Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moeten allochtonen zich aan passen?

Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
298 (31%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
293 (30%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
170 (17%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
169 (17%)
Geen mening.
3 (0%)
Geen mening.
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 948

Whiz

Re: Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:45

ja zeker Snoevie.

Chinees: 1223 miljoen
Spaans: 332 miljoen
Engels: 322 miljoen
Bengaals: 189 miljoen
Hindi: 182 miljoen
Arabisch: 174 miljoen
Portugees: 170 miljoen
Russisch: 170 miljoen
Japans: 125 miljoen
Duits: 98 miljoen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:47

niet te geloven zeg.......ach weet je aan een kant,het is gewoon niet prettig als je niet verstaat waar iemand het over heeft.
niet dat je perse tot in detail het gesprek wil volgen,maar het voelt gewoon niet zo prettig vind ik.
en dan maakt de taal op zich niet uit.

ik ben een keer bij een chinese nagelsalon geweest waar 2 vrouwtjes aan het werk waren,en toen ze met mij bezig was,constant chinees kletsen met de buurvrouw.
vond ik ook niet netjes.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:49

Snoevie schreef:
niet te geloven zeg.......ach weet je aan een kant,het is gewoon niet prettig als je niet verstaat waar iemand het over heeft.
niet dat je perse tot in detail het gesprek wil volgen,maar het voelt gewoon niet zo prettig vind ik.
en dan maakt de taal op zich niet uit.

ik ben een keer bij een chinese nagelsalon geweest waar 2 vrouwtjes aan het werk waren,en toen ze met mij bezig was,constant chinees kletsen met de buurvrouw.
vond ik ook niet netjes.

Nee het maakt mensen onzeker omdat je niet weet waar het over gaat.. Sommige mensen denken dat het misschien over hun gaat.

Maar ik kan je verzekeren het meeste van de tijd gaat het gewoon over koetjes en kalfjes..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:50

Gelukkig las ik vandaag twee berichtjes die me hoopvol stemden:
Moslimfeministes willen Koran-raad die wil dat vrouwenrechten erin opgenomen worden.

en
Egyptische minister noemt sluier achterhaald

Als ze zelf al veranderingen willen, wie zijn wij dan om dat tegen te houden???

Mij bekruipt steeds meer het gevoel dat men hier een hoofddoek/burka/whatever draagt om op te vallen. Kijk mij es recalcitrant zijn... En ze krijgen nog gelijk ook...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:58

@Whiz: dat is ook zo waarschijnlijk,maar prettig is anders,toch?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:05

Ik vind het geen enkel probleem, ik voel me er nooit onprettig onder.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:22

Shadow0 schreef:

ik persoonlijk ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:31

ik wel, vind het irritant, we zijn in nederland dan praat je toch normaal nederlands en niet je eigen taaltje als je hier woont?
sommigen wonen hier al heel lang en die kunnen het nog niet praten, nee logisch als ze alleen maar turks praten..
ik kan me er dus wel aan ergeren

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:35

Ik vind dat allochtonen de taal moeten leren als zei in Nederland wonen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:36

rianne1987 schreef:

zij bedoel je? Clown

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:38

dees_daan schreef:
ik wel, vind het irritant, we zijn in nederland dan praat je toch normaal nederlands en niet je eigen taaltje als je hier woont?
sommigen wonen hier al heel lang en die kunnen het nog niet praten, nee logisch als ze alleen maar turks praten..

Je schopt wel tegen m'n zere been nu. Mijn schoonouders zijn pools. Ze spreken allebei goed Nederlands met een brede woordschat, maar toch als een gemiddeld persoon hen hoort denken ze van tjee, leer Nederlands. Puur omdat ze dat poolse accent nog hebben en dat ook nooit kunnen verliezen. Het is echt niet zo heel makkelijk, misschien wel onmogelijk, om vloeiend een taal te spreken die je pas veel later eigen maakt. En nu kun je Maxima als tegenvoorbeeld geven maar die heeft maanden van intensieve training gehad en is zelf ook niet de domste. Niet iedereen verkeert in die bevoorrechte positie.

[edit] En als een gemiddelde buitenlander dan datzelfde accentje van die ouders overneemt kun je dat hen net zo min kwalijk nemen als dat ik het limburgse accentje van mijn moeder overgenomen heb.
Je zou ze wel kunnen verbieden om met vrienden die tevens zo'n zelfde accentje hebben om te gaan en ze verplichten alleen maar met ABN-sprekende mensen om te gaan, maar dat gaat wel heel ver hè..
Een taal aanleren is denk ik een veel te passief proces om er zo makkelijk over te doen. [/edit]
Laatst bijgewerkt door Lenn op 20-11-06 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:40

Ik vind dat ze hun eigen gebruiken kunnen houden.
En wat ze binnen hun 4 muren doen moet ieder voor zich weten.

Alleen wanneer ik op de voorpagina van het AD lees dat het burka-verbod wel eens verkeerd kan vallen bij onze moslim-medemensen, heb ik echt zoiets van: ja hallo, wie is er naar Nederland verhuisd?

Kortom: integreren en je houden aan de Nederlandse wetten, blij zijn met de toch al grote vrijheid van meningsuiting en geloofsuiting welke we in Nederland kennen en niet proberen van Nederland de zoveelste moslimenclave te maken.

En wanneer ze respect voor hun geloof en cultuur willen, moeten ze dat ook maar eens tonen voor anderen.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:40

rianne1987 schreef:

whahahaha

oh sorry Clown

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:41

Ook is het toch niet normaal dat zij vrijkrijgen voor suikerfeest en wij niet? En bij kerst een beetje van ons profiteren als wij dan vrij zijn. Nou geef ons op dat suikerfeest ook vrij Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:41

Lenn schreef:
dees_daan schreef:

Je schopt wel tegen m'n zere been nu. Mijn schoonouders zijn pools. Ze spreken allebei goed Nederlands met een brede woordschat, maar toch als een gemiddeld persoon hen hoort denken ze van tjee, leer Nederlands. Puur omdat ze dat poolse accent nog hebben en dat ook nooit kunnen verliezen. Het is echt niet zo heel makkelijk, misschien wel onmogelijk, om vloeiend een taal te spreken die je pas veel later eigen maakt. En nu kun je Maxima als tegenvoorbeeld geven maar die heeft maanden van intensieve training gehad en is zelf ook niet de domste. Niet iedereen verkeert in die bevoorrechte positie.

daar heb ik het zeker niet over, oud collega van mij was ook pools, had ook een accent, daar kan je niets aan veranderen, maar ik bedoel als ze gewoon turks praten en geen moeite doen om nederlands te leren, dat geld dus niet voor jou schoonouders want die kunnen het wel Lachen

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:43

Lenn schreef:
dees_daan schreef:

BIj maxima hoor ik het ook echt nog wel hoor!

Mensen die de eerste jaren van hun leven opgegroeid zijn met een taal en die daarna een andere leren kunnen bijna nooit geheel accentloos praten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:45

Whiz schreef:
Shadow0 schreef:

ik persoonlijk ook niet

nouja dat is prima,ieder beleeft dat anders.

ik vind het persoonlijk nogal onbeleefd als je ergens zit(zoals dat voorbeeld van mij)en dan een heel andere taal praten.
maargoed,dat is mijn persoonlijke mening

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:47

Whiz schreef:
BIj maxima hoor ik het ook echt nog wel hoor!

Ja maar ik bedoel dat ze het in een korte tijd wel verrekte goed geleerd heeft.

dees_daan schreef:
daar heb ik het zeker niet over, oud collega van mij was ook pools, had ook een accent, daar kan je niets aan veranderen, maar ik bedoel als ze gewoon turks praten en geen moeite doen om nederlands te leren, dat geld dus niet voor jou schoonouders want die kunnen het wel Lachen

Hoe kan jij als buitenstaander concluderen dat ze geen moeite hebben gedaan? Misschien hebben ze het wel gewoon opgegeven omdat het zo'n vreselijk moeilijke taal is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:48

Snoevie schreef:
ik vind het persoonlijk nogal onbeleefd als je ergens zit(zoals dat voorbeeld van mij)en dan een heel andere taal praten.

Ik vind het heel onbeleefd als werknemers in een winkel met anderen gaan praten en mij als klant negeren - maar welke taal maakt me niet zo heel veel uit eigenlijk.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:49

Ik vind wel dat ze zich aan moeten passen maar wel hun gebruiken mogen houden. Ik vind het belachelijk dat er mensen zijn die al een paar jaar hier in ons kikkerlandje leven en nog geen woord Nederlands spreken. Kom op zeg, je leeft in het NU en in Nederland dus leren die taal...
Maar het afschaffen van bijv. hoofddoekjes vind ik weer wat anders. Dat hoort bij hun geloof en cultuur en als hun beweren dat ze dat willen houden, moeten ze dat doen. Daar zit tenminste iets van betekenis achter!!

Lenn

Shadow0 schreef:
Snoevie schreef:

Ik vind het heel onbeleefd als werknemers in een winkel met anderen gaan praten en mij als klant negeren - maar welke taal maakt me niet zo heel veel uit eigenlijk.

Dat vind ik ook verschrikkelijk ja Ja

corine1981

Het gaat helemaal niet om een accent lijkt mij, wel om de onwil om het te leren. Of het bewust thuis houden van vrouwen zodat ze het ook nooit kunnen leren...

Het is die onwil en de aangenomen slachtofferrol die mij irriteert.
Wanneer ik verhuis naar een ander land zal ik me daar ook aan moeten passen aan de gebruiken aldaar, daar hoort dus ook de taal leren, regels accepteren en meningen accepteren bij.

Daarnaast vind ik het okee wanneer ze onderling buitenlands praten, maar idd niet wanneer een ander er met zijn neus opstaat, dan heb je toch zoiets van: gaat dat over mij??
Laatst stond ik met een kraam op de zwarte markt en er kwamen 3 moslima's met hoofddoek bij de kraam naast me, en daar weer naast stonden 2 meiden in dezelfde parfum bak te graaien.
Een van de meiden met hoofddoek zei iets in het Marrokkaans en kreeg fikse ruzie met de meid zonder hoofddoek ernaast.
Deze sprak namelijk Marrokkaans en verstond dus dat de ander zei: ik haat die griet naast me, ze stinkt...

Het is misschien maar goed dat we het soms niet verstaan dus... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:50

quote="Whiz"]

dees_daan schreef:

Hoe kan jij als buitenstaander concluderen dat ze geen moeite hebben gedaan? Misschien hebben ze het wel gewoon opgegeven omdat het zo'n vreselijk moeilijke taal is.
[/quote]

tja en als je dan onderling turks gaat praten, leer je er ook niet meer over he? ik vind duits ook een moeilijke taal, als dat een rede is om het niet te leren.. beetje domme reden..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:53

dees_daan schreef:
tja en als je dan onderling turks gaat praten, leer je er ook niet meer over he? ik vind duits ook een moeilijke taal, als dat een rede is om het niet te leren.. beetje domme reden..

Dus jij spreekt met je vrienden de hele tijd Duits, om het goed te oefenen? Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:54

Shadow0 schreef:
dees_daan schreef:

Dus jij spreekt met je vrienden de hele tijd Duits, om het goed te oefenen? Schijnheilig

woon ik in duitsland? nee, wij praten hier fries en nederlands, maar als ik in duitsland ben probeer ik wel duits te praten, lekkere instelling, oo is te moeilijk dan hoeft het niet, nou lekker makkelijk..