Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorée

Re: Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:23

Wij mochten ook praten tijdens het eten hoor. Juist! Tijdens het eten zat iedereen bij elkaar (ongeveer enige moment van de dag) dus er werd heel wat besproken, gediscussieerd, etc.
Ik denk ook niet dat de TS niet mocht praten tijdens het eten, maar dat ze bedoelde dat ze niet mocht praten met eten in haar mond. Met volle mond dus. Knipoog

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:14

Dorée schreef:
Eva2, je hebt het duidelijk niet helemaal begrepen. Ik laat mensen absoluut in hun waarde en heb dat ook zeker zo geleerd.
Dus ik begrijp niet zo goed waar jouw beschuldigingen vandaan komen dat ik neerkijk op andere mensen en op elke slak een zoutje leg. Omdat ik nou eenmaal die mening heb over tafelmanieren, betekent het toch niet dat ik vind dat alles wat andere mensen aan tafel doen, verkeerd is? Het enige dat er staat is dat ik het vreselijk vind als mensen prakken en alles met alleen de vork naar binnen schuiven. Blijf ik daar dan niet onverstoorbaar bij zoals jij zegt? Jawel hoor. Ik ga heus niet mijn neus optrekken als ik met zo iemand aan tafel zit, wees maar niet bang.
Maar mijn kinderen leer ik het in elk geval anders!

De manier waarop jij nu neerbuigend doet over míjn mening, dat is pas iemand niet in zijn waarde laten en bovendien nogal kinderachtig, vind je ook niet? *LOL*

Waarschijnlijk heb je mij niet begrepen. Ik neem jouw post alleen als voorbeeld meis.
Verder schrijf ik alleen hoe ik erover denk! Ik schrijf ook nergens dat ik vind dat jij dat allemaal doet! Ik schreef dacht ik ook nergens dat ik op jou neerkijk of je veroordeel. Als dat wel zo is graag even quoten!

Bovendien is het misschien radzaam om eerst even te checken of je iemand goed begrijpt, ipv direct van leer te trekken.
Over kinderachtig gesproken...... Haha!

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:02

eva2 schreef:
Dorée schreef:
Eva2, je hebt het duidelijk niet helemaal begrepen. Ik laat mensen absoluut in hun waarde en heb dat ook zeker zo geleerd.
Dus ik begrijp niet zo goed waar jouw beschuldigingen vandaan komen dat ik neerkijk op andere mensen en op elke slak een zoutje leg. Omdat ik nou eenmaal die mening heb over tafelmanieren, betekent het toch niet dat ik vind dat alles wat andere mensen aan tafel doen, verkeerd is? Het enige dat er staat is dat ik het vreselijk vind als mensen prakken en alles met alleen de vork naar binnen schuiven. Blijf ik daar dan niet onverstoorbaar bij zoals jij zegt? Jawel hoor. Ik ga heus niet mijn neus optrekken als ik met zo iemand aan tafel zit, wees maar niet bang.
Maar mijn kinderen leer ik het in elk geval anders!

De manier waarop jij nu neerbuigend doet over míjn mening, dat is pas iemand niet in zijn waarde laten en bovendien nogal kinderachtig, vind je ook niet? *LOL*

Waarschijnlijk heb je mij niet begrepen. Ik neem jouw post alleen als voorbeeld meis.
Verder schrijf ik alleen hoe ik erover denk! Ik schrijf ook nergens dat ik vind dat jij dat allemaal doet! Ik schreef dacht ik ook nergens dat ik op jou neerkijk of je veroordeel. Als dat wel zo is graag even quoten!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:06

Hihi, ik vind het eigenlijk best wel sneu overkomen om jezelf maar een status aan te meten door dit soort regels te handhaven. Clown

stefoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:57

als ik aardappels niet prak. vind ik ze niet te eten. zonder drinken bij me eten kan ik ook niet eten.,

doossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:09

ik vind niet dat ze kunnen zeggen dat je streng bent opgevoed
je hebt wel regels geleerd om je te gedragen en dat vind jij nu normaal en dan is het toch niet erg?!!

stefoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 23:53

iedere ouder probeert zijn kind het beste op te voeden

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 14:09

Het is maar net wat je streng vind.....
Wij moesten idd gewoon aan tafel zitten en je bestek goed gebruiken. Patat en kip aten we met onze handen, maar spagetti rol je NIET met n vork op je lepel! Dat hoor je gewoon op je vork te rollen. En prakken was echt t ergste wat je kan doen, nog steeds kan ik niet kijken naar iemand die zo´n gore prak naar binnen werkt! Bah. Alleen met n vork eten deden we niet en n elleboog aan tafel was not done. Je zat netjes op je stoel.
Soep en toetjes hadden we ook zelden (komt v vroeger toen waren soep en toetjes voor de 'armen' omdat er niet genoeg duur eten zolas vlees was) en nog geef ik er niets om.
Ik was n makkelijke eter dus at zelf mijn bord 9 vd 10 leeg.
We hadden altijd drinken aan tafel, mijn ouders wijn en wij kids limonade.
Mijn zoontje at al heel snel geen prakwerk meer en eet t ook niet meer als t geprakt is. Toetjes is hij wel dol op maar mag hij pas als hij genoeg heeft gegeten. Van mij hoeft hij zijn bord niet leeg te eten maar t moet wel genoeg zijn. Als hij iets niet lust heeft hij pech, hij moet t wel proeven maar niet opeten, ik maak dan niet iets anders voor hem. Gelukkig eet hij veel groete en is t meestal t vlees dat hij niet lekker vindt. fruit eten we ook vaak, na het eten.

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:11

Ik vind dat de TS toch best streng is opgevoed, maar een paar regels vind ik dan ook weer goed.
Bij ons is het altijd zo geweest dat we nóóit voor de tv mogen eten. Behalve bij hoge uitzonderingen. We eten altijd aan tafel. We praten meestal over hoe iedereens dag was want het is het enige moment van de dag dat we echt bij elkaar zitten. Ik vind het ook een beetje raar dat je niet even van tafel mag tijdens het eten om bijv. iets te halen, of even naar de wc te gaan. Maarja het is maar hoe je opgevoed bent.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:25

Softijs, ik neem aan dat de TS wel van tafel mag om bijvoorbeeld het zout te pakken als dat vergeten is oid. Maar dan moest dat wel gezegd worden. Niet dat je ineens opstond om iets te pakken bijvoorbeeld.
Volgens mij doelt ze er meer op dat je niet zomaar van tafel mag tijdens het eten (om bijv. je mobiele telefoon te pakken) en dat je voordat je aan tafel gaat, naar de wc moet gaan. Natuurlijk, als je echt heel nodig moet, zul je het heus niet in je broek hoeven doen, maar dan vraag je even of je van tafel mag.
Wij mochten soms wel eerder van tafel af (omdat er een of ander tv programma begon ofzo), maar dan moesten we wel vragen of we van tafel af mochten. We mochten niet zomaar opstaan als ons bord leeg was dus.
Denk dat de TS iets gelijksoortigs bedoeld. Knipoog

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:33

Ik vind het best streng zo bij de ts..
Mijn ouders hebben het me wel geleerd, maar de toepassing thuis was er nooit.

We eten nooit aan de eetkamertafel, alleen soms bij speciale gelegenheden..
We eten gewoon met ons bord op schoot voor de tv.. Gewoon heel makkelijk.
Idd mocht je wel wat hebben wat je dan niet lustte, en dat hoefde je dan niet te eten..

Ik zal het later wel iets anders doen.. Mijn vriend en ik vinden het fijn om aan de eetkamertafel te eten, wat we dan ook vaak samen doen, terwijl mn ouders dan voor de tv zitten..

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:35

Ik vind het echt raar dat een heel gezin voor de tv zit te eten met het bord op schoot. Bij ons gebeurde dat echt alleen als er een WK was ofzo. Haha!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:21

Lizzle schreef:
Hihi, ik vind het eigenlijk best wel sneu overkomen om jezelf maar een status aan te meten door dit soort regels te handhaven. Clown

Het gaat niet om een status aanmeten, het gaat er gewoon om dat het fijn is om te weten hoe je je aan tafel moet gedragen.
Mensen die dat niet kunnen hebben denk ik later een probleem.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:15

Volgens mij is er ook helemaal niemand die zich hiermee een status aangemeten heeft. Verward

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:22

Ik wil toch even reageren.
Ook ik kom uit een gewoon doorsnee gezin dus niets geen status.
Maar dingen als onder het eten naar het toilet gaan is imo echt note done.

Niet alleen dat je alles aan tafel verstoort is het ook uit hygiënisch oogpunt niet echt fijn.
Eten en toiletgang zijn dingen die strikt gescheiden horen te zijn.
Voor de rest vind ik een beetje normale tafelmanieren ook wel aangenamer dan iemand die het vanuit zijn bord zo zijn mond inschuift.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:27

Mijn ouders willen wel dat ik naar hun luister..
Boeren mag ik ook niet aan tavel..
Ook eten wij altijd met z'n 4ren tenzij een van ons werkt!
Eten wat de pot schaf nee dat hoeft niet, als ik echt iets niet lus maakt me ma voor mij wel iets anders...

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:32

Vind het niet streng hoor. Lachen

Wij eten altijd aan tafel. Tv bij hoge uitzondering aan, maar normaal gesproken zachtjes de radio. Je moet gewoon netjes rechtop zitten, met mes en vork eten, niet smakken boeren etc. Niet naar de wc onder het eten, dat halve uurtje kan je het wel ophouden. Alleen van tafel om bijv. iets wat nodig is bij het eten te pakken. Geen ellebogen op tafel. Patat mag in principe met je handen, maar liever niet.

Vind het niet raar, alleen maar netjes en normaal. Lachen

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:34

Ik vind het ook helemaal neit zo streng. Wij hebben thuis bijna allemaal de zelfde regels. Als veranderd het praten aan tafel onderhand meer in discussies over de schulden van mij en mijn zus bij mn oudes Clown

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:14

sherwood schreef:
Lizzle schreef:

Het gaat niet om een status aanmeten, het gaat er gewoon om dat het fijn is om te weten hoe je je aan tafel moet gedragen.
Mensen die dat niet kunnen hebben denk ik later een probleem.

Met dergelijke regels, die in mijn ogen echt a la etiquette zijn, vind ik het alles met status te maken hebben. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Zolang je zelf kan nadenken en weet wat wel en niet gepast is en in welk gezelschap jij regels moet hanteren is er niets mis met de vrijheid die thuis gegeven wordt. Voor mij is thuis thuis, een plek waar ik mijzelf kan zijn zonder enige poespas. Dat wil niet zeggen dat ik mij niet gedraag thuis, maar de situatie is ongedwongen. Iets wat ik mij bij de regels van de ts niet kan voorstellen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:19

Lizzle schreef:
Met dergelijke regels, die in mijn ogen echt a la etiquette zijn, vind ik het alles met status te maken hebben. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Zolang je zelf kan nadenken en weet wat wel en niet gepast is en in welk gezelschap jij regels moet hanteren is er niets mis met de vrijheid die thuis gegeven wordt. Voor mij is thuis thuis, een plek waar ik mijzelf kan zijn zonder enige poespas. Dat wil niet zeggen dat ik mij niet gedraag thuis, maar de situatie is ongedwongen. Iets wat ik mij bij de regels van de ts niet kan voorstellen.

Eindelijk iemand die verwoordt wat ik bedoel Haha!

OK dan!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:27

Ik denk dat je wel streng bent opgevoed, ik heb het ook allemaal moeten leren van m'n ouders, met de mededeling dat je moet weten hoe je je moet gedragen. Tegenwoordig eten we gewoon op de bank, tenzij iemand op het idee komt om de tafel te dekken, is af en toe best gezellig. Vroeger hadden we geen geld om uit eten te gaan, dan nam m'n vader ons soms mee naar de chinees voor een loempia, was niet te duur, maar dan konden we wel leren hoe je je moest gedragen.
Prakken mochten we wel altijd doen, was veel lekkerder zei pap altijd, dan kun je meer jus gebruiken bij die vieze meelballen Clown

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:29

Lizzle schreef:

Achja, het is maar net hoe je het bekijkt.. Wij hebben thuis exact dezelfde regels als de TS. Ik vind het niet ''a la etiquette zijn'' zoals jij het noemt, dit zijn gewoon tafelmanieren. Als ik met mijn ouders uit eten ga verbaas ik mij er wel eens over hoe sommige mensen erbij zitten in restaurants.. En dan heb ik het niet over de minste eetgelegenheden..
Wij eten bijv ook altijd een voorgerecht. Vindt je dat dan ook ''a la etiquette'' en status hebben?

Maar voor mij is mezelf zijn wel met die bijbehorende regels, dat was al zo sinds ik klein was en is nu nog steeds zo. Ik zie het niet eens al niet mezelf kunnen zijn. Ik denk dat ook maar is hoe je ''jezelf'' zijn defineert...

Ik vind het trouwens wel grappig om te lezen wat de tafelmanieren van andere mensen zijn. Haha!
Grappig dat dingen zo kunnen verschillen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:55

Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik me moet voorstellen bij 'boterhammen in blokjes snijden ipv dubbel plooien'

Ik heb niet zulke strenge regels thuis (eet voor pc enz) maar weet wel degelijk hoe ik me moet gedragen aan tafel, je kan me (kwa manieren dan) gerust meenemen naar een chique restaurant. En ondanks dat ik thuis niet echt streng gehouden word heb ik betere manieren dan de meeste van mijn leeftijdsgenoten. Ik zou mijn kinderen ook niet zo kort houden, ze leren wel hoe het moet, maar thuis mogen ze zichzelf zijn. Ze moeten fatsoenlijk eten maar ik vind het bij jou (sorry) wat gepushed overkomen. Ik zou niet kunnen eten als ik op al die dingen moest letten.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 01:06

pharagirlke schreef:
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik me moet voorstellen bij 'boterhammen in blokjes snijden ipv dubbel plooien'

Afbeelding

of

Afbeelding

Haha!

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 01:12

Bij mij was het denk ik een soort middenweg.. heel veel weet ik ook niet meer. Sommige regels hadden wij hetzelfde, sommige niet. Maar heel veel dingen werden ook niet als 'regel' gepresenteerd, maar als iets wat gewoon zo ging.

Wij aten gewoon altijd in de keuken, dat deden we gewoon. Dat moest niet, dat ging gewoon zo. Ik dronk sowieso ook als kind weinig anders dan water, ik drink nu nog steeds geen fris of limonade, dus dat probleem was er niet. Elleboog op tafel mocht denk ik wel maar we hadden krukken dus daar kon je sowieso alleen maar recht op zitten wilde je fatsoenlijk kunnen eten.

Eén ding werd bij mij niet streng over gedaan, en dat was over wat ik moest eten. Als kind kon je mij al niet dwingen om iets te eten, als ik het niet wilde dan wilde ik het niet en dan kon iemand alles doen om het voor elkaar te krijgen, ik deed het gewoon niet (zelfs de peuterspeelzaaljuf heeft het na een lange tijd van dagelijkse gevechten maar opgegeven mij ooit melk te laten drinken Tong uitsteken). Maar ik moest volgens mij wel bepaalde hoeveelheden eten en als ik dat niet at kreeg ik niks lekkers meer 's avonds (ik doe ook niet aan toetjes, ijs vind ik nog wel lekker maar ik eet ook geen yoghurt of vla ofzo, dus daar kon je me ook niet echt blij mee maken). En er werd dus wel rekening met mij gehouden, met mij overlegd over wat we 's avonds zouden eten.. maar er bleef wel genoeg over.

Ik heb nooit regels ofzo gehad over prakken, ik heb het gewoon nooit gedaan. Als we stamppot wilden eten maakten we wel stamppot klaar Clown en anders aten we het gewoon apart.

We hebben geen tv in de keuken maar die had anders ook niet aangestaan, eten deden we wel altijd samen (maarja, we waren maar met z'n 3en dus dat scheelt) en zonder tv.

@Mencis - Eet je thuis ook een voorgerecht? Of alleen in een restaurant?