Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Snoevie schreef:niet te geloven zeg.......ach weet je aan een kant,het is gewoon niet prettig als je niet verstaat waar iemand het over heeft.
niet dat je perse tot in detail het gesprek wil volgen,maar het voelt gewoon niet zo prettig vind ik.
en dan maakt de taal op zich niet uit.
ik ben een keer bij een chinese nagelsalon geweest waar 2 vrouwtjes aan het werk waren,en toen ze met mij bezig was,constant chinees kletsen met de buurvrouw.
vond ik ook niet netjes.
Shadow0 schreef:Ik vind het geen enkel probleem, ik voel me er nooit onprettig onder.
rianne1987 schreef:Ik vind dat allochtonen de taal moeten leren als zei in Nederland wonen.
dees_daan schreef:ik wel, vind het irritant, we zijn in nederland dan praat je toch normaal nederlands en niet je eigen taaltje als je hier woont?
sommigen wonen hier al heel lang en die kunnen het nog niet praten, nee logisch als ze alleen maar turks praten..
ik kan me er dus wel aan ergeren
rianne1987 schreef:Ik vind dat allochtonen de taal moeten leren als zei in Nederland wonen.
Lenn schreef:dees_daan schreef:ik wel, vind het irritant, we zijn in nederland dan praat je toch normaal nederlands en niet je eigen taaltje als je hier woont?
sommigen wonen hier al heel lang en die kunnen het nog niet praten, nee logisch als ze alleen maar turks praten..
Je schopt wel tegen m'n zere been nu. Mijn schoonouders zijn pools. Ze spreken allebei goed Nederlands met een brede woordschat, maar toch als een gemiddeld persoon hen hoort denken ze van tjee, leer Nederlands. Puur omdat ze dat poolse accent nog hebben en dat ook nooit kunnen verliezen. Het is echt niet zo heel makkelijk, misschien wel onmogelijk, om vloeiend een taal te spreken die je pas veel later eigen maakt. En nu kun je Maxima als tegenvoorbeeld geven maar die heeft maanden van intensieve training gehad en is zelf ook niet de domste. Niet iedereen verkeert in die bevoorrechte positie.
Lenn schreef:dees_daan schreef:ik wel, vind het irritant, we zijn in nederland dan praat je toch normaal nederlands en niet je eigen taaltje als je hier woont?
Je schopt wel tegen m'n zere been nu. Mijn schoonouders zijn pools. Ze spreken allebei goed Nederlands met een brede woordschat, maar toch als een gemiddeld persoon hen hoort denken ze van tjee, leer Nederlands. Puur omdat ze dat poolse accent nog hebben en dat ook nooit kunnen verliezen. Het is echt niet zo heel makkelijk, misschien wel onmogelijk, om vloeiend een taal te spreken die je pas veel later eigen maakt. En nu kun je Maxima als tegenvoorbeeld geven maar die heeft maanden van intensieve training gehad en is zelf ook niet de domste. Niet iedereen verkeert in die bevoorrechte positie.
Whiz schreef:Shadow0 schreef:Ik vind het geen enkel probleem, ik voel me er nooit onprettig onder.
ik persoonlijk ook niet
Whiz schreef:BIj maxima hoor ik het ook echt nog wel hoor!
dees_daan schreef:daar heb ik het zeker niet over, oud collega van mij was ook pools, had ook een accent, daar kan je niets aan veranderen, maar ik bedoel als ze gewoon turks praten en geen moeite doen om nederlands te leren, dat geld dus niet voor jou schoonouders want die kunnen het wel
Snoevie schreef:ik vind het persoonlijk nogal onbeleefd als je ergens zit(zoals dat voorbeeld van mij)en dan een heel andere taal praten.
Shadow0 schreef:Snoevie schreef:ik vind het persoonlijk nogal onbeleefd als je ergens zit(zoals dat voorbeeld van mij)en dan een heel andere taal praten.
Ik vind het heel onbeleefd als werknemers in een winkel met anderen gaan praten en mij als klant negeren - maar welke taal maakt me niet zo heel veel uit eigenlijk.
dees_daan schreef:daar heb ik het zeker niet over, oud collega van mij was ook pools, had ook een accent, daar kan je niets aan veranderen, maar ik bedoel als ze gewoon turks praten en geen moeite doen om nederlands te leren, dat geld dus niet voor jou schoonouders want die kunnen het wel
dees_daan schreef:tja en als je dan onderling turks gaat praten, leer je er ook niet meer over he? ik vind duits ook een moeilijke taal, als dat een rede is om het niet te leren.. beetje domme reden..
Shadow0 schreef:dees_daan schreef:tja en als je dan onderling turks gaat praten, leer je er ook niet meer over he? ik vind duits ook een moeilijke taal, als dat een rede is om het niet te leren.. beetje domme reden..
Dus jij spreekt met je vrienden de hele tijd Duits, om het goed te oefenen?