Het offer "feest"?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Het offer "feest"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:20

ShirleyA schreef:
Nathalie schreef:
Wat ik trouwens nog wil zeggen.. Mijn vriend heeft in de periode dat we nu in Nederland zijn, een aantal Nederlandse turken ontmoet. En écht IEDEREEN (ik wil niet iedereen over 1 kam scheren, maar echt élk persoon dat WIJ ontmoet hebben, op 1 na) begint tegen hem dat hij hier moet wonen, dat hij dan niet veel hoeft te werken, mij maar in de waan moet laten dat hij van mij houd maar ondertussen wel elk Nederlands meisje kan ......
Daar schrok ik dus echt heel erg van!!!!

Tja tegen deze mentaliteit lopen veel mensen vaker op het is dan ook om deze houding dat turken en marokanen niet zo erg geliefd zijn. Ik vind t walgelijk dat deze mentaliteit bestaat (ook onder nederlanders hoor), het is profiteren van anderen en dan ook nog een meisje in de zeik nemen. En ik denk dan meteen hoe halen ze t in hun hoofd te denken dat ze ondertussen elk nederlands meisje kunnen hebben? Wake up! Echt niet!
Wees maar blij dat jou vriend hier niet in mee gaat, dat t hem wel om jou gaat!
Ik schrik er niet van, zoals jij, maar dat is miss nog erger: t verbaasd me niets.

Helaas ken ik zelf ook heel veel van dit soort voorbeelden.
Ik heb een tijdje een Surinaams vriendje gehad. Hij had best veel Marokaanse vrienden. Zij(de marokaanse vrienden van mijn vriendje) waren van mening dat Nederland geen cultuur heeft en dat Nederlanders allemaal ongelovige honden zijn (ja helaas dat waren de woorden die gebruikt werden) Dan kon ik daar tegenin brengen dat mijn Oma toch echt in God en JC geloofd, maar dan was zij nog steeds een ongelovige. Het was daarom ook de reden dat je je in NL crimineel kon gedragen en waarom je met Nederlandse meisjes naar bed kon gaan en ze ronselen voor de prostitutie. Nedrlandse meisjes zijn minder waard dan de Marokaanse. Ik heb met eigen ogen gezien dat dit geen grootspraak was. Deze gesprekken heb ik zo'n 12 jaar geleden gehad met deze Marokaanse jongens...Ik was heel erg geschokt. Natuurlijk zullen vereweg de meeste Marokanen er helemaal niet zo over denken. Maar dat er mensen die zo kunnen denken..ja daar was ik echt van geschrokken.

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:09

faye schreef:
De bijbel, koran etc, dat zijn boeken met de beste commercie ooit. Verhaaltjes door mensen bedacht om het volk koest te houden. En anno 2007 werkt het nog steeds. Als ik toch eens de auteursrechten had Haha! Haha!

Haha... dan was nu deel 22 net uitgekomen in de bios? Starring Brad Pitt, George Clooney of een andere hunk? Haha!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:17

Ik zit mij hevig af te vragen of enige respons die ik hier zou kunnen en willen geven wel politiek correct is. Of moeten we daar maar mee ophouden en niet meer nadenken wat je wel of niet kunt zeggen. Hoe dan ook ik ben lichtelijk onpasselijk geworden van een aantal reakties in dit topic. Leid dit ook ergens toe?

ps: En wat hebben jullie gegeten met Kerst, en hoe is dat aan zijn einde gekomen. Of nog belangrijker wat voor leven heeft dat gehad?

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:33

mrie schreef:
Ik zit mij hevig af te vragen of enige respons die ik hier zou kunnen en willen geven wel politiek correct is. Of moeten we daar maar mee ophouden en niet meer nadenken wat je wel of niet kunt zeggen. Hoe dan ook ik ben lichtelijk onpasselijk geworden van een aantal reakties in dit topic. Leid dit ook ergens toe?

ps: En wat hebben jullie gegeten met Kerst, en hoe is dat aan zijn einde gekomen. Of nog belangrijker wat voor leven heeft dat gehad?

Dat bedoel ik, AMEN

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:51

mrie schreef:

Gaan we weer beginnen met de bio industrie stuff heeft niet eens iets met dit topic te maken.
Het gaat om de slacht zelf. Do it self slachtplaatsen vind jij dat soms normaal?
Sinds wanneer staat de godsdienst boven de wet?
Dat stoort me, dan zie je mensen die een paar keer snijden, en het dier blij mag zijn dat het verlost is.
Vervoer lekker met twee in de koffer.

En dan mag je roepen hallal vlees in belgie is diervriendelijker. Dat stoort me. En waar leid dit topic naar?
Naar talloze mensen die roepen voor verandering.

En tweede fout nu ga je lekker vanuit dat ik vlees eet

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 10:46

mrie schreef:

Als je graag iets wil zeggen doe dat dan ook want dit is een lege opmerking.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 10:51

Tolstoj schreef:
Helaas ken ik zelf ook heel veel van dit soort voorbeelden.
Ik heb een tijdje een Surinaams vriendje gehad. Hij had best veel Marokaanse vrienden. Zij(de marokaanse vrienden van mijn vriendje) waren van mening dat Nederland geen cultuur heeft en dat Nederlanders allemaal ongelovige honden zijn (ja helaas dat waren de woorden die gebruikt werden) Dan kon ik daar tegenin brengen dat mijn Oma toch echt in God en JC geloofd, maar dan was zij nog steeds een ongelovige. Het was daarom ook de reden dat je je in NL crimineel kon gedragen en waarom je met Nederlandse meisjes naar bed kon gaan en ze ronselen voor de prostitutie. Nedrlandse meisjes zijn minder waard dan de Marokaanse. Ik heb met eigen ogen gezien dat dit geen grootspraak was. Deze gesprekken heb ik zo'n 12 jaar geleden gehad met deze Marokaanse jongens...Ik was heel erg geschokt. Natuurlijk zullen vereweg de meeste Marokanen er helemaal niet zo over denken. Maar dat er mensen die zo kunnen denken..ja daar was ik echt van geschrokken.

Het is al heel lang bekend dat er zo over nederlanders wordt gedacht..... maar ik voel me zeker niet minder balngrijk dan een marokaan hoor eerder t tegendeel als hun houding zo is!

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:51

Wat ik ook zo stom vind is dat jij echt niet met een half schaap over je shouder buiten mag lopen.maar zij op die dag wel?Dacht dat wij een hygiene wet hadden.Ik oet in elk geval alles kopen met plastic folietjes dromheen netjes in een bakje.Onsmakelijk voor mensen die langslopen gewoon walgelijk.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 11:32

Als het goed is word het ook gewoon vervoerd in zakken hoor. Anders houden ze zich niet aan de regels.. Die mensen heb je er altijd tussen zitten natuurlijk. (overal)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 11:49

ShirleyA schreef:
@katiavl idd staat in elke godsdienst liefde centraal, jammer dat er dan toch zo veel doden vallen uit naam v t geloof, omdat er geen begrip is tussen geloven onderling. 'Als je mijn geloof niet aanneemt dan sterf je maar'.
Dat is jammer want in mijn ogen haalt t t geloof naar iets waar ik niets mee te maken wil hebben terwijl in wel denk dat t zonder al die onderlinge haat zeker iets moois kan hebben.

Das gewoon het probleem met de islam. Hoe komt dat er daarin eigelijk sneller extremisme is? Eigelijk heb je maar één persoon nodig om een groepje mooi te manipuleren.
Want de heilige boeken die er zijn geweest. Zijn met de invallen van de islam vernietigt in mijn geloof, de beelden ook. Maar goed, de chinezen hebben hun deel ook goed gedaan in de vernieteging.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:16

katiavl schreef:
Het gaat om de slacht zelf. Do it self slachtplaatsen vind jij dat soms normaal?

Nee, maar de taferelen uit de bio-industrie óók niet. En in die zin heeft het dus wel wat met elkaar te maken: het zijn echt niet alleen moslims die dieren mishandelen (als we jullie definitie van 'mishandelen' moeten volgen). Daar gaat het om. Het is weer erg makkelijk om weer met een vinger naar de Islam te gaan staan wijzen. Sterker nog, de bio-industrie is legaal, maar doe-het-zelf-slachten is wettelijk verboden.

Duizenden varkens in één stal, veetransporten en allerlei andere gruwelen mogen wel, maar zodra er ritueel geslacht wordt moeten we weer met zijn allen over de Islam heenvallen. En als iemand die twee dingen dan vergelijkt en er op wijst dat er in de Nederlandse cultuur ook niet altijf lief gedaan wordt voor koetjes, mag dat niet en slaat die vergelijking nergens op. Belachelijk!

Natuurlijk mag je het erg vinden dat dit soort dingen gebeuren (vind ik ook), maar accepteer eerst je verantwoordelijkheid als Nederlander en accepteer dat er binnen ónze cultuur ook vreselijke dingen gebeuren (vind ik ook heel erg). Ik vind het ook erg dat dieren zo geslacht worden, maar ik vind heel veel andere dingen ook erg en ik vind niet dat je van Moslims direct de zwarte pieten kunt maken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:24

sjah, ik denk in vierkantjes. Als ik altijd ga vergelijken vind ik vast wel altijd iets erger.

Do it self gaat er bij mij niet in, en als ik nathalie hoor vertellen is dat iets dat ook niet kan binnen het offerfeest.

En nee ik maak moslims geen zwarte pieten, ik vind dat dit wel rap geroepen word persoonlijks. Knipoog

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:41

Hm, ik zie dat het nu net lijkt alsof ik jou bedoel omdat ik een stukje van jou quote; dat is niet zo. Het ging mij meer om de algemene toon in dit topic, waarin zodra Nathalie wat meer uitleg geeft er direct geroepen wordt dat er niks negatiefs over de Islam gezegd mag worden... terwijl het er meer op lijkt dat er niks positiefs gezegd mocht worden. Dat vind ik altijd zo flauw. (En nee, ik ben zelf geen moslim ofzo, ik ben lekker geloof-loos Knipoog).

Da's alles, was dus niet persoonlijk. Lachen

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:24

Nimue schreef:
Nee, maar de taferelen uit de bio-industrie óók niet. En in die zin heeft het dus wel wat met elkaar te maken: het zijn echt niet alleen moslims die dieren mishandelen (als we jullie definitie van 'mishandelen' moeten volgen). Daar gaat het om. Het is weer erg makkelijk om weer met een vinger naar de Islam te gaan staan wijzen. Sterker nog, de bio-industrie is legaal, maar doe-het-zelf-slachten is wettelijk verboden.

Duizenden varkens in één stal, veetransporten en allerlei andere gruwelen mogen wel, maar zodra er ritueel geslacht wordt moeten we weer met zijn allen over de Islam heenvallen. En als iemand die twee dingen dan vergelijkt en er op wijst dat er in de Nederlandse cultuur ook niet altijf lief gedaan wordt voor koetjes, mag dat niet en slaat die vergelijking nergens op. Belachelijk!

Natuurlijk mag je het erg vinden dat dit soort dingen gebeuren (vind ik ook), maar accepteer eerst je verantwoordelijkheid als Nederlander en accepteer dat er binnen ónze cultuur ook vreselijke dingen gebeuren (vind ik ook heel erg). Ik vind het ook erg dat dieren zo geslacht worden, maar ik vind heel veel andere dingen ook erg en ik vind niet dat je van Moslims direct de zwarte pieten kunt maken.

Ben met je eens dat de bioindustrie ook niet fijn is! Maar we moeten proberen dit te verbeteren en dat er door de islam het rituele slachten in NL bij is gekomen voelt voor de meeste mensen als een grote stap achterwaards in de bestaande gang van zaken ipv dat we iets kunnen verbeteren aan het slachten zoals in NL is toegestaan. Er valt nog veel te verbeteren aan het leven v slachtvee en aan de manier waarop geslacht wordt maar dit doet zeker geen goed aan de zaak. Dat heeft niet zo zeer met de moslim als mens te maken maar met t geloof die blijkbaar toestaat een dier te slachten omwille van een god waarvan t bestaan niet vast staat en blijbaar boven levende dieren staat. Dat stuit mij ernstig tegen de borst.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:48

Ik vind het zelf niet zo'n stap achteruit, omdat ik het persoonlijk dus niet erger of slechter vind dan de bio-industrie. Niet dat ik het goed vind, dat niet. Maar ik vind het niet erger als een schaap halal geslacht wordt dan wanneer hij in de bio-industrie als het ware aan de lopende band geslacht wordt. Er gebeuren in NL in mijn ogen al dingen die VEEL erger zijn dan dit halal slachten, zoals bijvoorbeeld het ruimen van dieren tijdens de MKZ-crisis. Koeien werden gedood, direct daarna met zo'n kraan opgepakt (sommige bewógen gewoon nog!) en dan in een container gegooid. Om van het ruimen bij de vogelgriep nog maar te zwijgen... Als je in een cultuur leeft waar dát soort dingen al toegestaan zijn, dan kan ik halal slachten gewoon niet meer zien als een stap achteruit. We doen al zóveel dingen die veel erger zijn, het past gewoon precies in het rijtje van wat er al mag.

Wat betreft het geloof dat dit toestaat... de meeste geloven staan het slachten van dieren volgens mij toe. Ook in de Bijbel worden regelmatig dierenoffers gebracht, al moet je me er even niet op vastpinnen dat dat ook in het Nieuwe Testament (waar het christelijk geloof deels op gebaseerd is) gebeurt.

Maar dan nog... In Nederland leven we in een cultuur waar het normaal is om dieren te slachten omwille van het voeden van onszelf; is dat minder erg dan het slachten van een dier omwille van een geloof, zeker als het volgens dat geloof gedaan wordt om de armen te voeden? Maakt het uit of Bertha134 geslacht wordt om de autochtone vrouw in de supermarkt van vlees te voorzien, of dat de geit van een Islamitisch gezin geslacht wordt om hun arme buren te eten te geven?

Nogmaals, ik vind het ook zielig dat het gebeurt. Als het aan mij lag werden alle dieren goed behandeld en mochten ze lekker blijven leven. Maar áls het dan gebeurt, vind ik het persoonlijk niet erger om het om een geloof te doen dan voor de verkoop...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:53

Nathalie schreef:
Als het goed is word het ook gewoon vervoerd in zakken hoor. Anders houden ze zich niet aan de regels.. Die mensen heb je er altijd tussen zitten natuurlijk. (overal)

Ik heb respect voor jou dat je elke keer wilt duidelijk maken dat er té slecht over moslims gedacht wordt.
Maar ook weer bij dit topic.. het heeft geen zin.. Het vooroordeel zit er bij zoveel mensen in, en die is er niet uit te krijgen.
Sja, mijn vriend is ook marrokaans,geen moslim zijn ouders wel, thuis hing ook een schaap in de keuken.
Ach ja, geen fijngezicht.. Maar mijn stukje vlees heeft er ook zo bij gehangen in een slacht huis.

Daarnaast mag je met zo'n schaap alleen over straat in inderdaad stevige dikke zakken. En niet zo los over je schouder want dan overtreed je de wet
Maar ik stop weer met mensen verdedigen.. Sommige staan er gewoon niet open voor.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:01

Moeten mensen het eens zijn dan? Ik vind het gewoon .....om te zeggen over vooroordelen. Als mensen dingen zien dat niet mogen. Mag je niks zeggen want dan discrimineer je.
En dat ben ik gewoon stik stik stik beu. Nee altijd die zelfde slachtoffer rol.
Er zijn verschillende culturen die het even moeilijker hebben, of moeilijker.....
Gaat er bij mij echt niet in.

Sorry ik kan hier gewoon niet tegen

Bio industrie is gewoon een heel andere discussie, en daar ben ik ook tegen. Maar dit heeft niks te maken met het offerfeest.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:05

Ik zeg niet dat je het eens moet zijn.. Maar veel mensen ( heel veel geloof me) zeggen moslims dit moslims dat.. Terwijl ze zich zelf er niet eens in hebben verdiept, en als puntje bij paaltje komt.. Weten ze helemaal niks van het hele geloof af. En ik vind dat zo ontzettend krom!
Ik heb de bijbel gelezen, ben bezig met de koran en ben in India geweest om daar over het Boeddisme te leren.
En ik ben het stik stik beu dat mensen zulke slechte dingen over die geloven zeggen.. Terwijl ze er helemaal NIKS van af weten.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:07

Natuurlijk gebeuren er dingen die niet mogen. Maar dat gebeurt in NLe fokkerijen ook; ik zag pas een filmpje over een kerel die trots liep te vertellen dat hij zijn biggen nog steeds onverdoofd castreert: 'ja, het mag wel niet meer, maar och... who cares?'. Hamer Daar kun je niet héél de biggenfokkerij op afrekenen (al zou ik dat zelf soms wel graag doen), net zoals je de Islam er niet op kunt afrekenen dat sommige ploerten zich niet aan de regels houden.

Natuurlijk mag je tegen het offerfeest zijn, maar als je een cultuur of geloof wilt veroordelen is het wel belangrijk dat je je daarin hebt verdiept. Jij ( = Katiavl) hebt dat volgens mij wel gedaan, maar er zijn ook zat mensen die dat niet doen, die gewoon zomaar wat roepen zonder dat ze weten waar ze het over hebben. En dát zorgt er weer voor dat mensen die er wel over nagedacht hebben maar diezelfde dingen roepen, ook snel overkomen alsof die niet weten waar ze het over hebben.

Zolang er zoveel mensen ongenuanceerd over geloven blijven leuteren, is het niet zo gek dat iemand die er wel veel vanaf weet en kritiek uit ook snel op die groep gegooid wordt. Mensen met een geloof moeten ook de meest achterlijke prietpraat aanhoren - ik ben zelf niet gelovig, maar als ik hoor hoe veel mensen over het christendom en de islam praten kan ik me héél goed voorstellen dat die zich zo snel aangevallen voelen. Negen van de tien keer wórden ze namelijk ook zomaar om niks aangevallen door mensen die het geloof helemaal niet kennen...

Het blijft gewoon een gevoelig onderwerp, geloof... Aan de ene kant hebben sommige mensen het gevoel dat ze niks negatiefs mogen zeggen, en andere weer het gevoel dat zij op hun kop geslagen worden zodra ze iets positiefs uit willen dragen...
Laatst bijgewerkt door Nimue op 15-01-07 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:08

over het dier dat geslacht word voor het offerfeest zeg ik ,ja dat kan anders en zeker niet in een achtertuin en/of schuur.
En dat ze het doen voor de traditie tjas dat moeten ze zelf weten.
Of ik respect heb voor het geloof? Nee dat heb ik niet.
Vind het een raar geloof en kan me er ook totaal niet in vinden.
Er word mij ook iets teveel gehandelt in de naam van allah.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:09

En in andere geloven nooit zomaar in de naam van Jezus, de paus of Jehovah natuurlijk. Clown

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:11

Nimue schreef:
En in andere geloven nooit zomaar in de naam van Jezus, de paus of Jehovah natuurlijk. Clown

pfffffffffffffff daar word ik nu zo moe van!!!!
ja ook in die namen maar ik geloof dat we het daar niet over hebben.
Als we het over de islam hebben en er word wat negatiefs over gezegd dan worden alle geloven erbij gehaald en daar ook met het vingertje heen gewezen,zo van en zei dan???!!!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:16

Maar dat is toch ook zo? Er wórdt ook gewoon vreselijk veel over de islam gezegd terwijl andere geloven dan vaak buiten schot gelaten worden. Dat ís toch ook heel erg scheef?

Natuurlijk handelen gelovigen uit naam van hun god. Wat verwacht je anders? Dat is het hele idee van een geloof, dat je doet dat die god van je wil. Als je dat veroordeelt, veroordeel je het hele idee 'geloof'. Dat kán, maar pas dat dan niet alleen op de Islam toe.

Daar word ík nu zo moe van...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:16

Quellian schreef:
Gewoon zulke 'feesten' in je eigen land vieren. Van mij mogen ze alles hier in NL afschaffen wat ook maar enigzins te maken heeft met de Islam. Aanpassen die hap!

Ben jij dan ook op de hoogte van dit:

Ik was in Zuid Afrika.. Daar was een DORP vol van NEDERLANDERS. SCHOTELS,NEDERLANDSE WINKELS,NEDERLANDSE CAFE'S alles was NEDERLANDS.
En denk maar niet dat de nederlanders zich ook maar enigszins aanpassen daar hoor! Ze spraken alleen nl met elkaar en gingen niet met de bevolking om. En denk je echt dat ze ook maar moeite deden de taal te leren? Nee hoor, ze waren lekker lui en rijk aan het doen naast een sloppewijk.

DAT vind ik pas aso! Dat moet je pas aanpakken!

Trouwens.. in je eigen land? Dit is hun EIGEN land.. Mijn vriend is hier geboren en getogen. Zijn ouders wonen hier 50 jaar. Zij vieren het offerfeest. Maar wie heeft daar last van dan?
Dit is hun land.. Beetje krom om te zeggen van niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:18

Ik dood geen dieren (nee das gelogen, voor mijn opleiding worden er wel dieren voor mij gedood. En daar heb ik het er wel moeilijk mee gehad. Slechte karma)
En ben absoluut tegen de bio industrie waar ik honderd bladeren argumenten over kan schrijven.

Ja, jehova zeg nooit dat je in iets anders geloofd, en daarmee geen boekjes wilt hebben.
En als ze vragen wat.... Dan word je verwijt voor sektelid *LOL*

Ik heb nog geen terreur boeddhist gezien, Haha!