.. je geen 80 gelukkig kan leven?

is dit dan niet gewoon je ogen dicht doen en een andere kant op kijken.
fijn dat je zoveel weet van conditonering. maar kijk verder dan je neus lang is.
je kan zelf ook wel bedenken dat als je vaak genoeg iets herhaald de hond over het hekje zal springen. en de hond die geleerd heeft dat iets doen niets uithaald waarom zal hij dan over het hekje springen.????
zelf ben ik echt tegen dierproeven (uitzondering medicijnen). er zijn nog genoeg dierproeven die nergens over gaan.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:52

Zeker een misselijk artikel, gets.
Ze staan er ook zo bij stil, bij het martelen van die honden.
Tenminste, ik zie het als martelen, want ze kunnen er niets tegen doen.
Je hebt slimme en domme honden.
Arme honden. Ach gut

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:25

Lizzle schreef:
Machie schreef:

En zo hebben konijnen, ratten, muizen en geiten (die heb ik gezien Knipoog) het ook een stuk beter dan het gemiddelde huisdier..

Ik denk ook niet dat ze de serieus verminkte beesten aan studentjes laten zien. Ik kan me niet voorstellen dat je die walgelijke foto's (overal te vinden) kan tegenspreken doordat je één keer in een lab bent geweest.

Ik heb zelf gevraagd of ik mee mocht. Bij de challenge, was geen leuke proef en deze hebben ze ook niet meer herhaald op deze manier. De volgende dag heb ik sectie verricht op dezelfde biggen.
Maar goed, aangezien ik maar een studentje ben (die over 4 maanden is afgestudeerd, en die dus meedraait in het bedrijf als elke andere medewerker) zullen het wel knuffelbiggetjes zijn geweest...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:53

Het is hier hard gegaan zeg Haha!

Ten eerste: Het is maar goed dat we nog zo scherp reageren op dierproeven en dat we blijven eisen dat er voorzichtig met elk leven wordt omgesprongen!

MAAR

Proeven zijn vaak de enige manier om tot echte conclusies te komen.

Zowel op mensen als op dieren. En ja hoor, ook mensen geloven er vaak genoeg aan. Er wordt een nieuw medicijn ontwikkeld? Je arts zal het je vrolijk voorschrijven en wrs NIET zeggen dat het nieuw is en dat de resultaten over de lange termijn er eigenlijk nog niet zijn Lachen

Ik krijg wekelijks aan vragen tot medewerking aan universitair onderzoek (van simpele reactietijdtaakjes tot aidsvaccins), altijd betaald, en daar komt meestal best wat respons op (behalve langlopende of vrij ingrijpende onderzoeken). Ook die dingen lopen soms fout (denk maar aan toen in Engeland). Maar met goede onderzoeken redden we levens, of verbeteren we aanzienlijk de kwalitiet! En daar gaat het mij om, niet de levensduur, wel de kwaliteit van het leven!

Ik wil ook enkele misverstanden uit dit topic halen:

Je kunt de dieren als ze dood zijn ook nog onderzoeken.

Absolute onzin: er bestaat GEEN rechtlijnige relatie tussen fysiek leed en fysiek aanwezig letsel. Hoe moet je dan in godsnaam achteraf weten of een dier nou pijn had of niet? (ik denk maar even aan het LDR idee).

Ik vind dierproeven alleen te rechtvaardigen voor ECHTE problemen, zoals geneeskundige.

Geest en lichaam zijn niet gescheiden. Fysieke pijn gaat ALTIJD gepaard met een vorm van geestelijk afzien en omgekeerd. Vaak denken we ook dat de een niet oorzaak kan zijn van de ander, is ook niet waar. Een depressie is echt even erg om mee te maken als een ernstige "fysieke" ziekte. Depressie is trouwens ook fysiek aanwezig, het zit dus niet alleen in je kop zeg maar. Maar dat is niet ernstig genoeg om onderzoeken naar te doen? Persoonlijk zie ik een hond liever even onder stroom staan en naar huis gaan dan hele generaties muizen en ratten en andere zoogdieren die expres aan kankeropwekkende invloeden blootgesteld worden...

Nog even simpel: Hoeveel vrouwen gebruiken hier hormonale anticonceptie?
Je weet toch dat ze die hormonen aftappen van paardenbloed?

Veel mensen steigeren bij de idee, maar goed, ze willen toch seks zonder condooms en zonder zwangerschap, dus dat kan dan wel. Want als het nu net in ons straatje past ...

Verder zei iemand iets van schizofrenie dat kan genzen in primitieve gemeenschappen. Schizofrenie bestaat ten eerste in vele vormen, dus niet elke behandeling zal gelijk zijn.
Bovendien is het de meest voorkomende psychiatrische aandoening, en komt het zo vaak voor dat er vast ook wel een hoop daarvan weer vanzelf genezen, primitieve samenleving of niet.
Bovendien helpen medicijnen wel bij schizofrenie, maar is therapie nog steeds de eerste oplossing, aangezien schizofrenie voor een groot deel ontstaat door de paradoxale relatie met significante ancderen (ontzettend interessant onderwerp!).
Zomaar een paar gevalsstudies aanhalen over wat daar werkt is wel makkelijk Knipoog

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:20

Voorzover ik weet Poes, is medicatie bij schizofrenie het eerste middel, omdat de patiënt anders vaak niet te bereiken is. Maar dat is een geheel andere discussie Knipoog

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:56

poes schreef:
Nog even simpel: Hoeveel vrouwen gebruiken hier hormonale anticonceptie?
Je weet toch dat ze die hormonen aftappen van paardenbloed?

Ajakkes, nee, dat wist ik niet.
Ik slik de pil omdat ik anders 4 dagen per maand mijn bed niet uit kan komen voor de pijn, maar ik vind dit wel heel vervelend. Zijn er alternatieven die diervriendelijker zijn?

Citaat:
Verder zei iemand iets van schizofrenie dat kan genzen in primitieve gemeenschappen. Schizofrenie bestaat ten eerste in vele vormen, dus niet elke behandeling zal gelijk zijn.
Bovendien is het de meest voorkomende psychiatrische aandoening, en komt het zo vaak voor dat er vast ook wel een hoop daarvan weer vanzelf genezen, primitieve samenleving of niet.

Dat was ik, en ik had het gehoord van een vriendin van mij die psychologie studeert. Het werd in één van haar studieboeken naar voren gebracht als een andere manier van omgaan met psychische stoornissen, als illustratie van de invloed die de samenleving op geestelijk zieke mensen kan uitoefenen en vooral ook als voorbeeld van hoe weinig wij nog van het genezingsproces weten. Ik ga er wel vanuit dat het percentage dat genas binnen die samenleving significant hoger lag dan het percentage dat normaal gesproken 'vanzelf' zou genezen, anders zou het niet speciaal in zo'n studieboek gepresenteerd worden, lijkt mij?

Ik voerde het natuurlijk ook niet aan omdat ik vind dat wij nu allemaal gezellig zo met mensen met die stoornis om moeten gaan. Maar er werd hier gezegd dat dierproeven persé nodig waren om schizofrenie te kunnen behandelen, en daar wilde ik toch tegenin gaan. Wíj hebben met ónze methode die dierproeven misschien nodig, maar blijkbaar zijn er toch ook andere oplossingen die kunnen werken. Dierproeven worden m.i. te makkelijk gezien als De Beste Oplossing voor elke vraag, en daar kan ik me toch echt niet in vinden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:12

Nou wat de pil betreft: die paarden staan vaak in universitaire faculteiten en daar staan ze goed hoor.. Af en toe wat bloed aftappen kan geen kwaad (ik heb ook al verhalen gehoord hier op bokt waar de dieren er wel slecht bijstonden). Ik wil maar zeggen: hier wordt de mens enorm geholpen en hebben de dieren het er niet per se slecht door...

Wat die schizofrenie betreft: ik zei dat het ontstond door paradoxale relaties, eens het er is kun je idd nog heel moeilijk doordringen en is medicatie natuurlijk een vereiste. Maar medicatie zonder therapie mist volgens mij steeds grotendeels zijn doel.
Bij deze ook even oproep aan alle toekomstige en huidige artsen om nooit nog zomaar antidepressiva voor te schrijven zonder doorverwijzing naar een psycholoog Vork Onderzoeken wijzen genoeg uit dat alleen de combinatie van de 2 echt effectief is..

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:48

Poes, ik ben het helemaal met je eens Ja
Alleen zo ver ik weet zijn stemmingsstoornissen en angststoornissen de meest voorkomende psychische stoornissen?

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:56

jezus!, wat een dom en afschuwelijk onderzoek zeg!!
vreselijk gewoon, waarom maar altijd die arme dieren.

tuurlijk, het is het enigste om er ergens een conclusie op te krijgen. maar waarom altijd op zo'n brute manier Verdrietig

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:17

poes schreef:
Wat die schizofrenie betreft: ik zei dat het ontstond door paradoxale relaties, eens het er is kun je idd nog heel moeilijk doordringen en is medicatie natuurlijk een vereiste. Maar medicatie zonder therapie mist volgens mij steeds grotendeels zijn doel.
Bij deze ook even oproep aan alle toekomstige en huidige artsen om nooit nog zomaar antidepressiva voor te schrijven zonder doorverwijzing naar een psycholoog Vork Onderzoeken wijzen genoeg uit dat alleen de combinatie van de 2 echt effectief is..

Ben ik het helemaal mee eens. Inderdaad moet tijdens de medicatie ook aandacht geschonken worden aan de omgeving, hoe die met de patiënt om gaat / om moet gaan.
Jammer genoeg komt het meeste foute gebruik van antidepressiva en anxiolitica nog altijd door het voorschrijven van medicijnen door huisartsen, heb ik het idee.

Steeffie: depressie is doodsoorzaak nummer 1 of is hard op weg nummer 1 te worden in de Westerse samenleving, meen ik mij te herinneren.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:23

Ja ik heb het nog even opgezocht, in mijn colleges word toch echt stemmingsstoornissen (19%) en angststoornissen (19,3%) en ook verslaving (18,7%) als meest voorkomend aangegeven..Schizofrenie daarentegen "slechts" bij 0,4%. Dit is wel over het hele leven, als je kijkt naar het laatste jaar worden de verschillen iets kleiner, maar komt schizofrenie nog steeds een stuk minder voor dan die andere Knipoog

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:26

poes schreef:
Nou wat de pil betreft: die paarden staan vaak in universitaire faculteiten en daar staan ze goed hoor.. Af en toe wat bloed aftappen kan geen kwaad

Hm, maar ze worden dus echt wel goed verzorgd enzo? Dat vind ik al wel een geruststelling, ik had er eigenlijk nog nieteens bij nagedacht, hoewel ik natuurlijk had kunnen bedenken dat die hormonen ergens vandaan moeten komen. Ik zou het liefst zo min mogelijk dierlijke producten gebruiken, hoewel dat een beetje scheef is want ik lust bijv wel heel erg graag kaas en dat is ook niet het diervriendelijkste product dat er is.

Ik blijf het moeilijk vinden, je loopt telkens weer tegen dingen aan waarbij je er niet aan had gedacht dat je daar ook eens naar moest kijken. Het is in onze maatschappij zo normaal om dingen 'uit' dieren te halen, dat je er echt moeite voor moet doen als je daar liever niet teveel van gebruikt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:42

steeffie schreef:
Ja ik heb het nog even opgezocht, in mijn colleges word toch echt stemmingsstoornissen (19%) en angststoornissen (19,3%) en ook verslaving (18,7%) als meest voorkomend aangegeven..Schizofrenie daarentegen "slechts" bij 0,4%. Dit is wel over het hele leven, als je kijkt naar het laatste jaar worden de verschillen iets kleiner, maar komt schizofrenie nog steeds een stuk minder voor dan die andere Knipoog

Voor zover ik weet is over de oorzaak van schizofrenie en aanverwanten nog steeds niet veel bekend, behalve dat de aanleg erfelijk bepaald kan zijn. De psychose kan door verschillende oorzaken uitgelokt worden, gebruik van geestverruimende middelen, scheiding van vertrouwde personen/omgeving om enkele te noemen.
Wel is bekend dat een groot deel van de lijders eraan maar een psychose doormaken.

Schizofrenie is een geestziekte, maar zeker ook een fysieke ziekte, de hersenstofwisseling is veranderd. Daarvoor zijn medicijnen nodig. Therapie is allemaal heel leuk en nuttig om te onderzoeken, samen met een patient, hoe hij in een voor hem veilig leefritme kan komen.
De psycholoog als remedie tegen schizofrenie is heel discutabel. Dat ligt bij een deel van de depressies anders, maar dat is een heel andere ziekte.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:02

Ik denk dat alles discutabel is. Ik ben geen psycholoog, maar wel academisch onderlegd en ik weet dus wel een beetje hoe het er in de wetenschap aan toegaat: Jantje vindt A, Pietje vindt B, maar eigenlijk is het vooral hun eigen conclusie die ze naar voren brengen en zijn de feiten vaak multi-interpretabel.

Ik heb een beetje meegelezen in wat lesboeken van de studie psychologie, en daar lijkt het niet veel anders te zijn. Het komt er, voor zover ik het meegekregen heb, eigenlijk steeds weer op neer dat het In Elk Geval Anders Is en dat er Nog Weinig Bekend Is, en daar moet je dan als behandelaar je eigen conclusies maar uit trekken en er zo goed mogelijk mee omgaan.

(Wat overigens niet betekent dat ik de inhoudelijke discussie over psychoses niet heel interessant vind, dus ik ben benieuwd wat er verder nog over gezegd gaat worden.)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 03:17

steeffie schreef:
Poes, ik ben het helemaal met je eens Ja
Alleen zo ver ik weet zijn stemmingsstoornissen en angststoornissen de meest voorkomende psychische stoornissen?

Excuus: schizofrenie is de meest voorkomende diagnose bij mensen die opgenomen zijn Ja Nou ga ik bijlezen Lachen

Hoe het ontstaat is niet helemaal duidelijk, er zijn erfelijke aanwijzingen en ook omgevingsfactoren. Voor een stoornis die zo breed is en zoveel subtakken heeft vind ik dat niet gek. Voor mij hangen fysieke en psychische sowieso samen en zul je bij elke stoornis aandacht moeten hebben voor de 2.
Bij schizofrenie is heel vaak de familiale situatie ernstig verstoord en moet ook daar ernstig aan gewerkt worden.

Wat de pil betreft: ik denk dat het afhangt van waar ze staan, maar in principe lijkt dat bloedtappen mij niet slecht, ik weet er ook niet zoveel van.
Alternatieven: koperspiraal, condooms, of de opnieuw-in-opmars-zijnde-kalendermethode Knipoog Als ik van jou was zou ik bij de pil blijven Vork

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:00

Citaat:
Hoe het ontstaat is niet helemaal duidelijk, er zijn erfelijke aanwijzingen en ook omgevingsfactoren. Voor een stoornis die zo breed is en zoveel subtakken heeft vind ik dat niet gek. Voor mij hangen fysieke en psychische sowieso samen en zul je bij elke stoornis aandacht moeten hebben voor de 2.
Bij schizofrenie is heel vaak de familiale situatie ernstig verstoord en moet ook daar ernstig aan gewerkt worden.

Is bij schizofrenie de thuissituatie vaker ernstig verstoord dan bij een controlegroep? Dat is de vraag. Bovendien is er een kip-ei kwestie in het spel: is er een persoon gestoord geraakt door een verstoord relatiesysteem, of is dat systeem verstoord door de persoonlijke eigenschappen van de schizofreen. Hulp wordt vaak gezocht als alles al flink uit de hand gelopen is. En door de erfelijke component wordt het nog ingewikkelder: de thuissituatie kan ernstig verstoord zijn, doordat een ouder al lijder aan schizofrenie is. Gestoorde thuissituatie verzekerd. De vraag hier is: zou het erfelijk belaste kind in een andere omgeving (adoptiegezin) wel of niet schizofrenie ontwikkelen?

Ik zeg niet dat jij geen gelijk hebt, maar dat je heel voorzichtig moet zijn met dit soort aannames, die in de klassieke psychologie maar al te vaak gemaakt zijn.

En juist omdat de achtergrond van personen moeilijk is aan te wijzen als een oorzaak, is het erg belangrijk om medicijnen te gebruiken waar voorhanden. Het is bekend dat een deel van de schizofrenen altijd op medicatie zal moeten blijven, om een terugval te voorkomen.

JJJose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:05

En wat hebben we er aan dit we dit nu weten? Voortaan als die honden licht zien worden ze panisch... echt heel nuttig hoor dit onderzoek

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:02

Randalinpony: ik ben het absoluut met je eens dat een schizofreen medicatie gewoon nodig heeft Ja

De oorzaakkwestie is moeilijk natuurlijk... Maar wat wel opvalt is dat een familie vaak vastroest in het patroon van hoe ze omgaan met hun zieke familielid (dus reeds nadat de ziekte ontstaan is). En dan zie je heel gek, wanneer de patiënt beter gaat functioneren (door medicatie/therapie/opname/...) dat de familie zowat uit elkaar valt. Iedereen is zo in het paradoxale stramien geraakt dat ze er zonder hulp niet meer uitkomen.
Ik zei ernstig verstoorde familiesituatie maar laat ook even in het midden wie wat veroorzaakt, ik ben er ook niet genoeg in thuis in de materie.

Ik wil maar zeggen: je lost nooit het probleem op met medicatie alleen of door alleen de patient aan te pakken.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:24

Nou zeg, wat ik vanmorgen toch in de krant las...

Elektrische schokken worden toegepast op kinderen om hun van hun computerverslaving af te helpen. In China zijn al enkele klinieken geopend waar de kinderen behandeld worden met elektroshocks...

Schokkend of niet??

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:31

Hier kan ik echt boos om worden, gebruik mensen test het op jezelf maar nee, ze zijn zo achterbaks dat ze het zelf gewoon niet durven en er dieren voor gebruiken....

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:59

Het aantal dierproeven stijgt, ondanks het zogezegde onderzoek naar alternatieven. Die conditioneringensproeven zijn al talloze keren uitgevoerd met muizen door andere wetenschappers.... Waarom moet alles eindeloos herhaald worden...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:40

Emeraldo schreef:
Nou zeg, wat ik vanmorgen toch in de krant las...

Elektrische schokken worden toegepast op kinderen om hun van hun computerverslaving af te helpen. In China zijn al enkele klinieken geopend waar de kinderen behandeld worden met elektroshocks...

Schokkend of niet??

Mij lijkt de computer door het raam naar buiten een betere optie!
In welke krant stond dat?